إيقاف تأشيرة العمره (B2C) للمصريين

المصريين و انا منهم بقلك مش حنغلب في الفهوة حنطلع من النانومتر فرصة تربح

المملكة لازم تسيطر على شكل اصدار التاشيرات و مراقبتها بشكل مباشر او التحكم فيها من المصدر للشخص الحقيقي الذي يريدها بدون طرف تالت باكتر طريقة سهلة و عملية ... حتخسر متربحين كتير فلوسهم و حيتركو الامر .. دا الحل الوحيد و مربط الفرس انهم يتركو الامر و يبحثو عن مصدر تربح اخر

المسألة أوسع من ذلك سيدي الفاضل

المشكلة في استغلال تأشيرة الزيارة التي وضعت للتسهيل و استخدامها في الحج بشكل غير نظامي و التسبب بمشكلة كبيرة تم تداركها هذه المره

التعهد الالكتروني بعدم استخدام التأشير للحج ثبت أنه لا ينفع في الحالة المصرية

هناك العديد من المصريين منضبطين ملتزمين بالنظام .. لكن المخالفين و أصحاب الفهلوه خربوا عليهم و شوهوا سمعتهم

المسألة أوسع من ذلك سيدي الفاضل

المشكلة في استغلال تأشيرة الزيارة التي وضعت للتسهيل و استخدامها في الحج بشكل غير نظامي و التسبب بمشكلة كبيرة تم تداركها هذه المره

التعهد الالكتروني بعدم استخدام التأشير للحج ثبت أنه لا ينفع في الحالة المصرية

هناك العديد من المصريين منضبطين ملتزمين بالنظام .. لكن المخالفين و أصحاب الفهلوه خربوا عليهم و شوهوا سمعتهم
ممكن تقفل تاشيرات الزيارة لمصر تلات شهور قبل الحج لحد ما تلاقي ان مستويات استخدامها رجع للوضع الطبيعي
او اي زائر ملزم بتوفير طريقة اتصال و يتحقق منه و الوصول اليه كذا مرة عشوائيا خصوصا في موسم الحج بحيث تعرف هوا فين و بيعمل ايه صعبها عليه

او ريح نفسك خالص اي مخالف تحديدا لتاشيرة الزيارة باستخدامها في الحج غرامة مليون ريال او سجن مدى الحياة و محدش حيستغلها غلط تاني

كم نسبه المصريين زى البش مهندس علاء اللى بيساعدو المخالفين؟؟؟ و كام نسبه المواطنين زى البش مهندس تركى اللى بيساعدو المخالفين؟؟؟

مشاهدة المرفق 695627

يبدوا انك لم تستوعب حجم الأمر استاذي
للان أكثر من ٦٠٠ مواطن مصري ماتوا بسبب الحرارة كلهم وجدت جثثهم رحمهم الله في جبال عرفه

هذه كارثة حقيقيه والكارثة الأكبر عدم الاعتراف بها كان هؤلاء يصلهم توجيه بالطرق التي يسلكونها عبر الواتس اب من شخص في مصر ... ادخل من المنطقة دي واترك الشارع ده فيه كمين واطلع من الجبل اللي عندك ... الغريب انه لم ينبهههم أن الحرارة تجاوزت ٧٠ درجة مئوية أن كان وفق قانون الأمم المتحدة حرارة ٥٠ تعتبر كارثة طبيعيه تتوقف لأجلها الحياه ويفرض بها اجازة رسمية فما بالك رقم ٧٢ درجة مئوية في جبال قاحلة لا أمل للنجاه منها ولا يوجد وسيلة بحث أو إنقاذ قادرة ان تعمل في هذه الأجواء حتى الدرونز

الجميع سيحاسب تركي ولا عايض ولا الجني الازرق نفسه لن تترك الدولة احد مسؤول عن هذا الخلل الكارثي الا وطالته يد العقاب الصارم

فيه طرق عديدة بالسعودية للحج مجاناً ..... ولكن الكثير لايتعبون انفسهم للبحث

على سبيل المثال لا الحصر / التعاقد او العمل او التطوع مع حملات كمتطوع يمنحك التصريح للحج مجاناً .... عندك حريسان ايضاً الحق عليه

خبرك قديم
حريسان وقف حملته بسبب الغلاء

اعتذر الحقيقة عن ما يحصل من بلدي لازم الفهلوة المصرية الممزوجة بمصطلح السبوبة و المنفعة تظهر في اي شئ و باي شكل.. من البشاعة محاربتها

المفروض المملكة تستلم اصدار التاشيرات بنفسها للاشخاص بدون وسيط و بشكل يمنع تماما المخالفة او البيع او التربح بحيث تعرف تماما كل من هم على الاراضي و اعمارهم و جنسياتهم و تاشيراتهم ممكن تجريب الامر لمصر كبداية

بمجرد ما تدخلو وسيط او وكيل او طرف من مصر سيظهر مصدر للتربح و بالتالي الاخلال بالقوانين ، اعتماد امر مشابه لنظام القرعة الامريكي في الحج مثلا سيكون افضل ، عشوائي و يقدم كباكدج بالطيران و الفنادق و كل شئ بدرجات كل درجة لها سعرها بحيث تحافظ على اتاحة الفرصة للجميع ... يصل منك كدولة منظمة للشخص بحيث تعرف كل شئ عنه و هوا يعرف كل ما يحتاج و لو هنالك اي امور تنظيمية لادارة البعثات و توجيهها يمكن التعاقد عليها المهم انها تعمل داخليا

اهم شئ اخراج اي وسيط من العملية اي وسيط ممكن ان يتربح لانك بتترك في يده زمام الامور ، بحيث تستطيع كدولة ان تعرف كل شخص اجنبي على اراضيك بآلجوريثيم و من خالف و من اتى لماذا و اوتوماتيكي المخالف ي get flagged و تتعامل معه السلطات .. بحيث لا ياتي الا و يكون معه طريقة للتواصل و الوصول اليه

احدهم هنا اقترح انشاء شركة موحدة في مصر لادارة الموضوع .. انا بريحك الجيش حياخدها او حيعملها بنفسه للتربح و الواسطة و برضه ستظهر نفس المشكلة في دخول حجاج مخالفين .... امنع فرص التربح خصوصا من الخارج او الداخل في العملية الرئيسية و حتتحل و اي مخالف سيكون على اراضيك سيكون دخل بطريقة غير شرعية من الحدود و دا حيكون موضوع اخر بحساب اخر

الموضوع صعب جدا اصلا فا ادخال شركات سياحة و وسطاء في النص بيضيع المجهود العملاق اللي بيتم بامور كهذه للاسف و يؤذي البقية من نفس البلد في امور اخرى

مصر تمنع هذا الشيء لابد من وسيط

والسعودية بقرارها الان ايضا كأنها تقول لابد من وسيط

B2c كانت حركة من السعودية للتسهيل عن المصريين و للالتفاف على ( بوابة العمره المصرية)

المحصله للضرايب من الشعب المصري باختصار

لكن رأينا نتائجها

المشكلة ليست بالبكج او غيرها

المشكلة ان حصة مصر فقط 55 الف حاج

وانت تعلم ان هذه السنه 400 الف حاج غير نظامي جلهم من مصر

ممكن تقفل تاشيرات الزيارة لمصر تلات شهور قبل الحج لحد ما تلاقي ان مستويات استخدامها رجع للوضع الطبيعي
او اي زائر ملزم بتوفير طريقة اتصال و يتحقق منه و الوصول اليه كذا مرة عشوائيا خصوصا في موسم الحج بحيث تعرف هوا فين و بيعمل ايه صعبها عليه

او ريح نفسك خالص اي مخالف تحديدا لتاشيرة الزيارة باستخدامها في الحج غرامة مليون ريال او سجن مدى الحياة و محدش حيستغلها غلط تاني

المشكلة موسم رمضان

السعودية دائما تمنع بعد رمضان
والمخالفين دائما يأتون برمضان ولا يرحلون

والحل واضح للجميع ان يتم المنع قبل رمضان

لكن انت تعلم ماذا سيحصل وقتها من هجمات اعلامية ان السعودية موقفه العمره برمضان ومن هالكلام

المشكلة موسم رمضان

لكن انت تعلم ماذا سيحصل وقتها من هجمات اعلامية ان السعودية موقفه العمره برمضان ومن هالكلام

افضل حل هنا تفعيل دور الجوازات القديم بالمداهمات في مكه حصرا

سووها هالسنه وكسرو البيبان

بس شوفت عينك فلت 400 الف شخص

هالسنه ماشوفها بطريقه منظمه وجايه على اخر الوقت ومو من الجوازات

مدري اذا تذكرون طريقه عمل الجوازات زمان ؟ هذا المطلوب انها ترجع في مكة بنفس اسلوب عملها سابقا

اشوفه افضل حل

هالسنه ماشوفها بطريقه منظمه وجايه على اخر الوقت ومو من الجوازات

مدري اذا تذكرون طريقه عمل الجوازات زمان ؟ هذا المطلوب انها ترجع في مكة بنفس اسلوب عملها سابقا

اشوفه افضل حل

كل سنين الحج فيه مخالفين وغير نظامين

ولا سنه مرت نجحنا في منعهم 100٪

لاجوازات ولا غيره

ماعدى سنه كورونا الي كانت استثنائية
كون الرحلات اصلا مقفله

كل سنين الحج فيه مخالفين وغير نظامين

ولا سنه مرت نجحنا في منعهم 100٪

لاجوازات ولا غيره

ماعدى سنه كورونا الي كانت استثنائية
كون الرحلات اصلا مقفله

مافيه منع ١٠٠٪؜ هذا شي طبيعي لكن من يذكر ايام الجوازات هييييه كانت تشخلهم شخل

مافيه منع ١٠٠٪؜ هذا شي طبيعي لكن من يذكر ايام الجوازات هييييه كانت تشخلهم شخل

فيه حل

تأشيرة السياحة والزياره ماتقفل مهيب مشكلة

بس لابد من خروج جميع من ياخذها قبل الحج بكم يوم

والي يخالف ينق الله لايهينه مبلغ وقدره قاسم لظهره

مصر تمنع هذا الشيء لابد من وسيط

والسعودية بقرارها الان ايضا كأنها تقول لابد من وسيط

B2c كانت حركة من السعودية للتسهيل عن المصريين و للالتفاف على ( بوابة العمره المصرية)

المحصله للضرايب من الشعب المصري باختصار

لكن رأينا نتائجها

المشكلة ليست بالبكج او غيرها

المشكلة ان حصة مصر فقط 55 الف حاج

وانت تعلم ان هذه السنه 400 الف حاج غير نظامي جلهم من مصر
مفيش شئ اسمه مصر تمنع او لا تمنع يا سيدي الفاضل دا شان سعودي خاص و شان يرجع للهجرة و الجوازات و السفر يعني داخلي و حساس جدا ، اللي مش عاجبه يخبط دماغه في الحيط و لو وصلت لتهديدات ، انتم بتدو للحكومة المصرية فرصة للتربح و امساك باب للمخالفات مدام فتحتلهم باب حيفسدوه دي طريقتهم و للامانة اي ضغط مصري فهو اجوف الحقيقة بعد اخر 10 سنين

و بعدين b2c لا تستطيع دولة منعها ، انا دخلت اونلاين عملت application و مليت بيانات و جاتلي التاشيرة اخدت بعضي و سافرت .. انتهت ، مصر لا تستطيع فعل شئ في النص و اي تهديد يقابل سياسيا ... ما هوا دا اساس المشكلة حماية فرص التربح و الواسطة و انت مش مدرك ان الموضوع مش فساد دائرة واحده فقط في السوق لكن دوائر ترتبط ببعضها و متشعبه

مش فكرة باكيدج انا بحاول اقول ان المفروض مفيش اي اجراء يتم خارج المملكة غير التقديم و الحاج بمجرد ما ينزل من الطيارة هنالك برنامج مجهز ليه داخليا و ممكن التعاقد مع اطراف داخلية لادارة هذه النقطة تحديدا تسهيلا و لتدوير عجلة الاقتصاد المهم ان مفيش اي دور من الخارج في العلاقة بين المملكة و الحجاج ، لو على الحصة زودها لو تقدر لكن اياك ان تدخل وسيط في النص ، التكنولوجيا اليوم تتيح لك هذا الامر باقل التكاليف .... عايز تهاجم فساد بجد اضرب فلوسه و اتفرج ، لما 350 الف شخص دفعو متوسط 150 الف جنيه مخالفة للحج ففي سوق ل 52 مليار جنيه يعني مليار دولار تقريبا ربح حتجذب اشكال فساد مهولة خصوصا في الوضع الاقتصادي الحالي

المشكلة موسم رمضان

السعودية موقفة العمرة قبل رمضان للمصريين بسبب استغلالهم الامر بالمخالفة ... حقك كدولة و انا كمصري لا اعارض و اللي يتكلم و يهاجم يحاسب سياسيا و يصعد الموضوع ، اختفت الظاهرة نعود للاوضاع الطبيعية ، حتسيب الامر رأفة حتستغل simple as لازم عقاب مع النظام ، الحوادث اللي زي دي هيا اللي مضيعة سمعة الباسبور المصري و جعلت الواحد يعاني و يهان للحصول على اي تاشيرة لاي دولة ، لا امانع اطلاقا اصلاح الامر لو احتاج عقاب مدام هناك عدل و حق

التعديل الأخير:
يبدوا انك لم تستوعب حجم الأمر استاذي
للان أكثر من ٦٠٠ مواطن مصري ماتوا بسبب الحرارة كلهم وجدت جثثهم رحمهم الله في جبال عرفه

هذه كارثة حقيقيه والكارثة الأكبر عدم الاعتراف بها كان هؤلاء يصلهم توجيه بالطرق التي يسلكونها عبر الواتس اب من شخص في مصر ... ادخل من المنطقة دي واترك الشارع ده فيه كمين واطلع من الجبل اللي عندك ... الغريب انه لم ينبهههم أن الحرارة تجاوزت ٧٠ درجة مئوية أن كان وفق قانون الأمم المتحدة حرارة ٥٠ تعتبر كارثة طبيعيه تتوقف لأجلها الحياه ويفرض بها اجازة رسمية فما بالك رقم ٧٢ درجة مئوية في جبال قاحلة لا أمل للنجاه منها ولا يوجد وسيلة بحث أو إنقاذ قادرة ان تعمل في هذه الأجواء حتى الدرونز

الجميع سيحاسب تركي ولا عايض ولا الجني الازرق نفسه لن تترك الدولة احد مسؤول عن هذا الخلل الكارثي الا وطالته يد العقاب الصارم

لا انا مستوعب الحجم المشكلة و انا على فكره معترض على اللى حصل و اتمنى اشوف كل مذنب ينال جزاءه من اول المصرى لحد الجن الازرق

بس انا مش موافق عليه ان كل من هب و دب عشان يعرض للحكومة يسئ و يقل ادبه على الشعب المصرى و تصوير ان المصريين شغلهم الشاغل افشال الحج و الوقوف فى وجهه كل ماهو سعودى و ده على فكره حاصل من اول الفيس و تويتر لحد المنتدى هنا.....بس انا فعلا مش ذنبى ان الحكومة السعودية فشلت فى انها تتدارك ان فى ناس شغلو دماغهم و جم قعدو من رمضان لحد الحج و بعدين حجو لا انا شجعتهم ولا انا موافق على اللى عملوه بس انا مالمتش ال110 مليون مصرى غيرى و قعدنا و خططنا لده...... ده فشل من الحكومة...إن كان بقى الفلان الفلانى ميقدرش يهاجم الحكومة عشان مش عاوز ياكل عدس يبقى على الاقل مايخوضش فى شرف الناس و يقول ان المصريين بيربو عيالهم على هذا التصرفات و كلام ميطلعش غير من ناس ناقصة....... تانى انا ضد اى حد يخالف القوانين مهما كانت جنسيته بس لغة التعميم و الخوض فى قيم المصريين عشان التعريض انا مش هقدر اقف معاها و مش هقف معاها.... و بعتذر لحضرتك لو حسيت ان كلامى المقصود بيه حضرتك او كان متحامل

بس انا فعلا مش ذنبى ان الحكومة السعودية فشلت فى انها تتدارك ان فى ناس شغلو دماغهم و جم قعدو من رمضان لحد الحج و بعدين حجو لا انا شجعتهم ولا انا موافق على اللى عملوه

بس ياحبيبي من 200 دولة حجو

ومن 5 جنسيات عدد حجيج اكثر من مصر

ماحد شغل دماغه غير المصريين

هم اكثر فئة بحجم المشكلة
واذا حلينا مشكلة مصر تسهلت الباقي

وطبيعي التركيز يكون على السوال الاعظم

بس ياحبيبي من 200 دولة حجو

ومن 5 جنسيات عدد حجيج اكثر من مصر

ماحد شغل دماغه غير المصريين

هم اكثر فئة بحجم المشكلة
واذا حلينا مشكلة مصر تسهلت الباقي

وطبيعي التركيز يكون على السوال الاعظم

عندما تصارحهم بالحقيقة يأخذون الموضوع تهجم على الشعب المصري !

لا يا عزيزي سنخوض في قيم المصريين طالما أن الامر وصل لحدنا .. مع كامل الاحترام للشخص الذي لم يخالف

عودة
أعلى