مصر تقر ضوابط تحصيل رسوم إقامة الأجانب بالدولار

السيسي وحكومتة فى ملف الاجئين ليا عليهم مليون علامة استفهام
حبيبي السيسي وحكومته على الاقل ناس عندها عقل مش زي بعض الناس اللي عمال يهبد طول اليوم وحتى املاءه سيء وبل يهبد ويخرط بلا توقف (زي حسنين قطبي)

أتمنى كمان تكثيف الحملات عليهم أنا شريكى شغال فى هيئة سلامه الغذاء كمية الدواجن واللحوم الفاسدة الى بيلقوها جوه مطاعمهم مهولة بالاطنان وبيجبوها بتراب الفلوس وصل ان حد فيهم كان بيجيب كيلو اللحمة المفرومة المنتهية ب20جنيه وبيشغلها للناس وطبعا مفيش منتج محلى عارف ينافس بالاسعار دى لان أغلب المطاعم واجهات للأنشطة تانية بالتالى بقا فى ناس بتقلدهم وتشتغل باللحوم الفاسدة ومحدش حتى بينزل يقلهم انتو بتعملو إيه دى طريقتهم لرد الجميل لمصر طعام فاسد معالج ببعض المواد والمنكهات الكميائية وتجارة دولار وسوق سوداء وتزوير عملات 🤦‍♂️

الاسعار ارخص كثيرا
ارخص كانت قبل كورونا وحرب روسيا واوكرانيا وانا اقول ذلك لأني مرتين او ثلاث مرات انزل لمصر بالسنه بحكم قربها اقل من ساعتين طيران وعارف الاسعار كم كان سابقاً والان .
الي كنت تشترية سابقاً بـ 100 جنية الأن تشترية بـ 500 جنية حتى وان كان فارق العملة لصالحي يبقى ارتفاع 4 اضعاف .
كل دول العالم مولعه من التضخم و تقلبات الاسواق واقربها القمح الي ما قلنا يا هادي ينزل سعرة راح نشوف سعر اعلى الاسابيع القادمة

ربنا يكون في عوننا وعون الجميع

أتمنى كمان تكثيف الحملات عليهم أنا شريكى شغال فى هيئة سلامه الغذاء كمية الدواجن واللحوم الفاسدة الى بيلقوها جوه مطاعمهم مهولة بالاطنان وبيجبوها بتراب الفلوس وصل ان حد فيهم كان بيجيب كيلو اللحمة المفرومة المنتهية ب20جنيه وبيشغلها للناس وطبعا مفيش منتج محلى عارف ينافس بالاسعار دى لان أغلب المطاعم واجهات للأنشطة تانية بالتالى بقا فى ناس بتقلدهم وتشتغل باللحوم الفاسدة ومحدش حتى بينزل يقلهم انتو بتعملو إيه دى طريقتهم لرد الجميل لمصر طعام فاسد معالج ببعض المواد والمنكهات الكميائية وتجارة دولار وسوق سوداء وتزوير عملات 🤦‍♂️
طب ليه مش بيشمعو المحلات دي!
ومحلات الكبدة يشوفو مصدر الكبدة اي
ما يمنعهم انهم يقبضو علي الناس دي متلبسين؟

اقامة طوعية ونص مليون سعودي اول مره اسمع فيها. وش الي خلاهم يقيمون هناك؟
بلقى حالات كتير لمسنين من السعودية والاردن بيتقاعدو فى مصر فى فديوهات كتير لهم لكنهم مش أزمة بالعكس هما بيخدو معاشهم بره مصر بالدولار ويحولوه لمصر بالتالى بنستفيد من تواجدهم وبسبب كبر سنهم هما غير قادرين على العمل يعنى مش هيخد وظائف بالعكس أتمنى زيادة النوع ده من الإقامة ونستهدف كمان المسنين الأثرياء من دول أوروبا زى الإمارات

طب ليه مش بيشمعو المحلات دي!
ومحلات الكبدة يشوفو مصدر الكبدة اي
ما يمنعهم انهم يقبضو علي الناس دي متلبسين؟
يعمى الحكومة مكبرة دماغها ولا بتنزل لأصحاب المحلات الأجانب تقلهم رخصكم فين حتى وبقى اى حد يفتح وبيشتغل من غير رخصة وتصريح يراجل دى حملات الضرائب بتنزل تقفش فى المصريين وتسجنهم ومحدش بيجي ناحية الاجئ الوضع بقا سئ جدا يا معاذ دنتا تقلهم راقبو الأسعار او طبقو قوانين منع الاحتكار يقلك أصل أحنا اقتصاد حر يعنى اقتصاد حر تسيبها سداح مداح وسرقة ده أوروبا معملتهاش لكن علشا بيستفيدو بيطرمخو ده انت تدخل المنطقة الصناعية فى التجمع الألف مصنع لو تعرفها بقا كلها افارقه شغالين بتأشيرات سياحية وونسو مع العرب هناك وخدو الاكشاك حتى تطلع العبور تلاقى افارقه وجنسيات عربية ولا حد بيقلهم بتعملو إيه فالحين يدخلو على مصنع مصري دهان سلم مصنعه الى بعيد عن أماكن الإنتاج مقشر يشيلوه غرامة 200الف متفهمش إيه الى بيحصل وليه اصرارهم على أثقال حمل المصريين لو قعدت قلتلك الى بشوفه هتتجنن وديما هتلاقى الباشا الى بياكل علشان يطرمخ ممكن تدخل حى سكنى فى مصر مخصص لجنسية معينة وتيجي داخل يمنعوك او تتهدد بالسرقة لو دخلت ويقلك انت جاى هنا ليه🤦‍♂️

يعمى الحكومة مكبرة دماغها ولا بتنزل لأصحاب المحلات الأجانب تقلهم رخصكم فين حتى وبقى اى حد يفتح وبيشتغل من غير رخصة وتصريح يراجل دى حملات الضرائب بتنزل تقفش فى المصريين وتسجنهم ومحدش بيجي ناحية الاجئ الوضع بقا سئ جدا يا معاذ دنتا تقلهم راقبو الأسعار او طبقو قوانين منع الاحتكار يقلك أصل أحنا اقتصاد حر يعنى اقتصاد حر تسيبها سداح مداح وسرقة ده أوروبا معملتهاش لكن علشا بيستفيدو بيطرمخو ده انت تدخل المنطقة الصناعية فى التجمع الألف مصنع لو تعرفها بقا كلها افارقه شغالين بتأشيرات سياحية وونسو مع العرب هناك وخدو الاكشاك حتى تطلع العبور تلاقى افارقه وجنسيات عربية ولا حد بيقلهم بتعملو إيه فالحين يدخلو على مصنع مصري دهان سلم مصنعه الى بعيد عن أماكن الإنتاج مقشر يشيلوه غرامة 200الف متفهمش إيه الى بيحصل وليه اصرارهم على أثقال حمل المصريين لو قعدت قلتلك الى بشوفه هتتجنن وديما هتلاقى الباشا الى بياكل علشان يطرمخ ممكن تدخل حى سكنى فى مصر مخصص لجنسية معينة وتيجي داخل يمنعوك او تتهدد بالسرقة لو دخلت ويقلك انت جاى هنا ليه🤦‍♂️
انت ذكرتني بثلاث مطاعم لها فروع كثيرة في المملكة اتفقوا اصحابها مع بعض يرفعوا اسعار بعض المنتجات ويثبتوها والخبر تسرب للهيئة العامة للمنافسة ثاني جات كل واحد منهم غرامة عدد الرز الي يطبخونة مليون و 400 الف ريال ماشية زي الصاروخ .
لابد من الرقابة .

انت ذكرتني بثلاث مطاعم لها فروع كثيرة في المملكة اتفقوا اصحابها مع بعض يرفعوا اسعار بعض المنتجات ويثبتوها والخبر تسرب للهيئة العامة للمنافسة ثاني جات كل واحد منهم غرامة عدد الرز الي يطبخونة مليون و 400 الف ريال ماشية زي الصاروخ .
لابد من الرقابة .

ده الى اقصده الحكومة مش عاوزة تراقب على سعر السوق وبتختلق أسباب لأن عندهم منتفعين كتير يراجل ده الوزير كان قاعد مع التجار الى خبت محصول الرز وطلع التاجر مع عمر اديب بكل بجاحه يقول الوزير عارف 😲 التجار بتصحي الصبح تضرب أسعار من دماغها وعارفين ان خلاص الأسواق فى مصر صفر رقابة والمصانع بتشتغل بصعوبة لان الخام مختفي وبيتضارب على سعره بالرغم ان المنتج عندنا منه اكتفاء ذاتى ويرجعو يقولو صناعة مبيفتكروش القوانين غير لما يكون لهم مصلحة يعنى النهاردة اتدخلو مع 14شركة الامونيم علشان مصلحتهم مش اكتر لكن اكل وشرب والأمن الغذائي للموطن بينسو القوانين لمصالحهم الشخصية ومصالح شركاتهم مبيتحركوش غير فى الحجات الى تخصهم

بعد اتفاقهم على زيادة وتثبيت الأسعار.. “حماية المنافسة” يحرك دعوى قضائية ضد 14 شركة مُصنّعة للألومنيوم

قرر مجلس إدارة جهاز حماية المنافسة ومنع الممارسات الاحتكارية، ثبوت المخالفة وتحريك الدعوى الجنائية ضد 14 شركة من الشركات العاملة في سوق تصنيع قطاعات الألومنيوم، لمخالفتهم قانون حماية المنافسة، بالاتفاق فيما بينهم على زيادة وتثبيت أسعار منتجات الألومنيوم.

قال جهاز حماية المنافسة، في بيان صادر اليوم الخميس، إن الشركات الـ14 خالفت القانون، واتفقت فيما بينها على زيادة وتثبيت الأسعار، باجتماع داخل أحد الفنادق الشهيرة بالقاهرة.

بادر الجهاز بفحص ممارسات الشركات العاملة في سوق تصنيع قطاعات الألومنيوم للوقوف عمَّا إذا كانت هناك ممارسات ضارة بالمنافسة في هذا القطاع من عدمه، حيث تبين من الفحص، قيام مجموعة من الشركات بالاتفاق فيما بينهم على زيادة وتثبيت سعر طن الألومنيوم في مصر، في أحد الفنادق الشهيرة بالقاهرة، وهو الأمر الذي يخالف أحكام المادة 6/أ من قانون حماية المنافسة، التي تحظر الاتفاق أو التعاقد بين أشخاص متنافسة في سوق معينة، إذا كان من شأنه إحداث رفع أو خفض أو تثبيت أسعار المنتجات محل التعامل.

أكد الجهاز، أن الألومنيوم يعد من المعادن الأساسية في العديد من الصناعات المتطورة، وهو منتج حيوي وأساسي لا بديل عنه في الكثير من الصناعات المختلفة خاصةً المعمارية، وبالتالي اتفاق الشركات العاملة في هذا القطاع على زيادة وتثبيت الأسعار يضر بهذا السوق، ويؤثر بالسلب على العديد من الصناعات، حيث أن جريمة الاتفاق الأفقي، أو ما يعرف بالـ”Hardcore cartels” تعد من أخطر جرائم المنافسة، فمن المفترض أن يتخذ كل كيان اقتصادي قراراته بشكل منفرد، دون أن يكون متأثرًا بالكيانات الأخرى، وذلك تماشيًا مع مبادئ اقتصاديات السوق الحر، التي تفترض أن المنافسة بين الكيانات المختلفة يجب أن تكون قائمة فقط على آليات العرض والطلب، دون التنسيق مع باقي المتنافسين.

أوضح الجهاز، أن الاتفاقات الأفقية التي تنصب على الأسعار، تعد من أسوأ أنواع الاتفاقات الضارة بالمنافسة، فالاتفاق على رفع الأسعار أو تثبيتها يعد من الاتفاقات الأفقية، وهي من جرائم الخطر التي تقع بمجرد الاتفاق دون الحاجة إلى تنفيذها، ويترتب عليها تعطيل آليات السوق، في تحديد الأسعار وفق العرض والطلب، ووقف المنافسة بينهم، وفقدان الحافز لدى الشركات في خفض التكلفة من خلال الإبداع والابتكار، الأمر الذي يؤدي إلى ارتفاع الأسعار على المستهلك، وزيادة هوامش الأرباح الاحتكارية للمخالفين.

التعديل الأخير:
كثير سودانيين سمعت انهم يشترون عقارات في مصر الان هاربين من السودان باموالهم
قسما بالله اكبر كدبه ف اخر ١٠ سنين
السودانيين اللي عايشين باموالهم ومشتريين عقارات لا يتعدون ١٠ ف الميه
لو اغلبهم معاه فلوس مش هقولك يطلع ع اوروبا ولا امريكا يروح تركيا والامارات مفتوحه ليهم وبالنسبه ليهم احسن من مصر
نسبه العقارات للاجانب اغلبها خليج بسبب وفره السيوله وفرق العمله ف التحويل ثم السوريين لديهم نسبه اكبر من السودانيين مع ان عددهم اقل بكثير
يراجل السوداني يتاجر شقه يسكن فيها ١٥ واحد ويدفع رقم عالي للاجار عادي علشان بيلم من ١٥ واحد جوه الشقه تقوللي اغلبهم يمتلك عقار
وطبعا المصري لو جه يشتري ولا يتاجر لعاءلته صعب مش هيدفع زي السوداني اللي اساسا لامم الفلوس من ١٥ واحد علشان يسكنهم ف شقه

التعديل الأخير:
قسما بالله اكبر كدبه ف اخر ١٠ سنين
السودانيين اللي عايشين باموالهم ومشتريين عقارات لا يتعدون ١٠ ف الميه
لو اغلبهم معاه فلوس مش هقولك يطلع ع اوروبا ولا امريكا يروح تركيا والامارات مفتوحه ليهم وبالنسبه ليهم احسن من مصر
نسبه العقارات للاجانب اغلبها خليج بسبب وفره السيوله وفرق العمله ف التحويل ثم السوريين لديهم نسبه اكبر من السودانيين مع ان عددهم اقل بكثير
ليا صديق فى بور سعيد الله يبارك لهم محافظتهم تجنبت الموضوع ده بيقولى ان كتير من سكان منطقتهم مبتأجرش لجنسيات تانية ولا تبيع لهم عقارات لأنهم بيخدوها يأجروها بأرقام فلكية بالتالى بتخلى المعيشة اغلى عليهم والجنسيات دى بتفتح محلات وتغلى السعر انا كنت لسه بحكى للشباب هنا عن الى عملوه فى الإسكندرية وخلو أرقام الإيجار فلكية من مده وقبل أزمة السودان دخل مجموعة كبيرة من السودانين اشترو عقارات كتير فى مصر ولما حصلت الأزمه بقا ناس كتير لسه وصله وبتثق فى ابن بلدها الناس دى بيأجرو لهم الوحدة ب15و 20ضعف ثمنها المشكلة انهم رفعو السعر على المواطنين وكتير من محلات الإسكندرية التاريخية المشهورة من عصر الملك قفلت لأنهم أصبحوا غير قادرين على مقاومة أصحاب المحلات الى أسعار الايجارات الجديدة جننتهم كنت نازل فى فندق هناك كل المحلات بقت بتبيع شاورما وسمك مجمد فى الإسكندرية بأسعار فلكية مسمعتهاش فى القاهرة ولا حتى فى دهب ولا شرم الشيخ🤦‍♂️

البلد دي مينفعش معاها غير تحديد مده الاقامه ل ١٠ سنوات للعامه مع استثناء رجال الاعمال واللي بيحولوا فلوس للداخل كالمتقاعدين لكن فتح الباب للكل وانت مش عارف تكفي نفسك علشان ترضي اوروبا مينفعش
انا مش الامارات او قطر او البحرين مع احترامي عدد سكاني قليل ولا المواطنين عايزين وظاءف ورواتب معينه انت فوق ال١٠٠ مليون في منهم ملايين يشتغلوا اي حاجه لمجرد تكفي اسرتك
ومش عارف تكفي نفسك ماللي البلد ليه وميتين ام الاسطوانه المشروخه بتاعت بيدخلوا بفلوسهم خلي فلوسهم ليهم يعم كفايه الضغط ع المياه والكهرباء والنقل والاكل وزياده الايجار
طيب حدد مبلغ سنوي ب٤٠٠٠ جنيه مثلا للفرد او العاءله للدوله لكن تطلبه بالدولار طيب مهو هيشتريه من السوق السوداء مبيجيبوش من برا مصري يعني هتزود الضغط ع الجنيه وتعلي الدولار لزياده الطلب عليه
اه نسيت موضوع التجنيس والرشاوي اللي شغال ع وضعه وابقوا قابلوني بعد١٠ سنين امايعملوا مظاهرات ويطالبوا بالجنسيه رسمي

آل قطبي الحسني @آل قطبي الحسني
القرار ليس موجها ضد الاخوة السعوديين
لأن اكيد اغلبهم مقيم بشكل شرعي ويجدد اقامته باستمرار

السؤال هنا
هل عادي واحد يخش بيتك ويأجر منك جراج ويعمل منه محل ولا يدفع لك ايجار شهري؟

والواحد دا يجيب اهله وياخدو مجموع محلات منك بوضع اليد بدون مقابل

اكيد انت لا ترضى بكدا

انا اصلا مش فاهم ازاي انا بتكلم في اشياء مبدئية وبديهية زي دي اكيد انتم عارفينها احسن مني

اللي صعبان عليا بس الاخوة السوريين واليمنيين اللي حالتهم المادية متعسرة والله اعلم بحالهم

ربنا ييسر لهم امرهم واتمنى يتم تخفيض رسم الاقامة لهم
ان كان يؤجر منك كراج فهذا يعني تنشيط للتجارة وحركة البيع والشراء وغيره ... انما معالجة فشلي وخيبتي في تنمية اقتصاد بلدي وتوجيه اللوم واسبابه على الفقراء واللاجئين فهذا عبط واستهبال .. أصبح لدي قناعة تامه ان عودة الملكية لمصر افضل لشعب مصدر من شعارات الاستهبال والاسغفال اللي تجرى كل يوم

الأزمه حاليا ان كتير من الأقاليم المتضررة فى مصر من الى بيحصل بينادو فيما بينهم بالانفصال عن حكم الدولة انا راصد ده بقالى مده فى محادثاتهم فى البثوث والأصوات ابتدت تعلى وده بعد ما بح صوتهم فى مناشدة الحكومة بإيقاف التيار الجارف للاجئين الى عمالين يدخلو مصر معرفش الحكومة مستنيه ايه وايه مصلحتهم فى استمرار المهزله دى

ليا صديق فى بور سعيد الله يبارك لهم محافظتهم تجنبت الموضوع ده بيقولى ان كتير من سكان منطقتهم مبتأجرش لجنسيات تانية ولا تبيع لهم عقارات لأنهم بيخدوها يأجروها بأرقام فلكية بالتالى بتخلى المعيشة اغلى عليهم والجنسيات دى بتفتح محلات وتغلى السعر انا كنت لسه بحكى للشباب هنا عن الى عملوه فى الإسكندرية وخلو أرقام الإيجار فلكية من مده وقبل أزمة السودان دخل مجموعة كبيرة من السودانين اشترو عقارات كتير فى مصر ولما حصلت الأزمه بقا ناس كتير لسه وصله وبتثق فى ابن بلدها الناس دى بيأجرو لهم الوحدة ب15و 20ضعف ثمنها المشكلة انهم رفعو السعر على المواطنين وكتير من محلات الإسكندرية التاريخية المشهورة من عصر الملك قفلت لأنهم أصبحوا غير قادرين على مقاومة أصحاب المحلات الى أسعار الايجارات الجديدة جننتهم كنت نازل فى فندق هناك كل المحلات بقت بتبيع شاورما وسمك مجمد فى الإسكندرية بأسعار فلكية مسمعتهاش فى القاهرة ولا حتى فى دهب ولا شرم الشيخ🤦‍♂️
يراجل والله انا من اسيوط وبدؤا يدخلوا فيها كمحافظه بس المراكز مش هيمشوا فيها من العاءلات هنا ووجع الدماغ
نزلت القاهره من شهرين لقيت المترو كله افارقه مفيش ١٠٠ واحد ع بعضهم مصريين
والشوارع تسمع لهجه غريبه وعادات اغرب حسيت نفسي ف افريقيا الوسطي قولت ده الصعيد نعمه باستثناء اسوان لانهم فيها
الحكومه سايبه السايب ف السايب يعم السوشيال ميديا اغلبهم مش عايزين الكلام ده لكن تقول لمين الحكومه م دام ازروبا راضيه نولع احنا

ان كان يؤجر منك كراج فهذا يعني تنشيط للتجارة وحركة البيع والشراء وغيره ... انما معالجة فشلي وخيبتي في تنمية اقتصاد بلدي وتوجيه اللوم واسبابه على الفقراء واللاجئين فهذا عبط واستهبال .. أصبح لدي قناعة تامه ان عودة الملكية لمصر افضل لشعب مصدر من شعارات الاستهبال والاسغفال اللي تجرى كل يوم
عليا النعمه لو رجعت الملكيه م هيبقي في الهم ده مش جايبلنا الهم غير رءيس مش عايز يزعل اوروبا منه
وبعدين تنشيط ايه وازاي ده ضغط ع كل موارد الدوله ابسطها الغذاء والمياه والكهرباء
تعالي انت كمصري بتتاجر شقه ب ٢٠٠٠ جنيه مثلا ف منطقه ما لعاءلتك ييجي سوداني كمثال يلم ١٥ نفر فيها من كل واحد ٥٠٠ جنيه يعني ٧٥٠٠ يكسب ٢٥٠٠ ونص ويقول لصاحب العماره خد ٥٠٠٠ طبعا هيمشي المصري ابو٢٠٠٠ يقعد ف الشارع علشان مش هيعرف يدفع لعاءلته ٥٠٠٠ زيه وده مقعد عاءلته والتاني ١٥ واحد
تنشيط لو انت عاءله تتدفع زي المصري تفتح مشروع تشغل عماله يعم لو من نفس جنسيتك حتي تنتج تصدر تدفع ضراءب لمنتجك ده اسمه تنشيط

يراجل والله انا من اسيوط وبدؤا يدخلوا فيها كمحافظه بس المراكز مش هيمشوا فيها من العاءلات هنا ووجع الدماغ
نزلت القاهره من شهرين لقيت المترو كله افارقه مفيش ١٠٠ واحد ع بعضهم مصريين
والشوارع تسمع لهجه غريبه وعادات اغرب حسيت نفسي ف افريقيا الوسطي قولت ده الصعيد نعمه باستثناء اسوان لانهم فيها
الحكومه سايبه السايب ف السايب يعم السوشيال ميديا اغلبهم مش عايزين الكلام ده لكن تقول لمين الحكومه م دام ازروبا راضيه نولع احنا
أمال لو روحت المعادى وحدائق المعادى هتحس إنك دخلت أثيوبيا لسه ليا شخص عنده محل بيقلى مجموعة من جنسيه أفريقية عربية بيشتغلو فى نفس مجاله جوله أمام محلة وهددوه بتكسير وحرق المحل لو مرفعش الأسعار زيهم وبطل يبيع بأسعار منخفضه ملحوظة الشخص ده اول تاجر فى المجال ده فى المنطقة هما الى جايين عليه جداد وعلى غيره وماشين بيهددو بحرق وتكسير المحلات الى مش هترفع الأسعار وقسم المعادى نايم فى العسل ولا فى دماغهم حاجة لولا الشخص ده فز فيهم واتلم رجاله الشارع لقو الموضوع وسع طلعو يجرو هما طبعهم جبناء بيخشو اول دخله بالصوت بس لو كملت معاهم واتعاملت بيخلعو

ابو الرخا وانت متقاعد في مصر اذا تاخذ بريال السعودي 5 الف ريال يعادل الان 41 الف جنيه

وطبعا 500 الف هذولي عيالنا اللي غالبا متقاعدين مهو محسوب الانتاج الغير مصرح به (زواج بدون تصريح السفاره السعوديه)
خبر ان في مصر 400 الف سعودي اغلبيه عظمى متقاعدين وشارين املاك هناك من 2010 يعني احسب 10 سنوات هذي لو خلف نصهم فرد واحد عندك 750 الف سعودي في مصر
انت بتتكلم عن بشر ولا بيض يا أبو قطبي ؟ الله يهديك

أمال لو روحت المعادى وحدائق المعادى هتحس إنك دخلت أثيوبيا لسه ليا شخص عنده محل بيقلى مجموعة من جنسيه أفريقية عربية بيشتغلو فى نفس مجاله جوله أمام محلة وهددوه بتكسير وحرق المحل لو مرفعش الأسعار زيهم وبطل يبيع بأسعار منخفضه ملحوظة الشخص ده اول تاجر فى المجال ده فى المنطقة هما الى جايين عليه جداد وعلى غيره وماشين بيهددو بحرق وتكسير المحلات الى مش هترفع الأسعار وقسم المعادى نايم فى العسل ولا فى دماغهم حاجة لولا الشخص ده فز فيهم واتلم رجاله الشارع لقو الموضوع وسع طلعو يجرو هما طبعهم جبناء بيخشو اول دخله بالصوت بس لو كملت معاهم واتعاملت بيخلعو
كلامك مظبوط و ده الي خلاني اغير رأيي في الموضوع
المترو بقا عبارة عن أفارقة فقط

مدينة نصر ..صينيين
معادي ..صينيين \ أفارقة
مدينتي ..سودانيين\ سوريين
الرحاب.. سوريين
6 أكتوبر ..سوريين \ أفارقة

عودة
أعلى