رئيس الأركان الأردني : القوات المسلحة مستعدة لتنفيذ أي مهمة دفاعية لحماية حدود ⁧‫المملكة

لو عاوز تعرف اكتر عن الجيش الاردنى حضرتك تقدر تخش فى السيرش الخاص بالمنتدى و تدور

اما بالنسبة "لاختصاراتى فى الكلام" لأنى عارف الكلام هيدور على ايه و جزئيتك التانية و التالته عجلت منه.....حضرتك مدينى vibes الحكام العرب خونه و ان الجيوش العربية عمرها ما هتحارب و بتشوف ان الدول العربية اللى بيفرقها اكتر ما بيجمعها و ان مقياس تعامل الدول مع المنظمات و الميليشيات فقط لأنهم بيتكلمو عربى هى نفس مقياس معاملة الدول الاوروبية مع الدول العربية عشان كده بتقول ان العرب مش هيساندو الاردن

يا حبيبنا الغالى تهجير الفلسطنيين للاردن اعلان حرب انت عضو قديم و اقدم منى ان شخصيا وعارف ان الجيش الاسرائيلى يتفوق على الجيش الاردنى فى خصائص و عليه حاكم ان الاردن مش هيحارب و عليه وصلت لنفسك نتيجة ان when push comes to shove الاردن مش هيحارب و لو حارب هيحارب لوحده.....فا انا شايف انه من منطلق "المنطق" من حرب 73 و وقوف الدول العربية مع مصر فا الدول العربية هتقف مع الاردن حضرتك بقى شايف ان الفلسطنيين هيتهجرو و ان الاردن مش هيحارب و انه بيطخ كلمتين و السلام... و شايف ان كل الدول ليها نفس معاملة الميلشيات و دولة الفرس....... فا هقول لحضرتك to each their own
والله ما اقصد المعنى الا وصلك إليه تمام
الا اقصدة هو محاولة للتفكير فى وقعنا الفعلى وأننا منعليش السقف عشان ميقعش على دماغنا وأننا مقصرين جدا فى إعداد جيوشنا لمعركة مع هذا العدو الخطير

يوجد عده مواضيع من الاخوه عن قوه الجيش الاردني كلف نفسك وابحث بها

وقدرتنا اننا نجابه الجيش الاسرائيلي قويه جدا وخصوصا بسلاح المدفعيه
بسلاح المدفعية🤔

أنصحك لمشاهدة مقابلة الجزيرة مع الرئيس الباكستاني الراحل أين قال بصارح العبارة أن كل شيء بشفرة تشغيل حتى الصواريخ لا يمكن إطلاقها بدون تلقي لاونش كود من أمريكا !!!
لو كان ذلك صحيح لشاهدنا روسيا توقف جميع المعدات العسكرية من طائرات وسفن ودبابات ذات المنشأ الروسي والموجوده في حوزة الاوكران في حربها معهم بضغطة زر .

لديك فنيين وتقنيين يفحصون كل جزء او قطعة سلاح تصل لمستودعاتك الا اذا كنت مثل اصحاب البيجر تشتري ولا تفحص فهذه قصة اخرى .

أخي انا لا اتهكم حتى لاتفهمني غلط سواء الغرب او الشرق اذا اراد ايقاف اسلحتك يوقف عنك قطع الغيار ( الاساسية ) فهذه تكفي .

نظرية الزر لايقولها الا من لايملك شيء ويتمنى ان يملكة .

عودة
أعلى