تغييرات كبيره في الاداره المصريه أبرزها وزاره الدفاع

الموضوع واضح وضوح الشمس
من يوم ما كلف مبلولي بتشكيل الحكومه الجديده و الجميع فقد الامل في اي تغيير
كنت اتمني ان اري مجموعه اقتصاديه تمثل تكتل كبير في الوزاره الجديده ويكون لها رؤيه مستقبليه لتحسين الاوضاع
لكن من لواءات الي اهل ثقه و ركن كل الكفاءات علي جنب فلا تنتظروا تغيير كبير في النظام البائس
نحتاج ثوره حقيقيه في الاداره و التنظيم وفقه الاولويات نحتاج الي مصر الصناعيه وبقوه وسرعه الصاروخ
للاسف لا جديد تحت الشمس مع هذا النظام وشلته

دول محيطنا سبقونا بركل العواجيز والاستثمار في الشباب الجيد والاستفادة منهم ومن أعمارهم الحيوية انا لا ارى تغيير فعلاً جذري

المتقاعد له تحيه واكبر دليل ابن لبده والبنيان متقاعدين ويجون بالمناسبات بزيهم وين إعطائهم التحيه
ليس له تحيه ابدا وانما يفعلها البعض من باب الاحترام والتقدير فقط

لا انا مش بخون السيسي لكن الحذر من اللعب بالنار . ولن يكون هناك فئة من الشعب تشكل ميليشيات او لوبي للضغط على مصر في بعض الامور . عشان دي اسمها قلــــــــــــــــــــــــــة ادب .
انت تعاني من فوبيا السعوديه والخليج 😁

العرجاني لم يكبر الا بإذن السيسي فبلاش ترمي بلاويك علينا

تقريبا دا اقل cv لشخص اتولي منصب وزير الدفاع في تاريخ الجيش
اغلب المناصب اللي اتولاها ادارية وهامشية وخرح من الخدمة من ٢٠١٨ !!!

فيديو ايه لو سمحت اللي بتتكلم عنه ممكن توضيح

المهم خذ هذا الفيديوا او الخبر شكلك كنت نايم وانا صحيتك ..الناس راحت ورجعت وتخانقوا وطلبوا فلوس فلوس كتير اوي ..وراحت فلوس ياولداه ماخبرتش انت وبرضوا شغالين يبتزو وياخدوا فلوسكم .انا بس مش عايزك تزعل برضك انا صاحبك وحبيبك ...قهز نفسك وخوود الطبنقه الميري خليك زي عنتر شايل سيفه ..

المهم خذ هذا الفيديوا او الخبر شكلك كنت نايم وانا صحيتك ..الناس راحت ورجعت وتخانقوا وطلبوا فلوس فلوس كتير اوي ..وراحت فلوس ياولداه ماخبرتش انت وبرضوا شغالين يبتزو وياخدوا فلوسكم .انا بس مش عايزك تزعل برضك انا صاحبك وحبيبك ...قهز نفسك وخوود الطبنقه الميري خليك زي عنتر شايل سيفه ..

مين قالك اننا بنقول (قهز ) و (طبنقة)
بتخترع لهجة مصرية جديدة

مين قالك اننا بنقول (قهز ) و (طبنقة)
بتخترع لهجة مصرية جديدة
معليش ياباشا عدم المؤخره ..سيبك مالكلام ده ..
انا قولت لو عايز تقول حاقه للطليان المتنيلين بستين نيله قول ..برضك مايخلصناش.. دانت حبيبي ياجدع ماكنش العشم

يحسب للسيسي انه منع الارهاب من حكم مصر و هذه تحسب له ...
اما مبدأ ( لا انزع قميصاً ألبسنيه الله ) مبدأ مرفوض في العصر الحديث و الجمهوريات يجب ان تسلم للحكم المدني و يجب ان يكون منصب رئيس الجمهورية ملك للشعب يضع فيه من يختاره و يبعد عنه من لا يريده و تكرار أخطاء الماضي نقص بالعقل

التعديل الأخير:
تخيل انت بتقول كده وانت مشوفتوش علي ارض الواقع انا بقي شوفته هو والفريق صدقي صبحي علي ارض الواقع اكتر من مره وصدقي صبحي يظل افضل عقليه عسكريه شوفتها وقت خدمتي في الجيش التالت
هو حضرتك خدمت كفرد عامل فى الجيش وايه رتبة حضرتك والا تقصد اثناء خدمتك كعسكرى
من وجهة نظرك ايه اسباب الخلاف الحقيقيه بين عسكر والسيسى

الوزير المسؤول عن تشغيل القوى العاملة يقترح بإلغاء وجود العمالة

الوزير المسؤول عن تشغيل القوى العاملة يقترح بإلغاء وجود العمالة

مشاهدة المرفق 698194

ده لانك مسكين لا تستطيع القراءه و الكتابه لازم تدخل و تتعب و تتعلم القرايه و الكتابه و تفتح اللينك و تزيل عنك جاهليه القراءه و تقري كلامه هتلاقيه مقلش كده نهائيا بس انا مش هاجيب لك نسخ للي قاله روح دور انتها يا عبد الله

1. لماذا يسمون المناطق لديكم محافظة والاصح تسميتها لواء
مثل لواء الاسكندرية ولواء الشرقية ما دام ان 90 % ممن يتولون منصب المحافظ لواءات عسكريين

2. هل كل التعيينات محصورة بلواءات الجيش او فيهم من الداخلية
الدولة المصرية دولة عسكرية بإمتياز وجرى عسكرتها بصورة كبيرة بعد ال 30 يونيو وهذا ما يكبح تطور المؤسسات في هذه الدولة العربية

فلا يكاد شيء في هذه الدولة العربية إلا وخاضع للجيش المصري

فالمؤسسات تماماً كأي شيء آخر تتطور وتزيد قدراتها إذا خضعت لإدارة مركزية حكومية و حرة متوازنة عبر تحديد الأدوار بناءً على طبيعة المؤسسة وأهدافها بعيداً عن الرقابة المفرطة من طرف معين ومهيمن داخل الدولة وبناءً على توجهاته

وإلى جانب ذلك فالمشاريع الاقتصادية تعتبر جزء واحد من أجزاء كثيرة لتطور الدول وهذا ما يعاني منه عالمنا العربي بأكمله وليس مصر فحسب وهناك عدم إدراك لدى كثيرين بما يعنيه ذلك

ومع العلم مصر الدولة العربية الوحيدة التي لديها مؤسسات راسخة ومنذ أمد بعيد ولكنها مكبوحة بسبب الإرث الماضي لها والواقع الحاضر أيضاً

التعديل الأخير:

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى