اخبار صفقة الميج 35 لسلاح الجو المصري

الميج 35 مختفة عن الرافال وعموا هنسمع اخبار حلوة قريب وهتسبب حرقان في المزلقان لبعض الاخوة

بس يا ترى الاعداد هتكون مثل الرافال ولا اكبر قليلا ولا اعداد كبيرة ؟
وهل هناك احتمالية لنسبة تصنيع مثلا ؟

صورة اخري .. حتي لا يتهمنا بالفبركه ; )

منور .. معلش ملحقتش اعملك back up كنت في اجازة شهر

الميج 35 والكاموف
ينهار بطيخ
يامنت كريم يارب
ربنا يتمها على خير

مصر لم تتفاوض غير ما ذكر في الخبر .. لا ميج-29 ولا سو-35 و سو-30 و ولا جي-31 ولا ميسترال و لا صواريخ اسكندر هههه ولا اس-400 ولا شيء .. كفي احلام يقظه.

ما شاء الله ....رجل مخابرات انت لتعرف مع من تفاوضنا من عدمه!!!!!
كانك كنت جالس مع صدقى صبحى والعصار وشويجو فى الاجتماع الاول للجنه التعاون العسكرى المصرى الروسى !!!!
ما رايك اذا ان الكلام اصبح مؤكد على الميج 35 وكا 52!!!!
ثم هل عصى على مصر التفاوض على الانظمه التى قلتها بما فيها السو 30 التى تخدم فى اسلحه جو اقل من مصر!!!!
هل رايت نوعيه الصفقه المصريه الروسيه الاخيره !!!!
التاكيد على الميج 35 والكا قريبا ان شاء الله سيبب لك صدمه حتما
وبالنسبه لخبرك المذكور ....بالعقل ....امريكا التى ترفض اعطائنا الامرام والذخائر المتطوره ....ستعطينا الاف 18!!!
بنفس تسليح الاف 16 التى نمتلكها تقريبا!!!!....ما الفارق اذا ....قدرات كشف راداريه اكبر وافيونكس اكثر تطورا نستطيع توفيره فى مقاتله شرقيه وبذخائر اكثر تنوعا وتميزا كالميج 35 مثلا!!!!
حديث قائد القوات الجويه كان واضحا فى احدى اللقاءات التليفزيونيه ....عروض المقاتلات للقوات المسلحه من فرنسا وروسيا ولم يذكر السويد مما ينسف افتراضيه الجريبين من الاصل!!!!
دعك من تلك الالاعيب ....فقط راقب صفقاتنا وتعلم
شكرا

كسر الاحتكار اﻷمريكي سيجبر دول كانجلترا على التعاون خلاص هي خربانه خربانه

ارى ان يتم استيراد السلاح من الدول التى لاتملك مصلحة فى احتلال اسرائيل لاى من الاراضى العربية زى الصين فهى بالفعل مرشح قوى ...خاصا وانهى لن تمانع فى اعطاء العرب التكنولوجيا التصنيعية ايضا.....وان يتم الاستيراد ايضا بعقود توكيل تشتمل علىحقوق التصنيع ...حتى نستطيع ان نصنع كل ما نحتاج اليه دون اللاعتماد على اى دوله اخرى

مكانش فيه تضارب بين الصفقتين ابدا اساساً

الرافال كانت صفقة ذذات شق سياسي للابتعاد عن امريكا و الحصول على تقنيات غربية حديثة بدأت بـالتايب-209 و الجويند و انتهت بالرافال و الفريم

المناقصة الوحيدة كانت بين الميكو و الجويند و الجويند اختاروه بشكل سياسي للتعاون مع فرنسا

إيه جاب الاف-18 و التايفون هنا !!!

و بشكل عام الاتجاه لشراء طائرات من روسيا لا علاقة له بصفقة الرافال على الإطلاق و صدقي صبحي لما كان في روسيا من مدة كان الحديث عن ميج-35 و سو-30 و سو-35

ايه الل جاب الاف-18 و التايفون ؟

مصر طلبت معلومات عن الاف-18 مرتين و شركة (بوينج-ماكدونال دوجلاس) وافقت تمهيدا للتعاقد و الحكومة الأمريكية رفضت(كان في السنين السابقة قبل باراك اوباما).

مصر مجددا عندما ابدت رغبتها في التعاقد علي مقاتلة جديدة (اللي رست علي الرافال) امريكا دخلت بمقاتلتين الاف-16 ببلوك مصري و الاف-18 سوبر هورنت (مجردين من الامرام) و هيتم دفع قسم كبير منها من اموال المعونة.

التايفون , الكونستروم الاوروبي دخل في الصفقة و لا أعلم سبب الرفض المصري.

و لو كانت الصفقة كلها شق سياسي كان هيتم الاتجاه لروسيا أفضل سواء كورفيتات او زوارق او طائرات.

ايه الل جاب الاف-18 و التايفون ؟

مصر طلبت معلومات عن الاف-18 مرتين و شركة (بوينج-ماكدونال دوجلاس) وافقت تمهيدا للتعاقد و الحكومة الأمريكية رفضت(كان في السنين السابقة قبل باراك اوباما).

مصر مجددا عندما ابدت رغبتها في التعاقد علي مقاتلة جديدة (اللي رست علي الرافال) امريكا دخلت بمقاتلتين الاف-16 ببلوك مصري و الاف-18 سوبر هورنت (مجردين من الامرام) و هيتم دفع قسم كبير منها من اموال المعونة.

التايفون , الكونستروم الاوروبي دخل في الصفقة و لا أعلم سبب الرفض المصري.

و لو كانت الصفقة كلها شق سياسي كان هيتم الاتجاه لروسيا أفضل سواء كورفيتات او زوارق او طائرات.
كان فيه نية لاقتناء الهورنيت ايام بوش الابن بصفقة تقديؤية لسرب مبدئي لكن ماحصلش نصيب اما التايفون فاحنا مارفضناهاش لكن هتيجي من غير امرام برضك بسمكانتش هتندفع معونة

كان فيه نية لاقتناء الهورنيت ايام بوش الابن بصفقة تقديؤية لسرب مبدئي لكن ماحصلش نصيب اما التايفون فاحنا مارفضناهاش لكن هتيجي من غير امرام برضك بسمكانتش هتندفع معونة

عليك نور يعني كلامي صح في الأخر .. الكلام ده بقي عشان الفتايين اللي كترو في المنتدي اللي مفروض أنه (عسكري) مش منتدي فتكات.

عليك نور يعني كلامي صح في الأخر .. الكلام ده بقي عشان الفتايين اللي كترو في المنتدي اللي مفروض أنه (عسكري) مش منتدي فتكات.
همه لهم حق يستغربوا ﻷن علاقاتنا مع الانجليز مالكونسرتيوم مش بالقوة اللي تمنحك مقاتلة قادرة زيها زي الجريبين وبالتاليربتبقى صفقة موءودة اخبارها بتموت قبل ماتصحى فمابيلحقش حد ياخد باله منها
الهورنيت فترة من الفترات نزلت على كارنيه المجندين من كتر ماكانت في دماغنا لكن برضك منزوعة التسليح فزيها زي الفالكون والفالكون افضل بقى كتكاليف وتدريب وخبرتنا عليه
المهم ربنا عوضنا بالرافال ويعوض بالخير

همه لهم حق يستغربوا ﻷن علاقاتنا مع الانجليز مالكونسرتيوم مش بالقوة اللي تمنحك مقاتلة قادرة زيها زي الجريبين وبالتاليربتبقى صفقة موءودة اخبارها بتموت قبل ماتصحى فمابيلحقش حد ياخد باله منها
الهورنيت فترة من الفترات نزلت على كارنيه المجندين من كتر ماكانت في دماغنا لكن برضك منزوعة التسليح فزيها زي الفالكون والفالكون افضل بقى كتكاليف وتدريب وخبرتنا عليه
المهم ربنا عوضنا بالرافال ويعوض بالخير

الموضوع مش استغراب .. الموضوع انهم بيهاجمو لمجرد الهجوم عشان انا اللي نزلت الخبر بعضوية (الماسون الأعظم) , و انا اللي اشتريت المجله و انا اللي ليا علاقه بمحررين في المجله ديه.

مع انهم لو قعدو 5 دقايق يفكرو هيعرفو يجبيو المعلومه.

و التايفون أو الرافال انا كنت رافض التعاقد معاهم و كنت حابب الذهاب لمقاتلة شرقية هيكون افضل, بس القوات الجوية عارفه مصلحتها و احنا ملناش نعمل حاجه غير نحلل و ننتقد في اي قصور هيحصل.

الموضوع مش استغراب .. الموضوع انهم بيهاجمو لمجرد الهجوم عشان انا اللي نزلت الخبر بعضوية (الماسون الأعظم) , و انا اللي اشتريت المجله و انا اللي ليا علاقه بمحررين في المجله ديه.

مع انهم لو قعدو 5 دقايق يفكرو هيعرفو يجبيو المعلومه.

و التايفون أو الرافال انا كنت رافض التعاقد معاهم و كنت حابب الذهاب لمقاتلة شرقية هيكون افضل, بس القوات الجوية عارفه مصلحتها و احنا ملناش نعمل حاجه غير نحلل و ننتقد في اي قصور هيحصل.
انته عاوز مخ وعضلات
جبنا المخ وبعدين العضلات

مصدر مقرب من الوزارة
زى مصدر عسكرى رفض ذكر اسمة
او مصدر سيادى
او خابور عسكرى

التعديل الأخير:
أليس من المفترض ان يكون لديك عضوية واحدة على المنتدى o_O وحتى ان لم تكن قوانين المنتدى تمنع العضويات المتعددة للشخص الواحد ولكن على الاقل النزاهة تمنع ذلك
اى عضو يقوم بعمل عضوية اخرى يتم حظر العضوية الاضافية
وعليه تم حظر عضويتة هذة ....

اف 18 بدون امرام !!!!!!

انتهي زمن الطائرات منزوعة المخالب ومشهد النهاية كان بال F16 B52 القادم كلها بالقدارت الكاملة والا لا والف لا
لهذا اتجهت مصرر شرقا وقريبا سنري الميــــج 35 بالتمويه المصري مع اختها الرافال

حد عنده فكره عن الكلام ده
ايه الرادار اللي صنعته فازترون للميج 35 وظهر في معرض ماكس 2015

At MAKS’2015, the KRET corporation unveiled a new version of the AESA radar developed by its member company Phazotron-NIIR for the MiG-35. Dubbed FGA35, the unit features more modern solid-state transmitter modules than those used on experimental AESA carried by a prototype aircraft mission in frame of the Indian MMRCA tender.

حد عنده فكره عن الكلام ده
ايه الرادار اللي صنعته فازترون للميج 35 وظهر في معرض ماكس 2015

At MAKS’2015, the KRET corporation unveiled a new version of the AESA radar developed by its member company Phazotron-NIIR for the MiG-35. Dubbed FGA35, the unit features more modern solid-state transmitter modules than those used on experimental AESA carried by a prototype aircraft mission in frame of the Indian MMRCA tender.

Picture of FGA-35(3D) shown at MAKS now is relabeled as FGA-35

FGA-35(3D)[ ]
The FGA-35(3D) was first shown at MAKS in 2013. It's a -based AESA, scalable, meant for various platforms with the version shown at MAKS having a 688mm antenna and 960 T/R's. FGA-35(3D) was later relabeled as FGA-35 while the original FGA-35 was relabeled as FGA-29.

السؤال هو هل ستأتي مع ميج 35 المصرية

تقنية ثلاثي الأبعاد

عودة
أعلى