خير ميليشيات الأرض (مقال)

- بدلاً من تشكيل المليشيات انا ارى ان الافضل تشكيل وحدات للأمن الداخلي مجهزة بأحدث الاسلحة والاليات!

- على غرار S.O.F * S.S.F * S.E.F

- وان تكون تلك الوحدات متخصصه بحروب الجبال والشوارع والعصابات ؛ ومدربة على يد نخبة من الخبراء العالميين أهل الاختصاص.

- والأهم من ذلك كله اعادة هيكلة الاستخبارات ، المخابرات المصرية للأسف نوم عمييييييق وفشل غير معقول!

- ربما رفع الميزانية والحصول على احدث المعدات والوسائل ، سيحدث فرق

وشكرا
ربما ما فيش فلوس 😅

ما زلت اكرر طلبي هل لديك مصدر معتبر على ان عددهم 20 الف، لا علاقة بوجود اجانب بما اطلبه بل ازيدك انه كان هنالك من الجنسية الروسية
لكن اعدادهم لم تتجاوز 5000 الى 8000 حسب التوثيق البصري

في مقابلة للسيسي ببرنامج 60 دقيقة ذكر المذيع سكوت بيلي حسب مصادره ان المقاتلين في سيناء 1000 شخص فقط .. حسب ما اذكر!

ولم يصحح الرئيس السيسي هذه المعلومة ان كانت خاطئة .. مما يعني ان هذا الرقم هو الواقع فعلاً اما من يقول 10 و 20 الف وغيره ، فهذا لا اعلم على ماذا استند صراحة
🤔

في مقابلة للسيسي ببرنامج 60 دقيقة ذكر المذيع سكوت بيلي حسب مصادره ان المقاتلين في سيناء 1000 شخص فقط .

ولم يصحح الرئيس السيسي هذه المعلومة ان كانت خاطئة .. مما يعني ان هذا الرقم هو الواقع فعلاً اما من يقول 10 و 20 الف وغيره ، فهذا لا اعلم على ماذا استند صراحة!!
🤔
بالفعل اعدادهم حدود الرقم الي قاله السيسي
وهو تصريح رسمي من رئيس الجمهورية

محاولة البعض تضخيم الرقم وضربه ب 10 و 20
هيا محاولات لتخفيف وطئة فشل وعجز الجيش المصري بسيناء ولجئوه لرجال القبائل بسيناء
وزاد الحرج عليهم بعد ان نجح بدو سيناء بدك التنظيم وجعله ينحسر ويضعف واصبحو مجرد خلايا نائمة لا تستطيع التحرك كما في السابق.

المنطق يقول ان تضرب البدو ببدو مثلهم موالين لك
و من المعروف ان هرلاء يعشقون المال و يفعلون اى شىء مقابل صرة من المال
هكذا وصف محمد على باشا الوضع لابنة طوسون
فوصل الى مكة و المدينة وفتحهم بدون طلقة واحدة
ومنة تعلم لورانس البدو و اسقط الدولة العثمانية بقليل من المال بدون اراقة قطرة انجليزية واحدة
و تحن الان نعيد تنفيذ خطط الباشا
صحيح المغرر بهم من البدو بسيناء عتاولة وناشفين
وكان لازملهم رجالة زيهم من ابناء عمومتهم عتاولة وناشفين عشان يقدرو يهزموهم مش أي حد

بالفعل اعدادهم حدود الرقم الي قاله السيسي
وهو تصريح رسمي من رئيس الجمهورية

محاولة البعض تضخيم الرقم وضربه ب 10 و 20
هيا محاولات لتخفيف وطئة فشل وعجز الجيش المصري بسيناء ولجئوه لرجال القبائل بسيناء
وزاد الحرج عليهم بعد ان نجح بدو سيناء بدك التنظيم وجعله ينحسر ويضعف واصبحو مجرد خلايا نائمة لا تستطيع التحرك كما في السابق.

بنسبة 100٪ الخطأ عند الجيش المصري (هو خطأ استخباراتي وعدم قدره على تطويع الدون طيار للمراقبه) بما ان العدد 1000 انسان وهم غير معروفين عند الحكومه المصريه والا كان تم نشر صورهم كمطلوبين لان عدد 1000 يعتبر قليل في مساحة 60 الف كم

بنسبة 100٪ الخطأ عند الجيش المصري (هو خطأ استخباراتي وعدم قدره على تطويع الدون طيار للمراقبه) بما ان العدد 1000 انسان وهم غير معروفين عند الحكومه المصريه والا كان تم نشر صورهم كمطلوبين لان عدد 1000 يعتبر قليل في مساحة 60 الف كم
انتا صدقت أنهم الف بس

لو اكثر من كذا كان شفت فعايل كبيره في سيناء مثل القاعده في اليمن وداعش في سوريا والعراق سابقا واضح ان عددهم قليل والا كان قفلو سيناء 👀 بما ان الجيش المصري كافر في نظرهم فالاولى يطهرون سيناء كلها من التواجد المصري اذا كان عددهم كبير كما تقول

انتا صدقت أنهم الف بس

لو اكثر من كذا كان شفت فعايل كبيره في سيناء مثل القاعده في اليمن وداعش في سوريا والعراق سابقا واضح ان عددهم قليل والا كان قفلو سيناء 👀 بما ان الجيش المصري كافر في نظرهم فالاولى يطهرون سيناء كلها من التواجد المصري اذا كان عددهم كبير كما تقول
مهو فعلا قتلوا عدد كبير من الشرطة والجيش واتقتل منهم برضه عدد كبير

.

شفت هالصورة لجماعة العرجاني وكيف سووا لهم علم ودمجوه مع علم مصر وتذكرت الموضوع .. الله يكفينا شر الميليشيات ..

.

المرفقات

128.7 KB · المشاهدات: 42
مناوشات داخلية بين بعض عناصر ميليشيات اتحاد قبائل سيناء الموازية للجيش المصري ومقتل عناصر منهم.

سنوافيكم بالتفاصيل من قلب الحدث…

قصر الكبابجي الشيخ زايد احسن من ابو شقرة المهندسين.

للعلم والإحاطة.

اهرب بقى قبل ميتعملك قضية نشر اخبار كاذبة و دي فيها حبس سنة :ROFLMAO: ده غير الواجب ال حيتعمل معاك لما يعرفوا البتقوله

اذكر ايام حرب الحد الجنوبي , قبائل فيفا وبني مالك خولان استعدوا للتعاون مع الحكومة في الدفاع عن مناطقهم ضد الحوثي لانهم مسلحين وجاهزين لكن الحكومة رفضت اي مشاركة منهم وبينت ان هذه مهام الدولة الاساسية

التعديل الأخير:
و ده يثبت ايه واحدد بيظيط ما احكد السقا قال انا الحكومة خلاض الكلمة طلعت من الاخ ده تمثل حاجة

عمال تدور على النت و في الاخر كده

اتعبوا شوية.....حتى علشان تديقونا مش عاوزين تتعبوا

و ده يثبت ايه واحدد بيظيط ما احكد السقا قال انا الحكومة خلاض الكلمة طلعت من الاخ ده تمثل حاجة

عمال تدور على النت و في الاخر كده

اتعبوا شوية.....حتى علشان تديقونا مش عاوزين تتعبوا
هل تقارن بمن قال انا الحكومة في عمل سينمائي ومن "قال احنا الحكومة يلا "في على ارضع الواقع وبشكل مستفز عن طريق دهسه لقمع تنظيم المرور

هل تقارن بمن قال انا الحكومة في عمل سينمائي ومن "قال احنا الحكومة يلا "في على ارضع الواقع وبشكل مستفز عن طريق دهسه لقمع تنظيم المرور
ده واحد بيقولها في الشارع يمثل نفسه انا اعرف واحد فك كلبش العربيه بتاع المرور و اخده ده كده بقى قوة عسكرية و لو المرور معندوش امر بالمطارده مش حيتحرك مع الاسف

و كمان نحب نشوف اذا هما الحكومة بجد يطلعوا يعلنوا احسن مايبقى كلام عبارة عن استنتاج

غير صحيح طبقت علي وعلى غيري
لا طبعا الكل عارف ان فيه انحياز واضح يعنى لو انا عملت موضوع عن القطيف والمليشيات المؤدلجه فيها او حركة الاعدام فى السعوديه الموضوع هيكمل 5 دقائق ؟؟وحياتك مهيكمل 1 دقيقه فى بلاش نضحك على بعض

لا طبعا الكل عارف ان فيه انحياز واضح يعنى لو انا عملت موضوع عن القطيف والمليشيات المؤدلجه فيها او حركة الاعدام فى السعوديه الموضوع هيكمل 5 دقائق ؟؟وحياتك مهيكمل 1 دقيقه فى بلاش نضحك على بعض
مشاركتك دي اصلا حتتشال و كمان انا عملت موضوع عن التقرير العن حرس الحدود السعودي و كاتب الرد السعودي و الموضع اتشال مع ان الحكومة السعودية عملت تحقيق مشترك مع الحكومة الاثيوبية يعني ممكن يطلع نفى تاني للتقرير بس الموضوع اتشال

مشاركتك دي اصلا حتتشال و كمان انا عملت موضوع عن التقرير العن حرس الحدود السعودي و كاتب الرد السعودي و الموضع اتشال مع ان الحكومة السعودية عملت تحقيق مشترك مع الحكومة الاثيوبية يعني ممكن يطلع نفى تاني للتقرير بس الموضوع اتشال
يعم عادى ما عارف انه هيتمسح ولو رديت على عضو الى بيقلك امريكا مش بتديك اسلحه على شان الارهاب خدها اعرف دوله جنودها عملت حمام على نفسها والمدرعات اتخدت منها وامريكا لسه بتبعت ليها سلاح فى عادى بس كبر لانه هيتمسح وكمان هنزل صور بمصادر بس ليه اعمل مجهود وانا عارف النهايه ...يعم فيه بلاوى عندهم وداخل الحدود بس كبر دماغك خليهم عايشين الوهم

عودة
أعلى