الآن الضيف يعلن بدء عملية طوفان الاقصى

ما هو مستقبل الحرب الفلسطينية الاسرائيلية

• يستمر نتياهو في حكومة اسرائيل وتستمر الحرب

الأصوات: 159 55.6%
  • تنتهي الحرب وتعترف اسرائيل بالهزيمة بعدم القضاء على حماس

الأصوات: 127 44.4%

• مجموع المصوتين
    286
اعتقد ان علي الوسطاء العربيين " مصر وقطر" وضع ف الاعتبار ان امريكا لا تقوم بالضغط المطلوب علي اسرائيل

عشان كدا لازم يكون فيه لهجة شديدة شوية مع امريكا والا ينسحبو من المفاوضات واعتقد امريكا مش من مصلحتها فشل المفاوضات
وش مصلحة امريكا من المفاوضات ؟؟

هذا صحيح.. لو مبارك موجود لاختلفت طريقة التعامل.. خلال ٩ شهور من المعارك لم يخرج تصريحين على بعض يؤكد حق المقاومة المشروع في مقاومة الإحتلال !!

والدولة تتعامل سياسيا بموقف الحياد وكإن المتصارعين مع اليهود لا يعنونا في شيء!!

رحم الله مبارك وأسكنه فسيح جناته
بالعكس الرئيس المصري صرح إن ماحدث في ٧ أكتوبر غير مقبول .
و بالعكس أيضا مصر لا تتعامل بموقف الحياد لأن النظام المصري بأذرعه يعتبر حماس امتداد للإخوان و بالتالى الحرب عليهم واجبة .. و يعتبر الصهاييينة حلفاء و أصدقاء ..

احنا غلطنا اننا سمحنا ليهم يخشوا من الاول اصلا
انت حرفيا مفيش حاجة فى ايدك كنت تقدر توقف دخولهم (سياسيا) لأن معاهم دعم غربى
و عسكريا تقدر توقفهم بس عشان تعمل كده هتصرف قد ايه؟ و لما تخلص الكام مليار اللى حيلتك(ده اذا كان اصلا معاك) طب ما هما كده كده هيدخلو بعد ما هتمشى
عندك كيس جوافة ، لو حسني مبارك او السادات كنت شفت قلة الأدب
حكومة ايه يا راجل وحد الله دول شوية صيع ،، لا تصريحات ولا رد فعل ولا اي دور نهائى
مجموعة ارجوزات مسكوا دولة ومش مصدقين نفسهم ،، مفيش اي ضغوط تمارس او اي ادوار نهائيا
تضغط ب ايه؟ انت واحد ديونك 101& من ناتجك القومى و فى دول (مش غربية) عاوزه توقعك و مش عارف تهش بثقلك فى السودان بقى عاوز تخش قدام الصهاينة و امريكا و المانيا و فرنسا و بريطانيا؟ انت النهاردة مش زى 50 سنة
مفيش حاجة اسمها تدخل حرب

انت المفروض دولة ذكية في ١٠٠ طريقة تضغط بيها غير الحرب ، الذكي الي يستخدم اسلحة كثيرة من غير ما يضر نفسه

انت حتى مش قادر تلاعبهم بالمعبر والانفاق ، ولا باعادة توزيع قواتك على الجبهة ردا على احتلال محور فيلادلفيا

انت لو كان ليك رد سياسي زي انك تدفع قوات مسلحة تسليح عالي كانوا عرفوا انك كل خطوة هيلعبوها هيترد عليهم

لكن بلحة لسه مستني القرض وصفقة السعودية وبيع الاصول ونسي انه بيحكم دولة
على فكره كان فى تحريك لمدرعات و دبابات و منظومة دفاع جوى مش فاكر اسمها و كلها كانو من صفحة بريطانية واخده من اسم سيناء لعرض الفيديوهات........بس الفكره هى هى انت هتحرك و هتخش طب هتفضل قد ايه؟حضرتك شوفت الصواريخ الايرانية و هى بتقع من الجيوش الامريكية و البريطانية و الفرنسية و اللى خرجت من انهى قواعد؟ رحم الله من عرف قدر نفسه......و غير حاملتين الطائرات و الغواصة النووية اللى وصلت و غير طيارات الاف18 سوبر هورنيت اللى جت الشرق الاوسط و طائرات الاف22 الوضع النهاردة مش زى 50 سنة و انت لوحدك سيبك بقى من 2 مليار مسلم عشان دول زيهم زى الممثلين اللى كانو طلعو فى اعلان بنك الاسكندرية بتاع وقت الجد ماتلاقيش حد......على فكره انا مابقولش كده دفاعا فى عبد الفتاح و نفس الكلام كنت هقولة لو كان مين الرئيس بس العقل بيقول ان اسرائيل بتقولك انا معايا امريكا و المانيا و فرنسا و بريطانيا و فى دول اسلاميه بتقولك انا مترصدالك فا الحل مش بالغشوميه حتى لو انا و انت مش عاوزين كده و انا على فكره يبقى معانا دعم زيهم بس هتعمل ايه such is life
صفقات لكن بدون شخصيه قويه يبقى كلام ملهوش لازمه و تكاليف بلا هدف على اقتصاد بيتم تضيعيه كل سنه اكتر من الي قبلها
هل سلاحك ده عمل حاجه في إثيوبيا او ليبيا او السودان او اليمن أو غزه

الاجابه لا اومال انت جايبه لردع مين بالعكس كلها صفقات لمصالح شخصيه ملهاش علاقه بالبلد

لا الصفقات مش مصالح شخصية وبل بالعكس انت متأخر كتير فشخ بس هتحرك السلاح ازاى و انت اقتصادك بلغ ديونه ال101% من الناتج المحل بتاعك؟و برضه هنقول ان ديه مش شيلة دولة ولا اتنين ده شيلة 21 دولة عربية و 57 دولة اسلاميه

كتائب القسام

عصر أمس.. تمكن مجاهدو القسام من استهداف دبابتين صهيونيتين من نوع "ميركفاه" بقذيفتي "الياسين 105" في محيط موقع "عبلة" غرب مدينة حمد شمال مدينة خانيونس جنوب القطاع

🔥🔥🔥🔥🔥🔥

القسام يفجر جرافة صهيونية واشتعال النيران فيها واحتراقها بالكامل خلال اقتحام مخيم طولكرم.

لأول مرة في الضفة الغربية يتم تفجير جرافة عسكرية وإشتعالها بالكامل ..

الله يتقبل يا شباب القسام

القسام لديه من الأوراق ماتجبر العدو علي شروط المقاومة بقدرة الله وقوته

نقطة ومن اول السطر​

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى