«السيسي» يعتمد خطة تأمين الاستفتاء: 160 ألف ضابط ومجند وقوات من الصاعقة والمظللين

يا رجالة للمرة المليون النقاش السياسى هنا ممنوع

واضح ان تسليحهم قوى
لماذا هناك افراد مسلحين ببنادق غير الكلاش ؟

واضح ان تسليحهم قوى
لماذا هناك افراد مسلحين ببنادق غير الكلاش ؟

انهم رجال القوات الخاصة بتسليح SIG SG 552 Commando

تستخدم البندقية عيار 5.56x45mm
وزنها من غير رصاص 3 كجم
الخزنة 20 او 30 على حسب المستخدم
قدرة اطلاق النار 780 طلقة فى الدقيقة

وعادة تستخدم القوات الخاصة اسلحة مختلفة ومتطورة

انهم رجال القوات الخاصة بتسليح SIG SG 552 Commando

تستخدم البندقية عيار 5.56x45mm
وزنها من غير رصاص 3 كجم
الخزنة 20 او 30 على حسب المستخدم
قدرة اطلاق النار 780 طلقة فى الدقيقة

وعادة تستخدم القوات الخاصة اسلحة مختلفة ومتطورة
كنت اعتقد انهم يستخدمون الـ ام بى 5 :)
ورأيت صورة اخرى على المنتدى لـ بندقيه الـ ام 16 تقريبا اعتقد انها ليست لـ القوات الخاصه ؟

ما هذه المدرعة ؟
تشبهه الـ BDRM-2 كنت قرأت عن تطوير مصرى لها هل هذا هو التطوير ؟

كنت اعتقد انهم يستخدمون الـ ام بى 5 :)
ورأيت صورة اخرى على المنتدى لـ بندقيه الـ ام 16 تقريبا اعتقد انها ليست لـ القوات الخاصه ؟
MP5 و سيج كوماندو و M4 رأيت الكثير من الصور ايضا وواضح ان هناك طفرة فى التسليح داخل الجيش المصرى خصوصا M4 فى سلاح المظلات

MP5 و سيج كوماندو و M4 رأيت الكثير من الصور ايضا وواضح ان هناك طفرة فى التسليح داخل الجيش المصرى خصوصا M4 فى سلاح المظلات
بـ الظبط ام 4 وليس ام 16 :D
هناك تشابه بينهم وانا لست خبير فى الاسلحه الفرديه :D

كلمة حق

اقرأ التعليقات وانا مندهش جدا من الاسلوب الراقى فى النقاش وسعيد جدا بدعوات الاشقاء العرب لمصر
شكرا للجميع :)

الام 4 ظهر بكثره فى الاونه الاخيره مع انى اعتقد لفتره كبيره انه لا يستخدم فى مصر على نطاق واسع....

استفسار بسيط عن العربيه الجيب اللى لونها رمادى....انا شفت العربيه دى فى ميدان العباسيه عند صن مول بتاع القوات المسلحه....عشان شغلى قريب من هناك......العربيه نازل منها جنود واللى بيسوقها عسكرى بس ترخيصها ملاكى مش جيش!!!!!!...فادى تبقى تبع ايه؟؟؟؟

اكيد مخابرات حربية او تحريات عسكرية

لا دى ال bmr 600
بس واضح جدا انها لسه جديدةاو انها لسه خارجه من ورشة تطوير
طب مفيش اى صورة للتطوير المصرى ؟!
الصورة خانتنى كنت بعرف الـ bmr 600 بـ المواسير الى فى الجنب هههههههههههـ لكن زاوية الصورة خدعتنى :D

بالنهاية هي رسالة مزدوجة للداخل والخارج وأعتقد مستوى تسليح الجنود ليس بالشكل الذي كنا نتخيله وهذا لا يمنع من التطوير والتحديث

قوات تأمين الاستفتاء في مركز اطسا في الفيوم اثناء اختراق الضاحيه صباحا في شوارع المركز

من الملاحظ ان الزى تم تغيير لونة بيحث انه اصبح كله فاتح وبدون اللون الاصفر(العدسي) الذى كان يوجد به
ولكن ايضا يوجد رواية اخرى سمعتها من داخل القوات انه سيكون هناك الزيين هذا والقديم زو اللون العدسي والجديد انه من المفروض للماموريات فقط اما القديم فهو للعمليات
وفى خلال الايام القادمة سترون زى جديد ايضا لقوات البحرية بدلا من الزى الازرق السادة قد رايتة ولكن لست متاكد اذا كان هو او لا

عناصر السطع (الاستطلاع ) دورهم مهم جدا فى التأمين

من الملاحظ ان الزى تم تغيير لونة بيحث انه اصبح كله فاتح وبدون اللون الاصفر(العدسي) الذى كان يوجد به
ولكن ايضا يوجد رواية اخرى سمعتها من داخل القوات انه سيكون هناك الزيين هذا والقديم زو اللون العدسي والجديد انه من المفروض للماموريات فقط اما القديم فهو للعمليات
وفى خلال الايام القادمة سترون زى جديد ايضا لقوات البحرية بدلا من الزى الازرق السادة قد رايتة ولكن لست متاكد اذا كان هو او لا
ألازلت البياده ( البسطار ) الجلديه كما هى ؟؟

عودة
أعلى