وفدا عسكريا إيطاليا وصل الى مصر بعد ايام من زيارة وزيرة الدفاع الايطالية

السلاح الفرنسي فعال ولكن يعيبه انه معقد وغالي بصورة مبالغ فيها
واحنا ماعندناش رفاهية في اهدار الاموال على اسلحة غالية في وقت انك ممكن تشتريها بسعر معقول زي البديل الصيني والروسي

زي Type 054A الصينية

وتمنها 230 مليون دولار تقريبا يعني اقل من نصف تمن الفرنسية

واحنا ماعندناش رفاهية في اهدار الاموال على اسلحة غالية في وقت انك ممكن تشتريها بسعر معقول زي البديل الصيني والروسي
والله انا شاري جاويند بنص مليار اغلى من الصيني اكيد اللي فوق اختبروا السلاح

وتمنها 230 مليون دولار تقريبا يعني اقل من نصف تمن الفرنسية
مادام الرجالة عارفين ايه اللى نحتاجينة يبقى خلاص
واكيد هما بحثوا عن الخيارات
والفريم لا يعلى عليها

انا ما قلتش ان الصينية افضل من الفريم ابدا
انا عارف ان الفرنسية ممتازة لكن غاليه للاسف في وقت احنا ضعفاء اقتصاديا ونعتمد على اشقائنا في الصفقات في الوقت الحالي
يعني مثلا بالنص مليار يورو ممكن اجيب تلاته تايب صيني وابقى كسبت قدرة نيرانية رهيبه

ممكن مصر تجيب واحدة فريم مثلا وتجيب 3 تايب تبقى نوعت تسليحها لاننا لا نضمن الاوروبيين وقت الصدام مع اسرائيل مثلا

ليه يا كبير
يعني ادخل اتنين فريم ولا يبقى عندي اربعه واحده فريم وتلاته تايب
مع العلم ان امكانيات التايب ممتازة وليست سيئة
ماهو الفريم بتحقق تفوق في قطاع عاوز قطاع تاني بفريم تانيه والفريم مش محتاجه مقويات

Type 054A carries HQ-16 medium-range air defence missiles and various anti submarine rockets in a VLS system
تعتبر فرقاطة متعددة المهام وتعمل كمنصة دفاع جوي بحرية بال HQ-16 ومكافحة للغواصات
الازاحة 4053 طن
الطول 134 متر
المدى 8025 ميل بحري
السرعه 27 عقدة
تشكيلة من الرادارات ثلاثية الابعاد

ماهو الفريم بتحقق تفوق في قطاع عاوز قطاع تاني بفريم تانيه والفريم مش محتاجه مقويات
انا اقصد في حالة لا قدر الله الخسائر لما يبقى عندى كثرة عددية من التايب ابقى كسبت قوة نيرانية بجانب التطور التكنولوجي الاوروبي

يعني بالبلدي كدا التايب الصيني تعمل عمل البودي جارد للفريم في ظل وجود عدو شرس مسلح بأخر التقنيات الالمانية بالغواصات
غير كدا انت التايب ممكن تقوم بدور ( كلب حراسة ) في البحر المتوسط وتقلبلك الموازيين لسنين كتير قدام بفضل عددها

انا اقصد في حالة لا قدر الله الخسائر لما يبقى عندى كثرة عددية من التايب ابقى كسبت قوة نيرانية بجانب التطور التكنولوجي الاوروبي
العبرة بالتطور وواحده واحده بعد الجاويند انته هتصنع سلاحك

العبرة بالتطور وواحده واحده بعد الجاويند انته هتصنع سلاحك
ده المنشود من ورا كل اللى بيحصل
وهو انى باجذب نقل التكنولوجيا لهذا الغرض
والا ما كنتش اوجع دماغى واخد الحاجات على الجاهز
بمعنى انى اجيب تكنولوجيا طيارة مع تكنولوجيا دبابة مع تكنولوجيا فرقاطة او كورفيت
عشان اعمل من وقتها على مشاريعي الخاصة
لو سرنا على هذا النهج الصحيح ففى خلال 5 سنوات مثلا سيخرج لنا نتاج هذا المجهود باشياء مصرية خالصة
والتوفيق من عند الله سبحانة وتعالى

بص ياباشا شكلها مناقصة
لو هناك مناقصه فعلا وهناك خيارات عديده امامنا الفرنسيه او الايطاليه لن يكونوا فى موقف قوه
Project 22350
type 057 او type 54A
Sachsen class
سفن اقل ازاحه وعامل السعر
ويظل بالنسيه لى عنصر التسليح والذخائر فى منتهى الاهميه
تفوق كبير جدا فى السفن الشرقيه

لو هناك مناقصه فعلا وهناك خيارات عديده امامنا الفرنسيه او الايطاليه لن يكونوا فى موقف قوه
Project 22350
type 057 او type 54A
Sachsen class
سفن اقل ازاحه وعامل السعر
ويظل بالنسيه لى عنصر التسليح والذخائر فى منتهى الاهميه
تفوق كبير جدا فى السفن الشرقيه

اتحدث عن شريكي الفريم يا صديقي

عودة
أعلى