الآن الضيف يعلن بدء عملية طوفان الاقصى

ما هو مستقبل الحرب الفليسطينية الاسرائيلية

• يستمر نتياهو في حكومة اسرائيل وتستمر الحرب

الأصوات: 122 58.7%
  • تنتهي الحرب وتعترف اسرائيل بالهزيمة بعدم القضاء على حماس

الأصوات: 86 41.3%

• مجموع المصوتين
    208
هذا اكده الناطق باسم القسام ان اختيار هذا التوقيت جاء بعد حصولهم على معلومات ان الاحتلال سيشن هجوما بريا كاسحا على القطاع بعد الاعياد فارادت ان تباغتهم وهذا ما حصل
مش ممكن يكون الطرف اللى قدم المعلومات دى يكون اداهم معلومات مغلوطة ؟،

من زمان ، بس الناس مكانتش واخدة بالها ، على العموم حتى لو كسبوا المعركة ، محدش منهم ييجي يعيط بعد كده
حرب دينية وفاشلين فيها
هل سيقدرون على مواجهة الله أكيد لأ
فشل وسيفشلو ومازال امامه الكثير الفشل
تلك هي الاقدر

نتقل على الاخبار دي تحديدا لانها ريسكي و مش واضح هل هذه اعمال ترميم ام اغلاق فعلا
لحد ما يكون فيه مصدر موثوق فيه
حتى لو الخبر صحيح انا مش ضده ، الاخوة فى غزة لازم يعرفوا ان مفيش حل غير النصر او الشهادة ، هم أهل حرب وانا أثق فى نصر الله لهم وهو على كل شئ قدير

مش ممكن يكون الطرف اللى قدم المعلومات دى يكون اداهم معلومات مغلوطة ؟،
المقاومة ليست ساذجة الى هاته الدرجة اكيد هناك معلومات على الارض اكدت الشيء اما الهجوم كان معد له سابقا وبدأ الاشتغال عليه منذ سنتين كما صرح القسام .
حتى انهم صرحو بانهم في السنتين الاخريتين حاولو الحفاظ على مخزونهم من الدخيرة حتى عندما قام الاحتلال بقتل العديد من قادة الجهاد الإسلامي حماس اكتفت بادارة الحرب بدون استنزاف مقدارتها استعداد لهذا الهجوم.
يعني بالمختصر الفكرة والاعداد للجهوم حمساوية محضة .

والله يا جماعة اسرائيل ستفشل فشل ذريع في اي هجوم بري على غزة وهتكون خسائرهم فادحه وهيدب الخلاف ما بينهم وهيتم هزيمتهم بأذن الله ، وعاوزكم تبقوا فاهمين ان غزة بتملك اهم عامل من عوامل النصر وهو ايمان اهلها وثباتهم ووالله ده لوحده يضمن النصر في النهاية ، المقاومة اعتقد مش محتاجه دعم عسكري لان واضح انهم اعدوا العده لمعركة حاسمه زي دي من سنين لكن بالتأكيد محتاجين دعم سياسي قوي وموحد من كل الدول المؤمنه بحقهم في الدفاع عن نفسهم ضد الاحتلال ، اتركوا الخلافات الفرعيه ده مش وقتها والكلام فيها ملوش اي لزمه

حتى لو الخبر صحيح انا مش ضده ، الاخوة فى غزة لازم يعرفوا ان مفيش حل غير النصر او الشهادة ، هم أهل حرب وانا أثق فى نصر الله لهم وهو على كل شئ قدير
لا يا باشا مش كدا دي مصيبة و فجر قصاد ربنا
اولا حتلبس انت تمن الليلة دي كلها سياسيا حرفيا و هو المدفوع له عالميا الآن بالضغوط و اللوم تخيل مليون بني ادم محبوسين تحت الضرب و انت مطلع سور اسمنتي قدامهم في عز العجنة بدل ما تنجدهم في حين كل العالم مصدر الطرشة للي بيضرب و الميديا جاهزة لربع اشاعة مش حقيقة
و ثانيا دم الناس دي حيبقى على ايدينا و محدش يرضى الدم على ايده ، ستات و اطفال حيجيبو النصر ازاي
و ثالثا بلا استثناء حنوصم في كل العالم وصمة زبالة حتلبس فينا لقرون .. حنشارك في الجريمة اللي احنا مش سببها ، هل دا منطق
رابعا حركة زي دي حتعمل عدم استقرار شنيع

حق الاختيار للفلسطينين نفسهم يختاروه مش احنا

موضوع الامن القومي المصري انت اللي اتاخرت فيه كان لازم ندخل مساعدات بنفسنا بالقوة من الاول و نفرض المنطقة العازلة جوا باي طريقة عشان منوصلش للمرحلة دي لان في الحالتين حنلبس ، انا اكتر واحد من الاول كنت متعصب عشان نمنع التهجير اول ما الكلام طلع بس بالشكل دا انا ابراء بنفسي عنه عن المشاركة في تطهير عرقي

في النهاية اشك بصحة الخبر بشدة لان مش باين هل دي اعمال ترميم ام غلق و الناقلين صفحات لا اضمنها و القيادة مش بالغباء دا حتى لو خايفة لان تمن الخطوة دي حيبقى اسوء من انك تحارب اسرائيل نفسها

ان شاء الله اهل غزة حينتصرو بعيدا عن كل الامور دي

التعديل الأخير:
عودة
أعلى