نقاش الدبابه الوطنيه المصريه

مصر لو عاوزه تعمل دبابه من بكره هتعمل
خبرتك فى صنع الابرامز وتطوير الروسى تؤهلك عمليا بكل ارتياح
انما يحبيبى هاتلى مليارات تكلفه المشروع والانتاج الاولى ...اقتصادك دلوقتى مش مستحمل التجريب
انما عندى سوءال مهم جدا ....لو دخلنا دبابه صف تانى ونشيل العك بئا التى 55 والحاجات دى وشويه بشويه الباتون
ياترى هندخل انهى دبابه صف تانى ؟؟؟؟؟
انا عن نفسي نفسي ف التي90 أم أس ومش لزم نجيب كتير أعتقد وحده تي 90 تأكل 15 تي 55

انا عن نفسي نفسي ف التي90 أم أس ومش لزم نجيب كتير أعتقد وحده تي 90 تأكل 15 تي 55

ما ينفعش تدخل دبابتين صف اول فى جيشك ...تكلفه ضخمه جدا وصيانه وتدريب وعمليات لوجيستيه وشغلانه
بتكلم على دبابه قويه صف تانى تقوم بمهمه تدعيم الكثافه النيرانيه والمحافظه على الثغرات المفتوحه فى جبهات العدو على اكمل وجه

اكتر حاجه غيظني ف الجيش المصري هي التي 55 و التي 60 مينفعش نبعهم لليبيا بما انهم مطورين ونجيب بدلهم التي 90 أم اس
التي 55 و التي 60 افضل من بيعهم احالتهم للاحتياط المخزون الاستراتيجى,
و نخلينا فى الاعجاز الروسى الجديد دبابة الارماتا, و يسلام لو فى رخصة انتاج بدل او مع الابرامز تبقى عنب.

التعديل الأخير:
انتا بتظهر صح هتجيب ثمن الارماتا منين
يعتقد سعر الارماتا هيتراوح فى حدود 4 مليون دولار,
واذا كنت تقدر تدفع فوق 5 مليار يورو فى 24 طائرة و فرقاتة واحدة , يخليك ممكن تدفع 480 مليون دولار فى لواء مدرع (120 دبابة),
واذا كان الفرقة المدرعة بتضم 2 لواء مدرع و لواء مشاة ميكانيكى , معنا كده انتا محتاج حوالى 4 الوية لتسليح فرقتين 1920 مليون دولا ر فقط لا غير,
اذا مكانوش موجدين فى ميزانية الدولة الاشقاء العرب ممكن يسعدونا, او ندور على المليارات الى اتنهبت فى عهد المخلوع فى سوسرا و غيرها.
قضى الامر

يعتقد سعر الارماتا هيتراوح فى حدود 4 مليون دولار,
واذا كنت تقدر تدفع فوق 5 مليار يورو فى 24 طائرة و فرقاتة واحدة , يخليك ممكن تدفع 480 مليون دولار فى لواء مدرع (120 دبابة),
واذا كان الفرقة المدرعة بتضم 2 لواء مدرع و لواء مشاة ميكانيكى , معنا كده انتا محتاج حوالى 4 الوية لتسليح فرقتين 1920 مليون دولا ر فقط لا غير,
اذا مكانوش موجدين فى ميزانية الدولة الاشقاء العرب ممكن يسعدونا, او ندور على المليارات الى اتنهبت فى عهد المخلوع فى سوسرا و غيرها.
قضى الامر
4 مليون مين يا باشا التى 90 ام اس بحوالى 5 مليون دولار الارماتا مش هتقل عن 8 او 10 مليون

يا جدعان احنا عندا 1500 ابرامز 500 دبابه صف اول روسيه مش كتير علي دوله بحجم مصر ثم احنا عندنا اكتر من 2000 دبآبه صف تاني كتير أما بالنسبه للتي 55 و 60 دول هيعملو فرق كبير ف لبيا لو كده نبعهم ليهم وسط صفقه كبيره ونقسط اهو بالمره نحمي حدودنا من الإرهاب ويبقي عندنا علاقات قويه بيهم

يا جدعان احنا عندا 1500 ابرامز 500 دبابه صف اول روسيه مش كتير علي دوله بحجم مصر ثم احنا عندنا اكتر من 2000 دبآبه صف تاني كتير أما بالنسبه للتي 55 و 60 دول هيعملو فرق كبير ف لبيا لو كده نبعهم ليهم وسط صفقه كبيره ونقسط اهو بالمره نحمي حدودنا من الإرهاب ويبقي عندنا علاقات قويه بيهم
متنساش ان 3500 دبابة شوية لدولة بحجم مصر ومعظهم لازم يخرجوا قبل 2030

4 مليون مين يا باشا التى 90 ام اس بحوالى 5 مليون دولار الارماتا مش هتقل عن 8 او 10 مليون
يا عم احنا مقلناش السنه دي خلال أربع سنين كده يكون اقتصاد البلد احسن
الغالي تمنه فيه مش كده بزات عند الروس نجيب حاجه كويسة احسن

القيادة المصرية راضية كل الرضا بال "M1A1" و تحديثاتها .. من الممكن بعد كده أستغل "شاسيه الدبابة" الممتاز وأركب عليه برج جديد سواء تصميم مصرى أو شرقى أو غربى .. طبعا يكون محلى الصنع وهو ده الأقرب .. أنا حتى أستبعد قيام مصر بتظوير ال M60 لنصف "إبرامز" لأن تكلفة تطوير الواحدة نصف ثمن دبابة "إبرامز" واحدة فالأحسن أنتج واحده إبرامز أفضل من تطوير إثنين M60 .. أنا أتوقع إن مصر بعد كده حتستغل شاسيه "الإبرامز" وتركب "برج جديد" محلى الصنع لتعويض اعائلة ال "T" الروسيه التى تخرج من الخدمه تباعاََ .. مع تطوير ال "M60" وشراء المزيد منها من "الفوائض" الدولية وكلنا شوفنا التطوير الأخير لها .. وطبعا لو الدبابات المصرية أصبحت بهذا الشكل M1A1 مع التطويرات المستمره لها - تطوير ال M60 وخصوصاََ إن شاسيها قابل للتطوير كدبابه "خفيفه" (إستغلال مصنع 200 الحربى فى حالة رفض أمريكا تمديد العقد) - مع صناعة دبابة جديده مكونه من شاسيه "الإبرامز" مع برج جديد كليتاََ "تصنيع محلى " وحبذا لو غربى .. بكده أوحد عناصر ومكونات "التأمين الفنى" أوفر قطع الغيار والأطقم الفنية وتوحيد الأعيره والذخيره والعديد من الأمور "اللوجستيه" ..
** وبعدين مصر لها خبرة كبيرة جدا فى إنتاج المرعات .. يعنى الموضوع ساهل وممكن نتعاون مع شركة "باتريا" الفلنندية فى موضوع البرج الجديد وبعض الأمور الخاصه بالتدريع وغيره ..
** ممكن حد يقولى وأعدد ال "T" الموجوده والتى تم عليها الكثير من عمليات التطوير . أقوله تبعاََ للعمر الإفتراضى فهى الأقدم وتم تحويل أعداد ممها للمخازن أنا أرى أنها أصبحت عبىء .. الخبره المصريه واسعه جداََ فى الموضوع ده .....

Untitled Egy Prod AP.2.jpg

تغير البرج يستلزمه تغير في الشاسيه وتغير بالدباباة ككل اما برج الابرامز الحالي هو مناسب لها جدا

صناعة دبابة او اي سلاح تعتبر اسهل من الناحية العلمية و التقنية منها من الناحية السياسية و الاقتصادة
فالصناعة تتطلب اقتصاد قوي و سياسة مستقرة بعيدة عن الضغوط الخارجية و الداخلية بالأضافة الى القدرات العلمية و الصناعية ,فعند صناعة دبابة كاملة تتفوق على جميع الدبابات الحديثة ,فكن على علم انه ربما يتم احراجك بقطع غيار الطائرات او الرادارات الى ان تتخلى عن مشروعك
فما الحل؟؟؟
الحل هوه ان تجعل الدول بحاجة الك في مفلات سياسية مهمة لتجنب الضغوط السياسية على مشاريعك العسكرية ,و محاولة التحرر الاقتصاد الوطني و هذا جانب مدني
الحل الاسهل هوه تطوير مكونات الدبابات و صناعة مكوناتها الحاسمة بكوادر وطنية و صناعة محلية ,فالوطن العربي يحوي الاف الدبابت القديمة ,فل يتم عمل دراسة مستفيظة و يفضل ان تكون هناك بعض الشراكات العربية ,ليتم تطوير معداتها القديمة بمعدات حديثة يتم تصنيعها محليا بشكل كامل 100%
مما يجعلها متفوقة تقنيا ,و بذلك انت تحقق ما يلي
1- تجنب الضغوط الدولية
2- تطوير القديم من الدبابات لتصبح حديثة
3- ايجاد بنية صناعية متطورة
4-توفير مصدر دخل جيد و ذلك بالحصول على صفقات تطوير لدول اخرى
5-الوصول الى القدرة العلمية و الخبرات اللازمة في تميم و انتاج دبابة وطنية كاملة بانتظار القرار السياسي للتنفيذ

اتمني هذة الخطوة هيكون تتويج
القيادة المصرية راضية كل الرضا بال "M1A1" و تحديثاتها .. من الممكن بعد كده أستغل "شاسيه الدبابة" الممتاز وأركب عليه برج جديد سواء تصميم مصرى أو شرقى أو غربى .. طبعا يكون محلى الصنع وهو ده الأقرب .. أنا حتى أستبعد قيام مصر بتظوير ال M60 لنصف "إبرامز" لأن تكلفة تطوير الواحدة نصف ثمن دبابة "إبرامز" واحدة فالأحسن أنتج واحده إبرامز أفضل من تطوير إثنين M60 .. أنا أتوقع إن مصر بعد كده حتستغل شاسيه "الإبرامز" وتركب "برج جديد" محلى الصنع لتعويض اعائلة ال "T" الروسيه التى تخرج من الخدمه تباعاََ .. مع تطوير ال "M60" وشراء المزيد منها من "الفوائض" الدولية وكلنا شوفنا التطوير الأخير لها .. وطبعا لو الدبابات المصرية أصبحت بهذا الشكل M1A1 مع التطويرات المستمره لها - تطوير ال M60 وخصوصاََ إن شاسيها قابل للتطوير كدبابه "خفيفه" (إستغلال مصنع 200 الحربى فى حالة رفض أمريكا تمديد العقد) - مع صناعة دبابة جديده مكونه من شاسيه "الإبرامز" مع برج جديد كليتاََ "تصنيع محلى " وحبذا لو غربى .. بكده أوحد عناصر ومكونات "التأمين الفنى" أوفر قطع الغيار والأطقم الفنية وتوحيد الأعيره والذخيره والعديد من الأمور "اللوجستيه" ..
** وبعدين مصر لها خبرة كبيرة جدا فى إنتاج المرعات .. يعنى الموضوع ساهل وممكن نتعاون مع شركة "باتريا" الفلنندية فى موضوع البرج الجديد وبعض الأمور الخاصه بالتدريع وغيره ..
** ممكن حد يقولى وأعدد ال "T" الموجوده والتى تم عليها الكثير من عمليات التطوير . أقوله تبعاََ للعمر الإفتراضى فهى الأقدم وتم تحويل أعداد ممها للمخازن أنا أرى أنها أصبحت عبىء .. الخبره المصريه واسعه جداََ فى الموضوع ده .....
مشاهدة المرفق 15682
مشاهدة المرفق 15683

مشاهدة المرفق 15684
لاكتر من عشرين سنة مع الابرامز

مفيش حد بينتج دبابة بنسبة ١٠٠٪
ومفيش حد هيسلمك دبابة من a to z
انتاج دبابة بقدر معرفتك واستيراد باقي المكونات من اكثر من مصدر يوفرلك استقلالية ممتازة

تغير البرج يستلزمه تغير في الشاسيه وتغير بالدباباة ككل اما برج الابرامز الحالي هو مناسب لها جدا
شريك اجنبي ممكن يساعدك في حاجة زي كدة
بصراحة الصين اقرب في موضوع زي دة
اطلاعها علي الابرامز هيفيدها جدا
في تطوير صناعة الدبابات لديها وبالتالي مساعديتنا
علي بناء دبابة من رحم الابرامز

متنساش ان 3500 دبابة شوية لدولة بحجم مصر ومعظهم لازم يخرجوا قبل 2030
٣٥٠٠ مش شوية بالعكس عدد مناسب جدا
انما المشكلة انه تقريبا مفيش غير ١٢٠٠دبابة حديثة فقط
يعني ٢٣٠٠ دبابة قديمة
لازم تخرج بالكتير في ٢٠٣٠

لا هما 3500 ولا هما شوية !!
نحسب 1100 ابرامز و2000 60 والتى 62 والتى 55 شوف العامل منهم كام صحيح الرقم هيتجاوز 4500 دبابة لاكن الغالبية العظمى منهم لازم تخرج بالكتير خلال 15 سنة

عودة
أعلى