باكستان تختبر صاروخ كروز قادر على حمل رؤوس نووية

اذا صنعت الهند قنبلة نووية سناكل العشب والاوراق لالف عام ونجوع حتى نحصل على قنبلة نووية ... المسيحيين لديهم قنبلة نووية واليهود لديهم قنبلة نووية والهندوس لديهم قنبلة نووية لماذا لا يكون لدى المسلمين قنبلة نووية ؟؟ (ذو الفقار علي بوتو)

اجمل مقولة برايي
الغريب ان باسكتان لم توقع على حضر اسلحة الدمار الشامل بخطة ذكية وهي ان الهند لم توقع بينما دولنا العربية سارعت لذالك ووافقوا على ان تملك اسرائيل حوالي ال400 راس نووي

للاسف

بالتوفيق لباسكتان واعتقد ان هذة الصاروخ هو نسخة عسكية عن توماهوك

وهذه ليست التجربة الاولى
May 31, 2012 12:43 IST
ISLAMABAD: For the second time in a week, Pakistan today successfully test-fired another nuclear-capable Hatf-VIII cruise missile with a range of more than 350 km, the latest in a series of tests of missiles that can hit targets within India.

The military described the flight test of the air-launched Hatf-VIII or Ra'ad cruise missile as successful. "The Ra'ad missile, with a range of over 350 km, enables Pakistan to achieve strategic stand-off capability on land and at sea," a military statement said

Hatf-VIII or Ra'ad
Originated From:

Possessed By:
Alternate Name:Ra'ad (Thunder
Class:
Basing:Air-launched
Length:5 m
Launch Weight:<1,000 kg
Warhead:HE, nuclear
Range:350 km
Status:
In Service:2007

التعديل الأخير:
انواع الصواريخ البالستيه والكروز الباكستانيه الصنع

باكستان لديها تشكيله مرعبه بالصواريخ البالستيه والكروز
وايضا الصين
وكلاهما لم يوقعو على الاتفاقيه ببيع صواريخ بالستيه
فرصه كبيره للعرب ان يشترو منهم
السعوديه حصلت على نوعين من الصواريخ البالستيه الباكستانيه
غورى2 و3
وحصلت من الصين 3 انواع من الصواريخ البالستيه
DF-3 و DF-21 و DF-15

باكستان لديها تشكيله مرعبه بالصواريخ البالستيه والكروز
وايضا الصين
وكلاهما لم يوقعو على الاتفاقيه ببيع صواريخ بالستيه
فرصه كبيره للعرب ان يشترو منهم
السعوديه حصلت على نوعين من الصواريخ البالستيه الباكستانيه
غورى2 و3
وحصلت من الصين 3 انواع من الصواريخ البالستيه
DF-3 و DF-21 و DF-15

متزعلش منى يا خالد انت من احسن الناس هنا بس انا مش حابب ان كل حاجه السعوديه تقول ان حاجه باكستان هى بتاعتنا لا ...لازم تبقى على ارضكم ؟؟طب انت عارف انا نفسى فى ايه
نفسى بما ان علاقه السعوديه مع باكستان وتركيا قويه ...صحيح انى مضايق من اللى تركيا بتعملوا بس اهم حاجه مصلحتى واللى اخدوا منهم وبعد كده يتحرقوا صراحه عندهم تصنيع حلو والكترونيات نفسى مصر تحصل عليها ...مصر والسعوديه والامارات يدعموا الهيئه العربيه للتصنيع ويعملوا مصانع فى الثلاث بلاد وتقوم بتصنيع كل حاجه بتصنعها باكستان ولازم السعوديه تعمل محطات طاقه نوويه لازم يكون عندكوا مشروع نووى ....مصر عندها طموح بس علاقاتها مع باكستان والصين مش زى السعوديه لازم السعوديه تستغل علاقاتها وتعمل اللى انا بقلك عليه ده ومش لازم فى الاسلحه بس كمان فى العلم والمجال الفضائى (عندك فكره وعندى فكره نتبادلها .....هنكسب مش هنخسر) ونفسى كمان مصر والسعوديه والامارات يبقى عندهم مشروع سيارات بالمحرك بتاعها يعنى تصنيع بالكامل هيفيدك خبرات وفلوس هو القطاع التانى فى ايران .....انت تعرف كنت بتكلم مع واحد اجنبى وبقوله ايه الفرق بيننا وبينكم...انت عارف لخصوا فى ايه قال ان العرب بيتخانقوا مع بعض الايفون ولا السامسونج احسن وتلاقى فى تعصب كان هما اللى عاملينه عمرهم ما فكروا هم اللى يصنعوه على عكس الصين شوف لينوفو ...الناس بتحب تفحط بالسيارات بس عمرهم ما فكروا ان هما اللى يصنعوها تصور ان انت بقى عندك شركه الكترونيات موبيلات ولا شاشا ت صدقنى بكره تصنع الكترونيات طيارات .....انا بعاتب نفس وكل العرب ونفسى اشوفنا فى احسن حال وتانى متزعلش منى

انا نفسى الجامعه اللى السيسى هيعملها باسم الملك عبد الله السعوديه هى اللى تصرف عليها زى جامعات السعوديه 100 مليون دولار عاوز اقولك جامعه القاهره بيصرف عليها كلها 8مليون دولار بقبض الموظفين وتكون فى مجالات زى الميكانيكا والالكترونيا ت وعلوم الحاسب وينضم ليها ناس من كل العرب زى امين رغيب واحمد على والناس الجامده دى ....صدقنى هتشوف مواهب

متزعلش منى يا خالد انت من احسن الناس هنا بس انا مش حابب ان كل حاجه السعوديه تقول ان حاجه باكستان هى بتاعتنا لا ...لازم تبقى على ارضكم ؟؟طب انت عارف انا نفسى فى ايه
نفسى بما ان علاقه السعوديه مع باكستان وتركيا قويه ...صحيح انى مضايق من اللى تركيا بتعملوا بس اهم حاجه مصلحتى واللى اخدوا منهم وبعد كده يتحرقوا صراحه عندهم تصنيع حلو والكترونيات نفسى مصر تحصل عليها ...مصر والسعوديه والامارات يدعموا الهيئه العربيه للتصنيع ويعملوا مصانع فى الثلاث بلاد وتقوم بتصنيع كل حاجه بتصنعها باكستان ولازم السعوديه تعمل محطات طاقه نوويه لازم يكون عندكوا مشروع نووى ....مصر عندها طموح بس علاقاتها مع باكستان والصين مش زى السعوديه لازم السعوديه تستغل علاقاتها وتعمل اللى انا بقلك عليه ده ومش لازم فى الاسلحه بس كمان فى العلم والمجال الفضائى (عندك فكره وعندى فكره نتبادلها .....هنكسب مش هنخسر) ونفسى كمان مصر والسعوديه والامارات يبقى عندهم مشروع سيارات بالمحرك بتاعها يعنى تصنيع بالكامل هيفيدك خبرات وفلوس هو القطاع التانى فى ايران .....انت تعرف كنت بتكلم مع واحد اجنبى وبقوله ايه الفرق بيننا وبينكم...انت عارف لخصوا فى ايه قال ان العرب بيتخانقوا مع بعض الايفون ولا السامسونج احسن وتلاقى فى تعصب كان هما اللى عاملينه عمرهم ما فكروا هم اللى يصنعوه على عكس الصين شوف لينوفو ...الناس بتحب تفحط بالسيارات بس عمرهم ما فكروا ان هما اللى يصنعوها تصور ان انت بقى عندك شركه الكترونيات موبيلات ولا شاشا ت صدقنى بكره تصنع الكترونيات طيارات .....انا بعاتب نفس وكل العرب ونفسى اشوفنا فى احسن حال وتانى متزعلش منى
للاسف هذة هي حالتنا

بالفعل تستطيع الثاندر JF-17 الباكستانية حمل الصاروخ الكروز الباكستاني "رعد" وتحمل حزمة تسليحية ممتازة تشمل عدة صواريخ بامدية تتجاوز 200 كلم ضد الاهداف الارضية او البحرية (الثابتة والمتحركة) بخلاف صواريخ جو-جو

مصادر:
Key facts about Ra’ad missile
Designed to operate with Pakistan Air Force (PAF) aircraft’s like Dassault Mirage III ROSE and JF-17 combat aircraft

Armament
Air-to-air missiles:
Short range: AIM-9L/M, PL-5E, PL-9C
Beyond visual range: PL-12 / SD-10
Air-to-surface missiles:
Anti-radiation missiles : MAR-1[89]
Anti-ship missiles: C-802A[72], C-803
Cruise missiles: Ra'ad ALCM

حمولة الرعد القصوى (الصافية) حوالي 3500-4000 kg وبالتالي تستطيع حمل من 2 الى 3 صاروخ رعد الذي يبلغ وزنه 1100 kg ... اذا تم تحميله على ثلاث نقاط تعليق (2 جانبية وواحدة وسطى)
مواصفات الثاندر JF-17 من حيث الحمولة:
Empty Weight 6,411 kg
Maximum Take-Off Weight 12,700 kg
الحمولة الصافية (الكلية) 6289 kg يخصم منها وزن الوقود

معلومات جميلة

لكن
هل تحميل 3300 كغ على مقاتلة كالجي اف17 بمحرك واحد في ثلاث نقاط تعليق وبدون خزانات وقود مع مقاومة الهواء لاجسام بحجم صاروخ رعد الذي هو بطول قرابة 5 امتار
ومع محرك اقصى قوة سرعة له مع حارقه الاحق 1.6 ماخ والذهاب في مهمة قصف جراحي كل ذالك سيسبب انهاك كبير لمحرك الطائرة وبدنها ولها بشكل عام مع قدرة بقائية منخفظة نظرا لشغل حمولة الصواريخ لكل نقاط التعليق الرئيسية عوضا عن خزانات الوقود

لا اعتقد ان الفكرة عملية حتى مع طائرات ثقيلة كالتايفون والرافال وغيرها

ليس تشكيكا في قدرات الجي اف 17 ولكن ...هذا النوع من الحمولة بهذه الطريقة سيئتي بنتائج عكسية من كل النواحي

وانسب حمولة هي صاروخ واحد ...وفي حالات الطوارئ اثنان اذا تطلب الامر

الباكستانيين يطورون كل ما يستطيعون الحصول عليه ولديهم المثابرة على ذلك
ولكن ما كنا لنرى كل هذا الابداع لولا وجود الدفاع المطلق في حروب هذا العصر وهو وجود القنبلة النووية
وكل هذا بفضل الله ثم المسلم المخلص عبد القدير خان

اذا صنعت الهند قنبلة نووية سناكل العشب والاوراق لالف عام ونجوع حتى نحصل على قنبلة نووية ... المسيحيين لديهم قنبلة نووية واليهود لديهم قنبلة نووية والهندوس لديهم قنبلة نووية لماذا لا يكون لدى المسلمين قنبلة نووية ؟؟ (ذو الفقار علي بوتو)

اجمل مقولة برايي
الغريب ان باسكتان لم توقع على حضر اسلحة الدمار الشامل بخطة ذكية وهي ان الهند لم توقع بينما دولنا العربية سارعت لذالك ووافقوا على ان تملك اسرائيل حوالي ال400 راس نووي

للاسف

كم عدد الرؤوس النووية في باكستان ؟

اجمل مقولة برايي

للاسف

ما ظلل بالاحمر كذب اخي المحترم. هل تعتقد ان مصر والجزائر والسعودية والمغرب والاردن وافقوا علي ان تكون اسرائيل دولة نووية؟

ما ظلل بالاحمر كذب اخي المحترم. هل تعتقد ان مصر والجزائر والسعودية والمغرب والاردن وافقوا علي ان تكون اسرائيل دولة نووية؟
انا لم اقصد ان دولنا العربية كانت لها فرصة ايقاف اسرائيل ولم توقفها بل قصدي انة لم نعمل للحصول على النووي
لكي نوقف هؤلاء وسمحنا لهم بامتلاك النووي حيث اننا لم نرفع شكاوي او نطالب بالسماح لنا بامتلاك النووي رفيقي هذا القصد ومرة ثانية ارجوا ان لا تتهم احد زورا
اضع للمغرب ومصر والجزائر والسعودية اضف العراق

نفسى بما ان علاقه السعوديه مع باكستان وتركيا قويه

الدول الثلاث باكستان والسعودية وتركيا

تقوم بتعاون عسكري في مابينها

وابسط ليل مناورة صقور السلام تخيل مدة المناورة 3 أسابيع

شف الرعب الحقيقي :- f-16 تركية و f-16 باكستانية وميراج باكستانية وتايفون سعودية وترنيدو سعودية وf-15 سعودية ومروحية كوجر سعودية لعمليات csar واواكس سعودية

قائد القوات الجوية السعودية وقائد القوات الجوية الباكستانية وقائد القوات الجوية التركية

كذلك مناورات نسر الانضول 1 و 2 و3

وتمركز طائرات من السرب السعودية 99 سرب csar في تركيا من اجل مناورة نور

مناورات جوية سعودية باكستانية

al-saqoor_pakistan_saudia_arabia_air_force_paf_rsaf_f-16_arrows_02.jpg

مناورات بحرية سعودية باكستانية

مناورات برية سعودية باكستانية

انا لم اقصد ان دولنا العربية كانت لها فرصة ايقاف اسرائيل ولم توقفها بل قصدي انة لم نعمل للحصول على النووي
لكي نوقف هؤلاء وسمحنا لهم بامتلاك النووي حيث اننا لم نرفع شكاوي او نطالب بالسماح لنا بامتلاك النووي رفيقي هذا القصد ومرة ثانية ارجوا ان لا تتهم احد زورا
اضع للمغرب ومصر والجزائر والسعودية اضف العراق
حاشا لله لم اتهمك. بينت ان الجملة المظللة بالاحمر كذب واردت بهذا التفريق بين الخطأ والاختلاق. الدول العربية تشتكي اسرائيل تقريبا سنويا لحيازتها النووي وتحرجها في جميع المحافل الدولية - الجو العالمي يغض الطرف عنهم لانه في صفهم - ثم تذكر انني استوضحت رأيك بان سالتك مباشرة عن رايك! فيه فرق بين ان اتهمك وان اعلق علي معلومة منشورة ثم اسال عن رايك. لك فائق الاحترام.

الناس بتحب تفحط بالسيارات بس عمرهم ما فكروا ان هما اللى يصنعوها تصور ان انت بقى عندك شركه الكترونيات موبيلات ولا شاشا ت صدقنى بكره تصنع الكترونيات طيارات

عمرها مافكرت !!
حرام عليك يارجل .... السعودية تصنع الكترونيات الطائرات بل قامت بتصدير الكترونيات f-16 و دبابة الابرامز وغيره من المشارع العسكرية الالكترونية وكذلك تصنيع ابواد تهديف وتصنيع الكترونيات الامرارم وتصنيع الكترونيات وانظمة توجيه قنابل بافيوا كل هذا قامت به السعودية عبر شركة سعودية تسمى شركة الالكترونيات المتقدمة

وهذا رابط بسيط

http://defense-arab.com/vb/threads/88201/

اخي كلامك واضح انك جديد بعالم منتديات العسكرية ... لذلك نصيحة قم بجولة على المواضيع القديمة سوف تجد كنوز معرفية عربية مدفونه بطيات المواضيع القديمة

حاشا لله لم اتهمك. بينت ان الجملة المظللة بالاحمر كذب واردت بهذا التفريق بين الخطأ والاختلاق. الدول العربية تشتكي اسرائيل تقريبا سنويا لحيازتها النووي وتحرجها في جميع المحافل الدولية - الجو العالمي يغض الطرف عنهم لانه في صفهم - ثم تذكر انني استوضحت رأيك بان سالتك مباشرة عن رايك! فيه فرق بين ان اتهمك وان اعلق علي معلومة منشورة ثم اسال عن رايك. لك فائق الاحترام.
شكرا لتفهمك رفيقي
رفيقي ان تتهم كيان ارهابي معتاد على الاحراج امام العالم لن يفيدك بشئ
ان اردت ردعة بقوة فافضل شئ لك هو ان تمتلك ما يمتلكه​

أخر تجربة هندية لصاروخ أجني-5 بمدى 5000 كلم ثم يكون الرد الباكستاني بتجربة صاروخ بمدى 350 كلم؟!!!!!!!!!

رد ضعيف جد للغاية من وجهة نظري.

واضح ان لديك لخبطه وخلط

الصوارخ الباكستاني هو صاروخ كروز يطلق من طائرات

اما الصاروخ الهندي الذي ذكرته انت فليس صاروخ كروز بل صاروخ بالستي اجني 5

فكيف تقارن نوعين مختلفين ؟ كيف تقارن صاروخي كروز بصاروخ بالستي ؟ ثم تقول الهند افضل

اذا تريد ان تقارن قارن بنفس النوع اي قارن الصواريخ البالستية لباكستان بالصواريخ البالستية للهند
وصواريخ الكروز الباكستانية بصواريخ الكروز الهندية

وليس تقارن صاروخ بالستي بصاروخ كروز !!

عودة
أعلى