يبدو أن الصهاينة يواجهون الآن هجوم واسع بالمسيرات فصفارات الانذار تدوي من الحدود حتى عميق 30كم

أنو يمتلك صحيح ولكن لن يخرجه الا عندما تصبح إيران ككوريا الشمالية ويصير عندها صواريخ فرط صوتية عبارة للقارات والغواصات النووية
عندها الفرط صوتي وبامكانها ايصال الشحنه الى سواحل اميركا. رحلاتها الفضائية متل مبتعرف هي غطاء لتطوير النواقل العابرة للقارات

اتصرف ازاى ، سؤال مهم.
إذا وصل الوضع إلى ما هو عليه فإن اول حاجة هيتم الجوى وراها ألا وهى وقف إطلاق النار " بأى حجة كانت " ونخش فى هدن وفى أثناء هذا الوقت هيتم دعم إسرائيل دعم جنوني من الغرب ، أكثر وضع مشابه هو ما حدث فى حرب ١٩٤٨ ولما الجيوش العربية حققت انتصارات فى اول الحرب دفع الغرب بورقة وقف إطلاق النار وقام بتسليح الصهاينة وامدادهم.
اللى هيتصرف فى الحالة دى هو الغرب لا النتن ولا غيره هيكون فى ايده يعمل حاجة.
مفيش حاجة حتجبر الحزب على الاتزام بوقف اطلاق نار و هوا كسبان بايذاء العمق الاسرائيلي تماما
سيناريو السنوار تاني في المفاوضات على مكاسب مع فرق ان الحزب مش محاصر كمان براحته خالص
و مفيش شئ حيجبر اليمين الاسرائيلي على التوقف لان حيفضل لاسرائيل قدرات قتالية برضه

تدمير متبادل للبنية التحتية صعب جدا توقع مآلاته جيوسياسيا فا بالتالي انا عن نفسي بحسب اسوء سيناريو قياسا على كل طرف عمل ايه اخر كام شهر و ايه المتوفر في الميدان من معطيات و الاتنين مش مبشرين الحقيقة مع افضلية للحزب على اتخاذ خطوات صحيحة الفترة الماضية

الغرب لو وصل تدمير بالحجم دا للعمق الاسرائيلي مش حيقدر يبعت حاجة حيبعتها فين موانئ و مطارات مدمرة مع نشوة مرعبة للانتصار في الطرف التاني حيبقى صعب جدا السيطرة عليها و تنظيمها حتى لو حاول الحزب خصوصا لو دخل عناصر اخرى في القتال من العراق و سوريا و طالبان ، ممكن الغرب يستعمل الاردن او مصر لادخال الذخيرة و المؤن (لو فضل في مخازنه شئ اصلا) بريا بس حيعرض الدولتين لانهيار دخلي ساعتها لان المود السياسي حيختلف و مش حيحل ازمة تفكك المجتمع الاسرائيلي

التعديل الأخير:
ايمن التونسي
كأمنية شخصية وبتقديري؛ بتمنى وادعو الله عز وجل تكون المعركة النهائية قريبة لأن المحور بمعركة بدون ضوابط يده العليا انشاء الله

احلف بكتاب الله أنها لم تقتل ولا جندي واحد، تفضل يابطل
وبش دراك اني بطل .

وجاي متحمس وحلف اليمين ...

احلف انت اليمين ان حزب حسن زميره لم يقتل الأبرياء في سوريا ولم يغتصب النساء ايضا في سوريا .

واحلف انهم لم يهربوا من سجون المخابرات في مصر وان من هربهم الاخوان وحماس ..

قسما بمن احل القسم قطرة دم واحده ممن قتلهم واغتصب النساء السوريين او العراقيين تساوي عندي حسن الجزمه وجيشه ومن يقف معه انا حجيجه يوم العرض

يالله حلفان مو على جندي حلفان على الالاف

غيرها الخلا

وبش دراك اني بطل .

وجاي متحمس وحلف اليمين ...

احلف انت اليمين ان حزب حسن زميره لم يقتل الأبرياء في سوريا ولم يغتصب النساء ايضا في سوريا .

واحلف انهم لم يهربوا من سجون المخابرات في مصر وان من هربهم الاخوان وحماس ..

قسما بمن احل القسم قطرة دم واحده ممن قتلهم واغتصب النساء السوريين او العراقيين تساوي عندي حسن الجزمه وجيشه ومن يقف معه انا حجيجه يوم العرض

يالله حلفان مو على جندي حلفان على الالاف

غيرها الخلا
له يابطل لاتهرب وتغير الموضوع. انت ادعيت ان الحزب لم يقتل جندي صهيوني واحد. ليش خايف احلف... شايف كيف حشرتك بسهولة وبينت للاخرين النفاق

الشيعه يطوفون حول الكعبه معك كتفا على كتف، فهل هم كفار؟

الشيعه يسبون عرض النبي السيده عائشة ام المؤمنين ويتهمونها بالفاحشه فهل هم مسلمين ؟ ارجوك جاوبني ولاتتخطى الرد.

بالاضافه فهم يسبون جميع صحابة النبي , عمر عثمان ابو بكر وغيرهم !!

مفيش حاجة حتجبر الحزب على الاتزام بوقف اطلاق نار و هوا كسبان بايذاء العمق الاسرائيلي تماما
سيناريو السنوار تاني في المفاوضات على مكاسب مع فرق ان الحزب مش محاصر كمان براحته خالص
و مفيش شئ حيجبر اليمين الاسرائيلي على التوقف لان حيفضل لاسرائيل قدرات قتالية برضه

تدمير متبادل للبنية التحتية صعب جدا توقع مآلاته جيوسياسيا فا بالتالي انا عن نفسي بحسب اسوء سيناريو قياسا على كل طرف عمل ايه اخر كام شهر و ايه المتوفر في الميدان من معطيات و الاتنين مش مبشرين الحقيقة مع افضلية للحزب على اتخاذ خطوات صحيحة الفترة الماضية

الغرب لو وصل تدمير بالحجم دا للعمق الاسرائيلي مش حيقدر يبعت حاجة حيبعتها فين موانئ و مطارات مدمرة مع نشوة مرعبة للانتصار في الطرف التاني حيبقى صعب جدا السيطرة عليها و تنظيمها حتى لو حاول الحزب خصوصا لو دخل عناصر اخرى في القتال من العراق و سوريا و طالبان ، ممكن الغرب يستعمل الاردن او مصر لادخال الذخيرة و المؤن بريا بس حيعرض الدولتين لانهيار دخلي ساعتها لان المود السياسي حيختلف و مش حيحل ازمة تفكك المجتمع الاسرائيلي
من الممكن عمل صفقة مع إيران وداعميها وإعطائهم ما يريدون " إلغاء العقوبات الاقتصادية على إيران مثلا ".
منح واعفاء عن سداد القروض إلى لبنان
الحل هيكون صفقة بين الطرفين بما ان الطرفين لم يستطيعوا تحقيق هزيمة ساحقة للطرف المعادى والا مواجهة احتمالية حدوث حرب عالمية ثالثة فى اسوء الاحوال او حرب إقليمية فى الشرق الاوسط فى احسنها.

من الممكن عمل صفقة مع إيران وداعميها وإعطائهم ما يريدون " إلغاء العقوبات الاقتصادية على إيران مثلا ".
منح واعفاء عن سداد القروض إلى لبنان
الحل هيكون صفقة بين الطرفين بما ان الطرفين لم يستطيعوا تحقيق هزيمة ساحقة للطرف المعادى والا مواجهة احتمالية حدوث حرب عالمية ثالثة فى اسوء الاحوال او حرب إقليمية فى الشرق الاوسط فى احسنها.
و ليه نصر الله يقبل انه يضحى بيه حتى لو من ايران في سكوت
اه ممكن تطلع ايران من المعادلة بس مش حتحل ازمة حزب الله بقدرته على تدمير العمق الاسرائيلي و بالتالي تطميع كل جماعة مسلحة في الشام في الدخول في المعركة النهائية

لو التفاوض مع الحزب مباشرة في وضع 50\50 و منكونش وصلنا لتدمير متبادل تام اه ممكن تمشي بس (لو) كبيرة

بالمناسبة انا حاسس ان نصر الله في ايران اساسا

له يابطل لاتهرب وتغير الموضوع. انت ادعيت ان الحزب لم يقتل جندي صهيوني واحد. ليش خايف احلف... شايف كيف حشرتك بسهولة وبينت للاخرين النفاق
انت تبغي تحشرني ..وبينت للاخرين النفاق ..ههه

طيب الحين خذلك مبيد حشري وعطني مقفاك

اقسم بالله انني لم ارى او اسمع او اقرا ان جندي او شخص واحد قتل في اسرائيل من صواريخ حسن زميره ودروناته

حشرت مين يابعوضه ...
احلف بالعباس ان الحزب مارتكب جرائم حرب

الغرض من الفيديو ردع بالتهديد بدرجة اولى
و لو على السلوك فآخر 4 اشهر و خصوصا اخر 3 اسابيع اثبت الحزب انه ينفذ قبل ان يتكلم و دي المشكلة لاسرائيل و الغرب فعليا
ان الموضوع معدش مزحة و زميرة .. لا دخلنا في الجد

و كدا كدا حنشوف فالوقت افضل امتحان

يجب عدم إهمال حقيقة أن امريكا سحبت حاملة طائرات من البحر الأحمر الي شرق المتوسط

الوضع لن نقاتل إسرائيل وحدها وهذه النقطه الفارقة

روسيا والصين كل مصلحتهم انها يجيبوا ورقة يساموا بيها امريكا للحصول على مصالح أكثر، إذا حصلوا عليها هتتباع فى ثانية باختصار.
زى ما اتبعت قبل كده لان روسيا ولا الصين ليه مصلحة فى تحقيق هزيمة استراتيجية لاسرائيل.
كل اللى عايزينه انهم يجروا رجل امريكا لحرب أخرى وشكلها كده هتقع فى الفخ ده.
شوف روسيا والصين هدفهم الأول تركيع أمريكا ومحاصرتها وتضييق عليها وخنقها وهذا واضح في افريقيا بينما سطرد الامريكي منها أو في الشرق الاوسط الآن أو آسيا وتحركات بوتين وشي واضحة العيان
بالنسبة لهم هم يعرفون أنو اسرائيل ابنت أمريكا ولذلك ستدافع عليها ولهذا فرح للروس بعملية طوفان الاقصى واذا قامت حربا كبرى سيعملون على تغذيتها وزيادة نيرانها لاسباب متعددة وهنا هما سيلعبون براحتهم

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى