إيقاف تأشيرة العمره (B2C) للمصريين

الحل يكمن في تخفيض اعداد المصريين في السعوديه بلدهم اولى فيهم

تصعيب التاشيره لهم وتقليل اعدادهم في الحج والعمره وجميع التاشيرات الاخرى ..

عشان نخلص من مشاكلهم وعشان يتعلمون النظام بدال الفوضى ..

اللي مش عاجبه يخبط راسه في الحيط 🤣

بس ياحبيبي من 200 دولة حجو

ومن 5 جنسيات عدد حجيج اكثر من مصر

ماحد شغل دماغه غير المصريين

هم اكثر فئة بحجم المشكلة
واذا حلينا مشكلة مصر تسهلت الباقي

وطبيعي التركيز يكون على السوال الاعظم

تمام هجاوب حضرتك رغم ان انى مش عاوز احرف الموضوع

اولا مفيش حاجة اسمها الطبيعى يكون التركيز على السوال الاعظم... لأن حضرتك بتتكلم على دولة كبيرة زى السعودية مش هايتي ولا توجو
و "الطبيعى" ان الحكومة كانت تبقى عارفه انها لما مدت مدة تأشيرة العمرة من 30 إلى 90 يومًا ان اكيد من ال13 مليون اكيد هيبقى فيها نسبه مش هتقدر تتحمل تكاليف الحج و هتقول "اما اجرب" فا لو الحكومة ماشفتش حاجة زى كده فا هى اكيد حكومة فاشلة او على الاقل نظرها للمستقبل قصير....السنة ديه كان فى زيادة فى عدد المعتمرين بمقدار 5 مليون عن السنة اللى فاتت فا ده كان جرس انزار محدش فى الحكومة اللى بتقبضى بالشئ الفلانى انتبه ليها و الحكومة هى اللى زودت مده التأشيرة من 30 الى 90 يوم مش الامم المتحدة يعنى المسئول عن الحجاج المخالفين هو صاحب القرار......اه فى 5 جنسيات فيها مسلمين اكتر من مصر و لكن مصر اقرب واحده فيهم جغرافيا و المصرى معندوش عقبة النيجيرى ولا الباكستانى "اللغة".....فا انا مش هسأل حضرتك انك تعترف ان الحكومة فشلت بس متخليناش نروح لحلقة مفرغة

تمام هجاوب حضرتك رغم ان انى مش عاوز احرف الموضوع

اولا مفيش حاجة اسمها الطبيعى يكون التركيز على السوال الاعظم... لأن حضرتك بتتكلم على دولة كبيرة زى السعودية مش هايتي ولا توجو
و "الطبيعى" ان الحكومة كانت تبقى عارفه انها لما مدت مدة تأشيرة العمرة من 30 إلى 90 يومًا ان اكيد من ال13 مليون اكيد هيبقى فيها نسبه مش هتقدر تتحمل تكاليف الحج و هتقول "اما اجرب" فا لو الحكومة ماشفتش حاجة زى كده فا هى اكيد حكومة فاشلة او على الاقل نظرها للمستقبل قصير....السنة ديه كان فى زيادة فى عدد المعتمرين بمقدار 5 مليون عن السنة اللى فاتت فا ده كان جرس انزار محدش فى الحكومة اللى بتقبضى بالشئ الفلانى انتبه ليها و الحكومة هى اللى زودت مده التأشيرة من 30 الى 90 يوم مش الامم المتحدة يعنى المسئول عن الحجاج المخالفين هو صاحب القرار......اه فى 5 جنسيات فيها مسلمين اكتر من مصر و لكن مصر اقرب واحده فيهم جغرافيا و المصرى معندوش عقبة النيجيرى ولا الباكستانى "اللغة".....فا انا مش هسأل حضرتك انك تعترف ان الحكومة فشلت بس متخليناش نروح لحلقة مفرغة

حبيبي الله يحفظك

السعوديين اول ناس اعترفو بخطاء الحكومة من ناحية التأشيرات

وعندنا الشجاعه لانتقادها من قبل الحج اصلا

هذا الموضوع كل عضو سعودي استنكر سالفه التأشيرات
وانا لي عشرات المشاركات هنا وفي موضوع الحج عن هذه الجزئية

لكن هذا لايبرر لك اوا لغيرك ان يتم الحج فيها

انت توقع على خانه الكترونيه انها غير مسموح لك الحج فيها ومعرض للعقوبات

لماذا ترمي الفشل بالكامل علينا وانت تعرف وانا اعرف

انه تم القبض على عشرات المصريين يوزعون تصاريح مزوره هنا بالسعودية
بالصوره

غير ماكل المكاتب عندك
غير مشكلة 400 الف مصري

لا ماعليش السواد الاعظم مصر
يجب ولابد التركيز عليه

انت تتكلم عن 400 الف مصري حاج مخالف
و300 الف تم ارجاعهم

غير الي ماتم رصدهم

ماتى ماحلت مشكلة مصر
الباقي شيبسي بالنسبه لهم

وفوق عدد الحجيج انت تتكلم عن اكبر ناس لهم تأثير اعلامي بموضوع الحج
وانت فاهم قصدي
انواع واشكال من الهجمات الاعلاميه مو الاخوان والمعارضين المصريين
بل وصلت حتى العامه المستنكرين لسالفه لاحج بلا تصريح

حبيبي الله يحفظك

السعوديين اول ناس اعترفو بخطاء الحكومة من ناحية التأشيرات
اعتراف بعد فوات الاوان و يظل خطاء الحكومة فادح مقارنة مع المرتبات و الكوادر الموجودة و تانى ده حاجة ماتهمنيش انا مش قوة سياسية معارضة عشان افرح
وعندنا الشجاعه لانتقادها من قبل الحج اصلا
تمام بس اى انتقاد لا يطول "المسئول" اللى بياخد القرارات و انتقاد يجئ فى "حدود" المسموح هو و العدم واحد
انا مش بقلل من مجهود اى حد بيتكلم فى صالح بلده
هذا الموضوع كل عضو سعودي استنكر سالفه التأشيرات
وانا لي عشرات المشاركات هنا وفي موضوع الحج عن هذه الجزئية

لكن هذا لايبرر لك اوا لغيرك ان يتم الحج فيها
و مين قال انها تبرر؟ لا إله إلا الله
انت توقع على خانه الكترونيه انها غير مسموح لك الحج فيها ومعرض للعقوبات

لماذا ترمي الفشل بالكامل علينا وانت تعرف وانا اعرف

انه تم القبض على عشرات المصريين يوزعون تصاريح مزوره هنا بالسعودية
بالصوره

غير ماكل المكاتب عندك
غير مشكلة 400 الف مصري

لا ماعليش السواد الاعظم مصر
يجب ولابد التركيز عليه

انت تتكلم عن 400 الف مصري حاج مخالف
و300 الف تم ارجاعهم

غير الي ماتم رصدهم

ماتى ماحلت مشكلة مصر
الباقي شيبسي بالنسبه لهم
انا برمى الفشل على الحكومة مش الشعب
و برميها على الحكومة ليه؟ لأنها هى اللى طلعت قرار بمد التاشيرة و عشان هى اللى فى ايدها القوة و السلطة لتطبيق القانون

ال400 الف سواء اغلبهم او نصهم ولا حتى ربعهم مصرى ولا هندى و لا لتيوانى ده مش مبرر ان الحكومة لما تفشل ترمى فشلها على غيرها
من اصغر موظف فى الدولة لحد وزير الدفاع كلهم بياخدو اوامرهم من رئيس الوزراء مش من الامم المتحده ولا امريكا عشان نلوم غيرهم فى تقصيرهم

على فكره الحكومة المصرية فاشلة فى التعامل مع اللاجئيين بس عمرى ما هقول انهم السبب فى اى حاجة لأن ببساطة الحكومة هى اللى فاتحاها على البحرى و على فكره يكفيك بس تعاملهم فيما يخص الدولار و السوق السودا بس الفشل و اللوم يقع على الحكومة المصرية

دولا كانو 256 الف مش 300 ومش كلهم كانو مصريين و كان فيهم مواطنين و رجعو جده مش بلدهم
وفوق عدد الحجيج انت تتكلم عن اكبر ناس لهم تأثير اعلامي بموضوع الحج
وانت فاهم قصدي
انواع واشكال من الهجمات الاعلاميه مو الاخوان والمعارضين المصريين
بل وصلت حتى العامه المستنكرين لسالفه لاحج بلا تصريح

يا حبيبنا المشكلة حقنا هى نفس مشكلتكم انكم لما تشوفو ناس بتهاجمكم فا انتو علطول بتدخلو فى وضع المؤامرة الكبرى و هو نفس المشكلة لما اخ سعودى ينتقد قطر ولا الكويت انهم بيدخلو فى وضع ان ديه مؤامرة من القيادة السعودية يا اخوان مصر فوق ال100 مليون بنى ادم الاخوان وحدهم فوق 20 مليون اما بالك بجماعة ( انا مش اخوان بس بحبهم) و اللى هما برضه بعشرات الملايين فا طبيعى انك تلاقى هجوم عليك لأنهم هما ذات نفسهم بيقفو مع قطر/تركيا/بريطانيا و اى كلب غربى على بلدهم...

👀 اللي يتذاكون احب اطمنهم ان ضواحي مكه فيها نمور سعوديه (عربيه) ما امزح 😁

وماني محدد المنطقة بس لا عاد يتذاكون اللي تنزلهم الحكومه برا مكه او في جده عشان لا يكون صيده سهله

هذا غير الذئاب فاعلقو يامسلمين وادخلو من الباب اللي يدخل البوادي على رجليه مسؤليته الخاصه

طبعا الوادي اللي سبق وجد فيه النمر يبعد عن مكه 80 كم بس يعني مجال جماركه حنا مانشوفه لكن قد تشوفه بوجهك ويتسلى بك

معا العلم المخالفين ذكرو ان الحكومه السعوديه خصصت باصات للمخالفين وطلعتهم برا مكه قرب مسجد ماقصرت ابد

لا انا مستوعب الحجم المشكلة و انا على فكره معترض على اللى حصل و اتمنى اشوف كل مذنب ينال جزاءه من اول المصرى لحد الجن الازرق

بس انا مش موافق عليه ان كل من هب و دب عشان يعرض للحكومة يسئ و يقل ادبه على الشعب المصرى و تصوير ان المصريين شغلهم الشاغل افشال الحج و الوقوف فى وجهه كل ماهو سعودى و ده على فكره حاصل من اول الفيس و تويتر لحد المنتدى هنا.....بس انا فعلا مش ذنبى ان الحكومة السعودية فشلت فى انها تتدارك ان فى ناس شغلو دماغهم و جم قعدو من رمضان لحد الحج و بعدين حجو لا انا شجعتهم ولا انا موافق على اللى عملوه بس انا مالمتش ال110 مليون مصرى غيرى و قعدنا و خططنا لده...... ده فشل من الحكومة...إن كان بقى الفلان الفلانى ميقدرش يهاجم الحكومة عشان مش عاوز ياكل عدس يبقى على الاقل مايخوضش فى شرف الناس و يقول ان المصريين بيربو عيالهم على هذا التصرفات و كلام ميطلعش غير من ناس ناقصة....... تانى انا ضد اى حد يخالف القوانين مهما كانت جنسيته بس لغة التعميم و الخوض فى قيم المصريين عشان التعريض انا مش هقدر اقف معاها و مش هقف معاها.... و بعتذر لحضرتك لو حسيت ان كلامى المقصود بيه حضرتك او كان متحامل

اطلاقا لا يمكن اتهام شعب كامل بسبب سلوك قلة منه وهذه ابسط قواعد العدل في المعامله

ولا يمكن ايضا إهمال أن هناك سلوك منتشر وللأسف عند هذه القلة من الشعب سميها فهلوه أو كما وصفتها حضرتك تشغيل دماغ

المشكلة ان القلة عندكم بما انكم شعب كبير ماشاء الله تبارك الله بتعطي ارقام مش بسطيه يعني من قرابة ٥٠٠ الف رحلتهم السعودية قبل الموسم تجد الغالبية منهم من مصر صحيح حتى لو كلمهم من مصر لا يشكلون الا 0.5% من الشعب لكنه بالنسبة لنا عدد كبير جدا مقارنة ان العدد الكلي لحجاج الخارج ٢ مليون حاج

بشكل عام الأخطاء ستعالج والمذنبين سينالون عقابهم والتعاون بين البلدين في ذلك على أعلى مستوي وتنسيق

ونتمني السلامة التوفيق لضيوف الرحمن في السنوات القادمة سواء حج أو عمره

اطلاقا لا يمكن اتهام شعب كامل بسبب سلوك قلة منه وهذه ابسط قواعد العدل في المعامله

ولا يمكن ايضا إهمال أن هناك سلوك منتشر وللأسف عند هذه القلة من الشعب سميها فهلوه أو كما وصفتها حضرتك تشغيل دماغ

المشكلة ان القلة عندكم بما انكم شعب كبير ماشاء الله تبارك الله بتعطي ارقام مش بسطيه يعني من قرابة ٥٠٠ الف رحلتهم السعودية قبل الموسم تجد الغالبية منهم من مصر صحيح حتى لو كلمهم من مصر لا يشكلون الا 0.5% من الشعب لكنه بالنسبة لنا عدد كبير جدا مقارنة ان العدد الكلي لحجاج الخارج ٢ مليون حاج

بشكل عام الأخطاء ستعالج والمذنبين سينالون عقابهم والتعاون بين البلدين في ذلك على أعلى مستوي وتنسيق

ونتمني السلامة التوفيق لضيوف الرحمن في السنوات القادمة سواء حج أو عمره
و الله انا فعلا كل واحد ينال عقابه بما فيهم الوزراء المعنيين و ده حاجة تفرح مش تحزن

500 الف؟انا برضه مش عارف الارقام ليه بتعلى و تنقص هو مفيش مصدر محترم فى وزارة الاعلام ينقل بشافيه؟ حضرتك برضه بتحسب غلط و انا همشى مع حضرتك فى رقمك اللى حطيتو لحد ما نلاقى مصرد محترم ذاكر المواضيع بكل نسبه مئوية لو قولنا 500 الف فا المفروض ان حضرتك ماتحسبش من 2 مليون المفروض حضرتك تحسب من 13.5 مليون من الحجاج و المعتمرين اللى زارو المملكة او من ال16 مليون سائح اللى دخلو السعودية ...........ال2 مليون اللى حجو داخلين "نظاميين" و كانو مليون و 800 الف و كان فيهم 250/200 الف سعودى

و الله انا فعلا كل واحد ينال عقابه بما فيهم الوزراء المعنيين و ده حاجة تفرح مش تحزن

500 الف؟انا برضه مش عارف الارقام ليه بتعلى و تنقص هو مفيش مصدر محترم فى وزارة الاعلام ينقل بشافيه؟ حضرتك برضه بتحسب غلط و انا همشى مع حضرتك فى رقمك اللى حطيتو لحد ما نلاقى مصرد محترم ذاكر المواضيع بكل نسبه مئوية لو قولنا 500 الف فا المفروض ان حضرتك ماتحسبش من 2 مليون المفروض حضرتك تحسب من 13.5 مليون من الحجاج و المعتمرين اللى زارو المملكة او من ال16 مليون سائح اللى دخلو السعودية ...........ال2 مليون اللى حجو داخلين "نظاميين" و كانو مليون و 800 الف و كان فيهم 250/200 الف سعودى

انا حسبتها بناء على السعة الاستيعابية لمنشات الحج والمشاعر المقدس في نفس الوقت ... يعني انا ممكن أن استوعب كحد أقصى عدد محدد بنفس الوقت تقديريا ٣.٥ مليون منهم ٢ مليون حاج من الخارج
وفي نفس الوقت اقصد زمن أداء فريضة الحج لذلك تحسب على مدة الفريضة وليس على كامل العام وقت العمرة المفتوح غالبا

والارقام تزيد لانه للان مازال الترحيل مستمر لمخالفي نظام الحج الحقيقه رحلات مغادرة الحجاج " النظاميين " تقاس بالدقيقه ولا يمكن أن ارحل حجاج مخالفين الا برحلات محدوده وعلي ايام محدوده بحيث لا اؤثر على برنامج تسفير الحاج النظاميين

هل تعلم اخي ان لكل حاج بطاقة إلكترونية تفعل بمجرد وصولوه المطار اسمها نسك
وهذه البطاقة تحمل اسمه الكامل وصورته واسم الحمله ورقم المخيم وموقعه والأمراض المزمنة لدى الحاج ووضعه الصحي و فصيلة دمه ....هل تعلم من الذي وجدوه يزور هذه البطاقة بتبديل صورة الحاج :LOL::LOL: ... الحاج المعروف بجبروته

انا حسبتها بناء على السعة الاستيعابية لمنشات الحج والمشاعر المقدس في نفس الوقت ... يعني انا ممكن أن استوعب كحد أقصى عدد محدد بنفس الوقت تقديريا ٣.٥ مليون منهم ٢ مليون حاج من الخارج
وفي نفس الوقت اقصد زمن أداء فريضة الحج لذلك تحسب على مدة الفريضة وليس على كامل العام وقت العمرة المفتوح غالبا

والارقام تزيد لانه للان مازال الترحيل مستمر لمخالفي نظام الحج الحقيقه رحلات مغادرة الحجاج " النظاميين " تقاس بالدقيقه ولا يمكن أن ارحل حجاج مخالفين الا برحلات محدوده وعلي ايام محدوده بحيث لا اؤثر على برنامج تسفير الحاج النظاميين

هل تعلم اخي ان لكل حاج بطاقة إلكترونية تفعل بمجرد وصولوه المطار اسمها نسك
وهذه البطاقة تحمل اسمه الكامل وصورته واسم الحمله ورقم المخيم وموقعه والأمراض المزمنة لدى الحاج ووضعه الصحي و فصيلة دمه ....هل تعلم من الذي وجدوه يزور هذه البطاقة بتبديل صورة الحاج :LOL::LOL: ... الحاج المعروف بجبروته

الله يعينكم و يجعلة فى ميزان حسناتكم ❤️

المصيبة النهاردة

على لسان ايهاب عبدالعال عضو البعثة المصرية في الحج كب العشا

يقول بعد ما منعت السلطات السعودية الحجاج المصريين المخالفين من الدخول للمشاعر بسبب عدم حمل التصريح وعددهم كبير
علم السيسي بذالك وطلب السماح لهم مع علمه انهم راح يمشون على رجلينهم وتحت حرارة الشمس لاكثر من 20 كلم واذا وصلوا لا مقرات ولا خدمات طبية او اكل وشرب عراء وشمس وجوع وعطش

المكالمة كاملة

المصيبة النهاردة

يقول بعد ما منعت السلطات السعودية الحجاج المصريين المخالفين من الدخول للمشاعر بسبب عدم حمل التصريح وعددهم كبير
علم السيسي بذالك وطلب السماح لهم مع علمه انهم راح يمشون على رجلينهم وتحت حرارة الشمس لاكثر من 20 كلم واذا وصلوا لا مقرات ولا خدمات طبية او اكل وشرب عراء وشمس وجوع وعطش

المكالمة كاملة

عز الله كب العشا بقوه
اذكرك المقطع ما راح تلقاه باليوتيوب بالايام الجايه

المصيبة النهاردة

المكالمة كاملة

ان صدق، فهذه خيانة للأمانه

شيء طبيعي ان تمنع المملكه حجز العمرة مباشرة للمصريين

الأن عن طريق مكاتب سياحيه
هذه نهاية استغلال الثغرات في الانظمة
تخرب على نفسك وعلى غيرك

الأن المكاتب السياحية في مصر راح تحلب من اراد العمره حلب خالي من الدسم

شيء طبيعي ان تمنع المملكه حجز العمرة مباشرة للمصريين

الأن عن طريق مكاتب سياحيه
هذه نهاية استغلال الثغرات في الانظمة
تخرب على نفسك وعلى غيرك

الأن المكاتب السياحية في مصر راح تحلب من اراد العمره حلب خالي من الدسم

يا سيدي الفاضل انت فرحان ب ايه !

سبب مشكلة الحج الاساسية مكاتب السياحة اللي انت وضعت في ايديها فقط العمرة الآن ، انت عملت من المشكلة مشكلة اكبر !

من صفحتين قلت عايز تحل المشكلة شيل اي وسيط بينك و بين المصريين تماما عشان تبقى انت المتحكم في كل شئ بحيث تجبر الظروف في صالحك و ليس اي طرف اخر و تمنع الفساد و التربح اللي بيجبلكم مخالفين لان هوا دا محرك الامور ، تقوم عامل العكس !

عودة
أعلى