وزير الدفاع اليوناني يصل القاهرة غدا في زيارة رسمية لمصرعلي رأس وفد رفيع المستوى جدا

أرجو مراجعة قولك بشكل جيد فتاريخ القبارصة اليونانيين مع مصر غير مشرف على الإطلاق. فلم تسلم مصر من أذائهم. فقد شنوا حروب و غارات بحرية كثيرة على دمياط و رشيد و الإسكندرية و لعبت دور كبير كقاعدة متقدمة أثناء الحروب الصليبية ضد مصر. أعتقد أن التعاون مع اليونان و قبرص لن يستمر طويلا بل مرحلة وقتية سيتلاشى بمجرد عودة العلاقات التركية المصرية إلى سالف عهدها بجانب أن هناك قضايا كثيرة عالقة ستثار فى المستقبل.

حتى لو رجعت العلاقة مع تركيا هذا ليس سببا لنخسر التعاون مع أى دولة فتركيا لن تخسر تعاونها مع أى دولة من أجلنا.

ميراج؟ و غواصه؟ كل ده بكيلو فسيخ؟
هي اليونان اصلا عندها 4 - type 214 ؟ و احنا كده شلط ملط مع الروميو؟
بعدين ايه المشكله لما نجيب ميراج زياده؟

ايوه ياكبير عندها 4 غواصات type 214
وده المصدر

حتى لو رجعت العلاقة مع تركيا هذا ليس سببا لنخسر التعاون مع أى دولة فتركيا لن تخسر تعاونها مع أى دولة من أجلنا.
ترجع ايه و نخسر مين يا جماعه وحدو الله. اليونان و قبرص احنا نتمني يبقي لينا علاقات عسكريه معاهم شوفوا بس موقعهم في المتوسط

لو لينا علاقات جيده جدا معاهم و حصل حرب مثلا مع اسرائيل انت و قبرص و اليونان تقطع عليهم ميه و نور في المتوسط. موقعهم استاذ اصلا احسن من ايطاليا او فرنسا.

أرجو مراجعة قولك بشكل جيد فتاريخ القبارصة اليونانيين مع مصر غير مشرف على الإطلاق. فلم تسلم مصر من أذائهم. فقد شنوا حروب و غارات بحرية كثيرة على دمياط و رشيد و الإسكندرية و لعبت دور كبير كقاعدة متقدمة أثناء الحروب الصليبية ضد مصر. أعتقد أن التعاون مع اليونان و قبرص لن يستمر طويلا بل مرحلة وقتية سيتلاشى بمجرد عودة العلاقات التركية المصرية إلى سالف عهدها بجانب أن هناك قضايا كثيرة عالقة ستثار فى المستقبل.

ياعزيزي الدنيا مصالح نحن ايضا اذقنا اليونان الكثير في عهد الدولة العثمانية والاسطول المصري قمع ثورات في اليونان وشارك الدولة العثمانية في الكثير من الاعمال ضد الشعب اليوناني
ببساطة الدنيا مصالح ومصالح مصر وشعبها الان مع اليونان كما ان الشعب اليوناني تاريخيا قريب من الشعب المصري ومعهم الشعب الايطالي علاقات تمتمد الي مئات السنين .. قبرص اليونانية تظل قبرص لها مالها وعليها ما عليها ونحن لم نترك ما لنا من حقوق في يوم من الايام واليوم المصالح تتحدث
مرحبا بتركيا كدولة صديقة ان احترمت السيادة المصرية وتوقفت عن التراهات والافعال الصبيانية غير ذلك لن تجد الا الردود المناسبة
مصالحنا اولا وثانيا وثالثا ورابعا

ميراج؟ و غواصه؟ كل ده بكيلو فسيخ؟
هي اليونان اصلا عندها 4 - type 214 ؟ و احنا كده شلط ملط مع الروميو؟
بعدين ايه المشكله لما نجيب ميراج زياده؟

احنا هنمشي نلم في ميراجات الناس كدا :D
انا عندي رأي مختلف اننا نبيع سرب الميراج مع الكام حتة ميراج 5 ونخلي لعبنا كله علي الرافال

تركيا الصديق الاوفي والاقرب للكيان الصهيوني في المنطقة ورغم ذلك .. يدعي نظام القرد وغان انه جاء ليعيد الخلافة العثمانية في المنطقة

احنا هنمشي نلم في ميراجات الناس كدا :D
انا عندي رأي مختلف اننا نبيع سرب الميراج مع الكام حتة ميراج 5 ونخلي لعبنا كله علي الرافال
الجيش مش كله جينيرالات يا استاذي و الرافال دي الجينيرال الكبير. انا بقي عايز صبيان تخدم علي الجينيرال ده.
جزئيه تانيه اني عايز عدد فرنسي عشان الاف 16 ماتبقاش هي العصب و مايبقاش روحي في ايد الزنجي اللي هناك. انا عايز الطيران يتقسم 3 بصراحه و كل جزء فيهم عصب لوحده. الجزء الامريكي ده موجود فعلا. الجزء الفرنسي جاي رافال و عايز ازود رافال و ميراج بنوعيهيا اوصلهم مثلا 150 ميراج و 6 اسراب رافال. القسم الثالث العربجي الروسي حاجات كده غشيمه مابتتفاهمش.
كده روحك تبقي في ايدك مش في ايد حد تاني.

الجيش مش كله جينيرالات يا استاذي و الرافال دي الجينيرال الكبير. انا بقي عايز صبيان تخدم علي الجينيرال ده.
جزئيه تانيه اني عايز عدد فرنسي عشان الاف 16 ماتبقاش هي العصب و مايبقاش روحي في ايد الزنجي اللي هناك. انا عايز الطيران يتقسم 3 بصراحه و كل جزء فيهم عصب لوحده. الجزء الامريكي ده موجود فعلا. الجزء الفرنسي جاي رافال و عايز ازود رافال و ميراج بنوعيهيا اوصلهم مثلا 150 ميراج و 6 اسراب رافال. القسم الثالث العربجي الروسي حاجات كده غشيمه مابتتفاهمش.
كده روحك تبقي في ايدك مش في ايد حد تاني.

بس الميراجات لسه عليهم كلام لو جبنا الاماراتي وطورنا الي عندنا واخدنا شوية من فرنسا بالتطوير يبقي كله كدا زي الفل وتمام
:D :D :D ايوة لازم نكتر من الشق العربجي الروسي بتاع الفحت والردم ونزود العدد بالصيني

بس الميراجات لسه عليهم كلام لو جبنا الاماراتي وطورنا الي عندنا واخدنا شوية من فرنسا بالتطوير يبقي كله كدا زي الفل وتمام
:D :D :D ايوة لازم نكتر من الشق العربجي الروسي بتاع الفحت والردم ونزود العدد بالصيني

بصراحه الاماراتي دول حاجه عنب لو بس يجيوا يطلعوا رانك الطيران بتاعنا هوا.
الصيني لسه شويه عليه الا لو تصنيع مشترك انشاله حتي تكاتك بتطير انما الروسي يا عيني عليه تخيل انت كده معركه جويه فيها رافال جنب اف 16 جنب ميراج جنب ميج 35. هتلاقي في غباوه في الجو.

MrHBK ياكبير تشبيهاتك 100% هههههههههههههههههه
مبسط الموضوع وانا اوافقك الراي جدا والله ننوع سلاحنا اهم شي يحصل وعلي فكرة ده اصلا فكر متبع في القوات المسلحة المصرية

MrHBK
واللي يثبت تنوع سلاحنا عندنا افضل سلاح دفاع جوي من الكتلتين الشرقية والغربية وسلاح الجو المصري من اكثر من دولة لو اننا اخر سنين اعتمدنا اكتر علي الطيران الامريكي بس هانصحح الغلطة دي ومش هاتكرر تاني وسلاح المدرعات افضل شي عندنا من اقوي مصنعي السلاح في العالم

التعديل الأخير:
MrHBK ياكبير تشبيهاتك 100% هههههههههههههههههه
مبسط الموضوع وانا اوافقك الراي جدا والله ننوع سلاحنا اهم شي يحصل وعلي فكرة ده اصلا فكر متبع في القوات المسلحة المصرية
MrHBK
واللي يثبت تنوع سلاحنا عندنا افضل سلاح دفاع جوي من الكتلتين الشرقية والغربية وسلاح الجو المصري من اكثر من دولة وسلاح المدرعات افضل شي عندنا من اقوي مصنعي السلاح في العالم
اصل يا كبير الموضوع مش كيميا احنا اتقرصنا في موضوع الاف 16 يبقي ايه الحل؟ روسيا بس؟ لا برضه مهو مش هاخد منهم 250 مره واحده او علي مدار 10 سنين عشان اعمل توزان يبقي نقسم البلد 3 مش 2 امريكي و روسي و فرنسي.
انا شايف ان الفرنسي اعداده مرشحه جدا للزياده سواء رافال تاني و ده اكيد في المستقبل او ميراج قد تحدث في اي وقت.

و بالظبط زي ما حضرتك قلت احنا اصلا شامين نفسنا في الدفاع الجوي عشان مالوش عصب من مكان واحد فمحدش ماسكنا من ايدنا اللي بتوجعنا

اعتقد للاتفاق على المناورات البحرية
وياريت نجيب للراجل ده كيلو فسيخ ياخدة وهو ماشي ويدينا الميراج 2000 -5 بتاعتهم

إشمعنا الفسيخ بالظبط !!!!

هههههههههه
معروف ان الفسيخ بيخلص اى مصلحة واقفة ياريس ...زية زى التيمو وشداد القوة ههههههههههه

معلومة جديدة عندي :d عموماً أنا بحبه فمفيش اختلاف معاك :d

معلومة جديدة عندي :d عموماً أنا بحبه فمفيش اختلاف معاك :d
تعالى ياعم عندنا وانا أخليك تاكل احلى فسيخ فى حياتك
دى شغلة بلا هى الفسيخ سيدى سالم ... وهاعملك فسيخ بايدى والسمك لسه حى بيتلعبط كده
_________-
كفاية بقى عشان ريحة الموضوع قلبت زفارة :D:D

ياعادل باشا بقي عندنا الرافال وندور علي ميراج 2000 لسه ياكبير
لو يبيعوا غواصة TYPE 214 من 4 اللي عندهم ندفع حسابها علي 3 سنين يبقي قشطة
الميراج 2000-5 ممتازة
وانتلو هاتجيبها عشان تخدم باللى عندك خصوصا انك خرجت فانتوم وعدد كبير من الميج 21 والاف 7 وقريبا عدد من الميراج 5
فانت هاتجيبهم يسدوا مع جزء مع اللى جاى
وكله هايكون اضافة لقواتنا الجوية

التعديل الأخير:
الامر كله مجرد تبادل وتقارب فى المصالح
مصلحتى ومصلحتك

عودة
أعلى