انقطاع الكهرباء في مصر بين إعادة سيناريو 2012 والحاجة للدولار

التفسير الوحيد ان التصدير عندهم اهم من استهلاك المواطنين
للحق يقال لم يصدروا غاز آخر شحنة غاز منذ اكثر من 4 اشهر الى بنغلاديش ولم تكن هاته الشحنة المهمة
السبب هو تفكير العقل المصري او تفكير دول العالم الثالث = سيطرة الدولة على كل مفاصل القطاع العام
ان تدخل الدولة يؤدي الى تخصيص الموارد بشكل خاطىء على نطاق واسع سواء كان من قبل الحكومات الاشتراكية او الديكتاتوريين اليمينيين والنتيجة == يقلل من الرفاهية العامة
ما اقوله ليس كلام سياسي بل حقيقة اقتصادية تم اثباتها مراراً وتكراراً
الحل هو ابعاد الدولة عن القطاع العام وحصرها بالتشريع والرقابة فقط وبما ان الدولة مؤسسة توظيف وخصوصاً للمتنفذين لن يسمحوا لكم ابداً
بالنسبة للسرقة هناك حل بسيط لن يسرق منك احد على افتراض ان من قرأ كلامي عنده نوع من الفهم في الكهرباء كل نقل بتوتر عالي فوق 360 فولت مستحيل ان يسرق منه ما يسرق يتم من المحول الصغير الى خط بيتك فقط وهنا تلزيم التوزيع الى اي متعهد من ابناء المنطقة وهو حر كيف يراقب توزيعه للبيوت اما شركة الكهرباء مسؤليتها ان توصل الكهرباء الى المحول الصغير وبالتالي لن يسرق منك وات واحد

التعديل الأخير:
طبعا فخامة الرئيس حفظه الله فرحان بالغاز الاسرائيلي
عندهم مشكلة اليهود مافي زباين للحق يقال ترى الغاز مشكلة بنقله وتخزينه ، حتى الاردن نفسه خف استهلاكه من الغاز الاسرائيلي واصبح يعتمد على حرق وقود يسمى الصخر الزيتي لانتاج الكهرباء وهو ينمو بمعدل ثابت منذ سنتين + الاردن من اكثر الدول العربية نموا في الطاقة الشمسية كمشروعات فردية وعلى مستوى قرى وبلديات وليس هناك انبوب مع قبرص فليس لهم الا بيعه لمصر لتسييله وشحنه
ومصر تطلب عندها نقص في الغاز حتى منشآت تسييل الغاز عندهم لا تعمل حالياً باكثر من 60% من طاقتها الانتاجية قبل الازمة والان على اسوء

لماذا لا تقتنعوا الاخوه في الخليج والاخوه في العالم الغربي من حبراء المال والاقتصاد والتحطيط ان السبب في الكارثه الاقتصاديه هي بسبب الفيروسات زالميكروبات كما علق عليها السيسي فشله فقط بدون اى اعتراف بالخطا في التخطيط الاقتصادى للدوله ..
السيسي افضل رد قام به على كل خبراء المال والاقتصاد ان قام في دوله مديونه في ازمه زكارثه اقتصاديه بشراء طائره رئاسيه بنصف مليار دولار امريكي غير القصور الرئاسيه والحكوميه قمه التخطيط الاقتصادى السليم وهاهى النتيجه على الارض يشعر بها الشغب المصرى وغير المصري .. السيسي هو جنرال و اسطوره اقتصاديه غير طبيعه 🤭
ماصحة نية الفريق محمود حجازي الترشح للرئاسة كما هو متداول في اليوتيوب

الوضع اصبح مقزز الصراحه

بناء مدينه جديده بالدولار و شراء اسلحه ملياريه لست في حاجه اليها في عز ازمه خروجك من الربيع العربي يعني شبه منهار

المفروض الاقتصاد المصري اخر 7 سنوات يجب ان يتم تعليمه في الجامعات و المعاهد الاقتصاديه تحت عنوان : شخص واحد بامكانه يخرب

بلد باكملها
خليك انت فى صالات القمار و الجزر التلاته و سيب مشاكل مصر للمصريين
زمن تسقيع الموانى انتهى و مفيش رجوع ليه تانى و المنافسة جايه
وكل قرد هيلزم شجرته و بلاش تحشر مناخيرك فى الشئون الداخلية لمصر عشان منتدخلش احنا كمان فى شئون البلدوزر الداخليه

خليك انت فى صالات القمار و الجزر التلاته و سيب مشاكل مصر للمصريين
زمن تسقيع الموانى انتهى و مفيش رجوع ليه تانى و المنافسة جايه
وكل قرد هيلزم شجرته و بلاش تحشر مناخيرك فى الشئون الداخلية لمصر عشان منتدخلش احنا كمان فى شئون البلدوزر الداخليه
مشاهدة المرفق 622262

انا حاليا بدون صالات قمار و اشتريت نص شركات مصر

امال بعد ما افتح الصالات شكلي باستخدم الميسترال المصريه مراكز ترفيهيه لزوار صالات القمار

الشرهه مو عليك الشرهه على الثور الي يسلكلك

انا حاليا بدون صالات قمار و اشتريت نص شركات مصر

امال بعد ما افتح الصالات شكلي باستخدم الميسترال المصريه مراكز ترفيهيه لزوار صالات القمار

الشرهه مو عليك الشرهه على الثور الي يسلكلك
اشترتها ببلاش؟ ما انت شاريهم بفلوس..... و نقلتها معاك للساحل العمانى؟ ماهى فى مصر و بتشغل مصريين و بتدفع ضرائب للدولة good boy
الثور هو اللى يبيع مبادئه عشان شوية طيارات و يا ريته اخدهم

الطاقه النووية هي الحل

لكل الدول بالشرق الشرق الاوسط اللهاب

طاقه كبيره ورخيصه

اشترتها ببلاش؟ ما انت شاريهم بفلوس..... و نقلتها معاك للساحل العمانى؟ ماهى فى مصر و بتشغل مصريين و بتدفع ضرائب للدولة good boy
الثور هو اللى يبيع مبادئه عشان شوية طيارات و يا ريته اخدهم

انا شاطر بالتجاره من 50 سنه و كل الدول تشهد علي و لكن اذا اشتريت شركاتك مش معناها اني اشتريت امازون او ابل او مرسيديس

بالعكس انا اشتريها لاني اشفق عليك يا غبي يا افشل اقتصاد مر على قاره افريقا بالكامل

انا شاطر بالتجاره من 50 سنه و كل الدول تشهد علي و لكن اذا اشتريت شركاتك مش معناها اني اشتريت امازون او ابل او مرسيديس

بالعكس انا اشتريها لاني اشفق عليك يا غبي يا افشل اقتصاد مر على قاره افريقا بالكامل
Like
عشان انا كان عندي حق من الاول لما قولت السيسي شحات.

لا انت اشترهتا عشان ليه جدوه اقتصادية......انت اللى زيك لو كان يعرف المنافسة الشريفة و العمل بالحسنة ماكنتش اخدت ميناء و قولت هطورة و ركنتة و سقعتة عشان ماينافسش مينائك اللى هناك

افشل اقتصاد فى قارة افريقيا و الناتج القومى الاجمالى 477 مليار دولار؟لول
طب يا ريت نفضل فشلة و عندنا مبادئنا احسن ما نبقى تانى اكبر اقتصاد عربى و من غير مبادئ

لا انت اشترهتا عشان ليه جدوه اقتصادية......انت اللى زيك لو كان يعرف المنافسة الشريفة و العمل بالحسنة ماكنتش اخدت ميناء و قولت هطورة و ركنتة و سقعتة عشان ماينافسش مينائك اللى هناك

افشل اقتصاد فى قارة افريقيا و الناتج القومى الاجمالى 477 مليار دولار؟لول
طب يا ريت نفضل فشلة و عندنا مبادئنا احسن ما نبقى تانى اكبر اقتصاد عربى و من غير مبادئ

جدوى اقتصاديه مين يابني

امال اشتري شركات في دوله الجيش بيشتغل سباك و مقاول و سمكري و بناء طوب

477 مليار بسسس !!! دا اصغر اقتصادي اماراتي لو مسك اقتصاد مصر هايضرب الناتح المحلي الحالي في 10 بحسب امكانيات مصر و

ثرواتها

الشعب الاماراتي 900 الف و ثاني اكبر اقتصاد عربي امال لو كنا 100 مليون هنعمل ايه

بالمناسبه

اكثر جمله منتشره في المنتدى

الامارات سببت مشكله لنا عشان عندنا ميناء هيخرب على ميناء جبل علي

كل التقدير و الاحترام للشعب المصري و حكومتها الرشيده و بالاخص الاعضاء المصريين في هذا المنتدى م

التعديل الأخير:

جدوى اقتصاديه مين يابني

امال اشتري شركات في دوله الجيش بيشتغل سباك و مقاول و سمكري و بناء طوب

477 مليار بسسس !!! دا اصغر اقتصادي اماراتي لو مسك اقتصاد مصر هايضرب الناتح المحلي الحالي في 10 بحسب امكانيات مصر و

ثرواتها

الشعب الاماراتي 900 الف و ثاني اكبر اقتصاد عربي امال لو كنا 100 مليون هنعمل ايه

بالمناسبه

اكثر جمله منتشره في المنتدى

الامارات سببت مشكله لنا عشان عندنا ميناء هيخرب على ميناء جبل علي

كل التقدير و الاحترام للشعب المصري و حكومتها الرشيده و بالاخص الاعضاء المصريين في هذا المنتدى م
أصلا الأمارات بتدعم الجيش لحكم مصر وهي اكبر داعم للسيسي حالياً
وامتلاك الموانئ بالفعل لتجميدها لأن قناه السويس مع بعض التطوير والحوكمه الرشيده تستطيع ابتلاع جبل علي

😂😂
بصراحة انا كنت متوقع.
هقولك ليه، العلاقة بينهم من البداية خالص مكنتش علاقة انتفاع او مصلحة متبادلة، كانت علاقة استغلال.

السيسي او نقول نظامه و المطبلين له كانو فاكرين ان الخليج بتاع انهارده هو نفسه الخليج بتاع زمان، يعني اديني فلوس و انا مش هبتزك.

ده كان زمان، بن زايد قدر يوقع بين بن سلمان و السيسي و بعدين بن زايد غدر بيه.

تسريب مكالمة زي الرز فضحت العلاقة ببن الاتنين

😂😂
بصراحة انا كنت متوقع.
هقولك ليه، العلاقة بينهم من البداية خالص مكنتش علاقة انتفاع او مصلحة متبادلة، كانت علاقة استغلال.

السيسي او نقول نظامه و المطبلين له كانو فاكرين ان الخليج بتاع انهارده هو نفسه الخليج بتاع زمان، يعني اديني فلوس و انا مش هبتزك.

ده كان زمان، بن زايد قدر يوقع بين بن سلمان و السيسي و بعدين بن زايد غدر بيه.

تسريب مكالمة زي الرز فضحت العلاقة ببن الاتنين

اللي اعتقده ان الدولة المصرية العميقة ( لو بقي منها شي ) ورجالات الدولة السابقين متضايقين من النظام الحالي
لكن ماحد يقدر يتكلم

العلاقات السعودية المصرية من ايام مبارك كان فيه تنسيق عالي بشتى المجالات
الوضع الان مختلف

اللي اعتقده ان الدولة المصرية العميقة ( لو بقي منها شي ) ورجالات الدولة السابقين متضايقين من النظام الحالي
لكن ماحد يقدر يتكلم

العلاقات السعودية المصرية من ايام مبارك كان فيه تنسيق عالي بشتى المجالات
الوضع الان مختلف
الوضع معقد فعلا، لان السيسي ليه رجالته و برضو فيه معارضين ليه داخل الحكومة.

بنسبة كبيرة ممكن يتم اغتياله.

عودة
أعلى