اشتباكات بين الجيش المصرى والصهيونى

تخيل اللي بيبيع بقاله ده عميد في سلاح المدرعات يعني علي الاقل قائد كتيبه دلوقتي لو قولتله عرف نفسك هيقولك عميد مقاتل سلاح التموين قائد بقالة وطنيه يا فندم وفي حالة الحرب جاهز للانضمام علي اي سوبر ماركت

علشان الصورة فوتشوب قديمة جدا

و شبكة رصد مضللة وسخة هي نفسها بترفض تقول علي الجنود الي استشهدوا في سيناء انهم شهداء

ماذا يحدث في مصر ..

اسوأ فتره زمنيه يمر فيها الجيش المصري

الجنود يموتون و الجيش مهتم في صناعه الغسالات و اداره الشركات

لاحول ولا قوه الا بالله

بلد منتهي اصلا و عايش على القروض و المساعدات و بيع الاراضي و املاك الدوله

الله يرحم مبارك كانت مصر في عهده مين ابن امه الي يقدر يرفع اصبعه عليها

اسوأ فترة تعيشها إسرائيل يتم عبور جندي مصر و يقتل ثلاثه لهم ثم يتم قتل سياح لهم من جندي شرطة ثم قتل رجل اعمال... ثم جندي يفتح النار علي قوات هندسية إسرائيلية و يتم الرد عليه

بالمناسبة المفروض إسرائيل ردها يكون اية علي مصر

ماذا يحدث في مصر ..

اسوأ فتره زمنيه يمر فيها الجيش المصري

الجنود يموتون و الجيش مهتم في صناعه الغسالات و اداره الشركات

لاحول ولا قوه الا بالله

بلد منتهي اصلا و عايش على القروض و المساعدات و بيع الاراضي و املاك الدوله

الله يرحم مبارك كانت مصر في عهده مين ابن امه الي يقدر يرفع اصبعه عليها
احااا .. مش انتو دعمتو السيسي في ٢٠١٣ بالمليارات و قولتو عليه بطل مصر ..

فعلا الشعب في حته و الحكومة في حته, مش موضوعنا. اصلا موضوعنا حول تمرد فردي محرج للحكومة.

سؤالي لك انت شخصيا, شايف "الحكمة" مع مين؟ اذا مع التصرف الاهوج كما تلمح فكرت في العواقب؟ صدقني اليهودي يتمناها اليوم قبل بكره.

و شبكة رصد مضللة وسخة هي نفسها بترفض تقول علي الجنود الي استشهدوا في سيناء انهم شهداء
قديمة 😂.
ياله ده محلات بقالة امان منتشرة في كل حته.

قسما بالله جنبنا ملاهي ، عسكري جيش بيخدم فيها و بيبيع التذاكر 😂

علي اساس اننا مشوفناش قائد خط الجمبري منزوع الراس بث مباشر مع بلحه وبعدين احنا سبنا بلاوي البلد والجيش ومسكنا في وساخه الاخوان يا عمي ده القوات الجويه اخدت ارض تزرعها كفاية فضايح

اسوأ فترة تعيشها إسرائيل يتم عبور جندي مصر و يقتل ثلاثه لهم ثم يتم قتل سياح لهم من جندي شرطة ثم قتل رجل اعمال... ثم جندي يفتح النار علي قوات هندسية إسرائيلية و يتم الرد عليه

بالمناسبة المفروض إسرائيل ردها يكون اية علي مصر
شوف انت مش واخد بالك من اساس المشكله فنقول براحه اولا انت سكت عن حروب ومجازر لاخواتك علي حدود وكل مواقفك عباره عن انبطاح واتحججنا اننا مش هنحارب لوحدنا طيب تمام جدا لكن يستشهد عسكري علي الحدود متقولش حاي اسمه في بيان رسمي ولا تعمله جنازه عسكريه عشان هو عسكري مش ظابط ملوش قيمه عندهم زي البلد كلها ملهاش قيمه اللي يفرط في ارضه ومياه وامنه القومي يفرط في اهل بلده عادي والله لو جبت صهيوني متخفي في منصب رئيس الجمهورية كان يخاف يعمل اللي بيعمله بلحه فينا احسن ينكشف يا راجل ده القوات الجويه رايحه تزرع 21 الف فدان اشخري يا انشراح وانت تقولي اخوان وبتنجان

علي اساس اننا مشوفناش قائد خط الجمبري منزوع الراس بث مباشر مع بلحه وبعدين احنا سبنا بلاوي البلد والجيش ومسكنا في وساخه الاخوان يا عمي ده القوات الجويه اخدت ارض تزرعها كفاية فضايح

حديثي عن هذة الصورة بالذات.. اما جهاز تنمية المشروع الخاص بالقوات المسلحة امر اخر.. و معظم العمال مجندين... و لا انكر دخول الجيش الاقتصاد و هو امر مرفوض

هل تعلم راتب الرتبة اللي في الصورة و واقف يبيع منتجات كلها لا تمثل راتبه اصلا 😂

هناك عدة صور مفبركة يتناولها البعض اصبحت معروفة و حتي تم نفيها من معارضين

و اخير لم اتحدث عن الاخوان.. لكن شبكة رصد مضللة لا تختلف عن باقي الاعلام المصري و العربي

حديثي عن هذة الصورة بالذات.. اما جهاز تنمية المشروع الخاص بالقوات المسلحة امر اخر.. و معظم العمال مجندين... و لا انكر دخول الجيش الاقتصاد و هو امر مرفوض

هل تعلم راتب الرتبة اللي في الصورة و واقف يبيع منتجات كلها لا تمثل راتبه اصلا 😂

هناك عدة صور مفبركة يتناولها البعض اصبحت معروفة و حتي تم نفيها من معارضين

و اخير لم اتحدث عن الاخوان.. لكن شبكة رصد مضللة لا تختلف عن باقي الاعلام المصري و العربي
فعلا مقدم قائد خط الجمبري منزوع الرأس موضوع اخر مش مؤثر ومينفعش نقارنه بظابط بيبيع بقاله وعلي فكره ظباط الجيش كانت ماليه الشوارع في عربيات البقاله وكلنا شوفناها فبلاش تحاول تقلل من الوساخه اللي بتحصل

شوف انت مش واخد بالك من اساس المشكله فنقول براحه اولا انت سكت عن حروب ومجازر لاخواتك علي حدود وكل مواقفك عباره عن انبطاح واتحججنا اننا مش هنحارب لوحدنا طيب تمام جدا لكن يستشهد عسكري علي الحدود متقولش حاي اسمه في بيان رسمي ولا تعمله جنازه عسكريه عشان هو عسكري مش ظابط ملوش قيمه عندهم زي البلد كلها ملهاش قيمه اللي يفرط في ارضه ومياه وامنه القومي يفرط في اهل بلده عادي والله لو جبت صهيوني متخفي في منصب رئيس الجمهورية كان يعمل اللي بيعمله بلحه فينا احسن ينكشف يا راجل ده القوات الجويه رايحه تزرع 21 الف فدان اشخري يا انشراح وانت تقولي اخوان وبتنجان

راي شخصي فشل مصر كان دبلوماسي من الطراز الاول سوأ في ملف غزة او المنواشات علي الحدود... اما الحديث عن الامور العسكرية فهو صراحتنا تهريج و يذكرني بعنجهية عبد الناصر

الكثير منك لا يهتم ان نتنياهو شخص مريض و مجنون و هو اصل الكارثة.. الراجل قتل اجانب في غزة و حتي عمال في مؤسسات اممية

و لا اعقتد لا مصر و لا اي دولة عربية او حتي أوروبية كانت تقدر توقف المجزرة دي

بخصوص ماحدث للشهيد، اتفق ان الدولة كان يجب ان تفعل له جنازة عسكرية مهيبة و تتناول الموضوع بشكل افضل من هذا

لكن اختلف علي الردود العاطفية.. فمصر اصلا لم تعد تلتزم باتفاقية كامب ديفيد في سيناء و هي من سبقة إسرائيل في حوادث قتل الجنود الإسرائيليين.. و حاليا حتي يتم الحديث ان الجندي المصري هو من بدأ اطلاق النار علي الإسرائيليين و حتي هناك تكتم علي الاصابات لدي إسرائيل (وفقا لاعلامهم)

و اخيرا.. انا لا احب المزايدات علي مصر.. و انا مثلك و مثل الجميع دمي محروق لما يحدث لاخواتنا

شوف انت مش واخد بالك من اساس المشكله فنقول براحه اولا انت سكت عن حروب ومجازر لاخواتك علي حدود وكل مواقفك عباره عن انبطاح واتحججنا اننا مش هنحارب لوحدنا طيب تمام جدا لكن يستشهد عسكري علي الحدود متقولش حاي اسمه في بيان رسمي ولا تعمله جنازه عسكريه عشان هو عسكري مش ظابط ملوش قيمه عندهم زي البلد كلها ملهاش قيمه اللي يفرط في ارضه ومياه وامنه القومي يفرط في اهل بلده عادي والله لو جبت صهيوني متخفي في منصب رئيس الجمهورية كان يعمل اللي بيعمله بلحه فينا احسن ينكشف يا راجل ده القوات الجويه رايحه تزرع 21 الف فدان اشخري يا انشراح وانت تقولي اخوان وبتنجان
انا عارف ان تعليقى ده ممكن مايكونش واضح لحضرتك لكن ممكن يوصلك بدرجة ما ببساطه عندما يصبح الانتماء المؤسسى اعمق من الانتماء للوطن تجد افراد المؤسسه رغم ادراكهم خطورة ماحدث وسيحدث يغضون الطرف عن الامن القومى الوطنى اذا عبث سفيه ينتمى الى تلك المؤسسه قياسا زى زمان القبيله او اى تجمع بشرى قبل ان يطاله الاسلام ويعظم الحقوقوالواجبات ويعظم الحق على القرابه او اية علاقه
مفهوم الامن القومى بالنسبالى انا هو الشعب اولا واخرا حتى الارض تخدم الشعب ومن يضفى عليها القيمه هو الشعب والالتزام الاخلاقى ناحية الارض نابعه مما توفره الارض من مسكن ولبس ومقدرات ماديه فى خدمة ذلك الشعب اى محاولة للعبث بالمفهوم ده زى ماهو حاصل من 10 سنوات يبقى فيه خلل ده بالنسبه لاى دوله مش دوله محدده
كلامى ده بدون توضيح زياده لكن اعداء الوطن هيفهموه

فعلا مقدم قائد خط الجمبري منزوع الرأس موضوع اخر مش مؤثر ومينفعش نقارنه بظابط بيبيع بقاله وعلي فكره ظباط الجيش كانت ماليه الشوارع في عربيات البقاله وكلنا شوفناها فبلاش تحاول تقلل من الوساخه اللي بتحصل

مجندين ياعزيزي و ليس عميد في سلاح المدرعات و مقدم خط الجمبري في مشروعات الخدمة الوطنية و ليس مقدم في سلاح المدرعات و نزل يشغل الخط 😂و بيبقي اصلا واحد خريج جامعة حكومية و بيقدم و يدخل الجيش.. و تقدر تبحث بنفسك

و المهم نتفق احنا الاثنين اننا ضد دخول الجيش في الاقتصاد من الاساس.. و مع الخصخصة و الغاء حتي منافذ بيع السلع (بالرغم ان اكثر من يستفيد منها هم الفقراء) لكن تقدر توفر لهم دعم مالي.

راي شخصي فشل مصر كان دبلوماسي من الطراز الاول سوأ في ملف غزة او المنواشات علي الحدود... اما الحديث عن الامور العسكرية فهو صراحتنا تهريج و يذكرني بعنجهية عبد الناصر

الكثير منك لا يهتم ان نتنياهو شخص مريض و مجنون و هو اصل الكارثة.. الراجل قتل اجانب في غزة و حتي عمال في مؤسسات اممية

و لا اعقتد لا مصر و لا اي دولة عربية او حتي أوروبية كانت تقدر توقف المجزرة دي

بخصوص ماحدث للشهيد، اتفق ان الدولة كان يجب ان تفعل له جنازة عسكرية مهيبة و تتناول الموضوع بشكل افضل من هذا

لكن اختلف علي الردود العاطفية.. فمصر اصلا لم تعد تلتزم باتفاقية كامب ديفيد في سيناء و هي من سبقة إسرائيل في حوادث قتل الجنود الإسرائيليين.. و حاليا حتي يتم الحديث ان الجندي المصري هو من بدأ اطلاق النار علي الإسرائيليين و حتي هناك تكتم علي الاصابات لدي إسرائيل (وفقا لاعلامهم)

و اخيرا.. انا لا احب المزايدات علي مصر.. و انا مثلك و مثل الجميع دمي محروق لما يحدث لاخواتنا
تحياتي لك ويبدو اننا نتفق في كثير من النقاط والاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية

انا عارف ان تعليقى ده ممكن مايكون واضح لحضرتك لكن ممكن يوصلك بدرجة ما ببساطه عندما يصبح الانتماء المؤسسى اعمق من الانتماء للوطن تجد افراد المؤسسه رغم ادراكهم خطورة ماحدث وسيحدث يغضون الطرف عن الامن القومى الوطنى اذا عبث سفيه ينتمى الى تلك المؤسسه قياسا زى زمان القبيله او اى تجمع بشرى قبل ان يطاله الاسلام ويعظم الحقوقوالواجبات ويعظم الحق على القرابه او اية علاقه
مفهوم الامن القومى بالنسبالى انا هو الشعب اولا واخرا حتى الارض تخدم الشعب ومن يضفى عليها القيمه هو الشعب والالتزام الاخلاقى ناحية الارض نابعه مما توفره الارض من مسكن ولبس ومقدرات ماديه فى خدمة ذلك الشعب اى محاولة للعبث بالمفهوم ده زى ماهو حاصل من 10 سنوات يبقى فيه خلل ده بالنسبه لاى دوله مش دوله محدده

انت رائيك كان مصر توقف مجزرة غزة ازاي و ازاي تفرض رائيها علي إسرائيل و الغرب؟

انا عارف ان تعليقى ده ممكن مايكونش واضح لحضرتك لكن ممكن يوصلك بدرجة ما ببساطه عندما يصبح الانتماء المؤسسى اعمق من الانتماء للوطن تجد افراد المؤسسه رغم ادراكهم خطورة ماحدث وسيحدث يغضون الطرف عن الامن القومى الوطنى اذا عبث سفيه ينتمى الى تلك المؤسسه قياسا زى زمان القبيله او اى تجمع بشرى قبل ان يطاله الاسلام ويعظم الحقوقوالواجبات ويعظم الحق على القرابه او اية علاقه
تحياتي لرد حضرتك العميق جدا حطيت ايدك علي الجرح فيما يخص مناقشات كثيره مع اطراف تدافع باستماته عن مواقف مؤسساتها مهما كان الثمن الذي ندفعه

استاذنا انا تعليقى لايتعلق بغزه اوبغيره او اى قضيه حاليه تعليقى خاص للاستاذ عمر
اما فيما يتعلق بادارة ازمة غزه وازمة الحدود كان ليا راى بعد ازمة الحدود ان مصر ليها ادوات دبلوماسيه تصعيديه تتناسب مع الحدث

نروح للاخوان الانذال ونشوف وقفو الحرب ازاي بطريقه بسيطه وهي ايصال الموقف الي حافة الهاويه

نروح للاخوان الانذال ونشوف وقفو الحرب ازاي بطريقه بسيطه وهي ايصال الموقف الي حافة الهاويه

مع الاحترام الشديد و لاحظت انتشار هذة المقارنة الظالمة بين حرب ٢٠١٢ و حرب ٢٠٢٣ اللي الفرق بينهم كبير جدا جدا

حرب ٢٠١٢ لم يتم قتل ١٠٠٠ إسرائيلي و أسر عدد كبير من الإسرائيليين.. تقريبا عدد القتلي كان واحد فقط في ٢٠١٢

حرب ٢٠١٢ إسرائيل توقفت بعد ان حققت الرد و قتلت عدد من القيادات و جنود حماس

الموضوع يذكرني بحرب ٢٠٢١ و حرب ٢٠١٩ لما طلعوا قالوا انها وقفت بوساطة مصرية و دخلت بعدها مصر لإعادة الاعمار و عباس كامل راح غزة..

اتحدي لو الاخوان كانوا يقدروا يوقفوا الحرب الحالية.. و نتنياهو كان يقلبها حرب مع مصر.. و يقلبوا سيناء مسرح للحرب و نلبس عقوبات من الغرب لدعم الإرهاب

استاذنا انا تعليقى لايتعلق بغزه اوبغيره او اى قضيه حاليه تعليقى خاص للاستاذ عمر
اما فيما يتعلق بادارة ازمة غزه وازمة الحدود كان ليا راى بعد ازمة الحدود ان مصر ليها ادوات دبلوماسيه تصعيديه تتناسب مع الحدث

انا متفق معك لدينا مشكلة في الدبلوماسية المصرية

بس كده وصلت للى قولته ليك
اما ان اصدق حجج فارغه لاى شخص او حكومه واكذب وعد الحق
ليه كلنا مش مستوعبين ان وعد الله حق
ومتقوليش حجج تانيه
شئنا او ابينا هيا جايه جايه
لو قولت الحكمه مع الحكومات الاسلاميه كلها كاننى ابرر مقتل الاطفال والنساء والشيوخ والعزل
القرار ف ايدينا لو شئنا لاطلناها ولو شئنا نعجلها
ربنا يهدينا جميعا للحق
سواء كنت على حق او كنت انا على حق
ماشي ياعم, احتفظ بطموحك و اشتغل عليه كما امرت "و اعدوا"

بس احنا اولاد اليوم, هل لديك تصور او قدرة تضمن فرصه نجاح فوق 0.001% ؟ و الا بنشاهد ما يحدث في القطاع في العريش او الشيخ زويد او شرم الشيخ لا قدر الله, و مضروب في 1000 كمان.

هذا اكثر ما يغيضني, التفكير الرغبوي و انتظار معجزه من السماء و كأننا اهل لها و المولى في علاه يستنى منا الاذن ( تعالى علوا كبير ). بصراحه لو اجتهدت على نفسك و عيالك و اخرجتهم من التخلف الي اصابنا لكان افضل, على الاقل تضع لبنه مفيده في الصرح.

عودة
أعلى