القوات المسلحة المصرية تنفذ أكبر مناورة عسكرية منذ 1996 (( المناورة بدر 2014 ))

تلك مي 8 ويتم استبدالها تدريجي بالمي 17في 5
وحتي المي 8 مازالت تخدم في دول عديدة

adel dwedar
ده التمويه الملتى كام اللى قصدك عليه

اعتقد ان فى اتجاه لتعميم التمويه الرقمى قريبا
لا اظن ان الرقمي سيعمم لان الوحدات الخاصة بها المالتي كام وهو ايحان يتفوق علي الرقمي (مظلات وصاعقة ) بحرية يستخدموا المالتي كام والام 81 المشاه تستخدم الديزرت كومفلاج يونفورم والجوية الديتجتال ولا اظن بعد تغير 3افارولات لباقي الجيش في 3سنين ان يتم تغيره مرة رابعة

تلك مي 8 ويتم استبدالها تدريجي بالمي 17في 5
وحتي المي 8 مازالت تخدم في دول عديدة

تلك الطائرات تستخدم في مصر من الستينات وهذة هي نفس الطائرة المتخلفة التي اسقطها الارهابيين في سيناء وراح ضحيتها 5 من أبناء القوات الجوية سلاح الجو المصرى سامحوني ومن منطلق نقد الذات متخلف بعشرات السنوات

التعديل الأخير:
تلك الطائرات تستخدم في مصر من الستينات وهذة هي نفس الطائرة المتخلفة التي اسقطها الارهابيين في سيناء وراح ضحيتها 5 من أبناء القوات الجوية سلاح الجو المصر سامحوني ومن منطلق نقد الذات متخلف بعشرات السنوات
تم تطوير المرويحات كلها باجهزة تشتيت حراري للتغلي علي الصواريخ الحرارية

تلك الطائرات تستخدم في مصر من الستينات وهذة هي نفس الطائرة المتخلفة التي اسقطها الارهابيين في سيناء وراح ضحيتها 5 من أبناء القوات الجوية سلاح الجو المصر سامحوني ومن منطلق نقد الذات متخلف بعشرات السنوات

فعلا بعد الحادث الاليم تم تزويد الاسطول من المى 17 بمشتتات حراريه كما قال اخى فدائى الصاعقه ...اتفهم رغبتك فى التطوير ....ولكنك لو رايت السياسه التطويريه والتسليحيه لجيشك حاليا ستطمئن كثيرا ان كل شىء بميعاد

فعلا بعد الحادث الاليم تم تزويد الاسطول من المى 17 بمشتتات حراريه كما قال اخى فدائى الصاعقه ...اتفهم رغبتك فى التطوير ....ولكنك لو رايت السياسه التطويريه والتسليحيه لجيشك حاليا ستطمئن كثيرا ان كل شىء بميعاد

المي 17 ليست أفضل حالا بكثير في المروحيات رايي انه يتم اللجوء للغربي لتحسين الاداء هذا رايي

المي 17 ليست أفضل حالا بكثير في المروحيات رايي انه يتم اللجوء للغربي لتحسين الاداء هذا رايي

اساطيل النقل الروسيه تخدم فى كثير من الدول فى العالم ولا يخفى عليك المشكله التى كانت قائمه بين الكونجروس والبنتاجون بخصوص رفض الكونجروس لطلب البنتاجون بتزويد القوات الامريكيه الموجوده فى افغانستان بمروحيات نقل روسيه.....طالما تخدم بفاعليه وعمرها الهيكلى لم ينتهى بعد فلا باس بابقائها فى مسرح العمليات ....والتطوير قادم بمشيئه الله ولكن بميعاااااااااااااد

اساطيل النقل الروسيه تخدم فى كثير من الدول فى العالم ولا يخفى عليك المشكله التى كانت قائمه بين الكونجروس والبنتاجون بخصوص رفض الكونجروس لطلب البنتاجون بتزويد القوات الامريكيه الموجوده فى افغانستان بمروحيات نقل روسيه.....طالما تخدم بفاعليه وعمرها الهيكلى لم ينتهى بعد فلا باس بابقائها فى مسرح العمليات ....والتطوير قادم بمشيئه الله ولكن بميعاااااااااااااد

هي تخدم في الدول الفقيرة فقط اخي كبوركينافاسو والنيجر واليمن باختصار 99% منها دول متخلفه أو في حالة عداء مع الغرب .. في رايي خد من الروس مقاتلات وصواريخ ومقذوفات ورادارت فقط

هي تخدم في الدول الفقيرة فقط اخي كبوركينافاسو والنيجر واليمن باختصار 99% منها دول متخلفه أو في حالة عداء مع الغرب .. في رايي خد من الروس مقاتلات وصواريخ ومقذوفات ورادارت فقط

هذا رايك واختلف معك ولكن لك كامل الاحترام والحريه

المرحلة الرئيسية من المشروع التكتيكي بالذخيرة الحيّة والذي نفذته إحدى تشكيلات المنطقة المركزيّة العسكريّة

اتفهم رايك بتطوير الجيش ولكن
شراء السلاح لا يعتمد علي امكانيته فقط
يعتمد علي التكلفة
العدد المطلوبة
نوع المهمة
الظروف السياسية
ومع احترامي مهمة المي 17 او المي 8 هيا مروحية نقل يعني لن تحتاج لتقدم تكنولوجي كبير للغاية في تلك المهمة
والتكلفة تلعب دور هام يعني بدل من ان اقوم بشارء مروحيات نقل اوربية او امريكية اقوم بشراء مي 17 وبالفارق اقوم بشراء سلاح متطور مقاتلات دفاع جوي صفقات للبحرية تطوير الافارولات والتجهيزات للجنود يعني الموضوع له اولويات

المناورة كانت إستعراضية على فكرة

حتى و إن كان , فإستعراض قوتك و إبراز ذلك إعلامياً هدف إستراتيجي في حد ذاته , خصوصاً في وقتنا الحالي ..

الارقام ليست 18 و بعد 25 يناير ذكر تقرير فرنسي على قناة فرانس 24 الناطقة بالروسيه ان مصر تمتلك 77 طائرة ميراج 2000 تم تصنيعها بالاشتراك بين مصر و فرنسا و كان يوجد موضوع هنا بالمنتدي عنه وقتها لكن الفيديو تم حذفه بعد حوالي شهر و ندمت انى لم اقوم بتحميل الفيديو على جهازي .
ابوس ايدك كفايه...انا مرارتى الاولنيه اتفقعت ايام الساحات مش ناقص تفقعولى التانيه...ممكن يكون اعداد الميراجات كمجمل 77 ميراج 2000 + الباقى اللى فاضل من الاموره ميراج 5 لكن 77 ميراج 2000 و تصنيع مصرى كمان لآ كده انا مش هقدر استحمل

ابوس ايدك كفايه...انا مرارتى الاولنيه اتفقعت ايام الساحات مش ناقص تفقعولى التانيه...ممكن يكون اعداد الميراجات كمجمل 77 ميراج 2000 + الباقى اللى فاضل من الاموره ميراج 5 لكن 77 ميراج 2000 و تصنيع مصرى كمان لآ كده انا مش هقدر استحمل
اولا ترد باحترام
ثانيا انا كتبت رأي و كان فيه موضوع هنا فى المنتدي 2011 عنه لو انت مش مقتنع بيه اعتبر نفسك مشفتوش و مرارتك تتفقع او تتفرتك دي حاجه بتاعتك متخصناش و مفيش حد مرارته تتفقع من الشيئ ده الا في حاله من اتنين ( اسرائيلي - اخونجي ) دول الحالتين اللى ممكن مرارتك تتفقع فيهم لما تقرأ تعليقي

عودة
أعلى