اخبار صفقة الميج 35 لسلاح الجو المصري

الستة كانت مج٣١ عدد ٢ و قاذفات الدب ٢ وتانكرز ٢ علي ما اذكر وليس مج٣٥

------------------------------

التعديل الأخير:
لا ادري في الحقيقة هل كل هذه الموقع الاخبارية اخطأت ام ماذا عموما هناك خبر من موقع الشركة المعلنة انه قد تم بدأ انتاج الميج-35
In 2005 the RAC "MiG" commenced production of new unified family of multi-role fighters, belonging to the "4++" generation, consisting of:
– carrier-based MiG-29K (single seat) & MiG-29KUB (double seat) fighters;
– front-line MiG-29M (single seat) & MiG-29M2 (double seat) fighters;
– front-line MiG-35 (single seat) & MiG-35D (double seat) fighters.
All fighters have a high level of structure, power plant, airborne systems, avionics and weapons unification. The fighters unified family will be in production and subjected to improvements for a long time.
المصدر ميكويان (الشركة المنتجة - الموقع الرسمي)

وهناك عدة اخبار متادولة حول مسميات النسخ MiG-35 و MiG-29M2
He did not give specific numbers, how much Mig-35 will cost Serbia, because the price depends on the selected equipment. In his words, there is no substantial difference in avionics, equipment and capabilities between aircraft Mig-29M/M2 and Mig-35. He also noted that MiG, since the end of Air Show – MAKS 2013, will stop using the label “Mig-29M/M2″ and all such planes will be called “Mig-35″.
نقلا عن Sergey Korotkov رئيس شركة ميكويان

M2 is one of the export versions of MiG-35 that was initially designed for the Indian Air Force (that selected the Rafale for its ). Thrust vectoring, as that of the Mig-29OVT is believed to be offered on customers’ request.

والله اعلم ...

التعديل الأخير:
طب يا جماعه انا جتلى فكره مجنونه قلت اشركها معاكم.....

ليه متكنش الميج 35 اللى هتتعاقد عليها مصر بالالكترونيات وحزمه تسليح فرنسيه...الفكره جتلى بسبب ان الصفقات الفرنسيه والروسيه مشيين مع بعض...
هل ممكن ان تطبق الفكره دى ولا بعيده كل البعد عن التحقيق..

ليه متكنش الميج 35 اللى هتتعاقد عليها مصر بالالكترونيات وحزمه تسليح فرنسيه...الفكره جتلى بسبب ان الصفقات الفرنسيه والروسيه مشيين مع بعض...

صعب بس مش مستحيل

The final configuration of the MiG-35's onboard equipment has been left open intentionally using the MIL-STD-1553 bus.The main advantage of an open architecture configuration for its avionics is that future customers will have options to choose from components and systems made by Russian, United States, French and Israeli sources. The RamenskoyeDesign Company will act as systems integrator

طيب مادام ممكن صعب ليه..خصوصا ومصر معروف انها بتحب الفرنساوى حتى عن الامريكى..

العلاقات الروسيه الفرنسيه ليست جيده حاليا بسبب ازمة اوكرانيا
اعتقد روسيا سترفض اي تعاون مع فرنسا خصوصا بعد وقف تسليم الميسترال

طيب جميل ويمكن عشان كده برضه احنا يمكن نشتري ... بس قبل كدا ؟؟؟
انا حجبلك شوية انبهارات بامكانيات الميج-35 دلوقتي حتخليق تحبها ... ولا ومفيش امل انك تفكر غير في الفرنساوي ... الروسي برضه ابيض وعينه ملونة :D

والله انا هتابع بس انته عارف عندي عرق فرنساوي في العيلة

العلاقات الروسيه الفرنسيه ليست جيده حاليا بسبب ازمة اوكرانيا
اعتقد روسيا سترفض اي تعاون مع فرنسا خصوصا بعد وقف تسليم الميسترال

اخر خبر الميسترال ستسلم لروسيا في نوفمبر 2014

والله الروس لهم تاريخ تعاون مع ELETTRONICA الإيطالية ووارد جدا التعاون مع فرنسا لكن كمنظوماتح حرب الكتروني مدمج صوتي للشركة الإيطالية طبعا

Other technological improvements were also introduced to enhance the aircraft's ability to conduct independent operations. For example, an airborne oxygen generation plant was added. RAC MiG and the Italian company GEM-Elettronica signed a Memorandum of Understanding to provide the MIG-35 with a new multifunction self-protection jammer

و أنت طيب أنا قصدك بالأسم لأنك من الأعضاء القلائل الغير مرضى بالدماجوجيه و المكارثيه
بهزر معاك والله كل سنه وانته طيب

انا والله مكنتش داخل المنتدى لكن لما لقيتك موجه السؤال دخلت مخصوص علشانك

طيب مادام ممكن صعب ليه..خصوصا ومصر معروف انها بتحب الفرنساوى حتى عن الامريكى..
لالف سبب انتا كده كأنك اشتريت طائرة من دولتين وده هيكلف جدا وهتكون عندك 100 مشلكة بالتوافق فى الاسلحة الروسى مع التكنولوجيا الفرنساوى

لالف سبب انتا كده كأنك اشتريت طائرة من دولتين وده هيكلف جدا وهتكون عندك 100 مشلكة بالتوافق فى الاسلحة الروسى مع التكنولوجيا الفرنساوى
بالعكس الجزائر مبسوطه جدا وكذلك الهند من تجربة IRKUT في التعاون مع فرنسا في الجزائرية ومع اسرائيل في الهندية

بالعكس الجزائر مبسوطه جدا وكذلك الهند من تجربة IRKUT في التعاون مع فرنسا في الجزائرية ومع اسرائيل في الهندية
وازاى دمجوا الاسلحة الفرنسية مع التكنولوجيا الغربية من اعطاهم السورس كود للاسلحة والاجهزة

وازاى دمجوا الاسلحة الفرنسية مع التكنولوجيا الغربية من اعطاهم السورس كود للاسلحة والاجهزة
الروس معندهمش مشاكل الهند والجزائر حلفاء غير تقليديين

لكن برضك فرنسا في الحرب الإلكترونية جبارة

الموضوع موضوع موازنه وكمان ده معناه إن الأجهزة الحساسة للطائرة مش روسي

وده نظام روسي بيجيب زباين

يعنى اانا كده افهم ان ممكن يحصل تعاون فى موضوع الميج 35 يطلع نسخه جديده حسب طل الزبون....واحنا عارفين ان مصر ليها طلبات خاصه..

عودة
أعلى