الدعم الإداري

الدنمارك تدرس امكانية حظر الأذان في المساجد

amigos

عضو مميز
إنضم
16 فبراير 2025
المشاركات
4,968
التفاعل
6,529 167 5
الدولة
Tunisia
أعلن وزير الهجرة والاندماج مورتن بودسكوف عزمه استئناف تحقيق حكومي لتقييم إمكانية حظر البث العام للأذان عبر مكبرات الصوت في المساجد.وقال بودسكوف في تصريحاته: "يجب ألا يُسمع الأذان فوق أسطح المنازل الدنماركية. ليس له مكان في الدنمارك، ولا ينبغي أن تشعر بعض المناطق وكأنها ضاحية من ضواحي إسلام آباد".ويأتي هذا الإعلان ضمن جهود الحكومة لتقييد الإشهار الصوتي الديني في الأماكن العامة، حيث يبث عدد محدود من المساجد الأذان حالياً تحت قيود صارمة تتعلق بمستوى الصوت والمدة.ولم يُحدد الوزير جدولاً زمنياً لإصدار قرار نهائي، إذ يركز التحقيق حالياً على الجوانب القانونية والدستورية.
 
1782579013556.png


لقد تكفل الله بنصر دينه وإتمام الحق الذي أرسل به رسله
وسوف يشع نور الاسلام على سائر الأقطار ولو كره الكافرون


كم بذلوا من جهدهم
وكم صرفوا من الاموال الطائلة
وكم مكروا

وكم حاولوا إطفاء نور الله
بسبب كراهتهم للاسلام والمسلمين

لكن الاسلام ينتصر


78.jpg


عدد الساجد في دول قارة اوربا
من دون عنوان.png
 
مشاهدة المرفق 869815

لقد تكفل الله بنصر دينه وإتمام الحق الذي أرسل به رسله
وسوف يشع نور الاسلام على سائر الأقطار ولو كره الكافرون

كم بذلوا من جهدهم
وكم صرفوا من الاموال الطائلة
وكم مكروا

وكم حاولوا إطفاء نور الله
بسبب كراهتهم للاسلام والمسلمين

لكن الاسلام ينتصر


مشاهدة المرفق 869816

عدد الساجد في دول قارة اوربا
مشاهدة المرفق 869817
سبحان الله الإسلام منتشر في أوروبا والمشاكل في القارة كلها نادرة
ما عدا دول إسكندنافيا
بلاعة وساخة وطفحت علي الواحد
 
يعني استفسار.
انت في بلد مسيحي و فيه حملة عالمية ضد دينك و انت الطرف الأضعف. ايش الداعي لرفع الاذان؟
 
يعني استفسار.
انت في بلد مسيحي و فيه حملة عالمية ضد دينك و انت الطرف الأضعف. ايش الداعي لرفع الاذان؟

لأنه ليس لديهم مانع من أي شيء كلو و جلو مسموح كالمثلية القذرة او الزواج بالحيوانات لكن صوت الأذان لا هذا شيء غير مقبول يجب ان يمنع
اذن هذه عداوة ضد الاسلام و حسب
 
يعني استفسار.
انت في بلد مسيحي و فيه حملة عالمية ضد دينك و انت الطرف الأضعف. ايش الداعي لرفع الاذان؟

لانه الاذان مجرد البداية

بعدها بعام يقولوك لا تروح المسجد ولا تعلم أولادك الصلاة و .... و الامر مش مجرد مهاجرين بل مواطنين مولودين هنالك مسلمين

سياسة المراحل

الاوروبي مثل كلب الحراسة اذا اشتم عليك ريحة الخوف u're fkd
 
عايز اقول حاجه انتا فى بلد غربى عنده صورة نمطية سيئه عن الإسلام والمعادين للدين الإسلامي كثر منهم حتى المسلمين نفسهم فى بعض الدول (الإسلامية) بيحاربو الإسلاميين ايه لازمتها لبس البرقع والنقاب والحجاب للاطفال واطلاق اللحى الكثيفة ولبس الجلباب القصير
حتى اللى بيأسلمو جديد بيستلموهم لبس وحجاب بدل التركيز على مفهوم الدين والمعامله ومحاوله كسب الاخرين بالدعوة ، و المشكله بيرسخو الصوره النمطية للمسلمين ، اتذكر يوم كان جاستن ترودو بيزور مساجد فى كندا كان فى استهجان من المصلين وطردوه شر طرده
ده عكس ما يفعله اليهود مع السياسين والإعلاميين فى محاوله لكسبهم ومد جسور التواصل مع الآخرين
 
لانه الاذان مجرد البداية

بعدها بعام يقولوك لا تروح المسجد ولا تعلم أولادك الصلاة و .... و الامر مش مجرد مهاجرين بل مواطنين مولودين هنالك مسلمين

سياسة المراحل

الاوروبي مثل كلب الحراسة اذا اشتم عليك ريحة الخوف u're fkd
مش بلوم الاوربى الغير مؤدلج بس فى تصرفات من المسلمين متنفعش حتى تتعمل فى بلدك تونس
ثقافه أفغانستان متنفعش فى أوروبا، لازم نفهم سيكولوجية المجتمعات الغربية وكيفية التعامل معها عشان نوصل لمناصب كويسه ونخترقهم من الداخل ذى ما اليهود بيعملو وبعدين نغير الصوره النمطية، الدخول معهم فى صراع على الشكليات هتبقى هولوكوست للمسلمين او محاكم تفتيش على الطريقه الحديثه...
 
مش بلوم الاوربى الغير مؤدلج بس فى تصرفات من المسلمين متنفعش حتى تتعمل فى بلدك تونس
ثقافه أفغانستان متنفعش فى أوروبا، لازم نفهم سيكولوجية المجتمعات الغربية وكيفية التعامل معها عشان نوصل لمناصب كويسه ونخترقهم من الداخل ذى ما اليهود بيعملو وبعدين نغير الصوره النمطية، الدخول معهم فى صراع على الشكليات هتبقى هولوكوست للمسلمين او محاكم تفتيش على الطريقه الحديثه...
هو بامانه انا لو اوروبي مش هرضي بالاوضاع الحاليه دي خالص يعني سواء يهود او مسلمين مينفعش اسمح ليهم بالسيطره علي بلدي بالشكل ده الغلط من الاساس هو لما خلوا اليهود يتمكنوا و يوصلوا لمناسب حساسه من بعدها و الانحدار بداء في كل شئ عندهم

عموما المسلمين مستحيل يوصلوا لما وصل ليه اليهود حتي لو عملوا ايه لان اليهود موصولش لده في يوم و ليله ده شغل بقاله 250 سنه و استغلوا فيه ظروف تاريخيه في مصلحتهم
 
مش بلوم الاوربى الغير مؤدلج بس فى تصرفات من المسلمين متنفعش حتى تتعمل فى بلدك تونس
ثقافه أفغانستان متنفعش فى أوروبا، لازم نفهم سيكولوجية المجتمعات الغربية وكيفية التعامل معها عشان نوصل لمناصب كويسه ونخترقهم من الداخل ذى ما اليهود بيعملو وبعدين نغير الصوره النمطية، الدخول معهم فى صراع على الشكليات هتبقى هولوكوست للمسلمين او محاكم تفتيش على الطريقه الحديثه...

متفاهمين لكن سياسة العقاب الجماعي هو غباء كبير

يعني تفتكر اادنمارك ستنتصر ؟؟ اقول لك من الآن يستحيل و الله تحلن يا غالي

تشتكي بهم للمحاكم العليا الاوروبية تسقط قانونهم بكل سهولة و بتشوف

المانيا و فرنسا دنمارك و غيرها لو كان مش حابين المسلمين ماكنوش جابوهم لما بنو قارتهم الخايخة بعد الحرب العالمية

يعني تقضي بيهم قضيتك و تبني بيهم خرابك بعد لما تدخل حثالة شرق اوروبا بتوع بولندا و تشيك يصبح المسلمين كخة و معدش لازمين؟؟

اوروبا في حرب خاسرة ضد المهاجرين صدقني و انا مولود في القارة اقلك لو يبوسو عينهم لن يفعلوا شيء اعداد المسلمين و الافارقة و الهنود في القارة ستنفجر exponential في العقود القادمة مثل بعض الولايات الأمركيية للتي اصبح فيها البيض اقلية 😋
 
هو بامانه انا لو اوروبي مش هرضي بالاوضاع الحاليه دي خالص يعني سواء يهود او مسلمين مينفعش اسمح ليهم بالسيطره علي بلدي بالشكل ده الغلط من الاساس هو لما خلوا اليهود يتمكنوا و يوصلوا لمناسب حساسه من بعدها و الانحدار بداء في كل شئ عندهم
اليهود اتمكنو بقوه المال حاجه كده ذى الاستثمارات وبيع الباسبور مقابل شراء العقارات والأراضي اللى بتعمله بلدانا اليوم

المسلمين فيه اللى انسلخ عن دينه خصوصا الأجيال الجديدة وفيه اللى ماشي جوه الحيط ومش عارف يندمج
عموما المسلمين مستحيل يوصلوا لما وصل ليه اليهود حتي لو عملوا ايه لان اليهود موصولش لده في يوم و ليله ده شغل بقاله 250 سنه و استغلوا فيه ظروف تاريخيه في مصلحتهم
ولو بعد 1000 عام عقليه المسلمين كجماعه مش بنفس قوه وتنظيم عقليه اليهود فى التخطيط
وبعدين الدول الإسلامية نفسها فيها مشاكل كبيرة وسوء تنظيم وده بينعكس على جالياتها عكس جاليات آسيا مثلاً محدش بيطالب بتهجيرهم ذى المسلمين
 
متفاهمين لكن سياسة العقاب الجماعي هو غباء كبير

يعني تفتكر اادنمارك ستنتصر ؟؟ اقول لك من الآن يستحيل و الله تحلن يا غالي

تشتكي بهم للمحاكم العليا الاوروبية تسقط قانونهم بكل سهولة و بتشوف

المانيا و فرنسا دنمارك و غيرها لو كان مش حابين المسلمين ماكنوش جابوهم لما بنو قارتهم الخايخة بعد الحرب العالمية

يعني تقضي بيهم قضيتك و تبني بيهم خرابك بعد لما تدخل حثالة شرق اوروبا بتوع بولندا و تشيك يصبح المسلمين كخة و معدش لازمين؟؟

اوروبا في حرب خاسرة ضد المهاجرين صدقني و انا مولود في القارة اقلك لو يبوسو عينهم لن يفعلوا شيء اعداد المسلمين و الافارقة و الهنود في القارة ستنفجر exponential في العقود القادمة مثل بعض الولايات الأمركيية للتي اصبح فيها البيض اقلية 😋
القصه مش أذان بس
اى حزب بينجح فى الانتخابات البرنامج بتاعه بيكون معاداة المسلمين الموضوع حتى بقى منتشر فى أمريكا

شوف حتى مظاهرات بريطانيا اللى اليمين الأبيض عاملها ضد المسلمين انضم ليهم الهنود
 
القصه مش أذان بس
اى حزب بينجح فى الانتخابات البرنامج بتاعه بيكون معاداة المسلمين الموضوع حتى بقى منتشر فى أمريكا

شوف حتى مظاهرات بريطانيا اللى اليمين الأبيض عاملها ضد المسلمين انضم ليهم الهنود

طيب ميلوني عنصرية اكثر منهم جميعا ؟

هل رحلت مئات الاف من الحراقة كما تدعي و وعدت ؟ لا

رحلت بعضة الالاف و جلبت مليون مهاجر عامل من العالم الثالث خاصة شمال افريقيا

الهياط تبع اليمين المتطرف معروفة اخرتو
 
طيب ميلوني عنصرية اكثر منهم جميعا ؟

هل رحلت مئات الاف من الحراقة كما تدعي و وعدت ؟ لا

رحلت بعضة الالاف و جلبت مليون مهاجر عامل من العالم الثالث خاصة شمال افريقيا

الهياط تبع اليمين المتطرف معروفة اخرتو
ألمانيا قالتك عايزين مليون عامل هندى وانشأت اكاديميات لتعليم الألمانية في الهند لماذا لم تستقطب من دول شمال إفريقيا والشام الاقرب إليها...محتاج تفكير عميق صحيح... أوروبا مش هتعرف تتجنب الهجرة الغير شرعية من الأفارقة والمسلمين لكن هتحل مكانهم الهنود لذا اى صاحب عمل اوروبى لن يوظف تلك الجنسيات وبالتالى يقل أعدادهم لما يعانو من البطالة
 
ألمانيا قالتك عايزين مليون عامل هندى وانشأت اكاديميات لتعليم الألمانية في الهند لماذا لم تستقطب من دول شمال إفريقيا والشام الاقرب إليها...محتاج تفكير عميق صحيح... أوروبا مش هتعرف تتجنب الهجرة الغير شرعية من الأفارقة والمسلمين لكن هتحل مكانهم الهنود لذا اى صاحب عمل اوروبى لن يوظف تلك الجنسيات وبالتالى يقل أعدادهم لما يعانو من البطالة

ألمانيا فيها 3 مليون تركي و 6 ميلون روسي و ربع مليون تونسي و ربع مليون مغربي

اش تحب اكثر من هكا ههههه

اغلب الممرضين و تقنيي الاشعة .. تقنني حدادة و سيارات جدد تلقاهم من المغرب العربي

لما تروح لمستشفى في جنوب فرنسا ولا مناطق ألمانية خارج المدينة لن تجد سوى المغاربة كعمال هنالك

مليون هندي لن يغير شيء ألمانيا تحتاج سنويا 1.5 مهاجر جديد سنويا لانقاذ صناديق تقاعدهم التي تفلس بلا عمال جدد

Germany lacks skilled workers. Experts say that 1.5 million immigrants are needed each year to maintain the labor force.

 
لانه الاذان مجرد البداية

بعدها بعام يقولوك لا تروح المسجد ولا تعلم أولادك الصلاة و .... و الامر مش مجرد مهاجرين بل مواطنين مولودين هنالك مسلمين

سياسة المراحل

الاوروبي مثل كلب الحراسة اذا اشتم عليك ريحة الخوف u're fkd
هذا اللي سيحصل. هل تتوقع منهم الاستسلام للدين الاسلامي ام محاربته؟
طال الزمن او قصر سيصعد اليمين المتطرف و سترمى كل شعارات الديموقراطية في الزبالة و سيجبر المسلمين على تغيير دينهم او الابادة و الطرد.
 
هذا اللي سيحصل. هل تتوقع منهم الاستسلام للدين الاسلامي ام محاربته؟
طال الزمن او قصر سيصعد اليمين المتطرف و سترمى كل شعارات الديموقراطية في الزبالة و سيجبر المسلمين على تغيير دينهم او الابادة و الطرد.
مش هيحصل ده غير لما يفوقوا من قرف اليساريه و اليهود الي دخلوه في مجتماعتهم زي الشذوذ و العلاقات المبالغ فيها خارج الزواج و موضوع النسويه و غيرها من الي بوظ مجتمعاتهم و تسبب في انهيارها و جعلهم قاره من العواجيز

طبعا الامر ده مستحيل يحصل فغالبا هيفضلوا في حاجه للمهاجرين لكن الي هيعملوا عليه انهم ياثروا عليهم دينيا و يخلوهم مخوخين و مطعين لانظمتهم و قوانينهم و يبقوا زيهم بس بلون مختلف و خلاص

و بصراحه نسبه كبيره مش محتاجين تاثير و لا نيله بايظين خلقه اصلا
 
مش هيحصل ده غير لما يفوقوا من قرف اليساريه و اليهود الي دخلوه في مجتماعتهم زي الشذوذ و العلاقات المبالغ فيها خارج الزواج و موضوع النسويه و غيرها من الي بوظ مجتمعاتهم و تسبب في انهيارها و جعلهم قاره من العواجيز

طبعا الامر ده مستحيل يحصل فغالبا هيفضلوا في حاجه للمهاجرين لكن الي هيعملوا عليه انهم ياثروا عليهم دينيا و يخلوهم مخوخين و مطعين لانظمتهم و قوانينهم و يبقوا زيهم بس بلون مختلف و خلاص

و بصراحه نسبه كبيره مش محتاجين تاثير و لا نيله بايظين خلقه اصلا
طيب هذا اللي انا سميته تغير دينهم. يعني بعبارة دبلوماسية غربية سياسة الادماج او الاندماج او اي اسم تحبه. جيلين او ثلاثة و خلاص صاروا على ملتهم.
يعني حيسكروا معاهد اللغة العربية. بعدين يشددون على المساجد و يمنعون الصلاة وقت العمل و يمنعون الحجاب . تعاقب لو منعت بنتك تطلع مع راجل غريب. يوخذ طفلك و يربى على طريقتهم بناءا على اي تصرف يرونه بتعريفهم متشدد. الخ...
 
طيب هذا اللي انا سميته تغير دينهم. يعني بعبارة دبلوماسية غربية سياسة الادماج او الاندماج او اي اسم تحبه. جيلين او ثلاثة و خلاص صاروا على ملتهم.
يعني حيسكروا معاهد اللغة العربية. بعدين يشددون على المساجد و يمنعون الصلاة وقت العمل و يمنعون الحجاب . تعاقب لو منعت بنتك تطلع مع راجل غريب. يوخذ طفلك و يربى على طريقتهم بناءا على اي تصرف يرونه بتعريفهم متشدد. الخ...
للاسف كلامك ده بيحصل فعلا يعني الجزء الاخير ده بيحصل في السويد فعلا

عموما الحل ان احنا نفوق لبلادنا و نطورها يعني حتي الي يسافر يكون عامل حسابه انه رايح يتعلم و يستفاد و ياخد خبره و يرجع يطبق ده في بلده لكن انك تهرب و تستقر هناك للابد فده خطاء خصوصا لو هتخلف و تعمل عيله هناك
 
عودة
أعلى