انا عاوز اسئل سؤال واحد بس

Nero-X

عضو
التفاعل
9 0 0
انا عاوز اسئل سؤال واحد بس هو مصر عندها صاورايخ بعيدة المدى ولا لا ولو عندها ايه هيا مدياتها واهم حاجة المصادر وانا عضو جديد يار يت حد يرود عليا
اصل معلوماتى على ادى وان شاء الله هزودها من المنتدى الحلو الجامد دا

إذا كان لمصر صواريخ, فهي قصيرة المدى و هي نسخ قديمة من سكود طرازات اولى. او طرازات من صواريخ كورية .
تحياتي

إذا كان لمصر صواريخ, فهي قصيرة المدى و هي نسخ قديمة من سكود طرازات اولى. او طرازات من صواريخ كورية .
تحياتي
مصر لديها صواريخ قصيرة المدي نسخ قديمة وحديثة من طرازات سكود ومتوسطة المدي وشملت عليها تطويرات اضافية مصرية تقلل البصمة الرادارية وتزيد من قوة الراس الحربي :
الصواريخ قصيرة المدي :
1- سكود بي 280 كم الى 300 كم.
2- بروجكت تي 450 كم .
3- سكود سي 500 الى 700 كم .
4- فيكتور 2000 بمدي 850 كم .
5- نودنج 1200 الى 1500 كم .

المصادر :

North Korea was already starting full-scale production (about four-five missiles per month) and helping Egypt set up a Scud-C production facility outside of Cairo.

There are reports that the Egyptians, with North Korean assistance, developed an improved version of the Russian SS-1 'Scud B' with a range of 450 km. This improvement used more modern construction materials and carries more fuel and oxidant, but is believed to retain the 985 kg HE warhead.

ومصادر النودنج ستجدها فى موضوع لي باسم الصاروخ نودنج الكوري وتواجدة فى مصر .
والى الاخ العزيز تونجوسكا نتفق جميعا على انة لا يمكن لشخص - اي شخص - ان يتحدث عن شيئ يجهلة او لدية القليل من المعلومات عنة .
كان من الممكن ان تبذل مجهودا قليلا فى البحث وتجيب اجابة اكثر من شافية على العضو الجديد .

مصر لديها صواريخ قصيرة المدي نسخ قديمة وحديثة من طرازات سكود ومتوسطة المدي وشملت عليها تطويرات اضافية مصرية تقلل البصمة الرادارية وتزيد من قوة الراس الحربي :
الصواريخ قصيرة المدي :
1- سكود بي 280 كم الى 300 كم.
2- بروجكت تي 450 كم .
3- سكود سي 500 الى 700 كم .
4- فيكتور 2000 بمدي 850 كم .
5- نودنج 1200 الى 1500 كم .

المصادر :

ومصادر النودنج ستجدها فى موضوع لي باسم الصاروخ نودنج الكوري وتواجدة فى مصر .
والى الاخ العزيز تونجوسكا نتفق جميعا على انة لا يمكن لشخص - اي شخص - ان يتحدث عن شيئ يجهلة او لدية القليل من المعلومات عنة .
كان من الممكن ان تبذل مجهودا قليلا فى البحث وتجيب اجابة اكثر من شافية على العضو الجديد .

رائع أخي محمد كما عودتنا ، في الحقيقة كنت عامل موضوع عن الصواريخ المصرية الإستراتيجية وأعتقد أن الوقت قد حان لتنزيله في المنتدى .

رائع أخي محمد كما عودتنا ، في الحقيقة كنت عامل موضوع عن الصواريخ المصرية الإستراتيجية وأعتقد أن الوقت قد حان لتنزيله في المنتدى .
الصراحة انت اللى رائع بمواضيعك الرائعة التى تتناول امكانات الدول العربية بمنتهى الحيادية وتعبك الواضح فى تثقيف الشباب العربي .
ربنا يوفقك ويعطيك عن زكاة العلم التى تمارسها هنا وفى المنتديات الاخري .

السلام عليكمممممممممممم
والله نفسى اشوف موضوعك يا استاذ انور لأن انا محتار عشان فى كلام سمعة ان مصر هتقوم فى عام 2005 بادخال صواريخ استراتيجية الخدمة

يعني ايه 2005 هتدخل صواريخ استراتيجية مش فاهمها دي تقصد نووي يعني ولا ايه يا ريت توضح

والله يا جماعة ان صدق الرئيس فى كلامة بان عام 2012 هو عام اطلاق القمر الصناعى المصرى desert sat وهو مصر 100% وان االطلاق سيكون بصاروخ مصرى
اعتقد ان هذا يوحى عن مدى هذا الصاروخ

والله يا جماعة ان صدق الرئيس فى كلامة بان عام 2012 هو عام اطلاق القمر الصناعى المصرى desert sat وهو مصر 100% وان االطلاق سيكون بصاروخ مصرى
اعتقد ان هذا يوحى عن مدى هذا الصاروخ

بس ده هيحتاج لصواريخ مدياتا اعلي بكتير من المذكورة ...... الا اذا كان القمر المقصود ليه عمر قصير !!

بس ده هيحتاج لصواريخ مدياتا اعلي بكتير من المذكورة ...... الا اذا كان القمر المقصود ليه عمر قصير !!
المفترض وحسب مصادر قوية ان مصر مقبلة على الدخول لتكنولوجيا التيبودنج الكوري الشمالي

يا شباب موضوع الصواريخ الاستراتيجيه يعتبر محسوم الصواريخ موجوده منها مطور و محسن فى مصر الموضوع بالعقل مش المصادر احن مستحيل نسكت و احنا شيفين اليهود عندهم نووى و متنسوش ان كان فى تجربه صناعه من قبل و الصواريخ استخدمت بالفعل فى الثغره و بالتالى التصميمات موجوده ممكن تطلع فى اى وقت و اى مهندس صغير يعدلها

يعني ايه 2005 هتدخل صواريخ استراتيجية مش فاهمها دي تقصد نووي يعني ولا ايه يا ريت توضح
اصل الكلام دة من زمان شوية
وبعدين نووى مين يا عم حد قال نووى ؟ لأ صواريخ استراتيجية بمدى كبير برؤوس كيماوية وبيولوجية

اصل الكلام دة من زمان شوية
وبعدين نووى مين يا عم حد قال نووى ؟ لأ صواريخ استراتيجية بمدى كبير برؤوس كيماوية وبيولوجية
طيب ما ده موجود واخر مدى معروف هو النوندنج بمدى1200الى1500

السلام عليكمممممممممممم
والله نفسى اشوف موضوعك يا استاذ انور لأن انا محتار عشان فى كلام سمعة ان مصر هتقوم فى عام 2005 بادخال صواريخ استراتيجية الخدمة
هوا انا رجعت بالزمن لورا ولا اية؟

شكررررررررررررررن للجميع على المعلومات

شكررررررررررن على المعلومات دى خصوصا وانا قزم فى المعلومات العسكرية دى وانتم ان شاء الله هطولونى :p

المفترض وحسب مصادر قوية ان مصر مقبلة على الدخول لتكنولوجيا التيبودنج الكوري الشمالي

تستطيع أن تتحدث عن ذلك بثقة أكبر.................في مراحل متقدمه

عودة
أعلى