بعض مواقف الملك خالد رحمه الله

الله يرحمة يبدوا انه لم تكن فيه عنجهية الملك والسلطة وكان رجل بسيط يجير المظلوم ويدعم قدر ما يستطيع

الحمدلله اللي رزقنا بحكام يهتمون بالشعب كذالك حكام الخليج من يشاهد خطاباتهم لشعوبهم وحكام اخرين لشعوبهم يحمد الله

Screenshot_2024-05-03-07-47-52-01_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

مناشدته في عام 1976 تبين همه الكبير واهتمامه بإخوانه في دول الخليج العربي.
ولا ننسى دوره رحمه الله في تأسيس مجلس التعاون الخليجي.

الله يرحمة يبدوا انه لم تكن فيه عنجهية الملك والسلطة وكان رجل بسيط يجير المظلوم ويدعم قدر ما يستطيع

كل ملوكنا لله والحمد لا وجود للعنجهية لديهم ويعاملون الشعب معاملة الاب لابنائه او الاخ لاخيه

كل ملوكنا لله والحمد لا وجود للعنجهية لديهم ويعاملون الشعب معاملة الاب لابنائه او الاخ لاخيه

العنجية لا تظهر في الاعلام بل في المواقف البعيدة عن الكاميرات ان ماعرفش حد للامانة من ملوك السعودية صفاته اية بس دائما الكبرياء والعنجهية صفة غالبة علي الملوك والحكام عموما والله اعلم

العنجية لا تظهر في الاعلام بل في المواقف البعيدة عن الكاميرات ان ماعرفش حد للامانة من ملوك السعودية صفاته اية بس دائما الكبرياء والعنجهية صفة غالبة علي الملوك والحكام عموما والله اعلم
التعميم لغة الجهلاء ...

اجل العنجهية لا تظهر في الاعلام على اساس اخوياك كلهم ملوك ويتكون معك في الاستراحة

وش رأيك في هذه العنجهية المصورة في الإعلام؟

العنجية لا تظهر في الاعلام بل في المواقف البعيدة عن الكاميرات
وانت كيف عرفت؟ هل رأيت؟
بس دائما الكبرياء والعنجهية صفة غالبة علي الملوك والحكام

طلع لي ملك لديه كبرياء وعنجهية؟ في المقابل عبدالناصر والقذافي وصدام وعبدالله صالح :)

لا في الاعلام ولا خلف الاعلام نعرفهم جيداً ما نزلوا علينا ببراشوت من السماء نعرفهم من ايام الدولة الاولى
العنجهية نشوفها بالاعلام من ناس ثانية متسلطة

وانت كيف عرفت؟ هل رأيت؟

طلع لي ملك لديه كبرياء وعنجهية؟ في المقابل عبدالناصر والقذافي وصدام وعبدالله صالح :)
في فرق بين الهيبة والعنجهية عندك عبد الناصر كان اقرب واحد لشعبة وللامة العربية وكان لبسة نفس لبس اي موظف في وقته وحياته بسيطة بالعكس كلامه وتعاملة مع ناس كتير كان في بساطة بس بردوا دة مش معانه انه كان ملاك او ان عصره كان ملائكي لان النظام مش شخص واحد مهما كان ديكتاتور او قوي

لا في الاعلام ولا خلف الاعلام نعرفهم جيداً ما نزلوا علينا ببراشوت من السماء نعرفهم من ايام الدولة الاولى
العنجهية نشوفها بالاعلام من ناس ثانية متسلطة
انا معرفهمش الحقيقة انا اتكلمت عن سيرة الملك خالد اللي قراتها هنا وقولت الله يرحمة باين كان كويس لايقت حد حاطط فيديوهات للملك سلمان مش هالف اشكر في ملك ملك فيهم ربنا اعلم بعبادة يرحم اللي مات ويهدي اللي عايش

وش رأيك في هذه العنجهية المصورة في الإعلام؟

ممكن انا معرفش انت تقيمك اية للرئيس السيسي لو سلبي او ايجابي انت حر انا مش هازعل انا في حاجات كتير مش بحبها سواء في سياساته او في كلامة وتعاملة مع الشعب او الدول التانية

التعميم لغة الجهلاء ...

اجل العنجهية لا تظهر في الاعلام على اساس اخوياك كلهم ملوك ويتكون معك في الاستراحة
يا عم ولا ملوك ولا حاجة انا ابن ناس عاديين ولا بيرحوا استراحات ولا ايدهم اتمدت في يوم علي مال حرام ولا ظلموا خلق الله ولا ليهم في الحكم من اساسة وتاني ان شكرت في الملك خالد وقولت العنجهية مش بتظهر في الاعلام لاني صحفي بالمناسبة وعارف ان اي مسئول بيحاول يبان علي الاقل قدام الكاميرات اد اية هو متواضع ومحترم وشوية وهايطلعوا اجنحة من كتر الطيبة دة طبيعي انا مش بقيم الملك سلمان من الاساس ربنا اعلم بعبادة وبية انتم تقدروا تقيموه انتم الشعب وهو حاكمكم انا بتكلم قاعدة عامة تنطبق علي كل الحكام والمسئولية في اي بلد في العالم

ممكن انا معرفش انت تقيمك اية للرئيس السيسي لو سلبي او ايجابي انت حر انا مش هازعل انا في حاجات كتير مش بحبها سواء في سياساته او في كلامة وتعاملة مع الشعب او الدول التانية

لأني سعودي إيجابي لكن لو كنت مصري راح يكون لي رأي آخر‎

يا عم ولا ملوك ولا حاجة انا ابن ناس عاديين ولا بيرحوا استراحات ولا ايدهم اتمدت في يوم علي مال حرام ولا ظلموا خلق الله ولا ليهم في الحكم من اساسة وتاني ان شكرت في الملك خالد وقولت العنجهية مش بتظهر في الاعلام لاني صحفي بالمناسبة وعارف ان اي مسئول بيحاول يبان علي الاقل قدام الكاميرات اد اية هو متواضع ومحترم وشوية وهايطلعوا اجنحة من كتر الطيبة دة طبيعي انا مش بقيم الملك سلمان من الاساس ربنا اعلم بعبادة وبية انتم تقدروا تقيموه انتم الشعب وهو حاكمكم انا بتكلم قاعدة عامة تنطبق علي كل الحكام والمسئولية في اي بلد في العالم

أنا اختلف معك هناك الكثير من الحكام و المسؤولين لا يهتمون بمنظرهم الإعلامي (وعطيتك مثال) فهذه القاعدة تنطبق على بعض الحكام ولا تنطبق على جميعهم

لأني سعودي إيجابي لكن لو كنت مصري راح يكون لي رأي آخر‎

أنا اختلف معك هناك الكثير من الحكام و المسؤولين لا يهتمون بمنظرهم الإعلامي (وعطيتك مثال) فهذه القاعدة تنطبق على بعض الحكام ولا تنطبق على جميعهم
ولية لو مصري سلبي بالمناسبة في كتير معجبين بالامير محمد في مصر للامانة وانا اعرفهم شخصيا

انا مش بعمم وانا بقول في كدا وفي كدا ومش بالكاميرات انما بالواقع

عودة
أعلى