معاريف تكشف : مصر خفضت علاقتها الدبلوماسية مع إسرائيل

إن كان حدث فعلا فهذا يعد مصيبه و طامه كبرى، أن تضع مصر كلى بيضها في سله اسراءيل
انت فاهم الموضوع غلط هو انخفاض معدل انتاج حقل ظهر حصل فجأة وعطل خطط كتير للحكومة كانت بتصدر الفائض لما انخفض ثلث انتاج حقل ظهر تم استعاضة النقص من حقل الغاز الإسرائيلي اكيد طبعا اجراء مؤقت مستحيل يعتمد اعتماد كلي عليه ولمدة طويلة
دا غير في اكتشافات غاز ونفط السنة دي تقدر باحتياطي اكتر من 100 ترليون م مكعب من الغاز وجاري فحر ابار لهذه الاكتشافات لتأكيد الحجم الحقيقي للحقول المكتشفة اغلبها في الدلتا وشرق المتوسط

هو اكيد في توترات في العلاقات ودة واضح وملموس
وبخصوص موضوع الغاز معتقدش ان اصحاب القرار في الموضوع دة ساذجين لدرجة انهم يعتمدوا على تغطية نسبة الاستهلاك المحلية من الغاز خصوصا بعد الاكتشافات في السنوات الاخيرة ..اة استفاد من تمريرة وتصديرة علشان تكسب منة وتوفر عملة صعبة لكن الاعتماد علية داخلياً خصوصاً انك عارف طريقة لعب اسرائيل بالورق وقت حدوث الازمات السياسية واستغلالها كل الاوراق في الضغط .. ف هيبقى منطقي جداً عدم السماح ليهم وانك متدهومش فرصة انهم يلعبوا بالكارد دة خالص

انت قلت كل اللي انا قلته ومختلف بس في جزئية ال10 ساعات انا اليومين دول مستحيل انساهم كان بقطع 3 سعات 3 مرات في اليوم وساعة في الفجر كون انه حضرتك ساكن في حتة مقطعش فيها النور دا كلام تاني يعني حتت زي الساحل والغردقة وشرم الشيخ مستحيل يحصل كدا العاصمة الإدارية والمدن الجديدة نفس الكلام عموما اغلب اللي قطع 10 ساعات من اسوان الي المنيا محافظات الصعيد وبعض المناطق 6 ساعات

انا فعلا مختلف في نقطة 10 ساعات و في مصر كلها

الامر فقط زاد في فترة من قطع ساعتين الي ثلاث ساعات.. بسبب تأخر صفقة الغاز و ايضا وقف امداد الغاز الاسرائيلي بسبب الحرب. لكن لم يحدث القطع الكلي ١٠ ساعات

و الامر انتهي بدخول سفينة التعويز و مصر تقدر تستغني عن الغاز الاسرائيلي كله و تشتري المسال رغم انه اكبر في التكلفة

هو اكيد في توترات في العلاقات ودة واضح وملموس
وبخصوص موضوع الغاز معتقدش ان اصحاب القرار في الموضوع دة ساذجين لدرجة انهم يعتمدوا على تغطية نسبة الاستهلاك المحلية من الغاز خصوصا بعد الاكتشافات في السنوات الاخيرة ..اة استفاد من تمريرة وتصديرة علشان تكسب منة وتوفر عملة صعبة لكن الاعتماد علية داخلياً خصوصاً انك عارف طريقة لعب اسرائيل بالورق وقت حدوث الازمات السياسية واستغلالها كل الاوراق في الضغط .. ف هيبقى منطقي جداً عدم السماح ليهم وانك متدهومش فرصة انهم يلعبوا بالكارد دة خالص
كلامك صحيح لكن بالفعل تم الاعتماد عليه لفترة مؤقتة لسد العجز الذي حدث بسبب حقل ظهر

انا فعلا مختلف في نقطة 10 ساعات و في مصر كلها

الامر فقط زاد في فترة من قطع ساعتين الي ثلاث ساعات.. بسبب تأخر صفقة الغاز و ايضا وقف امداد الغاز الاسرائيلي بسبب الحرب. لكن لم يحدث القطع الكلي ١٠ ساعات

و الامر انتهي بدخول سفينة التعويز و مصر تقدر تستغني عن الغاز الاسرائيلي كله و تشتري المسال رغم انه اكبر في التكلفة
والله انا حطتلك مصدر رسمي من متحدث النظام احمد موسي كونك مش مصدق دي حاجة ترجعلك

كلامك صحيح لكن بالفعل تم الاعتماد عليه لفترة مؤقتة لسد العجز الذي حدث بسبب حقل ظهر

ممكن لكن هيكون خطأ ولازم تصحيحة بعد كدة وميحصلش تاني تحت اي وضع
اليهود لا يؤتمنون تحت اي شكل او ظرف

هذا خبر و وضعت القصة كاملة لصفقة سفينة التعويز النرويجية هوج جاليون و منذ ذلك الوقت انهت الازمة بالتدريج.. تسطيع البحث بنفسك
هذا صحيح دا غير في اكتشافات جديده هتخلي الإنتاج يرتفع تاني للاكتفاء والتصدير يمكن بعد سنة تكون الحقول الجديدة دخلت الخدمة الا لو الرئيس اتدخل بنفسه زي محصل في حقل ظهر
لكن بأكدلك ان الازمة دي حصلت لمدة يوم وفي بعض المحافظات ليومين وانا واحد من الناس دي حصل في بلدي

والله انا حطتلك مصدر رسمي من متحدث النظام احمد موسي كونك مش مصدق دي حاجة ترجعلك

ياصديقي انت قولت ١٠ ساعات في مصر كلها، لكن الحديث عن بعض المناطق في الصعيد و انا فاكر فعلا حدث ذلك وقت الحرارة الشديدة خصوصا في اسوان و كانت هي الاكثر تأثير بالازمة فعلا.. فوق كدة ليس لديها البنية التحتية بالمانسبة و تم فضح هذا الامر

و المشكلة الحقيقية ان الرئيس بنفسه قاله انهم عوزين توفير الدولار، و لذلك لم يتعاقد علي المازوت و الغاز.. كان مصمم على قطع الكهرباء.

الاهم ان حاليا خلاص تم خفض الاعتماد علي هذا الغاز الملعون بسفن التعويز

ياصديقي انت قولت ١٠ ساعات في مصر كلها، لكن الحديث عن بعض المناطق في الصعيد و انا فاكر فعلا حدث ذلك وقت الحرارة الشديدة خصوصا في اسوان و كانت هي الاكثر تأثير بالازمة فعلا.. فوق كدة ليس لديها البنية التحتية بالمانسبة و تم فضح هذا الامر

و المشكلة الحقيقية ان الرئيس بنفسه قاله انهم عوزين توفير الدولار، و لذلك لم يتعاقد علي المازوت و الغاز.. كان مصمم على قطع الكهرباء.

الاهم ان حاليا خلاص تم خفض الاعتماد علي هذا الغاز الملعون بسفن التعويز
خد طيب فرح نفسك شوية

خد طيب فرح نفسك شوية

مازال امامها وقت و لذلك تم الاعتماد علي سفينه التعويز، و غير ذلك علي 2035 جزء كبير من الانتاج سوف يصبح من الطاقة المتجددة.

الميزة ان الغاز الاسرائيلي ارخص من استيراد الغاز المسال و احنا عندنا حكومة تعشق التوفير

مازال امامها وقت و لذلك تم الاعتماد علي سفينه التعويز، و غير ذلك علي 2035 جزء كبير من الانتاج سوف يصبح من الطاقة المتجددة.

الميزة ان الغاز الاسرائيلي ارخص من استيراد الغاز المسال و احنا عندنا حكومة تعشق التوفير

لما توقف حصلت الازمة بسرعة لمدة يوم وبعض المناطق يومين لكن تم تشغيل هذا الخط سريعا عشان المحطات تقدر تشتغل تاني

مشاهدة المرفق 727027

المشكلة كانت فى ظهر.....و الكهرباء مقطعتش 10 ساعات فى جميع المحافظات....مدبولى بيدارى حاجة بحاجة و لكن برضه مفيش قصة ال10 ساعات فى مصر كلها ممكن بعض المحافظات و لكن مش الاغلبية.

مازال وقت حتي الانتاج، حقل ظهر اخد سنوات حتي الدخول في الانتاج تحقيق الاكتفاء الذاتي بالرغم ان مصر سرعت العملية

عودة
أعلى