هبوط طائرة نقل مصرية علي عجلة امامية واحدة فقط بدون اضرار

mig 21 fighter

4th Armoured Division
خـــــبراء المنتـــــدى
التفاعل
15,886 89 6
هبوط للطائرة البافلو على العجلة الأمامية فقط بدون العجلة الخلفية و حدث ذلك نتيجة عطل فنى مما ادى الى عدم خروج العجلات الخلفية من بدن الطائرة و بفضل كفائة الطيار استطاع الهبوط بها بسلام بدون اى اصابات او اضرار تذكر

الفيديو متوفر بجودة HD

الحمد لله على السلامة

أعتقد تم رش المدرج بالرغوة تحسباً للأشتعال لاسمح الله

الحمد لله على السلامة

أعتقد تم رش المدرج بالرغوة تحسباً للأشتعال لاسمح الله
نعم اخي رشو المدرج لو تركز بافديو راح تلاحظ الرغوه
علشان مايكون فيه احتكاك بالبطن ثم يولد شراره ثم فاير
ماشاء الله على الطيار يستاهل تكريم

المدرج عليه رغوه فعلا باينه بس واضح ان الطيار متمكن ما شاء الله ربنا يحفظه
الجديد في الامر ان قبل الثورة ماكانش يمكن باي حال من الاحوال فيديو زي ده يتصور ابدا كان اللي مصورة يتنفي

شكلك يا mig 21 fighter انت اللي مصورها لان الفيديو لسه محطوط على النت من ربع ساعه:p

مرحبا اخي الكريم
بالنسبة للحادثة فقد سبق للاخ عادل ان اوردها بالصور قبلا في هذه المشاركة

http://defense-arab.com/vb/threads/75960/page-53#post-1032619

لكن بالنسبة للفيديو فهو فعلا جديد و مشكور عليه الاخ الكريم ميغ

و كل التحية لطيار على حرفيته العالية و تمكنه المميز

بالتوفيق

برغوة او بدون رغوة الطيار متمكن ما شاء الله وحترافية عالية في التعامل مع الوضع ويعكس مستوى طيارين سلاح الجو شكرًا على المقطع

اظن ان هذا الفديوا يثبت ان الطيران المصرى جيد وليس مثل مايقال ان الطيارين لايجدون الا الصعود والهبوط

تعليق الطيار على الخبر على الفيس بوك
اشكركم جميعا على دعائكم لي واشكر كل من اثنى ومن انتقد وما حدث هو من فضل الله علي وهذا اقل ما يقدم لوطني واهلي المصريين فهذا حقهم علي وهذا مالهم وواجبي الحفاظ عليه ...حفظك الله يا بلادي.....تحياتي للجميع.

تعليق الطيار على الخبر على الفيس بوك
اشكركم جميعا على دعائكم لي واشكر كل من اثنى ومن انتقد وما حدث هو من فضل الله علي وهذا اقل ما يقدم لوطني واهلي المصريين فهذا حقهم علي وهذا مالهم وواجبي الحفاظ عليه ...حفظك الله يا بلادي.....تحياتي للجميع.

أيوة بقى خبر جميل
فى أيام ما يعلم بيها إلا ربنا
ربنا يحمية

الحمد لله على سلامة الطاقم و الطائرة ٫٫٫٫ يعود الفضل بعد حفظ الله عز و جل إلى كفاءة الطيار ٫٫ ما شاء الله ٫٫٫ لو تلاحظون عن الهبوط مباشرة و عند التماس بين المدرج و بدن الطائرة تمت العملية بسلاسة و لم يحدث إصطدام عنيف ممّا يدل على تركيز الطيار الكبير و تطبيقه لجميع تعليمات الهبوط الإضطراري ٫٫٫ بالتوفيق

الطيار المصري مع خبرة الحروب هو الافضل والاقوى على مستوى العالم بدون مبالغة تذكر

الطيار المصري مع خبرة الحروب هو الافضل والاقوى على مستوى العالم بدون مبالغة تذكر

نحن المصريين أوقات بنكون أوفر أوى
و المثل المصرى يقول اللى بيزيد عند حده ينقلب ضده
الطيار نفسه على صفحته متواضع جدآ فى رده
لازم إحنا نفرعنه

يا أستاذى الطيارين المصريين أكفاء و ذوى مهاره عاليه
لكن ليسو الأفضل على مستوى العالم
حتى مع خبرة الحروب
هناك طيارين دول عظمى ودول متقدمه يخضعون لتدريبات و مهام قاسيه للغايه
تجعلهم اكثر كفأه
الفارق بين طيارى هذه الدول و الطيارين المصريين او الطيارين ذوى العقيده السليمه سواء مصرى سعودى ماليزى مغربى جزائرى
إنه ممكن يضحى بنفسه من اجل وطنه ولا يتردد فى التفكير لحظه واحده
و إنه فى معظم الأحيان يدافع عن قضيه عادله
على عكس الدول الأخرى

عودة
أعلى