تفجير ارهابي بمنشأة TUSAS المصنعه لمقاتلة KAAN التركية

ايه الفايدة من الاحتفاظ بالرهائن؟ كده كده القوات الخاصة هتخش هتقتحم و مفيش سيناريو للتفاوض

الافضل هو قتل الرهائن على الاقل هيبقو حققو حاجة.....انا ضد اى عمل ارهابي......بس تحليلا للصورة

ايه الفايدة من الاحتفاظ بالرهائن؟ كده كده القوات الخاصة هتخش هتقتحم و مفيش سيناريو للتفاوض

الافضل هو قتل الرهائن على الاقل هيبقو حققو حاجة.....انا ضد اى عمل ارهابي......بس تحليلا للصورة

رهاين اكيد فيه تفاوض ومطالب على طول عايز قتل :rolleyes:

بالعكس
اطاله الوقت

تهديد بالقتل

مفاوضات لاطلاق سراح معتقلين منهم او التهديد بالقتل
واذا فكرو يدخلون يتم قتل الرهائن

علشان يحيوا قضيتهم اللي بدأ العالم ينساها

كده كده هيتم قتلهم لو طلع ان الاسري مهندسين او علماء علاقه بالصناعه الدفاعيه لتركيا

في أيام السابقة كان هناك انفتاح غريب من مسؤولين التركيين حول قضية الكردية في تركيا
وقال بعض القنوات الكردية إن اتفاق السلام تلوح في الأفق. ربما هذا عملية من تخطيط بعض مسؤولين في حزب الPKK الذين يرفضون السلام

ايران دوله هشه لا تتوقع منهم هجوم زي ده خاصه انهم اعداء للاكراد اصلا علي عكس الصهاينه موضوع زي ده متعودين عليه ده غير ان علاقتهم بالاكراد ممتازه

ايه ايه بس اسكت 🤫
حنا نبي نسوي اشاعات علشان توصل الاتراك و يصدقوها و يضربوا بعض هم و ايران
واحنا كدا

انا مش متأكد انهم رهاين ممكن يكونوا كانوا مستخبين وقافلين على نفسهم غرفة
لو هما رهاين اكيد مطالب وللتفاوض مثلاً

رهاين اكيد فيه تفاوض ومطالب على طول عايز قتل :rolleyes:
بالعكس
اطاله الوقت

تهديد بالقتل

مفاوضات لاطلاق سراح معتقلين منهم او التهديد بالقتل
واذا فكرو يدخلون يتم قتل الرهائن

تركيا مش هتستجيب لاى طلب وعدد المجرمين صغير جدا وده هيخلى القوات الخاصة يهجمو بدل التفاوض
طبعا الاتراك هيحاولو يضيعو وقت لحد ما القوات ماتتمركز و يحطو خطة للاقتحام و ده الافضل ليهم

بس من ناحيه المجرم ده مش هيبقى كويس لأن تركيا مستحيل تتفاوض "بجدية"

تركيا مش هتستجيب لاى طلب وعدد المجرمين صغير جدا وده هيخلى القوات الخاصة يهجمو بدل التفاوض
طبعا الاتراك هيحاولو يضيعو وقت لحد ما القوات ماتتمركز و يحطو خطة للاقتحام و ده الافضل ليهم

بس من ناحيه المجرم ده مش هيبقى كويس لأن تركيا مستحيل تتفاوض "بجدية"

اعلم انا ارد على كلمة اقتلوهم وخلاص

لم يجدوا إلا هذه المنشأة بالضبط !؟؟
نفس الهجمات الإرهابية في روسيا من بين كل الدول بعد دخولها أوكرانيا...

إلى الآن أنا على رأي أن أغلب الهجمات الإرهابية حول العالم مصدرها CIA و الموساد، مشروع MKUltra كان مخيف في القرن الماضي، متأكد أن الآن لديهم وسائل نفسية أقوى بكثير.

من يظن أن CIA لايقومون إلا بردات الفعل وأنهم لايتآمرون على المنافسين والقوى الصاعدة أحمق

لن ترحمهم تركيا ولا القوات الخاصة بعد هجومهم العشوائي على المدنيين حتى و لو عندهم رهائن
+ بنشوف قصف تركي على الاكراد للمرة المليون
لكن اتوقع يكون اقوى لأن الهجوم استهدف قلب الصناعة الدفاعية التركية

عناصر PKK من مظهرهم
مشروع مقاتلات kaan وغيره ضمن منشآت محميه بقاعدة النفاثات بأنقرة أو ما تسمى قاعدة مرتد الجوية
ولذا الحادث لايمس المشروع مباشره وأنما المباني الإدارية والأكاديميه للمجموعة .

الخسائر البشرية في كوادر توساش قد تكون مؤذيه .

وزير الداخلية
٣ قتلى و ١٤ جريح ومصرع ٢ من الأرهابيين

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى