زيارة قادة الجيش المصري داخل معبر رفح البري من الجانب المصري

نشر دفاع جوي اهم بالف مره من نشر المعدات الثقيلة بدون دفاع جوي لفتين بالf-35 وتتدمر

نشر دفاع جوي اهم بالف مره من نشر المعدات الثقيلة بدون دفاع جوي لفتين بالf-35 وتتدمر
الموضوع رساله سياسيه فى صوره تحرك عسكرى مش هاتتطور لحرب طبعا يا محمد لذا لا داعى لدفاع جوى

والله ولو جبت الجيش المصري كلة عالحدود ما هيفرق مع اسرائيل عارف ليه ؟

لان مفيش تهديد ليها لانها عارفه ان مفيش نية للهجوم ضدها باي شكل وعارفه حدود كل واحد من الاخر

شوية مقاتلين من حماس ممكن يرعبو اسرائيل اكتر من دبابات ولا طيران علي حدودها دي الحقيقة اللي لازم نستوعبها للاسف
انت شخص انهزامى جدآ للاسف و تفكيرك كله سلبى

هاتنشر دفاع جوي علي الحدود لية ؟ الدبابات والمشاة للتعامل مع اي احتمالات قد تحدث ممكن تنشر دفاعات جوية بمسافات ابعد حتي لا تتضرر لو حد اشتباكات

كنت لسة بكلم اخ سعودي وبيقولي لية لم يتم الغاء المعاهدة واستعادة باقي سيناء بنشر الجيش رغم اني نسيت اسمة بس ياريت يكون متابع الجيش موجود حتي علي الحدول وان دة الفرق بين مناطق منزوعة السلاح ومناطق منزوعة السيادة

دبابات عتيقة

هل رأيت دفاع جوي ومدفعيه ثقيله بجانب المعبر الموضوع كله مرتب له وتحت الإشراف الأمريكي .
هيحطوا دفاع جوي ومدفعية بجانب المعبر
انت مفكره محل دهب والمعبر هو الباترينة

في حد في الدنيا بيحط دفاع جوي ومدفعية على خط الحدود؟!

للاسف البعض بيخلط بين النقد والكره

الجيش المصري من اقوي جيوش الشرق الاوسط وانا شايفها عيب نودي دبابات ام 60 لحدود ملتهبة زي حدود غزة

مصر معاها الابرامز باكثر من الف دبابة !

الجيش المصري من اقوي جيوش الشرق الاوسط وانا شايفها عيب نودي دبابات ام 60 لحدود ملتهبة زي حدود غزة

الفكره يا غالي دبابه و خلاص ان شاء الله نبعت عربيه نص نقل محمله رجاله من الصعيد المهم نثبتلهم ان احنا هنا يعني مشي رئيس الاركان بجوار السور بتاثير الف دبابه النتن لما راح كان قاعد في مستودع في كرم ابوسالم و بيقول انه في رفح

هي خطوه حلوه من مصر بس متأخره و غالبا هي بسبب تصريحات النتن الاخيره علشان نعرفه ان اه ساكتين بس شويه رجاله محاصرين و في انفاق مطلعين عينك ما بالك بالي عندنا، عامه الزمن هو الي كلمه و ان شاء الله الخير لبلادنا و اخوتنا

و انا مش مع الأخ الي شتمك لانك شخص معروف هنا في المنتدى بحبك لمصر و كلامك نابع من حبك مش شغل اخوان و حموريه زي ما الأخ مفكر الي هو بردو غيور و بيحب بلده و لا انكر ده

بارك الله فيك يا اخي

بخصوص القوات المصرية فهي موجودة منذ فترة وكان فيه فيديوهات منتشرة للقوات المصرية علي حدود غزة بنفس دبابات الام 60 برضه ونفس القوات الخاصة ، اما بخصوص تصريحات النتن الاخيرة فنا معرفش بصراحة لحد دلوقتي رد مصر عليه هيكون ازاي

تصريحاته عمله زي العيل الصغير بعد ما يتضرب و يطلع عين امه فيقوم شاتم و جاري بالعكس كمان انا شايف ان التصريح يثبت مدى فشله و انه ممكن يتعلق بعد كده بسبب كلامه الي هو ما انت كنت رئيس وزاره في كل العصور الي انت قلت عليه و كمان حربت كذه حرب في الأوقات دي ليه ساعتها كنت نايم على نفسك و ممنعتش التهريب الي بتقول عليه أو طلعت اتكلمت حتى
بارك الله فيك يا اخي

بخصوص القوات المصرية فهي موجودة منذ فترة وكان فيه فيديوهات منتشرة للقوات المصرية علي حدود غزة بنفس دبابات الام 60 برضه ونفس القوات الخاصة ، اما بخصوص تصريحات النتن الاخيرة فنا معرفش بصراحة لحد دلوقتي رد مصر عليه هيكون ازاي

هو تقريبا الموضوع غرضه ارسال رساله بس ... حتى باين من رصه الدبابات وزوايا التصوير

بس انا معاك فعلا ان دبابات الابرامز هتدى ارساله احسن بكثير ... لأن من الواضح كده ان النتن ده مش عايز يجيبها البر وبيحاول يشوف أخرنا فين

لأن بغض النظر كمان عن مطالب حماس مصر صرحت اكثر من مره رفضها لوجود اسرائيل على معبر رفح او فى ممر فيلادلفيا بشكل رسمى

[IMPORTANT][/IMPORTANT]

غيرتك محموده انك عاوز تشوف افضل دبابات مصريه على الحدود فى مواجهة الكيان الاسرائيلى بس انا مختلف معاك شويه فى حاجة ام 60 باتون او حتى تى 62 المصريه تم اجراء تطويرات عليها على فكرة مافيش صورة لتجهيزات الدبابات المصريه من الداخل بتطلع مع ان فى دول كتير بتصور عملية التجهيز لاطلاق الذخائر من الداخل مصر مش بتعمل ده لان فى دبابات مجهزه بشكل جيد ده بالنسبه للنظره اللى حضرتك بتبص ليها للام 60 باتون المصريه لكن مش بردوا ده السبب اللى مصر حطاها فى المكان ده مع ام 113 والجيب والمدرعات الفكرة ان الام 60 باتون افضل كتير فى الحرب فى المناطق الضيقه والمدن يعنى هى رسالة ليها معنى ابعد من نظرة الحشد بصرف النظر عن الفعل وانت على حدود المعبر ومدينة رفح ده الهدف من تجهيز الام 60 فى المناطق دى الابرامز موجوده فى الخطوط الخلفيه ليها مباشرة ودى بحكم الحجم وطبيعة العمليات ترابط فى الخطوط الخلفية صحراء مفتوحه تامن الدوله وهى مش بعيده انت شوفت اللى اتصور بس واصلا هى السلاح الرئيس للفرقه الرابعه مطعم معها ام 60 باتون

[IMPORTANT][/IMPORTANT]

غيرتك محموده انك عاوز تشوف افضل دبابات مصريه على الحدود فى مواجهة الكيان الاسرائيلى بس انا مختلف معاك شويه فى حاجة ام 60 باتون او حتى تى 62 المصريه تم اجراء تطويرات عليها على فكرة مافيش صورة لتجهيزات الدبابات المصريه من الداخل بتطلع مع ان فى دول كتير بتصور عملية التجهيز لاطلاق الذخائر من الداخل مصر مش بتعمل ده لان فى دبابات مجهزه بشكل جيد ده بالنسبه للنظره اللى حضرتك بتبص ليها للام 60 باتون المصريه لكن مش بردوا ده السبب اللى مصر حطاها فى المكان ده مع ام 113 والجيب والمدرعات الفكرة ان الام 60 باتون افضل كتير فى الحرب فى المناطق الضيقه والمدن يعنى هى رسالة ليها معنى ابعد من نظرة الحشد بصرف النظر عن الفعل وانت على حدود المعبر ومدينة رفح ده الهدف من تجهيز الام 60 فى المناطق دى الابرامز موجوده فى الخطوط الخلفيه ليها مباشرة ودى بحكم الحجم وطبيعة العمليات ترابط فى الخطوط الخلفية صحراء مفتوحه تامن الدوله وهى مش بعيده انت شوفت اللى اتصور بس واصلا هى السلاح الرئيس للفرقه الرابعه مطعم معها ام 60 باتون

شكرا للتوضيح

هو تقريبا الموضوع غرضه ارسال رساله بس ... حتى باين من رصه الدبابات وزوايا التصوير

بس انا معاك فعلا ان دبابات الابرامز هتدى ارساله احسن بكثير ... لأن من الواضح كده ان النتن ده مش عايز يجيبها البر وبيحاول يشوف أخرنا فين

لأن بغض النظر كمان عن مطالب حماس مصر صرحت اكثر من مره رفضها لوجود اسرائيل على معبر رفح او فى ممر فيلادلفيا بشكل رسمى

النتن بيضرب برأي مصر الحائط

مصر اكتر من مره بتعلن رفضها القاطع من وجود اسرائيلي ف المحور والمعبر لكن النتن كل شوية يطلع يقول مش هننسحب واخرها امبارح بليل

بكامل تسليح القوات المسلحة المصرية
هذا تسليح مشاة خفيف ما عدا دبابات M60 ولا يعتبر خرق لاتفاقية كامب ديفيد.

يرجى مراجعة اتفاقية. كامب ديفيد حيث قامت بتحديد حجم الانتشار المسموح به ونوع التسليح وحتى عدد الافراد العسكريين.

عدد الدبابات لا يتجاوز تشكيل كتيبة دروع

لا تقلق اخر الكريم
بعد الأداء الهزيل للميركافا أمام المقاومه

لا داعى حتى ل m60 الأفراد المسلحين بمضادات الدروع والهامر أكثر من كافيه

وبرغم ما قد يتصوره البعض أن إسرائيل ربحت من تلك الحرب الا أن الحقيقه عكس ذلك .. لاسف بثمن غالى من الشهداء ..
لكن اتضحت أن طوفان الأقصى كان من الأصل غرضه وضع إسرائيل ف مكانها الحقيقى وليس ما كان يتصوره البعض عن قدرتها العسكريه

تلك رساله لنتين ياهو .. جيشك لا يحتاج للصف الاول من قواتى
Screenshot_2024-09-05-22-16-08-72_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

المرفقات

• Screenshot_2024-09-05-22-16-08-72_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-09-05-22-16-08-72_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    333.1 KB · المشاهدات: 9
هيحطوا دفاع جوي ومدفعية بجانب المعبر
انت مفكره محل دهب والمعبر هو الباترينة

في حد في الدنيا بيحط دفاع جوي ومدفعية على خط الحدود؟!
وانت مفكر دبابات قديمه وشاصي تعطي انطباع ما لدي إسرائيل

علي العموم السيسي رجل سلام ما هو رجل حرب ومحب لليهود 😊

عودة
أعلى