قائد القوات الجوية الاسرائيلية يقلل من خطر امتلاك مصر نظام إس-300 الروسي

المرة دي كانت استثناء بسبب نقص الطيارين وقتها

دلوقتي غالبا الاستراتيجية ارسال مبتدئين , زي موضوع البلوك-52 و قبله الاف-16 نفسها في بدايتها و قبلها الابرامز و التي يو-16 وغيره

تكوين قاعدة طيارين عريضة
احتمال زيادة في اعداد الطائرات و بالذات الرافال

تكوين قاعدة طيارين عريضة
احتمال زيادة في اعداد الطائرات و بالذات الرافال
اعتقد زيادة اعداد الرافال ده شئ مفروغ منه, و الموضوع مجرد وقت و توفير التمويل اللزم,

دلوقتي غالبا الاستراتيجية ارسال مبتدئين , زي موضوع البلوك-52 و قبله الاف-16 نفسها في بدايتها و قبلها الابرامز و التي يو-16 وغيره
مبتدئين بالفين ساعة يا ظالم

انا كنت عايز اضيف ان التصريح ده تصريح سياسي :D :D
بس غير الإضافه المهمه دي لو كلامهم بجد ايه الي خلاهم يروحوا يتدربوا في اليونان عليها الا بقي لو وضعوا خطه لإفشال المنظومه ومتأكدين منها ..
النسخة التى تمتلكها اليونان من نوع S-300PMU1 مختلفة تماما عن النسخة المصرية و يكونوا اغبياء لو تصوروا انها تشبه المصريه من حيث تكتيكات القتال او تكتيكات الحركه او انظمة الرصد , باختصار هي منظومة مختلفة تماما .

النسخة التى تمتلكها اليونان من نوع S-300PMU1 مختلفة تماما عن النسخة المصرية و يكونوا اغبياء لو تصوروا انها تشبه المصريه من حيث تكتيكات القتال او تكتيكات الحركه او انظمة الرصد , باختصار هي منظومة مختلفة تماما .

الرادارات نفسها مختلفة اساسا

الرادارات نفسها مختلفة اساسا

مشكورين علي التوضيح ربنا يكرمكم ويزودكم من علمه يارب :)

لم يتم ارسال مبتدئين للتدريب على الرافال بل افضل طياري الميراج و تم عمل اختبارات و تقييم من نار لاختيار افضل العناصر مش هنجيب مبتدئين لقيادة طائرة ثمن الواحده مليار جنيه مصري .

لم يتم ارسال مبتدئين للتدريب على الرافال بل افضل طياري الميراج و تم عمل اختبارات و تقييم من نار لاختيار افضل العناصر مش هنجيب مبتدئين لقيادة طائرة ثمن الواحده مليار جنيه مصري .

انا معرفش حاجة عن الرافال انا اتكلمت عن البلوك-52 فقط

عموماً الطيارين الجدد برضه بيراعى انهم يكونوا خبرة لكن مش عواجيز دي نقطة مهمة

و مش كلهم طيارين ميراج فيه منهم اف-16 بالمناسبة

عموما موضوع عادي جدا لا اول ولا اخر مقاتلة هنجيبها !!!

البلوك-52 اتبعت طيارين صغيرين كلهم 200 و 300 ساعة
بلوك 52 دي في حساباتنا لا تعني الكثير , يعني تيجي متجيش انا كده كده عامل حسابي انما الرافال شيئ اخر تماما من حيث الاضافات التى ستوفرها فنيا و كمان من حيث سعرها المهول الذي لا يقبل العبث او التجريب من طياريين ليلي الخبره او الكفائه .

بلوك 52 دي في حساباتنا لا تعني الكثير , يعني تيجي متجيش انا كده كده عامل حسابي انما الرافال شيئ اخر تماما من حيث الاضافات التى ستوفرها فنيا و كمان من حيث سعرها المهول الذي لا يقبل العبث او التجريب من طياريين ليلي الخبره او الكفائه .

لو عندك طيار صغير ( نقيب مثلاً ) و معاه 500-600 ساعة على الاف-16 يعتبر قليل الخبرة ؟؟؟

خبرة متوسطة أي نعم . لكنه مش Rookie

انا معرفش حاجة عن الرافال انا اتكلمت عن البلوك-52 فقط

عموماً الطيارين الجدد برضه بيراعى انهم يكونوا خبرة لكن مش عواجيز دي نقطة مهمة

و مش كلهم طيارين ميراج فيه منهم اف-16 بالمناسبة
ايوه فيه منهم طيارين اف 16 لكن على العموم هم امهر الطيارين و افضلهم و مسجلين عدد ساعات طيران كبير جدا

ايوه فيه منهم طيارين اف 16 لكن على العموم هم امهر الطيارين و افضلهم و مسجلين عدد ساعات طيران كبير جدا

كلام نظري بدون مصادر تقول ذلك

لا احب الدخول في تخمينات بلا معلومات

لو عندك طيار صغير ( نقيب مثلاً ) و معاه 500-600 ساعة على الاف-16 يعتبر قليل الخبرة ؟؟؟

خبرة متوسطة أي نعم . لكنه مش Rookie
في حسابات الطيران اقل من 1500 ساعه يعتبر قليل الخبره و لا تستطيع ادخاله قتال جوي في اى معركه و الا تعتبر عمل نتحاري

في حسابات الطيران اقل من 1500 ساعه يعتبر قليل الخبره و لا تستطيع ادخاله قتال جوي في اى معركه و الا تعتبر عمل نتحاري

فيه طيارين اسقطوا طيارين اسرائيليين 2500+ ساعة و هم 200-300 ساعة :D

و كتير *** على فكرة , أغلب طيارين سلاح الجو عندك كانوا كدة وقتها

ساعة عن ساعة تفرق , فيه دول كتير بتلاقي عدد الساعات ضاربة في السما لكن عدد في اللمون

فيه طيارين اسقطوا طيارين اسرائيليين 2500+ ساعة و هم 200-300 ساعة :D

و كتير *** على فكرة , أغلب طيارين سلاح الجو عندك كانوا كدة وقتها

ساعة عن ساعة تفرق , فيه دول كتير بتلاقي عدد الساعات ضاربة في السما لكن عدد في اللمون
غير صحيح , قد يكون حوادث فرديه لكن كقاعدة عامه مستحيل

اذا القدرات القصوى لهالسلاح 100% تيقا ان الجيش المصري راح يطلع استفاده منه بقدر 150% هنا اقولك بتقلق ضعف قلق الاخ بان كي مون على احوال الارض :D

عودة
أعلى