حديث مهم

Muhamed

القيادة العامة للقوات المسلحة
صقور الدفاع
التفاعل
5,120 29 0
رحم الله امرأ عرف مقامه فوقف عنده وعرف الحق فتشبث به وأصبح مقامه​

ياليت يا اخي محمد عندما تذكر حديث تذكر المصدر وصحة الحديث لان هذا دين

استاذ ابوحامد ......., انا عمري ما اتعودت اني احط شيئ و انا عندي شك في عدم صدقه ( في الدين او اي شيئ اخر )

شكرا لمرورك بأي حال

يا اخ محمد انت تاتيني بحديث من كتب اهل الشيعه اكذب من على الارض

اتيني بحديث من كتب اهل السنه والجماعه

استاذي ابو حامد ارجوك
مافيش داعي لكلام من نوع سني و شيعي , الكلام ده بيفرق بلا مبرر وكلنا بتجمعنا شهاده واحدة و قبلة واحده

اتفضل مصدرين تانين تابعين للمملكة السعودية وزارة الاوقاف السعوديه

مرة تانية ارجوك , بلاش الكلام من النوع ده

استاذي ابو حامد ارجوك
مافيش داعي لكلام من نوع سني و شيعي , الكلام ده بيفرق بلا مبرر وكلنا بتجمعنا شهاده واحدة و قبلة واحده

اتفضل مصدرين تانين تابعين للمملكة السعودية وزارة الاوقاف السعوديه

مرة تانية ارجوك , بلاش الكلام من النوع ده

لا يا اخي فيه فرق لا يمكن ان نقر من يسب الصحابه ويكفرهم ويتهم امهات المؤمنين ويدعو بتحريف القرءان ثم تقول لي فالاخر مافيه فرق

على كل حال انت اتيتني بموقع الاسلام التابع للاوقاف السعوديه وفيه بحث بالكلمات التي وضعتها انت

البحث غير دقيق حط اي شي ياتي اكثر من 20 صفحه ببحثك

اذا لا يوجد حديث بالصيغه التي قلت وربما ذلك اثر عن الصحابه وربما من احاديث الشيعه

لذا في المرات القادمه تحري الدقه واتني بالمصدر مباشره ومن كتب اهل السنه مثل البخاري ومسلم وسنن ابي داوود والترمذي وابن ماجه ومسند الامام احمد وغيرها كثير

انا مش عايز ادخل في نقاش عقيم بخصوص السنه و الشيعة و بأي حال انا بحترم رايك وان كنت ضده

بخصوص الحديث و عشان تتأكد ممكن تبحث بالتطابق و هيجيبلك المواقف الي ذكر فيها الحديث .

تقبل تحياتي

عموماً يأستاذ محمد فيه فرق كبير وواضح بين السنه والشيعه

وبعدين يا سيدى حتى لو مفيش فرق بينهم فلازم بروضوا على الاقل نعرف مين راوى الحديث وهل هذا الحديث موجود فى كتب الصحاح والسنن ام لا .

عموماً حصل خير

استاذي ابو حامد ارجوك
بسم الله
نسيت انك افقه من ابن تيميه وابن حنبل وابوحنيفه والشافعي والإمام مالك رحمهم الله...
إعذرني فقد نسيت ذلك....؟؟؟؟؟؟؟

اول مرة اقرا الحديث لكن اعرف مقولة - رحم الله امرءا عرف قدر نفسه - ولا اظنها حديث

جمعتك مباركة

عودة
أعلى