اشتباكات بين الجيش المصرى والصهيونى

جنازة الجندي الثاني كان فيه مشيعين من الجيش المصري على عكس الجنازة الاولى

الجميع ركز في الحوادث والتجاوزات الاسرائيلية الحاصلة كل فترة
ولكن هناك شيء مهم جدا يجب ذكره !!
مشاهدة المرفق 689565
قوات MFO ( برًا وبحرًا وجوًا ) اثبتت ان لا فائدة لها , فهي لم تحقق الاهداف الموجودة من أجلها
ويجب على مصر اخراجها من اراضيها فورًا ان كان فعلًا الغرض من وجودها يخص اتفاقية كامب

" فهي فشلت فشل ذريع في دورها ولم تقدم اي فائدة تذكر "

اتفق ياخ سعودي كيف لقوات حرس الحدود التابعه للجيش المصري (اللي استشهد منها المجند) التواجد في هذة المنطقة (المخصصة فقط للشرطة بسلاح خفيف) و وجود كل هذة المدرعات و عودة وجود المقاتلات المصرية و الدبابات في سيناء..

بس للعلم دورهم المراقبة و رفع التقارير و ليس ايقاف وجود اي قوات.

المهم طلع ان فيه اماكن محرم لإسرائيل التواجد فيها داخل مناطق نفوذها 😉 و الان تدافعون عن هذة النقط 😂

انتا بتمجده يعني ولا ضده عشان نفهم
كان زيك كده مفكرها عركة في حارة

في جنود مصريين عبروا الحدود في أكثر من مرة على مدار السنين اللي فاتت وقتلوا عشرات الجنود الإسرائيليين
وإسرائيل ما اعلنتش الحرب ولا حتى سحبت السفير
عارف ليه
عشان مش ناس سطحية وساذجة
وبياخدوا قراراتهم لتحقيق أهدافهم في الوقت اللي يحددوه هما ومستعدين فيه مش اللي بيتفرض عليهم
مش عشان الثأر ولا العار يا ولدي وشغل المناطق الشعبية ده

التعديل الأخير:
ما احد تكلم عن المستضعفين من الشعب الفلسطيني
الكلام كان عن حركة حماس الارهابية
التي في الفنادق والتي في الانفاق
وتركت الشعب الاعزل يواجه الكيان الصهيوني
اذا ما تفهم هذي مشكلتك

للاسف التعليقات تم حذفها و لا داعي نحفر و نجيب كلام مما تبقي.. الكثير شاهد الموضوع و هناك من ترك المنتدى بسببها.

و لاخظ اني ذكرت بعض الاعضاء .. فلماذا تدافع عن أشخاص اخرون؟! شكلك خربطت معهم في الكلام و هاجمت الراجل ايضا

اتفق ياخ سعودي كيف لقوات حرس الحدود التابعه للجيش المصري (اللي استشهد منها المجند) التواجد في هذة المنطقة (المخصصة فقط للشرطة بسلاح خفيف) و وجود كل هذة المدرعات و عودة وجود المقاتلات المصرية و الدبابات في سيناء..

بس للعلم دورهم المراقبة و رفع التقارير و ليس ايقاف وجود اي قوات.

المهم طلع ان فيه اماكن محرم لإسرائيل التواجد فيها داخل مناطق نفوذها 😉 و الان تدافعون عن هذة النقط 😂

بالمناسبة في الاصل قوات الامم المتحدة كانت من ستتولي هذه المهمة ولكن لتجنب فيتو الاتحاد السوفيتي تم الاتفاق علي قوة متعددة الجنسيات خارج اطار الامم المتحدة

للاسف بعض الاخوة الذي لا يمثلون السعودية اشتغلوا اهانه في الفلسطينين و كلام سئ عن الشعب الفلسطيني و عليه هو شخصيا.. بل ان بعضهم لم يحترم الشهداء من المدنيين و اخذوا في التركيز علي الهجوم على الفلسطينين

راجع موضوع الضيف (حرب غزة)

لا اخي اقصد الحساب تحس انه مسجل مخصوص . بالنسبة للشد من قبل احداث غزة انا شايفها وحتي مع الاحداث انا اتشمت انا واهلي وبلدي ايام الخدمة من غير سبب .تحس فيه ناس تقول انا من حقي اشتم واللي يشتمني صهيوني او انا مميز عن الاخرين

لا ياخ انور لا تخاف مصر من إسرائيل بلد السلام و المحبة فلنا تجربة حلوة معها في السلام و عدم احتلال القاهرة حسب كلامك الجميل بالمصادر

لكن علي حسب اعلام إسرائيل الي حضرتك بتحلف بشرفه الجندي المصري هو من قام بفتح النار علي القوات الهندسية الإسرائيلية.

و لم يتحدث احد عن حرب مع اهل السلام. اخوتك فقط اللي عوزين يشمتوا و شغالين في كلام ان مصر تحارب ليبيا و السودان و إثيوبيا و إسرائيل و الحوثي و ايران كمان و الا تبقي دولة ضعيفة
A @anwaralsharrad
عايز مصر تعلن الحرب على امريكا واسرائيل وترسل جيشها للسودان امن قومى .. وترسل جيشها ليبيا امن قومى .. وترسل جيشها للحوثي في باب المندب لتصلح ما عجزت فيه الاساطيل الامريكيه والبريطانية في وقف هجمات الحوثي لان مصر اكيد معاها اسلحه سريه لمنغ هجمات الحوثي ..

والاكيد هو قصده نتعلم منه الشجاعه والاقدام ونقتدى به في اعلان الحرب على امريكا واسرائيل وارساله الاسلحه في شواطى غزه غصب عن الامريكان زى ما الاستاذ انور البطل الشجاع عمل بالضبط .. لازم ناخد الاستاذ انور قدوه في الشجاعه واعطاء محاضرات في البطوله الصراحه 😂🤭🤭🤭

استاذ انور اهل غزه بيشكروا سيادتك على شجاعتك الغير مسبوقه في انشاء ميناء على شواطى غزه في سفن محمله بالاسلحه والاغاثه مثل ما فعل الامريكان .. وبيتمنوا ان مصر والعرب والمسلمين يتعلموا الشجاعه والقوه من حضرتك خصوصا الاسلحه الى حضرتك ارسلتها للنقاومه .. اسلحتك كانت سبب في قتل الصهاينه المحتلين . الف شكر لجهودك يا بطل 😂😂😂

انتا خايف؟ خايف من اليهود ؟ خايف يحتلوك؟ امال فين ال ١٢٠٠ ابرامز اللي فلقتونا بيها و بين الاف ١٦ و الرافال و الميج الكاموف الخ.

ولا انتا سيطر عليك الشيطان و دب الخوف في قلبك؟

الاخوان بكل حدوتهم ارعبو اليهود لما بعتو قنديل لغزة و وقتها نزلت مظاهرات في تل ابيب هتاف للمحبة مع مصر خوفا منهم و دلوقتي ؟ فين البطل طبيب الفلاسفة قاهر اليهود مستر سيسي ؟

انت فاهم خطا. وعايز ترد ولو كان بفهم خاطئ . مين جاب طاري اليهود ! ايوه انا سيطر علي الشيطان ودب الخوف في قلبي وانت الوحيد المؤمن . انا لم انتخب عسكر و لم انتخب الاخوان ولن
على فكرة بص على وجه اي اخواني تلاقي الحالة السياسية طاغية على حالة التدين في خلقته:sick:

قال نعمل ثورة في الوضع الحالي

انت فاهم خطا. وعايز ترد ولو كان بفهم خاطئ . مين جاب طاري اليهود ! ايوه انا سيطر علي الشيطان ودب الخوف في قلبي وانت الوحيد المؤمن . انا لم انتخب عسكر و لم انتخب الاخوان ولن
على فكرة بص على وجه اي اخواني تلاقي الحالة السياسية طاغية على حالة التدين في خلقته:sick:

قال نعمل ثورة في الوضع الحالي
و هو فين الاخوان .. مش اتقتلو كلهم من ٢٠١٣ ؟ و لا عندهم ٧ ارواح ؟ ياريت الاخوان كامو موجودين و لا الشيطان اللي بيحكم دلوقت

و هو فين الاخوان .. مش اتقتلو كلهم من ٢٠١٣ ؟ و لا عندهم ٧ ارواح ؟ ياريت الاخوان كامو موجودين و لا الشيطان اللي بيحكم دلوقت

وانا مالي في الخرفان! . انت اللي جبت سيرتهم . موجودين صبيان اخوان خدهم عندك في البلدعشان تعيش ازهى عصور حياتك

وانا مالي في الخرفان! . انت اللي جبت سيرتهم . موجودين صبيان اخوان خدهم عندك في البلدعشان تعيش ازهى عصور حياتك
علي راسي كل اخواني .. ياريت يكونو موجودين علي الاقل الدولار مكنش ب ٦٠ جنيه و لا اللحمة ب ٤٠٠ جنيه و لا الرز و لا السكر بالاسعار ديه .. الخ.

من يوم وصول الشيطان للحكم و وقد وعدنا الفقر و فعلا وفي بعوده.

علي راسي كل اخواني .. ياريت يكونو موجودين علي الاقل الدولار مكنش ب ٦٠ جنيه و لا اللحمة ب ٤٠٠ جنيه و لا الرز و لا السكر بالاسعار ديه .. الخ.

من يوم وصول الشيطان للحكم و وقد وعدنا الفقر و فعلا وفي بعوده.

يا سلام! والاسعار دي في عهد مبارك كانت كام برضو عشان نشوف الانجاز بتاع الاخوان !

ليست اول مره يقتل فيها الاسراءيليين - بسبب او بدون -جنود مصريين علي الحدود

و كلً مره يكون الرد المصري من خلال مهرجي الإعلام المصري الموجه استخباراتيا

و لو قتل الاسراءيلين جنود مصريين مجددا لن يختلف الرد المصري طالما مليارات المعونه تتدفق و مصالحهم السياسيه و الاقتصاديه في أمان

باختصار : من وضع حذاء العسكر فوق رأسه - حرفيا و مجازيا- فلا قيمه له لدي العسكر :)

يبدوا ان السيسي مشغول في اداره مجلس قياده العالم
وبرضو الجنود المصريين قتلو جنود اسرائيليين واعداد كبيره بسبب وبدون سبب بدايه بسليمان خاطر مرورا بالجندي ايمن ونهايه بمحمد صلاح
وبلعوها الصهاينه وعدوها
فبلاش جو الزياط ده ولا احنا بنشوف في اتجاه واحد
الحوادث متبادله من الطرفين
ولم تكن اول مره وبالتأكيد لن تكون الاخيره

الصهاينة كانو بيعملوا تحقيقات وبيتعلمو من اخطائهم ويعلنو النتائج لأهالي القتلي الصهاينة من قبل المتحدث العسكري عندهم زي حادثة محمد صلاح الله يرحمه
انما عندنا للأسف لا يوجد شفافية ويوجد تعتيم وكل ألمعلومات بتطلع من وسائل الإعلام ومن عسكريين متقاعدين وليس المتحدث العسكري للأسف
المشكله الهبد وتصوير اسرائيل كأنها دوله فاضله ولا تكذب ابدا
دول حرفيا عندهم جهاز اسمه الرقابه العسكريه مهمته حجب وفلتره المعلومات الخاصه بالجيش سؤاء داخليا امام شعبهم اوخارجيا

علي الارجح كلامك اغلبه كذب لان محمد صلاح جاري في منطقة عين شمس ولم يتم القبض علي اي فرد من اهله فلا تفترض شيء لانك لست مؤهل للافتراض بسبب سوء نيتك
والله الواحد مش عارف يقول للناس ديه ايه بظبط..!!؟؟
ولا حتي استطيع ان افعم ما هي طبيعتهم او فعمهم لاي شيء ..!!؟؟
هل هم حسابات مدسوسه مثلا..!! او هم فقط اناس حاقده مريضه..!! بجد والله. اشخاص يحقذون او يكرهون انفسهم قبل ان يكرهون غيرهم. والمشكله انهم كثر الصراحه … يشمتون في غيرهم يكرهون ويحقدون علي غيرهم. يكذبون يدلسون ينافقون ..! كل شيء.و اي شيء من اجل الهجوم علي مصر او جيشها والانتقاص منها. وهذا هو الشرح الامثل لهم. لانك اذا اردت ان تنتقص من شيء بطريقه مرضيه فذلك لاحساسك بتقذمك انت واهلك وبلدك امامه. لذلك تري هذه الاشكال

انت الى بتتكلم انك سجاع وقادر على المواجه مع الامريكان والصهاينه .. يلا يا بطل الابطال .. ما الذي يمنعك من ارسال سفن لشواطى غزه وعمل ميناء كما عمل الامريكان وترسل اسلحه للمقاومه مثل الامريكان ما ارسلوا اسلحه للثهاينه .. اممم الهذه الدرجه خوفك ورعبك وجبنك من الامريكان تخليك تدفع غيرك للحرب وانت تختفتى وتهرب خلف الكيبورد 😂😂🤭🤭🤭🤭 يلا يا بطل الابطال خليك قدوه وورينا شجاعتك 🤭😂😂😂
ياعم مش اما يعرف يدافع عن بلده الاول
اما حيروح يدافع عن غزه
دا كله هياط ياسيدي الفاضل

كلام شعبوي صراحه

الجيش الإسرائيلي هو الأكثر احترافيه عسكريا علي مستوي التخطيط واستخدام التكنولوجيا والتدريب بين أفراده
انت لست فقط مريض او حاقد وتكذب …!! انت غالبا ايضا جاهل من الاصل.. الجيش الاسراءيلي جيش حديث قوي متقدم ويمتلك عقول عسكريه دارسه وعلي علم. ولكنه ليس اكثر الجيوش احترافيه في المنطقه. ربما يمكن بالنسبه لبلدك او لجيشك. قهذا صحيح. ولكن الجيش الاكثر احترافيه ومهنيه وحرفيه في المنطقه كلها وقاره افريقيا. هو الجيش المصري وحتي بالنسبه للحجم. اكثرهم قدرات تنظيميه وقياده وسيطره. وقدرات كبيره علي تحريك قوات ضخمه في سلاسه وسرعه كبيره لما يمتلك من قدرات لوجيستيه رهيبه وقدرات نقل توازي قدرات نقل ثلاث اربع جيوش مثل جيش بلدك
فاهم حاجه …!!!؟؟؟؟

عودة
أعلى