انضم لمحاكي الحرب arma 2

fire king

عضو
التفاعل
1 0 0

لكل المهتمين بالأمور العسكرية
انضموا للمشاركه في ARMA 2
ودي محاكي حرب يعني مش لعبه عاديه وتختلف عن اي لعبة حرب تانيه
يعني مفيش نط و تفجيرات عشوائيه واكشن مفرط ولعب بطريقة رامبوا وانك تلاقي العدو بتاعك شوية ناس هبل بيجروا ناحيتك عشان تقتلهم زي call of duty او باتلفيلد او غيرها من الالعاب واللي ينقصها الواقعيه
في ARMA هتلاقي كل حاجه زي الحقيقه
يعني لما تيجي تستخدم قناص هتبدأ تحسب المسافة والزاويه واتجاه الرياح لان كل ده هيأثر على الطلقه
وكذلك مع RPG لما تيجي تصطاد دبابه او مع اي سلاح
يعني انت هتبقى عنصر في فريق وليك سلاحك ومهمتك سواء القناص او حامل مضاد الدبابات او المسعف او قائد الفريق اللي بيوزع الاومر والمهمات
يعني مفيش حاجه اسمها اجري بالسلاح واضرب في اي حته
وانما ديما بتراقب وترصد وتتحرك بشكل محسوب وديما تركز مع اللاسلكي عشان لو في حد من فريقك محتاج دعم او رصد حاجه لان ممكن طلقه واحده تنهي المهمه وهتستخدم البوصله والساعه وتقرا الخرايط كويس
طبعا بالاضافه لانك ممكن تبقى عنصر في طقم دبابه او طياره مقاتله او هليكوبتر وممكن تطلب الدعم الجوي او القصف المدفعي
والاهم ان في حاجه اسمها mission editor يعني تصمم المهمه برحتك
اللعبه واقعيه جدا وعلى عكس الالعاب التانيه اللي لا تمثل الا مضيعة وقت
دي هتعلمك كتير وهتعرف اسماء الاسلحه والمدرعات وطريقة استخدامها

بالاضافه الى
الخرايط بتكون مسحات مفتوحة فبكدا بنقدر نعمل أي خطة تكتيكية احنا عايزينها..ثانيا الخرايط بتتعمل من صور من جوجل إرث مطابقة للواقع بس مساحات أقل..بالنسبة للراديو والكلام ففي أساليب معينة للكلام على راديو سواء على مستوى الفرقة أو مستوى اللواء العملية لو بتكلم حد جنبك مش محتاج راديو الصوت بتاعك ثلاثي الأبعد للناس الحواليك وكمان ممكن تتحكم ف درجة صوتك (همس أو صراخ)..الراديو يتاثر بعامل الجو التضاريس..وظيفة راديو اللواء بتكون مع واحد بس ف كل فرقة الي بيكون معاه راديو طويل المدى واتدرب على إستخدامه
قواعد ضرب النار عبارة عن محاكى ١٠٠٪ للإستخدم نفس السلاح ف الواقع ..كل رصاصة بتفرق فيها العيار المستخدم نوع السلاح طول الماسورة الرياح الجاذبية..مش بس القناصة..

Arma 2 ACE 2 مخالفة عن أرما ٢ العادية لئن أرما ٢ عبارة عن فيديو جم انما أرما ٢ أس برنامج محاكى كامل
ممكن تزود كمان طاقم المدفعية ..البيعتمد على البوصلة والخريطة والفيزياء
احنا ممكن ندرب الناس على أي نوع من المجالات اليحبوة يكون فيها ف أرما

واخيرا
اللعبه فيها مود للجيش المصري
وبنجمع فريق علشان ننزل مع بعض
مود الجيش المصري فيه اليات الجيش المصري ومدرعات وطائرات مقاتله وغيره كتير وياريت تنضموا لينا
علشان موجود مود للحرب بين مصر والصهاينه في سيناء
اتفضلوا لينك للبيدج واتفرجوا على الصور او اسألوا عن التحميل والاضافات المطلوبه واي حاجه
أقل سن ١٦ سنة
[​

التعديل الأخير:
رد: انضم لمحاكي الحرب arma 2

لا اسمح بالتقليل من شأن كول اوف ديوتي وبتيل فيلد ههههههههههههههه هذي العابي المفضله بعد الـفيفا 2013

المهم 10 على 10 يابرنس وجاري الانظمام ان شاءالله

فين الصفحه ياوحش ؟؟؟؟ انا دخلت ومالقيتش حاجه

لا اسمح بالتقليل من شأن كول اوف ديوتي وبتيل فيلد ههههههههههههههه هذي العابي المفضله بعد الـفيفا 2013

1- تم تعديل الرابط
وممكن تدخل عالفيس وتبحث عن arma3 egyptian devild
2- انا سعيد انك قلت الكلام ده :bleh[1]:
بعد لعبك للالعاب دي استفدت ايه ؟!
انك بتجري وتلاقي واحد اهبل بيجري ناحيتك ومبيعرفش ينشن وعلى نظام هوليودتقتله هو وخلق الله كلهم وتفضل عايش
دي تنفع افلام اكشن فقط

جرب ده في معركه حقيقية وشوف النتيجه
او جربه في ARMA

في ARMA هتعرف ازاي بتتحرك وتتعامل مع فريق وتستخدم الاسلحه (مش مجرد انك تنشن وتحط مؤشر السلاح عالهدف ) وهتلاقي العدو اللي مستنيك تظهر او تتحرك غلط او تكشف موقعك وبيستغل ده كويس

1- تم تعديل الرابط
وممكن تدخل عالفيس وتبحث عن arma3 egyptian devild
2- انا سعيد انك قلت الكلام ده :bleh[1]:
بعد لعبك للالعاب دي استفدت ايه ؟!
انك بتجري وتلاقي واحد اهبل بيجري ناحيتك ومبيعرفش ينشن وعلى نظام هوليودتقتله هو وخلق الله كلهم وتفضل عايش

جرب ده في معركه حقيقية وشوف النتيجه
او جربه في ARMA

في ARMA هتعرف ازا بتتحرك وتتعامل مع فريق وتستخدم الاسلحه (مش مجرد انك تنشن وتحط مؤشر السلاح عالهدف )

ماهو دي احلى حاجه بالموضوع انك تشوف واحد اهبل يجري ناحيتك وتقدر تقتله بطلقه وحده احسن من واحد شاطر يدوخك ويخليك تفرغ كل عتادك عليه واخر حاجه يطلع مجروح بأصبعه الصغنن :icon1366[1]:

ياعم خلينا نرفع روحنا المعنويه شويه والف شكر على تعديل الرابط :inv[1]:

انا لعبتها, وصراحة لعبة اسطورية, فالجميل فيها انها واقعية جدا في اداء السلاح والصوت والصورة وكل شيء. كان دائما سلاحي المفضل هو البي ام بي 2 والشيلكا الثنائية. لكن المشكلة عندي احيانا هي ثقل اللعبة بالرغم من ان جهاز الحاسوب لدي اتش بي دي في6 كور اي 5, فالجهاز يسخن وتصبح اللعبة بطيئة. افضل شيء هو لعبها من خلال جهاز ديسك توب متطور.

ههه مرة وان العب في لعبة كول اوف دوتي اجري و اللاعب اخر يجري معي و لما تاكدت انو من الفريق الاخر و هو ايضا اكتشفني في نفس اللحظة لكني قضيت عليه ان الاول الصراحة لحظة لم انساها ابدا ههه

انا لعبتها, وصراحة لعبة اسطورية, فالجميل فيها انها واقعية جدا في اداء السلاح والصوت والصورة وكل شيء. كان دائما سلاحي المفضل هو البي ام بي 2 والشيلكا الثنائية. لكن المشكلة عندي احيانا هي ثقل اللعبة بالرغم من ان جهاز الحاسوب لدي اتش بي دي في6 كور اي 5, فالجهاز يسخن وتصبح اللعبة بطيئة. افضل شيء هو لعبها من خلال جهاز ديسك توب متطور.

اذا كان الدسكتوب نفس مواصفات الاب توب فلن يغير في الأمر شيء

مثل هذي الالعاب احسن شي يكون الرام 8 جيجا مع كارت شاشه 2 جيجا مع واحسن شي بروسسر كور اي 7

مثل هذي المواصفات مستحيل الاب توب او الدسكتوب يعلق

هدية بسيطة :b070[1]:
Battlefield 3 Soldiers

على فكره
اللعبه الاصلية مبتحتجش امكانيات عاليه
يعني رام 2 جيجا هيبقى سلكان ويشتغل تمام

صراحة لعبة رائعة بكل ما للكلمة من معنى

لعبت الجزء ARMA 2 ARROWHEAD

وسلاحي المفضل كان راجمة المرلز و البي ام بي

اذا كان الدسكتوب نفس مواصفات الاب توب فلن يغير في الأمر شيء

مثل هذي الالعاب احسن شي يكون الرام 8 جيجا مع كارت شاشه 2 جيجا مع واحسن شي بروسسر كور اي 7

مثل هذي المواصفات مستحيل الاب توب او الدسكتوب يعلق

حتى الكور اي 7 سيواجه نفس المشكلة لان مهما كانت مواصفات الابتوب بتكون قدرة تحمله محدودة وهو اصلا مش مخصص للالعاب الثقيلة لفترات طويلة, يعني المشكلة بالهاردوير, بينما على الديسك توب مهما كانت ساعات اللعب طويلة والالعاب تقيلة بتكون اسرع وما بتواجه اي مشكلة, يا اخي حى لعبه على الفيسبوك اسمها سيتي فيل سببت ذوبان لاجزاء من اللوحة الام, حتى غيرته وجبت مروحة خارجية (mat) مع تشغيل الكندشن حتى اقدر العبها بالصيف:0126[1]:

مش توخذو فكرة اني كثير اللعاب, هذا كان قبل فترة والان انا كبرت وبطلت هالامور...:a086[1]:

انا عندي لابتوب توشيبا ويندوز7 هوم بريميوم معالج كور5 ورام 4 جيجا وكرت شاشة 1 جيجا نوعه ati 5650 hd

منزل عليه العاب ثقيلة كثيرة مثل
resident evil 6
black ops 2
ace combat assault horizon
mass effect 3
dead space 2
dead space 3
sniper ghost warrior 2
gears of war 1
Kingdoms of Amalur Reckoning

والحمدلله شغال والالعاب ممتازة
انا بستعمل برنامج اسمه game booster من شركة iobit

كيف سيكون أداء اللعبة مع كرت شاشة مدمج intel hd 3000 و معالج core i5 ؟

اللعبة arma 2 احسن لعبة حرب واقعية وهي ليست متل باقي الالعاب الحربية
+
كل شيء فيها ماخود من الواقع سواء من حيت تكتيكات وهندسة القتال او اي شيء اخر

عودة
أعلى