الدعم الإداري

"اسرائيل" ... طالبت رسميا بتحديث ملاحق الأمن في كامب ديفيد لتتوافق مع الواقع الأمني الجديد

حصار القوات الاسرائيلية .. و أصبحت رهينه ههههههه

كأنك تتكلم عن سندوتش .. شاطر و مشطور و بينهما شطيره

سندوتش كبده مثلا :sot4:

راح أختصرها لأن الموضوع أوضح من أن يفصل فيه .. بص حضرتك ع الخريطة

مشاهدة المرفق 867420

المناطق المخططة بالاحمر في سيناء و ماسرائيل هي مناطق سيطرة اسرائيلية 100% و لا سلطة لمصر عليها

القوات المصرية تتواجد في شريط ضيق عرضه 10 كم و حالته تبكي الكافر في نهاية الحرب بعد الضربات التي تلقاها الدفاع الجوي المصري

القوات الاسرائيلية اخترقت "فتحه" بين الجيشين المصري الثاني و الثالث

و عبرت إلى الضفة الغربية .. على البر المصري

و صارت تلطشت يمين و شمال و تعمل حاجات مش كويسه

ولفت ع الجنوب و حاصر الجيش الثالث

صار مطوق بالقوات الاسرائيلية و لا يمكن امداده

عجزت اسرائيل عن حصار الجيش الثاني و هذا انجاز مصري يذكر و يشكر

ولكن هذا لا يعني أنها تحاصرت هي كانت في الضفة الغربية لا تقدر على حصار الجيش الثاني و لا تقدر القوات المصرية عليها

فالامداد مفتوح للقوات الاسرائيلية و هي تقاتل ولا تنتظر الغذلء مثل الجيش المصري المحاصر

خذ فيديو من مصدري مصري .. و اعتبره هديه 🌹


يا باشا طالما كان فيه سيطرة اسرائيلية 100% ليه عجزت إسرائيل عسكريًا تزحزح القوات المصرية من شرق القناة طول الحرب طالما هما مسيطرين عسكريا 100% وجامدين اوي ولا هي اي شخبطه والسلام
المهم
مظلة الدفاع الجوي لحائط الصواريخ فضلت متماسكة وفعالة وهي السبب الرئيسي الذي منع الطيران الإسرائيلي من الاختراق أو تدمير الجيش الثاني
ولا دي كمان هتقول مكنش في حائط صواريخ.

بعد صدور قرار 338 لوقف إطلاق النار إسرائيل انتهكته إسرائيل بموافقة أمريكية فرصة لتحسين أوضاعهم علي الارض

يوم 24 أكتوبر صدر القرار 339 ورفضت إسرائيل الالتزام كالعاده وفشلت القوات الإسرائيلية المحاصِرة في اقتحام السويس وتكبدت خسائر كبيرة في المدرعات والأفراد على يد المقاومة الشعبية وعناصر الجيش الثالث

حاولت إسرائيل احتلال مدينة السويس عشان تغطي على عبور مصر للقناة وتكون ورقة في التفاوض
بس مأمكنش ولم يستولون علي مدينه واحده تحسن موقفهم واخيرا صدر قرار 340 الذي وافقت عليه اسرائيل
شالوم
 
يا باشا طالما كان فيه سيطرة اسرائيلية 100% ليه عجزت إسرائيل عسكريًا تزحزح القوات المصرية من شرق القناة طول الحرب طالما هما مسيطرين عسكريا 100% وجامدين اوي ولا هي اي شخبطه والسلام
المهم
مظلة الدفاع الجوي لحائط الصواريخ فضلت متماسكة وفعالة وهي السبب الرئيسي الذي منع الطيران الإسرائيلي من الاختراق أو تدمير الجيش الثاني
ولا دي كمان هتقول مكنش في حائط صواريخ.

بعد صدور قرار 338 لوقف إطلاق النار إسرائيل انتهكته إسرائيل بموافقة أمريكية فرصة لتحسين أوضاعهم علي الارض

يوم 24 أكتوبر صدر القرار 339 ورفضت إسرائيل الالتزام كالعاده وفشلت القوات الإسرائيلية المحاصِرة في اقتحام السويس وتكبدت خسائر كبيرة في المدرعات والأفراد على يد المقاومة الشعبية وعناصر الجيش الثالث

حاولت إسرائيل احتلال مدينة السويس عشان تغطي على عبور مصر للقناة وتكون ورقة في التفاوض
بس مأمكنش ولم يستولون علي مدينه واحده تحسن موقفهم واخيرا صدر قرار 340 الذي وافقت عليه اسرائيل
شالوم


1- القوات المصرية شرق القناة مجمدة في عمق 10 كم و لا يمكنها التقدم و لهذا لم تهدر اسرائيل طاقتها في مواجهتها بشكل شامل بعد فتح الثغرة .. هدف اسرائيل الرئيسي آنذاك هو الاختراق و العبث في الخطوط الخلفية للجيش المصري قبل لقلب الموازين


2- الدفاع الجوي المصري آنذاك أصبح مثل الاسمال البالية التي تكشف أكثر مما تستر بسبب اختراق اسرائيل للخطوط الخلفية المصرية و مهاجمة وحدات الدفاع الجوي .. نعم كانت بعض القوات تحت مظلته

3- بخصوص توقف القتال الجزئي كان بسبب الانذار السوفيتي
1ج.jpg


4- متى قلت أن اسرائيل سيطرت على السويس ؟

تشاو
 
1- القوات المصرية شرق القناة مجمدة في عمق 10 كم و لا يمكنها التقدم و لهذا لم تهدر اسرائيل طاقتها في مواجهتها بشكل شامل بعد فتح الثغرة .. هدف اسرائيل الرئيسي آنذاك هو الاختراق و العبث في الخطوط الخلفية للجيش المصري قبل لقلب الموازين
السؤال المنطقي هنا ليه إسرائيل لم تهدر طاقتها لو كان لديها القوة لفعل ذلك وتصفي الجيش المصري وتحقق نصر شامل وكاسح في ساحة المعركة بدلا من العبث في الخطوط الخلفية زي ما بتقول ايهما سيقلب الموازين 🤔
2- الدفاع الجوي المصري

نعم كانت بعض القوات تحت مظلته

3- بخصوص توقف القتال الجزئي كان بسبب الانذار السوفيتي

1000074930.jpg

الحمد لله كنا أقوياء واقوياء قوي كمان ومصدرك بياكد كلامي أن إسرائيل انتهكت وقف إطلاق النار اكتر من مرة بدعم أمريكي كامل سياسي وعسكري عشان تحسن موقفها في الميدان ولما وصلت الأمور للمعادلة الصفرية هنا أدركت القوي العظمي أمريكا وإسرائيل صعوبة الاحتفاظ بالارض المصرية ومش هتكون نزهة لطيفه خالص وخصوصاً بعد العبور القوات فضلت شرق القناة يعني مفيش مانع مائي يحميهم مفيش خط بارليف مفيش تحصينات وأن مصر مش هتسيب ارضها حتي لو هتضحي بمئات الآلاف من الجنود خسائر دول عبروا خط بارليف ياعم
عارف يعني ايه عبروا ورفعوا العلم المصري علي تحصيناتهم وفضل مرفوع لحد دلوقتي
وتقولي إسرائيل عبثت في الخطوط الخلفية

4- متى قلت أن اسرائيل سيطرت على السويس ؟

تشاو
هما فشلوا في احتلال اي مدينة بسبب المقاومة الشرسة من الجيش والدفاع الشعبي يعني كنا موجودين في اماكنا مدافعين صامدين أما الصهاينه بعد ما يخلصوا العبث اللي كانوا بيعملوه آخرته هتكون ايه 🤔طيب هيقدروا يقعدوا قد ايه بالكتير أسابيع أن مكانش ايام وتصفيتهم كانت سهلة والبركة في خطة شامل ومن غير ما تحرق جاز علي الفاضي هي كانت محاولة يائسة
بالعقل كده كان عندهم مانع مائي خط دفاع اول
مواسير نابلم تحرق جيوش لو حاولت تعبر القناة المانع الاول وهما بيعدوا القناة في خط بارليف المنيع ذو التحصينات المنيعة عاوز قنبلة نووية عشان يقدروا يخترقوه ولو اخترقوه معانا طيران ودبابات ودعم امريكي وفي يوم صحيت لقيت دا كله سرااااب
وعبروا القناة وكمان في حائط صواريخ بيحميهم بعد ربنا والمواجهة بقت وش في وش والتعوير في الوش مفيهاش معلش هما حسبوها بالعقل كده الخسائر تكون أكبر من أن تحتمل والناس دي مش بتسيب تارها ولو عارف روحه هيموت يبقي اتقي شره ما انا جربته وشوفت والصدمة كانت شديدة
المصري غير
وما أخذ بالقوة لا يسترد بغير القوه
يا اخي قول كلمة حق
يشكر المصريين في ظل الظروف ساعتها اللي متغيرتش لحد دلوقتي للأسف قدروا يرجعوا أرضهم
كانوا رجالة ووقفوا وقفة رجالة
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
 
السؤال المنطقي هنا ليه إسرائيل لم تهدر طاقتها لو كان لديها القوة لفعل ذلك وتصفي الجيش المصري وتحقق نصر شامل وكاسح في ساحة المعركة بدلا من العبث في الخطوط الخلفية زي ما بتقول ايهما سيقلب الموازين 🤔


لأنه كانت ستقع فيها خسائر ... فاختارت الطريق الأقل خسائر لتغيير نتيجة الحرب




الحمد لله كنا أقوياء واقوياء قوي كمان ومصدرك بياكد كلامي أن إسرائيل انتهكت وقف إطلاق النار اكتر من مرة بدعم أمريكي كامل سياسي وعسكري عشان تحسن موقفها في الميدان ولما وصلت الأمور للمعادلة الصفرية هنا أدركت القوي العظمي أمريكا وإسرائيل صعوبة الاحتفاظ بالارض المصرية ومش هتكون نزهة لطيفه خالص وخصوصاً بعد العبور القوات فضلت شرق القناة يعني مفيش مانع مائي يحميهم مفيش خط بارليف مفيش تحصينات وأن مصر مش هتسيب ارضها حتي لو هتضحي بمئات الآلاف من الجنود خسائر دول عبروا خط بارليف ياعم
عارف يعني ايه عبروا ورفعوا العلم المصري علي تحصيناتهم وفضل مرفوع لحد دلوقتي
وتقولي إسرائيل عبثت في الخطوط الخلفية

مصدري ههههههه هذه مذكرات الشاذلي

متى قلت ان اسرائيل لم تنتهك وقف النار ؟



هما فشلوا في احتلال اي مدينة بسبب المقاومة الشرسة من الجيش والدفاع الشعبي يعني كنا موجودين في اماكنا مدافعين صامدين أما الصهاينه بعد ما يخلصوا العبث اللي كانوا بيعملوه آخرته هتكون ايه 🤔طيب هيقدروا يقعدوا قد ايه بالكتير أسابيع أن مكانش ايام وتصفيتهم كانت سهلة والبركة في خطة شامل ومن غير ما تحرق جاز علي الفاضي هي كانت محاولة يائسة
بالعقل كده كان عندهم مانع مائي خط دفاع اول

هم نجحوا في حصار الجيش الثالث و فتحوا الطريق للقاهره .. هذع وقائع عزيزي

مواسير نابلم تحرق جيوش لو حاولت تعبر القناة المانع الاول وهما بيعدوا القناة في خط بارليف المنيع ذو التحصينات المنيعة عاوز قنبلة نووية عشان يقدروا يخترقوه ولو اخترقوه معانا طيران ودبابات ودعم امريكي وفي يوم صحيت لقيت دا كله سرااااب
وعبروا القناة وكمان في حائط صواريخ بيحميهم بعد ربنا والمواجهة بقت وش في وش والتعوير في الوش مفيهاش معلش هما حسبوها بالعقل كده الخسائر تكون أكبر من أن تحتمل والناس دي مش بتسيب تارها ولو عارف روحه هيموت يبقي اتقي شره ما انا جربته وشوفت والصدمة كانت شديدة
المصري غير
وما أخذ بالقوة لا يسترد بغير القوه
يا اخي قول كلمة حق

كلمة الحق أن اسرائيل انتصرت و الجمسي بكى


 
هم نجحوا في حصار الجيش الثالث و فتحوا الطريق للقاهره .. هذع وقائع عزيزي



كلمة الحق أن اسرائيل انتصرت و الجمسي بكى

ما المقصود ب "فتحوا الطريق للقاهرة" ؟ هل تستطيع أن تذكر لنا حجم القوات المصرية غرب منطقة الثغرة وصولا لشرق القاهرة إضافة لباقي احتياطات القيادة العامة - سواء الموجودة او التي كان يمكن تحريكها من منطقة البحر الاحمر و المنطقة الجنوبية و المنطقة الشمالية - ودعم القوات الموجودة بالقاهرة بها ؟ وما هو حجم القوات الاسرائيلية "الفاعلة" التي كان يمكن توجيهها نحو القاهرة ؟ وهل استطاعت هذه القوات الاسرائيلية -التي تتخيل امكانية تقدمها الى القاهرة -احتلال مدينة الاسماعيلية ؟ او احتلال مدينة السويس ؟ اوحتى التقدم نحو مطار الصالحية الاقرب للقناة ؟
هذه ابسط معلومات يجب ان نكون جميعا على دراية بها اذا اردنا مناقشة موضوعية. تفضل بالرد يا أخي
 
ما المقصود ب "فتحوا الطريق للقاهرة" ؟ هل تستطيع أن تذكر لنا حجم القوات المصرية غرب منطقة الثغرة وصولا لشرق القاهرة إضافة لباقي احتياطات القيادة العامة - سواء الموجودة او التي كان يمكن تحريكها من منطقة البحر الاحمر و المنطقة الجنوبية و المنطقة الشمالية - ودعم القوات الموجودة بالقاهرة بها ؟ وما هو حجم القوات الاسرائيلية "الفاعلة" التي كان يمكن توجيهها نحو القاهرة ؟ وهل استطاعت هذه القوات الاسرائيلية -التي تتخيل امكانية تقدمها الى القاهرة -احتلال مدينة الاسماعيلية ؟ او احتلال مدينة السويس ؟ اوحتى التقدم نحو مطار الصالحية الاقرب للقناة ؟
هذه ابسط معلومات يجب ان نكون جميعا على دراية بها اذا اردنا مناقشة موضوعية. تفضل بالرد يا أخي

احترقوا القوات المصرية و لا توجد قوات كافية لصد تقدم اسرائيلي مدرع لأنه تم الدفع بالاحتياطي المخصص لمقاومة الاختراق لشرق القناة بحجة تطوير الهجوم و صار الموقف المصري غريب قوات كبيره مجمده شرق القناه و جيش كامل محاصر و قوات اسرائيلية تسرح و تمرح غرب القناة مع وجود مقاومة مصرية

2ج.jpg
3ج.jpg
4ج.jpg
5ج.jpg
 
مفتوح من اسرائيل .. بداية من حدودها و حتى خرم الدفرسوار هههههه
اه
انته عامل زي الصعيدي اللي ركب طيارة ولمّه سمع المضيفة بتقول نحن الآن على ارتفاع ١٠٠٠٠ متر قالها قولي ياستي اللي انتي عاوزاه هوه فيه حد هينزل يقيس وراكي ؟
 

استبقاقاً لتشكيك البعض وردا على المشككين فلقطة الفدائي وهوه بيركب ظهر الدبابة السنتريون تثبت بما لا يدع مجال للشك ان الفديو حقيقي وليس اعادة تمثيل ☺️
 
احترقوا القوات المصرية و لا توجد قوات كافية لصد تقدم اسرائيلي مدرع لأنه تم الدفع بالاحتياطي المخصص لمقاومة الاختراق لشرق القناة بحجة تطوير الهجوم و صار الموقف المصري غريب قوات كبيره مجمده شرق القناه و جيش كامل محاصر و قوات اسرائيلية تسرح و تمرح غرب القناة مع وجود مقاومة مصرية

مشاهدة المرفق 867616مشاهدة المرفق 867617مشاهدة المرفق 867618مشاهدة المرفق 867619

أخي الفاضل ..المذكور في هذا الاقتباس من مذكرات الفريق الشاذلي يشمل قوات الجيشين الثاني والثالث غرب القناة و دعمها من القيادة العامة. وهذا فعلا يمثل جزء من إجابة السؤال. لكن السؤال المهم والحاسم الان هو: هل القوات المذكورة (بإجمالي 6 لواءات مشاة ومدرعات مقابل 9 لواءات للعدو ) هي إجمالي المتوافر لصد تقدمه و حماية القاهرة؟ و هل فعلا لا تتوافر أي قوات اخرى - لم تشارك في القتال وغير منهكة - يمكن اضافتها الى ما ذكر ه الفريق الشاذلي؟ الاجابة قولا واحدا لا شك فيه هو: لا... بل هناك قوات اخرى تم اعدادها وتجهيزها لم يذكرها الفريق الشاذلي وكانت جاهزة وموجودة في أماكنها شرق القاهرة. بل الحقيقة أيضا أن أغلب هذه القوات لم تشارك في اي قتال من يوم 6 أكتوبر ومستكملة أفراد ومعدات.
 
معني كلامك هو معاه الجنسية السعودية بس لا اكتر ولا اقل وهو ليس سعودي اصلي
لا حضرتك مصر الوضع مختلف فيه فرق بين الجنسية و الهوية.
ابراهيم باشا هو أول من قاد جيشاً قوامه الأساسي من الفلاحين المصريين بعد قرار محمد علي باشا الكبير بتجنيد المصريين وصنع بهذا الجيش إمبراطورية هزت أركان الدولة العثمانية نفسها في الشام والأناضول.
على عكس والده محمد علي باشا اللي كان بيتكلم تركي فقط كان إبراهيم باشا يتحدث باللهجة المصرية ويثق في المصريين ويقدمهم في الرتب العسكرية على الأتراك والشركس.
دا غير ما وثق تاريخياً عنه : «أنا لست تركياً، فقد جئت إلى مصر صبياً، ومنذ ذلك الحين مصرتني شمسها وغيرت من دمي فجعلته دماً مصرياً».

علي كلامك كده الملك تشارلز لا يمت للانجليز بأي صلة والده يوناني والدته جدها الماني دا غير والدتها اسكتلندية يبقي علي كده الملك تشارلز التالت يوناني ولا الماني ولا اسكتلندي واحتمال يكون دنماركي بس مش انجليزي 🤦



اقتصاصك لجزء من الحديث رغم ان بقية الحديث مكمل لما سبقه كافي ان اسفهك وباقي كلامك الكثير الي بلا قيمه ولا معنى



محمد علي باشا وابنه ابراهيم كلاهما البانيين الاصل والهوية واي تزييف وتزوير للتاريخ لا يمكن تمريره على احد الفهلوه لن تتعدى مقاهي الخان خليلي 🤣🤣



فيه حاجه وحده صدقت فيها "فلاحين" وهو فعلا كانوا ولا زالوا فلاحين لا يجيدون القتال ولا لهم تاريخ يحمل في طياته اي انتصار عسكري



نقطة اخيره .. لا غرابه من تزوير الأنساب لدى بقية العالم فأهمية النسب لدى العرب ليست كباقي عرقيات العالم فنحن تعلمنا اهمية النسب شرعا وعرفا وتاريخا بعكس الاخرين


فلا تقلق انت تراه مصري أنا اراه الباني انتهت الحتوته
 
كانوا ولا زالوا فلاحين لا يجيدون القتال ولا لهم تاريخ يحمل في طياته اي انتصار عسكري

التاريخ ضايع عندك مش معقول اللي بتقوله دا انصحك تشوف حاجه تانيه تتكلم فيها غير التاريخ

إذا بحثنا عن أول معركة عسكرية في التاريخ الإنساني بأكمله تُسجل فيها الخطط التكتيكية، وسجلات الغنائم، وتفاصيل المعركة فهي:

معركة مجدو (1457 قبل الميلاد).

القائد: العبقري العسكري الملك تحتمس الثالث.

النتيجة: انتصار مصري ساحق في فلسطين أمّن الإمبراطورية المصرية لقرون، وسُجلت تفاصيلها على جدران معبد الكرنك (ما يُعرف بـ "حَوْليّات تحتمس الثالث").

انتصارات المصريين العسكرية التي لا حصر لها ومالية كتب التاريخ وتيجي انت تقول

كانوا ولا زالوا فلاحين لا يجيدون القتال ولا لهم تاريخ يحمل في طياته اي انتصار عسكري

هنا اسمح لي أعرفك الفلاحين دول عملوا إيه عسكرياً سيطروا على الحجاز والمدينة المنورة

فتحوا عنيزة، بريدة، الخبراء، والشقراء ، الرس، استولوا على عنيزة بعد حصار قصير (حوالي 6 أيام)، ثم بريدة والشقراء بعد قصف مدفعي. هذه الانتصارات فتحت الطريق نحو الدرعية وأدت إلى انحياز بعض القبائل.

وأخيراً

حصار وسقوط الدرعية (1818م)

الباقي مش هينفع أقوله احتراماً للأخوة المحترمين في السعودية

معلش مش هياط هي لكن دا تاريخ مثبت و دا جزء بسيط من انتصارات الفلاحين علي مدار التاريخ

1000074984.jpg
 
المهم يا جماعة الخير اللى بيبني ساتر ترابي ومرتفع على طول الحدود (على طول محور فلادلفيا) يبقى هوا الضعيف وليس القوى يبقى هوا الجبان وليس الشجاع وشوفوا اسرائيل وراها مين ؟ اذا كانت مصر سهلة الى هذه الدرجة فلماذا يتم بناء هذا الساتر الترابي ؟

واعجبى
 
أخي الفاضل ..المذكور في هذا الاقتباس من مذكرات الفريق الشاذلي يشمل قوات الجيشين الثاني والثالث غرب القناة و دعمها من القيادة العامة. وهذا فعلا يمثل جزء من إجابة السؤال. لكن السؤال المهم والحاسم الان هو: هل القوات المذكورة (بإجمالي 6 لواءات مشاة ومدرعات مقابل 9 لواءات للعدو ) هي إجمالي المتوافر لصد تقدمه و حماية القاهرة؟ و هل فعلا لا تتوافر أي قوات اخرى - لم تشارك في القتال وغير منهكة - يمكن اضافتها الى ما ذكر ه الفريق الشاذلي؟ الاجابة قولا واحدا لا شك فيه هو: لا... بل هناك قوات اخرى تم اعدادها وتجهيزها لم يذكرها الفريق الشاذلي وكانت جاهزة وموجودة في أماكنها شرق القاهرة. بل الحقيقة أيضا أن أغلب هذه القوات لم تشارك في اي قتال من يوم 6 أكتوبر ومستكملة أفراد ومعدات.


الشاذلي ذكرها و قال أن هذا هو قمة الفشل آنذاك .. قوات مجمدة في مواضعها

و قبل ايقاف اطلاق النار نص القوات تحاصر و صار تحت رحمة اسرائيل

و النصف الثاني تحت الدفاع الجوي المصري الذي ضعف كثيرا وقتها

الفريق الشاذلي ( قائد الجيش وقتها ) عندما يتكلم عن القوات يتكلم عما يمكن استخدامه

لا يتكلم عن القوات المحاصرة و المشتبكة التي لا يملك ترف المناوره بها
 
اه
انته عامل زي الصعيدي اللي ركب طيارة ولمّه سمع المضيفة بتقول نحن الآن على ارتفاع ١٠٠٠٠ متر قالها قولي ياستي اللي انتي عاوزاه هوه فيه حد هينزل يقيس وراكي ؟
::Lamo::

نكته طريفه .. و استعملتها الشؤون المعنوية طوال 50 سنة لجعل الهزيمة انتصار
 
عودة
أعلى