البندقيه المصريه Misr AKM

رد: Re: البندقيه المصريه Misr AKM

ما مميزات الهولوجراف ...اعتقد ان الرد وت يؤدي الغرض يأمتياز

الهولوجرافك يكمنك أن تتحكم بالمعيار وتزيد من قوته أو تخفضها او تغير لونه, ولديك خيار رؤية ليلية.

مقطعين شرح للهولوجرافك

هذا نسخة قديمة وغير أصلية للهولو (وضعت غير أصلي لأني لم أجد شرح للأصلي):

وهذا نسخة أصلية و أحدث

بعض الأشخاص يفضلون الرد دوت على الهولو. الرد دوت عبارة عن نقطة حمراء وسعرة من 20 الى 150 دولار اما الهولو فسعرة من 300 الى 800 دولار, الأصلي طبعآ.

التعديل الأخير:

هذه هي مناظير RedDot التي ذكرتها في كلامي و هي عبارة عن عدسة مكبرة بشكل طفيفي مع إنعكاس ليزر عليها ليعطي شعيرة تقريبية يمكن ضبط مكانها و حتى شكلها لتتناسب مع نوع البندقية و مع طريقة الرماية المختارة و يمكن إضافة منظار تقليدي خلفها يمكن ثنيه جانبا عند الأشتباك القريب و رفعه عند الأشتباك البعيد من أجل الدقة ... كما توضح الصور التي أدرجها الأخ juba

شكرا على التوضيح

الهولوجرافك يكمنك أن تتحكم بالمعيار وتزيد من قوته أو تخفضها او تغير لونه, ولديك خيار رؤية ليلية.

مقطعين شرح للهولوجرافك

هذا نسخة قديمة وغير أصلية للهولو (وضعت غير أصلي لأني لم أجد شرح للأصلي):

وهذا نسخة أصلية و أحدث

بعض الأشخاص يفضلون الرد دوت على الهولو. الرد دوت عبارة عن نقطة حمراء وسعرة من 20 الى 150 دولار اما الهولو فسعرة من 300 الى 800 دولار, الأصلي طبعآ.

شكرا...بالفعل الفروق كماليه وليست عملياتيه ولا تساوي فارق الثمن الكبير ...يبقي الريد دوت حلي عملي وغير مكلف ....تصور 100 مليون دولار كافيه لسد حاجات جيش من مليون فرد بسعر 100 دور للقطعه ....يا بلاش

هذه هي مناظير reddot التي ذكرتها في كلامي و هي عبارة عن عدسة مكبرة بشكل طفيفي مع إنعكاس ليزر عليها ليعطي شعيرة تقريبية يمكن ضبط مكانها و حتى شكلها لتتناسب مع نوع البندقية و مع طريقة الرماية المختارة و يمكن إضافة منظار تقليدي خلفها يمكن ثنيه جانبا عند الأشتباك القريب و رفعه عند الأشتباك البعيد من أجل الدقة ... كما توضح الصور التي أدرجها الأخ juba

شكرا على الشرح .

وأنا حاليا اقرأ مواضيع عن أنظمه تصويب البنادق

رد: البندقيه المصريه Misr AKM

اخى بسيط نجم اولا تحياتى ليك :)
ثانيا فى فرق بين البندقيه وبين مدفع دبابه ^_^
ثالثا انا دورت وفعلا فى نسخ مصرية مركب عليها منظار وقاذف قنابل
لكن عندك روسيا هل هى جيش غير متقدم ؟؟؟ الصين ؟؟؟
فى الاساس المنظار مصنع لـ القناصات واعتقد حرب فى سينا فى الصحراء منطقه مفتوحه مش محتاجه منظار ! انت بتضرب عشوائى عشان تقتل هتحتاج منظار ليه :d

أنا أقصد بين البندقيه والدبابه كسلاح .

وليس المدفع وحده .

تطوير اجهزه التصويب واداره النيران بالدبابه يرفع كفائتها بدرجه كبيره .

والمثل للبندقيه .

على سبيل المثال الولايات المتحده-ألمانيا أفضل من روسيا والصين فى تسليح الجندى .

ما المانع من تسليح الجندى المصرى مثل الجندى الأمريكى-الألمانى -الفرنسى ؟

فعلا التسليح الشخصى للجندى المصرى محبط جدا
بندقية قديمة وثقيلة ورد فعلها قوى الى جانب لا سترة واقية وعدد قنابل يدوية قليلة وقديمة ايضا
والغريب ان مصر تصنع نسخ من الكلاش بمواصفات غربية وتصدره ولا تسلح به جنودها

أنا أقصد بين البندقيه والدبابه كسلاح .

وليس المدفع وحده .

تطوير اجهزه التصويب واداره النيران بالدبابه يرفع كفائتها بدرجه كبيره .

والمثل للبندقيه .

على سبيل المثال الولايات المتحده-ألمانيا أفضل من روسيا والصين فى تسليح الجندى .

ما المانع من تسليح الجندى المصرى مثل الجندى الأمريكى-الألمانى -الفرنسى ؟

تمام عندك حق فى كلامك بس انا لسه عند موقفى ^_^ البندقيه تلبى كل متطلبات الجيش عكس البنادق الغربية الى بتتلف بسبب الرمال :d وبردو انت مش محتاج منظار فى حرب فى الصحراء ^_^

فعلا التسليح الشخصى للجندى المصرى محبط جدا
بندقية قديمة وثقيلة ورد فعلها قوى الى جانب لا سترة واقية وعدد قنابل يدوية قليلة وقديمة ايضا
والغريب ان مصر تصنع نسخ من الكلاش بمواصفات غربية وتصدره ولا تسلح به جنودها

يا راجل حرام عليك انت لو بتتكلم بجد تبقى مصيبه :d
لا ستره واقيه :eek: رد فعلها قوى :eek: مقدرش اتكلم فى موضوع القنابل اليدوية لانى معنديش خبره فيه :)

الستره الواقيه دا جنود الامن المركزى نفسهم بيلبسوها ما علينا يعنى من صور ظباط الجيش وهم لابسين الستره الواقيه

اعتقد اى بندقيه رد فعلها قوى بس الكلاش الى مش مدربين على السلاح بيستخدموها لـ سهولتها ؟؟!!!

عودة
أعلى