عام 73 فتحت اسرائيل الطريق للقاهره و مصر في عز قوتها في السبعينات
حاليا مصر مش لاقيه تاكل لو أرادت اسرائيل سنرى الميركافا في ميدان التحرير
لو ادركت اسرائيل ان مصر ضعيفة عسكريا لا احتلت سيناء عام٢٠٠٥ او٢٠١١ او ٢٠٢٣
صحيح مصر اقتصاديا تعاني ولديها تحديات جيوسياسية بس لديها جهاز مخابرات قوي وجيش قوي وهو اللي موقف الدولة وساندها
قوة اسرائيل في فوضى الدول داخليًا وهذا غير موجود في مصر ولله الحمد


