متابعة مستمرة : بيلاروسيا - بولندا

DENERO

خبير بمجال الإتصالات وأمن المعلومات
عضو مميز
التفاعل
22,817 295 2

كنت عايز اعمل موضوع من بدري عن التطورات اللي حدث من اول نقل التكتيكي النووي حتى انتقال فاغنر وكنت مستني حدث قوي نبني علية الموضوع

لاول مرة : خرقت طائرتان هليكوبتر بيلاروسيتان (Mi-8 و Mi-24) المجال الجوي لبولندا.

• و أكدت وزارة الدفاع البولندية الحادث وقالت أن مروحيات بيلاروسية عبرت المجال الجوي للبلاد اليوم في 1 أغسطس
  • تم إبلاغ الناتو بالحادث وأمر بزيادة عدد الجنود على الحدود وتخصيص قوات ومعدات إضافية ، بما في ذلك طائرات هليكوبتر مقاتلة

بيان من الخارجية البولندية : استدعاء القائم بالاعمال لبيلاورسيا في بولندا للخارجية

- أصدرت وزارة خارجية جمهورية بولندا احتجاجًا شديدًا ودعت الجانب البيلاروسي إلى شرح الحادث على الفور وبالتفصيل. وأكد الجانب البولندي أن الحادث يعتبر عنصرا آخر لتصعيد التوتر على الحدود البولندية البيلاروسية

فيديو : المروحيات التي اخترقت المجال الجوي البولندي

بيان وزارة الدفاع البولندية

مبدأيا بولندا مع كمية الاسلحه الي اشترتها في الفتره الاخيره رح تنفخ وجه بيلاروسيا

مجرد مناوشات و لن يحصل اي تطور يمكن سحب السفير و اغلاق الحدود و قطع العلاقات لكن التطور لعملية عسكرية مستبعد

مبدأيا بولندا مع كمية الاسلحه الي اشترتها في الفتره الاخيره رح تنفخ وجه بيلاروسيا

ومن غير الاسلحة ( اللي هي اصلاً لسة بتستلم فيها )

دولة ناتو

وزارة الدفاع البيلاروسية :

لم يكن هناك انتهاك لحدود بولندا من قبل المروحيات البيلاروسية ، تصريح وارسو ضروري لتبرير حشد القوات بالقرب من الحدود

بولندا تكثف انتشار قواتها على حدودها مع بيلاروسيا

عاوزين اكشن

مفروض الصراحة :giggle:

قبل كدة صاروخ سقط هناك وعملوا لجنة تحقيق وطرمخوا على الموضوع ودلوقتي انتهاك طائرات للمجال

مش كدة يا جماعة اي رد فعل طيب >.. خلينا نشتغل

ومن غير الاسلحة ( اللي هي اصلاً لسة بتستلم فيها )

دولة ناتو
في المقابل تم نشر اسلحة نووية في الاراضي البيلاروسية و صرح بوتين أن اي اعتداء على بيلاروسيا سيقابله رد نووي
الأمور معقدة في المنطقة

Seth Meyers Lol GIF by Late Night with Seth Meyers

في المقابل تم نشر اسلحة نووية في الاراضي البيلاروسية و صرح بوتين أن اي اعتداء على بيلاروسيا سيقابله رد نووي
الأمور معقدة في المنطقة

بص يا عزيزي سيبك من موضوع الاسلحة النووية دي خالص لأن محدش هيستخدمها خالص غير في الحرب العالمية الثالثة وعليك خير وعلشان ينهوا الحرب ...كانت روسيا استخدمتها بعد ما عملت كام خط احمر من اول القرم لغاية العاصمة نفسها ..احنا بنتكلم هنا معركة ميدانية وحرب بين قوتين زي روسيا واوكرانيا كدة من غير النووي بس المرة دي هتكون مع دولة ناتو .... عموماً انا معتقدش ان هيحصل تطور بس خلينا نشوف الحرارة هتوصل لغاية فين علشان نبقى عارفين برضة

بص يا عزيزي سيبك من موضوع الاسلحة النووية دي خالص لأن محدش هيستخدمها خالص غير في الحرب العالمية الثالثة وعليك خير وعلشان ينهوا الحرب ...كانت روسيا استخدمتها بعد ما عملت كام خط احمر من اول القرم لغاية العاصمة نفسها ..احنا بنتكلم هنا معركة ميدانية وحرب بين قوتين زي روسيا واوكرانيا كدة من غير النووي بس المرة دي هتكون مع دولة ناتو .... عموماً انا معتقدش ان هيحصل تطور بس خلينا نشوف الحرارة هتوصل لغاية فين علشان نبقى عارفين برضة
بل موضوع مهم جدا و لهذا طلبت بولندا من امريكا نشر اسلحة نووية على اراضيها
برأيك لماذا تصر روسيا على استخدام مصطلح "عملية عسكرية خاصة" في أوكرانيا و لم تعلن الحرب رسميا !؟

عودة
أعلى