اشتباكات بين الجيش المصرى والصهيونى

مراسل المنتدى يرسل لنا تعريدة متخلفة لا معني لها 🤣 مش بقولك من وقت نقل التصريحات السابقة انت غير موضوع بالمرة و تنقل اراء معارضين متطرفين في التفكير.

الصهاينه مصرين على وجود اصابات في الجنود المصريين

والبيان المصري لم يتطرق لذلك !

تحدث عن الاستشهاد لانه الاهم اما الاصابات فعليا لم يذكرها و البيان كان سطرين اصلا.

ونشرنا في ⁧‫#חדשות_הערב‬⁩ هنا 11 تفاصيل جديدة من حادثة الحدود المصرية التي قُتل فيها جندي مصري:

‏ووقع الحادث في الساعة 11:30 صباحا، عندما قامت قوة من الهندسة التابعة للجيش الإسرائيلي، بعملية في نفق على الحدود المصرية، على محور فيلادلفيا بالقرب من الحدود.

‏ورد المقاتلون الذين قاموا بتأمين القوة، والذين كانوا داخل ناقلة جنود مدرعة هندسية، بإطلاق النار بنظام "قاتل" - مدفع رشاش تم وضعه على ناقلة الجنود المدرعة على الجندي الذي أطلق النار. وأدى إطلاق النار إلى مقتل جندي مصري، وإصابة آخرين كانوا بالقرب منه

استمر في نشر هذة المعلومات فهي تنفي التغريدات السابقة الي انت نقلتها من المعارضة ... الاهم هو ان الجنود المصريين هم من فتحوا النيران علي الوحدات الإسرائيلية

تحدث عن الاستشهاد لانه الاهم اما الاصابات فعليا لم يذكرها و البيان كان سطرين اصلا.

استمر في نشر هذة المعلومات فهي تنفي التغريدات السابقة الي انت نقلتها من المعارضة ... الاهم هو ان الجنود المصريين هم من فتحوا النيران علي الوحدات الإسرائيلية
والله مفيش جندى عربى غير المصرى يستطيع فتح النيران على الصهاينه ومحاربتهم
علشان الشعب المصرى مقتنع ان الصهاينه العدو الاول والاخير لهم دى عقيدة شعب
اما الباقى كل واحد وله حجته وقولنا لهم ونصحناهم وغيرها من البلا البلا
عامة انا اقول لكم شيئا وانا متاكد منها
مايحدث ف غزه قربان لامر ما
ساتحدث عنه فى وقته
لكن تذكروها

محتاج تقولها صريحه يعنى
حينما تكذب احد الطرفين فانت تصدق الطرف الاخر
غير صحيح ،
كلا الطرفين كاذبين.
لان ببساطة إذاعة الحقيقة وبالذات بالنسبة لينا هيشعل الوضع اكتر وبالتالى فإن اهم حاجة عندنا هو اننا منكبرش الموضوع ونشعلل الوضع زيادة.
اما الصهيوني فكل همه انه يطلعك غلطان وعامل رواية زى فكرة " ولا تقربوا الصلاة " وسكت على كده ومكملش الآية.

محتاج تقولها صريحه يعنى
حينما تكذب احد الطرفين فانت تصدق الطرف الاخر
وخد بالك انه لو افترضنا جدلا صحة الرواية الصهيونية ، فاحنا اللى غلطانين وبالتالى مش مصلحتنا اننا نكبر الموضوع.
اما هما هيعملوا فرح علشان علموا عليك فى محاولة منهم لعمل انتصار وهمى ينفع يوجه للداخل.

ايوة اية هو نوع التحرك الجاد؟

اصلا صحاب التغريدة الهايف كان من أكثر المروجين لاتفاقية كامب ديفيد و ان الجيش ممنوع تواجدة في سيناء.. ان الحدود فقط لقوات الشرطة بتسليح خفيف.. و الان يتحدث عن استشهاد جنود جيش علي الحدود 🙃

بالمناسبة تم استبدال قوات الشرطة في المنطقة C بجنود حرس الحدود التابع للجيش بعد ان كان ممنوع تواجد قوات الجيش في هذة المنطقة اصلا.

غير صحيح ،
كلا الطرفين كاذبين.
لان ببساطة إذاعة الحقيقة وبالذات بالنسبة لينا هيشعل الوضع اكتر وبالتالى فإن اهم حاجة عندنا هو اننا منكبرش الموضوع ونشعلل الوضع زيادة.
اما الصهيوني فكل همه انه يطلعك غلطان وعامل رواية زى فكرة " ولا تقربوا الصلاة " وسكت على كده ومكملش الآية.
الجيش الاسرائيلى فى الاول حظر النشر وبعد كده سمح بيه ممكن فى الاول كان معتقد انه ممكن يسيطر على الخبر فى احداث كتير احيانا بتحصل دون اذاعتها و معرفة الصحافه بها ودى اسلوب الادارة العسكريه المصريه عشان ماتخلقش ضغط داخلى على متخذ القرار المصرى اللى هو السيسى والسيسى حريص جدا على ده
فى النهاية الحدث مؤلم لكن ما اود الاشاره اليه انه لايعبر عن قدرة الجيش المصرى ولا قدراته لان اسرائيل واخده مبادره الفعل .وتجهيزات واعداد جنود التامين فى معبر رفح معروف امكانياتها
ودى مايعبرش عن اى شئ فى تقيم قوة الجيوش لكن يظل بايد متخذ القرار السياسى ان يصدر قرارات واضحه كما اسلفتها فى تعليق سابق وتعبر عن حجم الجرم الاسرائيلى ورد الفعل المصري دون الدخول فى حرب واذا فرضت علينا الحرب سنخوضها كما اوضح وزير الدفاع هذا راى كل مصرى سوى لا يدخل فى دائرة تزاوج راس المال بالسياسه والمصالح التى تعلو على المصلحه الوطنيه
الجيش المصرى بنظره موضوعيه قوى جدا فعلا

والله مفيش جندى عربى غير المصرى يستطيع فتح النيران على الصهاينه ومحاربتهم
علشان الشعب المصرى مقتنع ان الصهاينه العدو الاول والاخير لهم دى عقيدة شعب
اما الباقى كل واحد وله حجته وقولنا لهم ونصحناهم وغيرها من البلا البلا
عامة انا اقول لكم شيئا وانا متاكد منها
مايحدث ف غزه قربان لامر ما
ساتحدث عنه فى وقته
لكن تذكروها

مليش دعوة بباقي العرب

لا اريد بلدي تدخل في صرعات تضر بها

و يطلع ليك محلل عسكري A @anwaralsharrad يفضل يهاجمك انك حاربتهم و يطبل للرواية الإسرائيلية في كل كلامه و يتمسك برأي معارض مصري كان يعيش في الجزائر و يشكل جبهة لمعارضة السادات...

تخيل بعد كل هذه السنوات اول من روج ان إسرائيل بلد سلام و منحت الارض مقابل السلام هم الاخوة العرب

و الله الراجل اقنعي شخصيا انا و بعض المصريين العام الماضي ان إسرائيل دولة سلام.. و ان عبد الناصر خاطئ بالصراع مع إسرائيل منذ البداية

لن نستفيد شئ منهم الا الشماته و الإهانة...

انا لست ضد دعم الفلسطينين لكن لا ندخل في صراع مع إسرائيل و الغرب.

البيان المصري لم يسميه حتى جندى
ربما فقط متعاقد لمواقبة الحدود و ليس جندي
لا يوجد لدينا متعاقدين لدينا تجنيد الزامي يكفي كل الاحتياجات العسكريه

مليش دعوة بباقي العرب

لا اريد بلدي تدخل في صرعات تضر بها

و يطلع ليك محلل عسكري A @anwaralsharrad يفضل يهاجمك انك حاربتهم و يطبل للرواية الإسرائيلية في كل كلامه و يتمسك برأي معارض مصري كان يعيش في الجزائر و يشكل جبهة لمعارضة السادات...

تخيل بعد كل هذه السنوات اول من روج ان إسرائيل بلد سلام و منحت الارض مقابل السلام هم الاخوة العرب

و الله الراجل اقنعي شخصيا انا و بعض المصريين العام الماضي ان إسرائيل دولة سلام.. و ان عبد الناصر خاطئ بالصراع مع إسرائيل منذ البداية

لن نستفيد شئ منهم الا الشماته و الإهانة...

انا لست ضد دعم الفلسطينين لكن لا ندخل في صراع مع إسرائيل و الغرب.

أنتم مش في وضع يسمح بحرب مع أي طرف في المنطقة،، نقطة من أول السطر 🤔 يعني بلد مقدرش على اثيوبيا وهو بيشوفها بتستولي على حقوقه النهرية، حيقدر على إسرائيل ؟ قليل من المنطق إستاذي !!

أنتم مش في وضع يسمح بحرب مع أي طرف في المنطقة،، نقطة من أول السطر 🤔 يعني بلد مقدرش على اثيوبياوهو بيشوفها بتستولي على حقوقه النهرية، حيقدر على إسرائيل ؟ قليل من المنطق إستاذي !!

ليس هذا هو السبب اخ انور فانا تعلمت منك ان الصهاينة اهل سلام و محابة و يعطونك حقك فقط لو قررت الاعتراف بهم و تطبيق السلام معهم.. فكيف تطلب مني دخول حروب ضدهم اصلا!! بينما العرب كذبوا علينا انهم طامعين في الارض و هري من النيل للفرات...

هل فيه افضل من بلد علي حسب كلامك كانت تسطيع إبادة الجيش المصري بعد حصارة و مع ذلك قررت تركهم و اعادة الارض كاملة و حتي التخلي على حقول النفط و التحول من الاستقلالية في الطاقة لاستيرداها و التخلي علي مستوطنات انفقت عليها الأموال و باقي ثروات سيناء... فقط من اجل السلام و ان جيش مصر يبعد عن حدودها.. و كمان مصر تاخد فلوس سنويا

بينما بتوع العروبة شغالة اهانة و شماته فينا و كذبوا علينا...

شكرا تعلمنا منكم انا و اخوتي الحقيقة ❤️

إثيوبيا لم تستولي علي اي قطرة و صادرات مصر الزراعية مازالت مغرقة الكويت بلدك و موت بغيظك كل لما تشوفها

دة غير تطبيلك لقوت إسرائيل انت و اخوتك اصبح رداع معنوي لكل العرب ❤️

عودة
أعلى