جمهورية ارض الصومال تطرد البعثة المصرية وتمهلها ٧٢ ساعة لمغادرة البلاد

أولا : الدوله اللى انت بتقول عليها دى مش موجوده ومحدش معترف بيها اساسا غير اثيوبيا وده معروف اسبابه, الممثل الشرعى ليك واللى مصر عملت معاه الاتفاقيه الأمنيه هو جمهوريه الصومال والمساعده العسكريه اتبعت لجمهوريه الصومال الدوله العربيه المعترف بيها فى المحافل الدوليه واولها جامعه الدول العربيه , الاتحاد بقى والانفصال دا تروح تحله مع دولتك اللى بتمثلك مصر مالهاش علاقه بيه

ثانيا : حكومه هزيله بقى ولا مش هزيله دى مش مشكلتنا , دى الحكومه المعترف بيها كممثل للصومال كدوله ودى اللى مصر عملت معاها الاتفاقيه الامنيه بشكل رسمى وشرعى , حتته أن حركه الشباب هتقضى عليهم دى ومش هيبقى ليهم وجود نسيبها للوقت وهنشوف, الدعم العسكرى المصرى والتركى خلاهم فى ظرف ايام يسترجعوا بعض المناطق اساسا ولسسه بنقول ياهادى

ثالثا : انا عايزك تقولى ليه المتحدث ده اختار يتكلم بالانجليزيه مش العربيه

رابعا : كلام حماسى وجميل خلانى ارتجف خوفا وانا هنا فى القاهره , بس الايام بيننا وخلى الشراكه مع اثيوبيا تنفعكم

خامسا : احنا ولا اخواتك ولا نعرفك اساسا , كتابتك عربيه بس لهجتك اثيوبيه صرف

والله المستعان

١- دولتي موجودة وموجودة منذ العام ١٩٩١. لو كانت دولتك قامت اليوم من سباتها كحال اصحاب الكهف فليست مشكلتي. دولتك هي التي تصارع للبقاء بعد استجداء القريب والبعيد ولوا التدخل الخليجي والمساعدات من صناديق النقد لكنتم اعلنتم افلاسكم منذ عقود. فعلا مثال حي على الدولة الفاشلة مع ان لديكم جميع مقومات النجاح.

٢- الحكومة التي عملتم معها اتفاقات امنية هي حكومة غير موجودة على ارض الواقع، باختصار اكلتم هوا لأن قوات الاتحاد الافريقي هو مايبقيها على قيد الحياة، وقوات الاتحاد الافريقي الان في فترة التخارج من مستنقع مقديشو. ابقى قابلني لو استفدتهم من اتفاقاتكم الامنية.

٣- مشكلة مصر ليس مع ارض الصومال. مشكلة مصر مع اثيوبيا، ولقد فشلتم ١٠٠٠٠٪ في حلحلة ملف سد النهضة وقامت اثيوبيا وبذكاء شديد بالتلاعب بكم في جميع المحافل الدبلوماسية واقفال جميع الابواب بالقيام بملئ السد، واليوم ليس امامكم سوى هذه الحركات الخايبة. شئ مؤسف جدا انكم غير قادرين على حماية اهم شريان حيوي لديكم، ولكن هذا قدركم. اعتقد انه يجب عليكم التفكير جديا في خيار تحلية مياه البحر كحل للأزمة بدل اضاعة الوقت في غمار سجالات لستم قادرين على البت فيها.

٤- بخصوص وزير خارجيتنا، فحديثة بالانجليزية امر ممتاز اذ انه يخاطب المجتمع الدولي عن طردكم من البلاد وعن المشروع الخايب الذي كنتم بصدد القيام به.

٥- لا يهمني لو كنت ترتجف خوفا او ترتجف بسبب انقطاع الكهرباء عندكم ولكن كلامي عن الخيبة الثقيلة للدبلوماسية والعسكرية المصرية في ملف سد النهضة حقيقة لاتستطيع انكارها. الاوضاع اليوم تختلف عن البارحة وإثيوبيا تتحكم تماما في اهم مقومات الدولة المصرية وهو النيل، ان ترتجف خوفا هو مضيعة للوقت، امامكم قرارات صعبة للغاية عليكم اتخاذها، كان الله في عونكم.

٦- انتم اخوة جاروا علينا، شئت ام ابيت، ستعرف يوما ان دولتك كانت تقف في صف الظالم وتناصره على اصحاب الحق. قد تندم حينها لو كان عندك بعض من الضمير.

١- دولتي موجودة وموجودة منذ العام ١٩٩١. لو كانت دولتك قامت اليوم من سباتها كحال اصحاب الكهف فليست مشكلتي. دولتك هي التي تصارع للبقاء بعد استجداء القريب والبعيد ولوا التدخل الخليجي والمساعدات من صناديق النقد لكنتم اعلنتم افلاسكم منذ عقود. فعلا مثال حي على الدولة الفاشلة مع ان لديكم جميع مقومات النجاح.

٢- الحكومة التي عملتم معها اتفاقات امنية هي حكومة غير موجودة على ارض الواقع، باختصار اكلتم هوا لأن قوات الاتحاد الافريقي هو مايبقيها على قيد الحياة، وقوات الاتحاد الافريقي الان في فترة التخارج من مستنقع مقديشو. ابقى قابلني لو استفدتهم من اتفاقاتكم الامنية.

٣- مشكلة مصر ليس مع ارض الصومال. مشكلة مصر مع اثيوبيا، ولقد فشلتم ١٠٠٠٠٪ في حلحلة ملف سد النهضة وقامت اثيوبيا وبذكاء شديد بالتلاعب بكم في جميع المحافل الدبلوماسية واقفال جميع الابواب بالقيام بملئ السد، واليوم ليس امامكم سوى هذه الحركات الخايبة. شئ مؤسف جدا انكم غير قادرين على حماية اهم شريان حيوي لديكم، ولكن هذا قدركم. اعتقد انه يجب عليكم التفكير جديا في خيار تحلية مياه البحر كحل للأزمة بدل اضاعة الوقت في غمار سجالات لستم قادرين على البت فيها.

٤- بخصوص وزير خارجيتنا، فحديثة بالانجليزية امر ممتاز اذ انه يخاطب المجتمع الدولي عن طردكم من البلاد وعن المشروع الخايب الذي كنتم بصدد القيام به.

٥- لا يهمني لو كنت ترتجف خوفا او ترتجف بسبب انقطاع الكهرباء عندكم ولكن كلامي عن الخيبة الثقيلة للدبلوماسية والعسكرية المصرية في ملف سد النهضة حقيقة لاتستطيع انكارها. الاوضاع اليوم تختلف عن البارحة وإثيوبيا تتحكم تماما في اهم مقومات الدولة المصرية وهو النيل، ان ترتجف خوفا هو مضيعة للوقت، امامكم قرارات صعبة للغاية عليكم اتخاذها، كان الله في عونكم.

٦- انتم اخوة جاروا علينا، شئت ام ابيت، ستعرف يوما ان دولتك كانت تقف في صف الظالم وتناصره على اصحاب الحق. قد تندم حينها لو كان عندك بعض من الضمير.

اه انا فعلا برتجف من انقطاع الكهرباء وبستخدم الطاقه السحريه علشان اكتب على الكمبيوتر وارد على امثالك , وقاعد علطشان وبحلى مياه البحر من الصبح علشان اثيوبيا قاطعه علينا المياه , جرحت مشاعرى بكلماتك الله يسامحك

من غير هرى كثير يامجهول الهويه انت روح خلى اثيوبيا تنفعك

اه انا فعلا برتجف من انقطاع الكهرباء وبستخدم الطاقه السحريه علشان اكتب على الكمبيوتر وارد على امثالك , وقاعد علطشان وبحلى مياه البحر من الصبح علشان اثيوبيا قاطعه علينا المياه , جرحت مشاعرى بكلماتك الله يسامحك

من غير هرى كثير روح خلى اثيوبيا تنفعك

اتفهم انفعالك، لو كانت دولة عدوة لي وبعيدة عني تقوم بإحكام السيطرة التامة على المجرى المائي الوحيد لدي وانا بالاساس بلد فقير مائيا كانت لأجعجع مثلك من على اسطح البيوت وليس فقط على المنتدى.

تحلية مياه البحر حل جدي لأزمتك لايجب ان تسخر منه، اثيوبيا قامت بالملئ خلاص، ممكن تكلم الدول الخليجية وتبيع لهم المزيد من اراضيك مقابل محطات تحلية لمياه البحر.

اعتقد يجب علينا ان نغير وجهة نظرنا حول '' الوحدة '' ليس كل اتحاد قوة وليس كل تقسيم ضعف فهذه الوحدة التي يريد الجميع ان يفرضها في ارض الصومال لم ينتج عنها الا الدمار والشتات لهذه الشعوب منذ سنين ، اعتقد العرب لديهم فوبيا من كلمة انقسام وكان من الاجدر من سنين رعاية هذا الانفصال بشكل سلمي ويحقق الاستقلال لكل الدولتين ولا نجعلها موطئ قدم لأثيوبيا وغيرها .
أرض الصومال ماهي الا نتاج مؤامره من الاستخبارات البريطانية معروف أهدافها
دوله عملتها تباع بالكيلو ولا يعترف بها أحد فعن أي انفصال يجعلها دوله قويه

images (10).jpeg
images (11).jpeg

اتفهم انفعالك، لو كانت دولة عدوة لي وبعيدة عني تقوم بإحكام السيطرة التامة على المجرى المائي الوحيد لدي وانا بالاساس بلد فقير مائيا كانت لأجعجع مثلك من على اسطح البيوت وليس فقط على المنتدى.

تحلية مياه البحر حل جدي لأزمتك لايجب ان تسخر منه، اثيوبيا قامت بالملئ خلاص، ممكن تكلم الدول الخليجية وتبيع لهم المزيد من اراضيك مقابل محطات تحلية لمياه البحر.

ما هو يابنى دا بقى الفرق بيننا ان احنا شعب مش بيجعجع الحمد لله وياما انهزمنا وانتصرنا وبلدنا زى ماهى الحمد لله ربنا حافظها ومبارك فيها وبتسع القريب والغريب وكلها خير علشان دى مصر يامجهول الهويه

وبرضه الايام بيننا وخلى اثيوبيا تنفعك

ما هو يابنى دا بقى الفرق بيننا ان احنا شعب مش بيجعجع الحمد لله وياما انهزمنا وانتصرنا وبلدنا زى ماهى الحمد لله ربنا حافظها ومبارك فيها وبتسع القريب والغريب وكلها خير علشان دى مصر يامجهول الهويه

وبرضه الايام بيننا وخلى اثيوبيا تنفعك

الله سبحانه وتعالى يحفظ جميع البلدان وليس بلدك وحسب.

انت مشكلتك ليست معي، مشكلتك مع اثيوبيا التي تفعل ماتشاء بمياهك. لو راجل روح حاربها بدل الجهاد الالكتروني اللي تحاول القيام به. اذا لم تستطع ذلك فلا تسئ الادب على المنتديات اخي.

بالصومالي مثل ينطبق على حالتكم

Irbad dhuub ma galisaan afkuna waydin dheer yahaye

😁

الله سبحانه وتعالى يحفظ جميع البلدان وليس بلدك وحسب.

انت مشكلتك ليست معي، مشكلتك مع اثيوبيا التي تفعل ماتشاء بمياهك. لو راجل روح حاربها بدل الجهاد الالكتروني اللي تحاول القيام به. اذا لم تستطع ذلك فلا تسئ الادب على المنتديات اخي.

بالصومالي مثل ينطبق على حالتكم

Irbad dhuub ma galisaan afkuna waydin dheer yahaye

😁

انا يابنى سيئت أدبى عليك ... أنت هتعيط ولا ايه

كل ده علشان بقولك يامجهول الهويه

مانت اللى مش عايز تقول ايه دولتك طيب

مشاهدة المرفق 717209

من غير هرى كثير يامجهول الهويه انت روح خلى اثيوبيا تنفعك
المياه رزق صحيح ان إثيوبيا بنت السد ولكن لهم رب كريم زادت الأمطار في شمال السودان.
لكن صراحة يجب احترام الشعوب ما بينته تاريخيا لا يبدوا ان الانفصال واعلان دولة مجرد اشواق حققها بعض المتمردين على الدولة ولكن يوجد اساس قوي شعبوي قاد للانفصال.

انا يابنى سيئت أدبى عليك ... أنت هتعيط ولا ايه

كل ده علشان بقولك يامجهول الهويه

مانت اللى مش عايز تقول ايه دولتك طيب

انا قلت دولتي وأفتخر بها، ولكن يبدو ان الداونلود عندك بطئ حبتين، الانترنت بالمجمل بطئ للغاية في بلادك.

لاتقلق اول ماتخلص التحميل حتفهم زي مالناس فهموا.

المياه رزق صحيح ان إثيوبيا بنت السد ولكن لهم رب كريم زادت الأمطار في شمال السودان.
لكن صراحة يجب احترام الشعوب ما بينته تاريخيا لا يبدوا ان الانفصال واعلان دولة مجرد اشواق حققها بعض المتمردين على الدولة ولكن يوجد اساس قوي شعبوي قاد للانفصال.

ياعم انا والله معنديش مشكله مع شعب الصومال سواء شماله او جنوبه

الموضوع ببساطه مصر عملت اتفاقيه امنيه مع بلده اللى بتمثله وتحت مظله الاتحاد الافريقى

جاى هنا يهايط ويعيط على دور مصر فى دعم الصومال ليه , يروح يطالب بالاستقلال وينفصل انا مالى

كل كلامه اثيوبيا اثيوبيا اثيوبيا .. فعلشان كده بقوله خليها تنفعه

مفيش فايده فى عقليات الاطفال ... والمصيبه ان فيه اتنين مشرفين فرحانين اوى بالهطل ده

مش كل حاجه بالفلوس ياحبيبى ... والله انتوا فاهمين الدنيا غلط

التقليل من دول شقيقه ليك علشان تبان كبير ده قمه النقص ... الكبير كبير بافعاله ومكانته ومحيطه مش بالتقليل من اشقائه

يعلم الله انى بحب كل الخير للسعوديه وأهلها لأنهم أخواتى فى الدين ولأنها أرض النبوه
لكن الاطفال اللى ذيكم بيقللوا من قيمه بلدهم بافعالهم مش بيكبروها لأن كده كده العدو قبل الشقيق عارف قدرها

ربنا يهدينا ويهديكم
لم يذكر احد الفلوس !!
المواقف السياسية والعسكرية والاهداف لازالت ضبابية وبل اكثر من ذلك ،
وارى كثير من الاعضاء لم يكونوا يعرفو اي شيء عن الصومال قبل عدة ايام
والان ركبو موجة ( بسط النفوذ ) ( امن القرن الافريقي ) وإخضاع ايقونة الفقر والمجاعة ،

الا ترى ذلك مثير للسخرية ؟

هذا مايتغابى عنه البعض اخي. لايوجد شئ اسمه متمردين في جحر موجودين من ٣٤ سنة. وجود ارض الصومال حقيقة تاريخية والخرائط موجودة بالاعلى وبالاستطاعة الاطلاع عليها.

اذا مالحل؟ مصر كدولة لايمكنها القيام بأي شئ ضد ارض الصومال او اثيوبيا سواء عسكريا او اقتصاديا، هي بالاساس اقتصادها على شفا الهاوية وتم انقاذه اكثر من مرة. لماذا لاتقبل الحقيقة الواقعة وتكون اول الدول العربية المعترفة باستقلال ارض الصومال؟ سيصبح لديها الكثير من الاوراق للضغط على اثيوبيا بها اهمها كوريدور بربرا الاستراتيجي لإثيوبيا.

توجد الكثير من الفرص ولكن للأسف يأبى المصريون الا ممارسة العنجهيات الفارغة.

انا قلت دولتي وأفتخر بها، ولكن يبدو ان الداونلود عندك بطئ حبتين، الانترنت بالمجمل بطئ للغاية في بلادك.

لاتقلق اول ماتخلص التحميل حتفهم زي مالناس فهموا.

الانترنت عندنا سريع بس مخك هو اللى بطيئ

ام الغباء

يابنى اصحى مافيش حاجه اسمها ارض الصومال

فيه جمهوريه الصومال

لما تبقوا دوله ياحبيبى ابقى تعالى نتكلم

الانترنت عندنا سريع بس مخك هو اللى بطيئ

ام الغباء

يابنى اصحى مافيش حاجه اسمها ارض الصومال

فيه جمهوريه الصومال

لما تبقوا دوله ياحبيبى ابقى تعالى نتكلم

ياخي ليس الاستعلاء؟ نحن دولة سواء شئت ام ابيت. وعلى فقرنا فلم يضعنا ربنا في موقف الحوجة لأحد غيره كما جعلكم يوميا تقفون على ابواب الناس وتطرقونها بحرقة. ولولا الكرم المعهود للإخوة في الخليج لكنتم معلنين للإفلاس منذ سنين. احمدوا ربكم بدل العنجهية الزائفة.

رؤساء القرن الافريقي فخامة موسى بيحي عبدي رئيس جمهورية ارض الصومال والدكتور ابي احمد رئيس وزراء اثيوبيا، قلبوا موازين المنطقة تماما.

كايدين العزال 😁

يا ولد اول شي تادب
ثاني شي من قال لك حنا نتسول من حد رايت بعينك ذلك؟؟؟
لا تتخطي حدك
انت تخاطب اكبر خزان بشري عربي في قاره السواد والجهل والفقر والعبوديه

بفضل الله حنا لا نقارن بغيرنا والسالفه ماهي فقر وغنا
تادب واعرف قدرك ولا تعادين ترا حنا ما نعاديك

لم يذكر احد الفلوس !!
المواقف السياسية والعسكرية والاهداف لازالت ضبابية وبل اكثر من ذلك ،
وارى كثير من الاعضاء لم يكونوا يعرفو اي شيء عن الصومال قبل عدة ايام
والان ركبو موجة ( بسط النفوذ ) ( امن القرن الافريقي ) وإخضاع ايقونة الفقر والمجاعة ،

الا ترى ذلك مثير للسخرية ؟

المثير للسخريه هى ردك الاولانى مش اى حاجه ثانيه

المواقف السياسيه والعسكريه لمصر فى الصومال اساسا هى الوقوف بجانب الصومال كدوله عربيه وعمل اتفاقيه امنيه مشتركه معاها ضد اطماع دوله مجاوره

ومتهيألى اديك شوفت اللى حصل النهارده من هجوم اثيوبى على جنوب الصومال

وده تم تحت مظله الاتحاد الافريقى ... احنا الحمد لله لا بنعتدى على حد ولا بنستكبر على حد ولا عندنا مشاكل ضد حد من اشقائنا

هذا مايتغابى عنه البعض اخي. لايوجد شئ اسمه متمردين في جحر موجودين من ٣٤ سنة. وجود ارض الصومال حقيقة تاريخية والخرائط موجودة بالاعلى وبالاستطاعة الاطلاع عليها.

اذا مالحل؟ مصر كدولة لايمكنها القيام بأي شئ ضد ارض الصومال او اثيوبيا سواء عسكريا او اقتصاديا، هي بالاساس اقتصادها على شفا الهاوية وتم انقاذه اكثر من مرة. لماذا لاتقبل الحقيقة الواقعة وتكون اول الدول العربية المعترفة باستقلال ارض الصومال؟ سيصبح لديها الكثير من الاوراق للضغط على اثيوبيا بها اهمها كوريدور بربرا الاستراتيجي لإثيوبيا.

توجد الكثير من الفرص ولكن للأسف يأبى المصريون الا ممارسة العنجهيات الفارغة.
الحل سهل وبسيط اعلن الحرب والنفير العام علي مصر والمصريين وكما تقول لن تستطيع مصر محاربه جيوشكم الجراره لانها انهارت اقتصاديا وعسكريا
هل تجرؤ علي ذلك ؟
او هل يجرؤ سيدك وامامك جرو الفلاشا ام احمد شلوخه اليهود علي ذلك
ورينا المراجل ودعك من الهياط في المنتديات

وش هالدولة الجديدة جمهورية ارض الصومال

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عودة
أعلى