الآن الضيف يعلن بدء عملية طوفان الاقصى

ما هو مستقبل الحرب الفلسطينية الاسرائيلية

• يستمر نتياهو في حكومة اسرائيل وتستمر الحرب

الأصوات: 168 56.4%
  • تنتهي الحرب وتعترف اسرائيل بالهزيمة بعدم القضاء على حماس

الأصوات: 130 43.6%

• مجموع المصوتين
    298
الناس بالضفة بتخرج بالشوارع وبتجمعو بالسيارات بدون أي تنسيق الناس مخنوقه ونفسها تعمل اي حاجه والشباب بالشارع الاعداد بتزيد كل شوية والإعداد مش قليله مفيش نوم بالضفه اليوم الناس كلها بتخرج للشوارع

إعلام إسرائيلي: ارتفاع عدد القتلى الإسرائيليين إلى 1200 والإصابات لنحو 3000

اعلام اسرائيلي : حماس أحرقت أطفال اسرائيليين أحياء

هذه المزاعم اتبث أنها غير منطقية، فغالبا من في الصورة هم عناصر لحماس و ليس العكس، البروباغاندا الإسرائيلية تريد استمالة العالم، ولكن المنصات الالكترونية خاصة X جعلت من الأمر مستحيلا.

مراسل شهاب: غارة إسرائيلية في محيط مبنى الجمعية الاسلامية القديم فى شارع الشيماء ببيت لاهيا.

كان عندي حق لما قلت ان في شئ احنا مش شايفينه

لان استحالة امريكا تبعت ال 101 و مجموعة حاملة بحرية مع امكانية ارسال اخرى و تجنيد اسرائيل تقريبا لكل قواتها العسكرية ل 360 الف على حماس فقط او حزب الله حتى او ضربة لايران كذلك

هل ممكن الشرق و اولهم روسيا و طبعا الصين و ايران ارست مخططات غزو كامل لاسرائيل باستخدام و تعاون اذرع ايران لان الروس و الصينيين على الحياد تماما في تصريحاتهم و يمكن مناصرين للجانب الفلسطيني في محاولة لجر امريكا لحرب تغرز فيها كما كان لروسيا في اوكرانيا و تلاقت مصالحهم مع حماس حيث كان ليها نفس المخطط بس محتاجة دعم

الواحد محتاج ياخد خطوة للخلف من كل الاحداث ليجد الغير متوقع .. ايا كان المعلومات على هذا مش حيصرح بيها الآن اطلاقا لكن دا حجم قوات يوازي اغلب ما لدى المنطقة و يرسل بشكل فكاهي في 48 ساعة فقط من الاحداث !! فعليا لنجدة لا غير

مافيش حاجة ممكن تكون منطقية أكتر من احتمال وجود روسيا/فاجنر في خلفية العملية الأخيرة (تدريب ودعم فني) ، ودا حيخلي الموضوع مفهوم نسبيا (بقول مفهوم مش مقبول) ويخلينا نفهم أنهم شايفين إسرائيل هي اللي على خط أوكرانيا مش فلسطين..وانا مش عايز افكر في الاحتمال دا لانه مثير للخيال والرعب في ان واحد.

على كل حال..إسرائيل مهما حاولت ومهما ادعت العكس، فهي بلد شرق أوسطي تعيس بقدرات نوويه، يسري عليها ما يسري علي باقي بلدان الشرق الأوسط وعلاقاتهم مع القوى العظمى (الي بجد)

عودة
أعلى