تغييرات كبيره في الاداره المصريه أبرزها وزاره الدفاع

يعني إقليم مشتعل وتجيب واحد كان محافظ السويس/ وتم تسريب ترشيحه لوزارة التنمية المحلية و تعينه وزير دفاع أكبر جيش بالشرق الأوسط .. الصراحة أحا كبيره على اللي بيحصل

مشاهدة المرفق 697982

حتى المعرض بكري كان طالع يعتذر ليه ان فيه اخر اخد منصب التنمية المحلية .. ودا يوضح أن فيه حاجة غلط

الدستور فى مادته 234 على ما اذكر بعد تعديل الماده الزم بموافقة المجلس الاعلى للقوات المسلحه على تعيين وزير الدفاع يعنى المجلس العسكرى موافق وحقيقه غريبه كنت اتوقع انه يبقى اسامه عسكر هو المرشح لان واضح جدا المرض على وزير الدفاع السابق محمد زكى وان الاسباب الصحيه هى السبب الرئيسى لعدم استمراره
لكن اكيد فى سبب فى نفس السيسى لعدم تعيين اسامه عسكر

مصر دوله عسكريه
التعينات تتم لأنهم رتب عسكريه فقط وهذا هو الأهم بغض النظر عن الكفاءه والخبره

مشاهدة المرفق 697978
هما المدنيين ماتوا دى تشكيلية طلائع الجيش مش محافظين نفس الأخطاء تانى لا أمل

هو ليه الناس متفاجأه انا مستغرب
حضرتك اللى جاى اسوء ومافيش تغيير فى اى فكر وبيعد كامل لو الامور ساءت انه يبقى مكانه ووظيفته الغطاء الامن للكوارث اللى اتعملت بس
كفاية مايا مرسى تبقى وزيرة تضامن صراحه انا كنت ممكن اوصفها بوصف لكن يمنعنى الحياء. وزير التربيه والتعليم بيزنس مان ووالدته صاحبة مجموعة مدارس وهو كان مدير المجموعه خصخصة التعليم هدف وده معروف على فكرة من سنين ان موارد مصر لفئة 2% بالشراكة مع اجانب الخليج وغيرهم وخصوصا بعد تطوير دوله خليجيه لنظام مصرفها وبقت غطاء لكل عمليات تهريب الاموال وداعم اكبر للفساد لكن العيب مش عندها

الدستور فى مادته 234 على ما اذكر بعد تعديل الماده الزم بموافقة المجلس الاعلى للقوات المسلحه على تعيين وزير الدفاع يعنى المجلس العسكرى موافق وحقيقه غريبه كنت اتوقع انه يبقى اسامه عسكر هو المرشح لان واضح جدا المرض على وزير الدفاع السابق محمد زكى وان الاسباب الصحيه هى السبب الرئيسى لعدم استمراره
لكن اكيد فى سبب فى نفس السيسى لعدم تعيين اسامه عسكر
تغيير محمد زكي كان متوقع بسبب العامل الصحي وكان البحث عن بديل هو من اسباب تأخر الإعلان عن تشكيل الحكومة ...
السيسي فيه حاجة نفسية من أسامة عسكر لأنه الأولى بالمنصب من صقر الذي أخذ ترقييتن مرة واحد كان لواء وبعدين أخذ فريق وفريق أول مع بعض :ROFLMAO:

السيسي فيه حاجة نفسية من أسامة عسكر لأنه الأولى بالمنصب من صقر الذي أخذ ترقييتن مرة واحد كان لواء وبعدين أخذ فريق وفريق أول مع بعض :ROFLMAO:
للاسف فى ظل تقييم موضوعى مش كما ينبغى ان يكون عشان بس ماحدش يقولى مصر والنظام العسكرى لكن انطلق مما هو متاح اسامه ممكن وليس اكيد لو ربنا اكرمه ممكن يبقى امل للمصريين لكن ده صعب جدا والعلم عند الله فى حدوثه
اسامه كانت اتروجت اشاعات عن ذمتة الماليه وعاوز اقولك انها مش صحيحه والراجل ده بيفهم جدا ومستواه العسكرى عالى جدا لكن الله المستعان

التعديل الأخير:
هو ليه الناس متفاجأه انا مستغرب
حضرتك اللى جاى اسوء ومافيش تغيير فى اى فكر وبيعد كامل لو الامور ساءت انه يبقى مكانه ووظيفته الغطاء الامن للكوارث اللى اتعملت بس
كفاية مايا مرسى تبقى وزيرة تضامن صباح انا كنت ممكن اوصفها بوصف لكن يمنعنى الحياء. وزير التربيه والتعليم بيزنس مان ووالدته صاحبة مجموعة مدارس وهو كان مدير المجموعه خصخصة التعليم هدف وده معروف على فكرة من سنين ان موارد مصر لفئة 2% بالشراكة مع اجانب الخليج وغيرهم وخصوصا بعد تطوير دوله خليجيه لنظام مصرفها وبقت غطاء لكل عمليات تهريب الاموال وداعم اكبر للفساد لكن العيب مش عندها
كل داه علشان بنلف وندور
انا وانت والعالم عارفين العيب فين ومش بنتكلم خلاص يبقى ناخد على دماغنا ونسكت مدام عرق الرجولة لسه ميت

تغيير محمد زكي كان متوقع بسبب العامل الصحي وكان البحث عن بديل هو من اسباب تأخر الإعلان عن تشكيل الحكومة ...
خايف منه من الاخر

اتمنى ان تكون التعيينات على اساس الكفاءة لاكما كان/لازال يحدث في سوريا "الاسد" وعلى ايام ابيه المقبور ايضا

كانت التعيينات تتم باختيار اكبر "مطبلاتي"

مصر تستاهل كل خير....بالتوفيق

1. لماذا يسمون المناطق لديكم محافظة والاصح تسميتها لواء
مثل لواء الاسكندرية ولواء الشرقية ما دام ان 90 % ممن يتولون منصب المحافظ لواءات عسكريين

2. هل كل التعيينات محصورة بلواءات الجيش او فيهم من الداخلية

صحيح .. كان في اكتوبر اللي فات ..
ماهو بعد تعديل القانون الخاص بالترقى وجعل مدة العمل الاساسيه سنتين بدلا من اربعه لرئيس الاركان ورؤساء الافرع ويحق لرئيس الجمهورية مد الفتره .هو تولى رئاسة الاركان 27 اكتوبر 2021

من شيوخ النسوية

وأضاف أنه سيظل الرجل موصوفا بأنه صاحب قوامة على المرأة ما دام ينفق عليها من ماله، ومعنى ينفق عليها أنه يشتري لها كل «اللي نفسها فيه»

مؤكدًا أن المبدأ الأول الذي يحكم علاقة الرجل بالمرأة أن يكون
مسخرًا لخدمتها

القانون يقول اي موظف يبلغ ٦٠ عام يحال للتقاعد ..وأعطت احدى المواد صلاحية لوزير الدفاع بالتمديد لأي عسكري فوق سن ٦٠ ..في حالات الطوارئ وقد يفسر هذا الامر كثرة الحروب التي شنتها مصر حتى في عهد مبارك الحرب ع الارهاب والسيسي منذ استلامه للسلطه الدوله في حالة حرب ..المجلس العسكري هو من يتخذ القرارات وهو يعزل ويعين الرئيس المجلس العسكري يضم رؤوساء افرع القوات المسلحة ولو اراد الرئيس عمل تدوير من اجل السيطره لا يسمحون له حتى النك الدولي والدول المقرضه بما فيها الخليج اشترطت بيع الجيش شركاته لانهم لايستطيعون المنافسه .

وكذلك يوجد حيتان في مجلس الشعب ووزراء سابقين واهوامير يرفضون تنظيمات محلية لكي ينفعون بها شركات النقل الكبير التي تنقل القمح للصوامع وكثير غيرها

السيسي كان لابد له من هذه التغييرات لضمان تنفيذ القرارات ..التغييرات الاخيره عارضها بعض كبار الضباط ومنهم أركان حرب القوات المسلحه اسامة عسكر ..

وبالمقابل يعتقد ان الجيش هو من سرب الفيديو الايطالي مع ابن السيسي ..

ونقول ان شاءالله الأمور إلى خير ..التحرك مطلوب الجمود غير صحي يقتل الدول

القانون يقول اي موظف يبلغ ٦٠ عام يحال للتقاعد ..وأعطت احدى المواد صلاحية لوزير الدفاع بالتمديد لأي عسكري فوق سن ٦٠ ..في حالات الطوارئ وقد يفسر هذا الامر كثرة الحروب التي شنتها مصر حتى في عهد مبارك الحرب ع الارهاب والسيسي منذ استلامه للسلطه الدوله في حالة حرب ..المجلس العسكري هو من يتخذ القرارات وهو يعزل ويعين الرئيس المجلس العسكري يضم رؤوساء افرع القوات المسلحة ولو اراد الرئيس عمل تدوير من اجل السيطره لا يسمحون له حتى النك الدولي والدول المقرضه بما فيها الخليج اشترطت بيع الجيش شركاته لانهم لايستطيعون المنافسه .

وكذلك يوجد حيتان في مجلس الشعب ووزراء سابقين واهوامير يرفضون تنظيمات محلية لكي ينفعون بها شركات النقل الكبير التي تنقل القمح للصوامع وكثير غيرها

السيسي كان لابد له من هذه التغييرات لضمان تنفيذ القرارات ..التغييرات الاخيره عارضها بعض كبار الضباط ومنهم أركان حرب القوات المسلحه اسامة عسكر ..

وبالمقابل يعتقد ان الجيش هو من سرب الفيديو الايطالي مع ابن السيسي ..

ونقول ان شاءالله الأمور إلى خير ..التحرك مطلوب الجمود غير صحي يقتل الدول
ما هو الفيديو الايطالي؟؟ وما علاقة شركات الجيش بالبنك الدولي؟

يعني إقليم مشتعل وتجيب واحد كان محافظ السويس/ وتم تسريب ترشيحه لوزارة التنمية المحلية و تعينه وزير دفاع أكبر جيش بالشرق الأوسط .. الصراحة أحا كبيره على اللي بيحصل

مشاهدة المرفق 697982

حتى المعرض بكري كان طالع يعتذر ليه ان فيه اخر اخد منصب التنمية المحلية .. ودا يوضح أن فيه حاجة غلط

ابو البراء انت في زيك كتير اوي علي تويتر عمالين يولولوو يقولو في حاجه غلط بس تقريبا لسه الاسكريبت موصلهومش و مش عارفين ايه هي الحاجه الغلط بس في حاجه غلط و خلاص لحد لما حد يعرفنا

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى