مصر تتسلم صفقة "الأباتشي" الأمريكية خلال أيام

البلد ماشية بنظرية البلاعة المفتوحة
قديماً كانوا بيتنوا لما يقع فيها عيل ويموت
يقوموا يقفلوها
دلوقتى بتتقفل بس بعد موت العيل الخامس
اكثر من ست مرات تستهدف الاكمنة بنفس الطريقة ولا تغيير
حتى ان قبل الهجوم الثانى على كمين الفرافرة
الحد الجنود اتصل باهلة وقالهم الكمين مكشوف و انة خايف
سؤال لماذا لا نستفيد من التحصينات الالمانية او ما يعرف بجدار الاطلنتى
او بالفرنسية فى خط ما جينو
او بالاسرائيلية فى خط بالرليف
كل الجنود داخل كمين محصن بالخرسانة المسلحة مع كوات لاطلاق النار
وفتحات هاون
وجندى واحد يقف للاطلاع على اوراق ورخص السيارات
وهو الوحيد المعرض للخطر

مشاهدة المرفق 10659

مشاهدة المرفق 10660
images

والى عايز يجرب يقرب
تصدق فكرة حلوة

بصراحة نظام الكمائن فى مصر محتاج يتغير كله ويوقم بيه ناس فاهمة وواعية مش عسكرى غلبان ميعرفش الفرق بين الدبابة ومدفع الهاون
شوف الفيديو ده كده !!
والد أحد ضحايا العريش: ابنى يعرف إيه عن الكمين علشان يروح سيناء ؟؟
بعد خمس ايام من تنجيده !!!!
مش المفروض يروح مركز تدريب الاول وبعدين يروح ؟
ده ابوه المجند الي بيقول كده مش انا

شوف الفيديو ده كده !!
والد أحد ضحايا العريش: ابنى يعرف إيه عن الكمين علشان يروح سيناء ؟؟
بعد خمس ايام من تنجيده !!!!
مش المفروض يروح مركز تدريب الاول وبعدين يروح ؟
ده ابوه المجند الي بيقول كده مش انا

ايه ده غريبه....هم مطلعوش في ليبيا...!؟!

ايه ده غريبه....هم مطلعوش في ليبيا...!؟!
مظنش ان والد واحد من اللى ماتوا هيكدب عشان حد ولو كلامه صح اتمنى اعرف مين العبقرى اللى بعته سيناء بدون تدريب لانه لازم يتقدم لمحكمة عسكرية واقلها فصل من الخدمة

مظنش ان والد واحد من اللى ماتوا هيكدب عشان حد ولو كلامه صح اتمنى اعرف مين العبقرى اللى بعته سيناء بدون تدريب لانه لازم يتقدم لمحكمة عسكرية واقلها فصل من الخدمة
أكيد طبعا انت فاهم معنى كلامي التهكمي...ثانيا رحم الله الشهداء والهم أهلهم الصبر....ثالثا ...والده يعرف ايه عن تدريبه....رابعا...هناك اخطاء تكتيكية لابد ان يتلافاها الجيش في اقرب وقت مع استخدام اجهزه حديثه وكمائن ونقاط تفتيش محكمه.

أكيد طبعا انت فاهم معنى كلامي التهكمي...ثانيا رحم الله الشهداء والهم أهلهم الصبر....ثالثا ...والده يعرف ايه عن تدريبه....رابعا...هناك اخطاء تكتيكية لابد ان يتلافاها الجيش في اقرب وقت مع استخدام اجهزه حديثه وكمائن ونقاط تفتيش محكمه.
لأ انا اكتر واحد بدافع عن الجيش ومتعصب ليه بس انتقد بحق مش زى ناس بتعمل كوبى
بصراحة الكمائن عالاقل فسينا مترتقيش انها تبقى كماين جيش بالحجم دا او عندو التحديات دى
المشكلة فى ولاد الكلب دول اى كان مين هما انهم سريين مش علنيين حتى زى داعش او انصار الشريعة

يا استاذى هو فيه حد بيتدرب فى خمسة ايام مهما كان اقل وقت تدريب يصدقه عقل لمكان زى سينا فى افضل الاحوال من 3 الى 6 شهور مفيش اقل من كده

ممكن يكون قصده انه رايح الخدمه فى المكان ده جديد والله اعلم ...بس 5 ايام حتى ما يلحقش فيها يمسك السلاح حتى او يتعلم يشيله ازاى
انت اكيد اكتر واحد عارف ان قبل الخروج والتوزيع على الخدمه بيبقى فيه اسبوعين فى مركز التدريب ودى ما فيهاش هزار ...هو الجيش عايز يضرب قوامه الاساسى بمجندين لا يستطيعون حتى حمل السلاح !!!!
يجدعان المساله مش للدرجه دى مش حد كمان يقنعنى ان ما فيش مركز تدريب للناس المقبلين جداد على الجيش !!!!
امال احنا دخلنا انهى جيش وخدمان فى انهى مراكز بالظبط!!!!!

ممكن يكون قصده انه رايح الخدمه فى المكان ده جديد والله اعلم ...بس 5 ايام حتى ما يلحقش فيها يمسك السلاح حتى او يتعلم يشيله ازاى
انت اكيد اكتر واحد عارف ان قبل الخروج والتوزيع على الخدمه بيبقى فيه اسبوعين فى مركز التدريب ودى ما فيهاش هزار ...هو الجيش عايز يضرب قوامه الاساسى بمجندين لا يستطيعون حتى حمل السلاح !!!!
يجدعان المساله مش للدرجه دى مش حد كمان يقنعنى ان ما فيش مركز تدريب للناس المقبلين جداد على الجيش !!!!
امال احنا دخلنا انهى جيش وخدمان فى انهى مراكز بالظبط!!!!!
هو انا اللى بقول الكلام ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ده والد واحد من اللى ماتوا ولازم رد من الجيش عليه ان كان خطأ حدث يحاسب مرتكبه اين كان

هو انا اللى بقول الكلام ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ده والد واحد من اللى ماتوا ولازم رد من الجيش عليه ان كان خطأ حدث يحاسب مرتكبه اين كان
يعم الحج هو انا قلتلك انت غلطان فى حاجه !!!!!
اكيد الحج يقصد مكان الخدمه رايحه جديد بعد ما كان فى مكان اخر ..بصراحه اى حاجه تانيه ما تخشش الدماغ
مانا وانا فى الجيش كنت فى الجلاء فى اسماعليه وشويه وطلعت خدمت فى رمانه فى سيناء وشويه ورجعت تانى ...عادى
لو اتكلمنا وقولنا ان الجيش بيوزع من غير تدريب دى تبقى وسعت مننا الصراحه اوى مع احترامى للجميع
ما كل يوم ناس تخش الجيش ادامى وصحابى ويخشوا مركز التدريب اسبوعين 3 على الاقل
ينهار اسود ...انا مش متخيل اللى احنا بنتكلم فيه اصلا ...احنا عسكريا من اقوى الجيوش فى الشرق الاوسط والعالم يجدعان ...عيب حتى نناقش الكلام ده ...ربنا يرحم شهدائنا ويصبر اهلهم

حسب العديد من صفحات الفيس مقتل 15 ارهابى بغارات للطيران المصرى والبعض الاخر بيقول اباتشى
نفسى اشوف رقم كبير ومعدومين اكتر

حسب العديد من صفحات الفيس مقتل 15 ارهابى بغارات للطيران المصرى والبعض الاخر بيقول اباتشى
نفسى اشوف رقم كبير ومعدومين اكتر

واهل سيناء بيقولوا الزنانه ..ها ..واخد بالك اساحبى:rolleyes:

مكتوب فى العربية مصر ستطلب الدعم من حلفائها
ايه دا يعنى دعم ايه وحلفاء مين !!

مكتوب فى العربية مصر ستطلب الدعم من حلفائها
ايه دا يعنى دعم ايه وحلفاء مين !!

يعم مش دعم عسكرى ولا حاجه ...ضغط دولى وتنديد وشجب ولفت الانتباه للامر وخلاص يحج
قدراتنا العسكريه اكبر من دول اوروبيه مجتمعه ...فهل نطلب دعم ..معقول !!!

عودة
أعلى