أنظمة الدفاع الجوي المصنوعة في مصر

حائط الصواريخ تم تدمير أجزاء كبيرة منه بواسطة القوات المدرعة الإسرائيلية التي عبرت الثغرة فقد كان من المفترض ان يحمي الجيش الثالث المصري حائط الصواريخ ويحمي مدينة القاهرة ولكن القيادة السياسية آنذاك قررت الزج بالجيش الثالث في سيناء رغم اعتراضات بعض قادة الجيش ، أما الصواريخ الإسرائيلية المضادة للرادارات فقد كانت بدائية آنذاك ويسهل خداعها ونتائجها محدودة في هذه الحرب وقد استخدمها الأمريكان في حرب فيتنام لتدمير صواريخ سام الفيتنامية ولكن بنتائج محدودة أيضاً ولنتذكر ان هذه الصواريخ لم تثبت فعالية كبيرة حتى في النسخ الحديثة منها فقد صمد الدفاع الجوي العراقي ابان حرب1991 وواصل عمله لآخر يوم وكان له نصيب الأسد في الإسقاطات لطائرات التحالف التي تعدت 75 طائرة حسب الآراء المتحفظة .

التعديل الأخير:
يعني يا استاذ احمد المصري انت بتقول عندنا مصادر بالمليارات بس بتسرق طيب انت ما حسبتش اننا 80 مليون نفر وفي حاجات ومصادر صرف تانية هامة جدا ليه نفس اهمية تصنيع السلاح ونسيت الدين الخارجي وكمان برده زي ما احمدraptooor قال مش لزم كل ما نصنع حاجة نقول وكمان معروف اني في حاجة اسمها سرية

للتوضيح للأخوة وصاحب الموضوع ، المصريين ينتجون جيلين من الصواريخ الكتفية وليس جيل واحد ، المصدر ( وهو روسي ) :

سبب تدمير الدفاع الجوي في الثغرة كان بسبب استخدام اسرائيل لصاروخ جديد أمريكي الصنع يركب على المقاتلات كان يستطيع تدمير منصات الدفاع الجوي بمسافة اكبر من 18 كيلو و هي مسافة المظلة الجوية للدفاع الجوي
كلام صحيح 100%....................

للتوضيح للأخوة وصاحب الموضوع ، المصريين ينتجون جيلين من الصواريخ الكتفية وليس جيل واحد ، المصدر ( وهو روسي ) :

يا استاذ انور المصدر كله روسى مش فاهمين حاجة فلو عند حضرتك توضيع او تعريب يكون من الافضل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فى حرب أكتوبر العظيمه بإيجاز شديد( حاربنا بما كان يرضىالروس على إعطائه لنا من السلاح وإستخدمناه أفضل من إستخدام الروس أنفسهم مثلمايفعلون الآن مع سوريا الشقيقه) أما الآن فنحن نحظى بالخبره الكبيره والعلم وإستيعاب التكنولوجيا وإن كان يؤخرنا قليلا الجانب المادى والتصنيع العسكرى المصرى نعرف عنه أقل القليل

ولى طلب عند أستاذى أنور أن يتفضل بترجمة الموضوع الروسى فنحن لا نجيد اللغه الروسيه مثله

يعني يا استاذ احمد المصري انت بتقول عندنا مصادر بالمليارات بس بتسرق طيب انت ما حسبتش اننا 80 مليون نفر وفي حاجات ومصادر صرف تانية هامة جدا ليه نفس اهمية تصنيع السلاح ونسيت الدين الخارجي وكمان برده زي ما احمدraptooor قال مش لزم كل ما نصنع حاجة نقول وكمان معروف اني في حاجة اسمها سرية

سريه...............................هذه هي كلمة السر

4 - البترول ( انا مش مصدق ان مصر ما عندهاش يعني السعودية على يمينا و عندها و ليبيا على شمالنا و عندها و احنا في النص و معندناش )
انا سئالت نفس السؤال لدكتور جيولوجيا فى الكليه اصل انا فى علوم القاهره فقالى ان مصر فى الفتره بتاعه ترسيب المهمه للبترول فى المنطقه كانت مرتفعه عن صتح البحر و الترسيب بيتم فى البحر بالتالى اهم عصر للبترول فى المنطقه ضاع علينا اصل الفقر فقر

4 - البترول ( انا مش مصدق ان مصر ما عندهاش يعني السعودية على يمينا و عندها و ليبيا على شمالنا و عندها و احنا في النص و معندناش )
انا سئالت نفس السؤال لدكتور جيولوجيا فى الكليه اصل انا فى علوم القاهره فقالى ان مصر فى الفتره بتاعه ترسيب المهمه للبترول فى المنطقه كانت مرتفعه عن صتح البحر و الترسيب بيتم فى البحر بالتالى اهم عصر للبترول فى المنطقه ضاع علينا اصل الفقر فقر

ههههههههههه

أضحكتني أضحك الله سنك:laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:

صج يا جماعة السرية المطلقة هى ما تخيم على العمل العسكرى المصرى .... لية مبتسألأوش نفسكو وانتو فى المنتدى لية مصر باقية على اسطول الميج 21 ؟ وعملت موضوع عن دة ولو هى متقدرش تحمينا كانت مصر سابتها ؟ وطائرات الاف 16 اللى بتقولو عليها دفاعية ؟ على كدة بقى مصر مفيش فيها قوات جوية ! فى حاجات سرية احنا منعرفهاش وانا واثق ومتأكد ما اراة فى المناورات المصرية وكلام مبارك وطنطاوى ان ما حدث فى 67 لن يكرر ان فى مصدر قوة فى مصر وبيخليهم يثقو من انفسهم ..... فى مثل فى مصر بيقول ادى العيش لخبازة .. احنا نسيبلهم العسكرية والقوات ونتناقش فى المعروف واللى اوزنا نعرفة وبس

أخى كان من الأفضل ان تضيف عباره منقول على الموضوع

مصر متكله خالص والله بس احنا بايدينا ايه نعمله
تلم اخى الفاضل على الموضوع

مصر لاينقصا المال والحمد لله واحب ان اضيف معلومه اقتصاديه يمكن ان يكون هنا لييس مكانها ولكنها تخدم هذا الموضوع
الدخل القومي لمصر 2008 شاء الله 185 مليار دولار خام ويسمي الدخل الاسمي و554 مليار دولار بتعادل القوه الشرائيه للدولار ماشاء الله والي الامام

مصر لاتنتج طائرات مقاتله مش مشكله ولكن علي الاقل يجب ان تتخصص في انتاج انظمه الدفاع الجوي المتطوره الي ان تصل ان شاء الله ان تكون اقوي دفاع جوي بالعالم

عودة
أعلى