مصر : القائد العام يشهد تدريبات الصاعقة البحرية

رد: السيسى يشهد تدريبات الصاعقة البحرية..ويطالب رجالها بمواصلة التدريب الجاد لحماية مصر وش

هل هذه الخوذه صينيه .... اتذكر انى رايتها على بعض الجنود الصينين من قبل

ياريت لو فيه توضضيح لو شرح بسيط عن مميزات الخوذه وليه واخده الشكل ده :b070[1]:

صناعة مصرية بلغارية
الهيئة العربية للتصنيع بالتعاون مع مارس ارموار البلغارية:ANSmile04[1]:

رد: السيسى يشهد تدريبات الصاعقة البحرية..ويطالب رجالها بمواصلة التدريب الجاد لحماية مصر وش

لا معلش كده كتييير... طب يجبوها وحده وحده لكن كده فى ناس كتير هتقع مننا...
هههههههههه
ياراجل ..قل بسم الله ماشاء الله ..اللهم زد وبارك ..ما يحسد المال الا اصحابه وكلام الناس لابيقدم ولايأخر

ما شاء الله و لا قوة إلا بالله على بلادي و جيش بلادي

صوره تتكلم عن نفسها

هذه الصوره من تدريبات قوات الصاعقه البحريه المصريه , احفاد مجموعه 39 قتال

المرفقات

51.1 KB · المشاهدات: 104

هههههههههه
ياراجل ..قل بسم الله ماشاء الله ..اللهم زد وبارك ..ما يحسد المال الا اصحابه وكلام الناس لابيقدم ولايأخر

هههههههههههه

بسم الله ما شاء الله ولا حول ولا قوه الا بالله....انا مبحسدش انا بائور بس...

فى صورة لصاروخ فى الصفحة الثانية لونة اسود او الله اعلم طوربيد فماهو بالظبط ؟؟؟ ارجو ان اجد اجابة عند خبرا المنتدى وخصوصا الاخ ديفيجن

قوات خاصة فى الصاعقة , المظلات , البحرية , الدفاع الجوى , الحرس الجمهورى , سيل تيم , 777 , 999 , ...
لم نكن نراها قبل 28 يناير 2011 (بإستثناء السيل) ...
وحتى الآن مازلنا نرى الجديد ...

أين من كانوا يسخرون من تجهيزات الجيش المصرى ...
القوات الخاصة المصرية بحجم لواءات ... أى آلاف العناصر المدربة ...
ولم نتكلم عن قوات النخبة - الغير خاصة - من الصاعقة والمظلات ...
وهناك مئات الصور لعشرات التجهيزات المختلفة ...

الله اكبر ولله الحمد .. والعزة لله

[YOUTUBE]Zu-RnK5aF-w[/YOUTUBE]

نوعه ايه ده ؟ يا ريت نشوف التطوير بتاعه مع الصاعقه البحريه المصريه يدى قوه نيرانيه جباره
باين عليه 6 ماسوره

و الله الواحد قلبه انشرح بس بردوا عشان اكون واقعى لسه الطريق ادامنا طويل و اعدائنا بردوا متفوقين علينا بخمس او ست خطوات فى موضوع التجهيزات بالنسبة للقوات الخاصة
بالنسبة للجيش عموما تجهيزات الجندى العادى خصوصا المشاة مازالت فى حاجة للكثير
انا من كام يوم كنت فى القاهرة شفت جنود لابسين التمويه الجديد صراحة تمويه ممتاز باقى التسليح
ياريت بقى akm تتغير بحاجة أحسن ادامنا ak-101 او ak-103 او ak-107 التلاتة كويسين و ان كنت انا بحبذ ak-103
و بالتوفيق لجيش بلدى

و الله الواحد قلبه انشرح بس بردوا عشان اكون واقعى لسه الطريق ادامنا طويل و اعدائنا بردوا متفوقين علينا بخمس او ست خطوات فى موضوع التجهيزات بالنسبة للقوات الخاصة
بالنسبة للجيش عموما تجهيزات الجندى العادى خصوصا المشاة مازالت فى حاجة للكثير
انا من كام يوم كنت فى القاهرة شفت جنود لابسين التمويه الجديد صراحة تمويه ممتاز باقى التسليح
ياريت بقى akm تتغير بحاجة أحسن ادامنا ak-101 او ak-103 او ak-107 التلاتة كويسين و ان كنت انا بحبذ ak-103
و بالتوفيق لجيش بلدى

اعتقد ان حكايه متاخرين او متقدمين .. اصبح من المستحيل الحكم عليها !!
لم نكن نتوقع ان يكون تجهيز الجندى العادى كالذى رايناه فى الثوره !!
و من حينها وكل فتره نرى الجديد فى كل مجال ... فاعتقد انك ( او اى شخص اخر ) لن تستطيع ان تثبت بعد ذلك ان مصر لا تملك اى شىء !!
لان من الواضح اننا نملك .. ولكننا لا نعرف .. فقط !!

بالظبط مين كان يتوقع إنه العساكر هتنزل كلها بواقي رصاص أيام الثورة

و بالمناسبة بعد الثورة و من قبل السيسي كمان بدأوا يهتموا شوية بالمجندين و فيه نسبة كبيرة خوذ كيفلار أعتقد في سبيلها للتعميم كل كل الوحدات بإختلاف أهمياتها

و حتى السيسي غير لبس الجيش بواحد جديد

الكلاش بالنسبة لوحدات المشاة العادية كافي فصيل المشاة أصلاً بيكون معاه رشاش ثقيل و 2 أر بي جي أنا مش متخيل إشتباك بالكلاشات في حروب صحراء زي دي

الإشتباك في الحروب التقليدية بيكون أصعب من كدة و الكلاش ميزته سهل التدريب و عملي و تغييره مالهوش لازمة

و أصلاً تجهيزات الصاعقة مش محددة بل بتتم قبل المهمة مباشرة و متنوعة جداً و عند أي دولة و كويسة عندنا في رأيي

الموضوع جميل بس الأعضاء مدياه أكبر من حجمة شوية ههههههه

التعديل الأخير:

ماشاء الله تبارك الله الى الامام وبالتوفيق للجيش المصري ان شاء الله​

فيه نقطة ناس كتير مش ملاحظاها ...

ما هو مفهومك لجندي الصاعقة المقاتل .. يعني ما هي بنيته بالنسبة لك ؟؟؟

طبعاً أول شئ يخطر بالبال هو نموذج الجندي الطويل ضخم الجثة يحمل حقيبة ضخمة على ظهره و هو أمر غير صحيح

صورة زي دي مثلاً (علماً إنه الصورة غالباً لسرية رياضية)

%D9%82%D9%88%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%B5%D8%A7%D8%B9%D9%82%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%8A%D8%A9.jpg

جنود الصاعقة هتلاقي دائماً طولهم متوسط و أعضاء جسمهم متناسقة و رشيقة و أوزانهم خفيفة و لياقتهم البدنية عالية

جندي الصاعقة الفكرة فيه هي لياقة بدنية عالية جداً و قدرة على التحمل و العمل بدون التعرض لإجهاد

الأجسام مفرطة العضل غالباً تحملها بيكون أقل و لياقتها البدنية أقل

طبعاً لا نتكلم عن فرق القوات الخاصة (نوع مختلف من العمليات و غالباً مش عسكري بقدر ما هو أمني) بل عن الصاعقة (فرق عسكرية بحتة)

يمكن مشاهدة أبطال الصاعقة في حرب أكتوبر و كيف كانوا رشيقي الجسم , من يسمع عن أساطير الشهيد العميد إبراهيم الرفاعي لن يصدق عندما يرى صورة هذا الرجل متوسط الطول النحيف

الصورة دي دائماً بعتبرها مسطرة القياس للجندي المقاتل عموماً

نركز هنا في الصورة هنلاقي أجسام الصاعقة متناسقة بلا إفراط في وزن العضل غالباً نتيجة الدعاية و التأثر بأفلام الأكشن و الإهتمام بالشكل دون مضمون المقاتل

لازلت أذكر جنود الصاعقة الذين قاموا بتأمين مديرية الأمن في محافظتي أيام الثورة كانت أجسامهم كلها متطابقة مع الصورة أعلاه

التعديل الأخير:

فيه نقطة ناس كتير مش ملاحظاها ...

ما هو مفهومك لجندي الصاعقة المقاتل .. يعني ما هي بنيته بالنسبة لك ؟؟؟

طبعاً أول شئ يخطر بالبال هو نموذج الجندي الطويل ضخم الجثة يحمل حقيبة ضخمة على ظهره و هو أمر غير صحيح

صورة زي دي مثلاً (علماً إنه الصورة غالباً لسرية رياضية)

%D9%82%D9%88%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%B5%D8%A7%D8%B9%D9%82%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%8A%D8%A9.jpg

جنود الصاعقة هتلاقي دائماً طولهم متوسط و أعضاء جسمهم متناسقة و رشيقة و أوزانهم خفيفة و لياقتهم البدنية عالية

جندي الصاعقة الفكرة فيه هي لياقة بدنية عالية جداً و قدرة على التحمل و العمل بدون التعرض لإجهاد

الأجسام مفرطة العضل غالباً تحملها بيكون أقل و لياقتها البدنية أقل

طبعاً لا نتكلم عن فرق القوات الخاصة (نوع مختلف من العمليات و غالباً مش عسكري بقدر ما هو أمني) بل عن الصاعقة (فرق عسكرية بحتة)

يمكن مشاهدة أبطال الصاعقة في حرب أكتوبر و كيف كانوا رشيقي الجسم , من يسمع عن أساطير الشهيد العميد إبراهيم الرفاعي لن يصدق عندما يرى صورة هذا الرجل متوسط الطول النحيف

الصورة دي دائماً بعتبرها مسطرة القياس للجندي المقاتل عموماً

نركز هنا في الصورة هنلاقي أجسام الصاعقة متناسقة بلا إفراط في وزن العضل غالباً نتيجة الدعاية و التأثر بأفلام الأكشن و الإهتمام بالشكل دون مضمون المقاتل

لازلت أذكر جنود الصاعقة الذين قاموا بتأمين مديرية الأمن في محافظتي أيام الثورة كانت أجسامهم كلها متطابقة مع الصورة أعلاه

فى كدا وفى كدا يعنى مثلا القائد فى الوحدة 777 مش مفرط فى الطول ولكنه كتلة عضلات ولكن باقى الوحدة مش اقل من 190 وانت طالع زى دول كدا

فى كدا وفى كدا يعنى مثلا القائد فى الوحدة 777 مش مفرط فى الطول ولكنه كتلة عضلات ولكن باقى الوحدة مش اقل من 190 وانت طالع زى دول كدا

لو ركزت هتلاقيني ذكرت إنه الـ777 تعتبر وحدات أمنية أكثر منها عسكرية و بتحتاج لبنية مختلفة , الـ777 لا تعتبر صاعقة

الـ777 أفرادها إختيارهم بيكون دقيق لإنه لياقة بدنية عالية جداً مع جسم عضلي عايز تدريب شاق جداً بشكل مستمر و مش أي شخص بنيته جاهزة لذلك

شوف أنا قلت إيه

و كلامي كان عام و مش معناه إنه الأجسام الكبيرة مرفوضة , لكنني ربطها باللياقة و راجع كلامي في أول الرد

السيل تيم مثلاً بيبقوا طوال نسبياً :

التعديل الأخير:

لو ركزت هتلاقيني ذكرت إنه الـ777 تعتبر وحدات أمنية أكثر منها عسكرية و بتحتاج لبنية مختلفة , الـ777 لا تعتبر صاعقة

الـ777 أفرادها إختيارهم بيكون دقيق لإنه لياقة بدنية عالية جداً مع جسم عضلي عايز تدريب شاق جداً بشكل مستمر و مش أي شخص بنيته جاهزة لذلك

شوف أنا قلت إيه

و كلامي كان عام و مش معناه إنه الأجسام الكبيرة مرفوضة , لكنني ربطها باللياقة و راجع كلامي في أول الرد

السيل تيم مثلاً بيبقوا طوال نسبياً :

[/font][/color][/size]
افهم بالضبط ما تعنيه

بسم الله ماشاء ايه كل ده
هو انا بشوف ولا ايه .... ده حلم ؟
مش مصدق عيني

هو فيه حاجه معرفشي هي نورمل ولا لا

السيسي لابس التمويه بتاع السعوديين

السيسي لابس التمويه بتاع السعوديين والعسكري من اليمين لابس تمويه بتعنا

انتبهت للحاجه ديه لاني فاكر تبوك تلاتا لما كنت احاول افرق بين جنودنا وجنود السعوديين

استنتجت ان التمويه مختلف وبتاعنا اخضر زيتي وبتاعهم اخضر فاتج

يا ياريت تفسير يارجاله للموضوع ده

عودة
أعلى