انقطاع الكهرباء في مصر بين إعادة سيناريو 2012 والحاجة للدولار

Screenshot_2023-07-23-14-44-04-30_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

انا ملاحظ ان الاخوة العرب مهتمين بالموضوع اكتر من المصريين !!!
احنا يا جماعه بعنا الغاز كله " واحتمال الكهرباء" و لما الموجه الحر جت الاحمال زادت مالقيناش غاز كافى نستخدمه للكهرباء
سوء تخطيط اه- لا يغتفر اة
ازمه حقيقيه لا
لان محطات توليد الكهرباء موجودة و تستطيع الانتاج - حقول الغاز انتاجها يكفى للاستهلاك المحلى والتصدير بس احنا الى عملنا كدة فى نفسنا عشان الاحتياج للعمله الصعبه

مصر الفساد لديها ينخر حتى العظم وعدم التخطيط الجيد وسوء اداره وعدم كفائه من المسؤلين هذه هي ملخص مشاكل مصر

انا ملاحظ ان الاخوة العرب مهتمين بالموضوع اكتر من المصريين !!!
احنا يا جماعه بعنا الغاز كله " واحتمال الكهرباء" و لما الموجه الحر جت الاحمال زادت مالقيناش غاز كافى نستخدمه للكهرباء
سوء تخطيط اه- لا يغتفر اة
ازمه حقيقيه لا
لان محطات توليد الكهرباء موجودة و تستطيع الانتاج - حقول الغاز انتاجها يكفى للاستهلاك المحلى والتصدير بس احنا الى عملنا كدة فى نفسنا عشان الاحتياج للعمله الصعبه
على الاقل الجيش يوفر مولدات كهربائية للأحياء لتخفيض الضغط على الشبكة الرئيسية وبالتالي لن يعاني احد من انقطاع الكهرباء ... مسألة قطع الكهرباء بالتناوب هذه دليل على إفلاس الحكومة المصرية ... اسمح لي اكلمك بلهجتك ... دي حاجه ماينسكتش عليها ... انت بتبيع الغاز وبتودي الفلوس فين .. انت عايز مستثمرين ومش قادر توفر لهم كهرباء .. ايه يعني !!! اجيب مستثمر ويجيب معاه مولد كهرباء ... اي الفشل ده .. عامل عاصمه اداريه وانت عندك نقص في الطاقه وشوارع هباب

مجرد ازمه مؤقته لعده ايام ليس اكثر والكهرباء تقطع حتى فى ايطاليا واليونان وقبرص ومالطا واغلب الدول العربيه بسبب تصدير الغاز والموجه الحاره الغير مسبوقه والاستهلاك غير المتوقع مصر تنشىء اكثر من 30 الف ميجا وات طاقه متجدده من الرياح والشمس 25000 ميجا وات بالاضافه الى المحطه النوويه 5000 ميجا وات فى ظرف 5 سنوات ستكون جاهزه

لا يوجد اى مشكله مزمنه فى الكهرباء ولن يوجد

مصر عملاق قادم شاء من شاء وابى من ابى ولا يوجد عملاق غيرها فى المستقبل ولن يعطلنا دوشه الذباب مهما حاولوا

على الاقل الجيش يوفر مولدات كهربائية للأحياء لتخفيض الضغط على الشبكة الرئيسية وبالتالي لن يعاني احد من انقطاع الكهرباء ... مسألة قطع الكهرباء بالتناوب هذه دليل على إفلاس الحكومة المصرية ... اسمح لي اكلمك بلهجتك ... دي حاجه ماينسكتش عليها ... انت بتبيع الغاز وبتودي الفلوس فين .. انت عايز مستثمرين ومش قادر توفر لهم كهرباء .. ايه يعني !!! اجيب مستثمر ويجيب معاه مولد كهرباء ... اي الفشل ده .. عامل عاصمه اداريه وانت عندك نقص في الطاقه وشوارع هباب
هو انا وضحت سبب الازمه ايه و انها مشكله بسبب بيع الغاز تقريبا وليست ازمه عدم القدرة على انتاج الكهرباء
عامتا الازمه بقالها اسبوع فقط و عشان تحكم على الموضوع و ان الدوله غير قادرة على توفير الكهرباء للمستثمرين محتاج تتقل شويه .
بص نا امبارح الكهرياء اتقطعت عندى مرتين كل مرة ساعه
بس النهاردة لسه متقطعتش الحمد لله

مجرد ازمه مؤقته لعده ايام ليس اكثر والكهرباء تقطع حتى فى ايطاليا واليونان وقبرص ومالطا واغلب الدول العربيه بسبب تصدير الغاز والموجه الحاره الغير مسبوقه والاستهلاك غير المتوقع مصر تنشىء اكثر من 30 الف ميجا وات طاقه متجدده من الرياح والشمس 25000 ميجا وات بالاضافه الى المحطه النوويه 5000 ميجا وات فى ظرف 5 سنوات ستكون جاهزه

لا يوجد اى مشكله مزمنه فى الكهرباء ولن يوجد

مصر عملاق قادم شاء من شاء وابى من ابى ولا يوجد عملاق غيرها فى المستقبل ولن يعطلنا دوشه الذباب مهما حاولوا

الله يكثر من امثالك

( واعتصموا بحبل الله جميعا ولا تفرقوا )

كِلْتا يَدَيْهِ غِيَاثٌ عَمَّ نَفعُهُمَا
يُسْتَوْكَفانِ، وَلا يَعرُوهُما عَدَمُ
سَهْلُ الخَلِيقَةِ، لا تُخشى بَوَادِرُهُ
يَزِينُهُ اثنانِ: حُسنُ الخَلقِ وَالشّيمُ
حَمّالُ أثقالِ أقوَامٍ، إذا افتُدِحُوا
حُلوُ الشّمائلِ، تَحلُو عندَهُ نَعَمُ
ما قال: لا قطُّ، إلاّ في تَشَهُّدِهِ،
لَوْلا التّشَهّدُ كانَتْ لاءَهُ نَعَمُ

هو انا وضحت سبب الازمه ايه و انها مشكله بسبب بيع الغاز تقريبا وليست ازمه عدم القدرة على انتاج الكهرباء
عامتا الازمه بقالها اسبوع فقط و عشان تحكم على الموضوع و ان الدوله غير قادرة على توفير الكهرباء للمستثمرين محتاج تتقل شويه .
بص نا امبارح الكهرياء اتقطعت عندى مرتين كل مرة ساعه
بس النهاردة لسه متقطعتش الحمد لله
انت بتبيع حاجه انت في امس الحاجه لها .. طيب قول للدولة توقف شراء الاسلحة وتشتغل صح عشان توفر دولارات .. هي الدولة ما فيهاش مستشارين ولا خبراء .. هل من المعقول انني اقول انني سأبيع الغاز فترة اسبوعين واترك الناس تتشوي بالحر عشان أوفر كم دولار وبالأخير اعمل كوبري إداري فيهم خيبتي ... متعصبنيش يا بريديتور وتسيبني اكثر بالكلام

هل الجيش المصري يبيع الواح الطاقة الشمسية ويركبها للخواص؟😂

الكهرباء لا تقطع على المناطق السياحيه ولا على المناطق الصناعيه شوف غيرها

موسم سياحى تاريخى ان شاء الله ونقل مصانع الى مصر من كل الدول وفى جميع المجالات
حياتنا كلها واخوتك العرب ينتظرون ان يستيقظ العملاق المصري لكن للأسف كل يوم يبرك برك الجمل ولا يقوى على النهوض .
لا اعتقد انه في احد يكره مصر ولا غيرها لكن الأوضاع لا تبشر بالخير ولا توجد أي مؤامرة يا حلاوة

الكهرباء لا تقطع على المناطق السياحيه ولا على المناطق الصناعيه شوف غيرها

موسم سياحى تاريخى ان شاء الله ونقل مصانع الى مصر من كل الدول وفى جميع المجالات
ليه مبسوط ؟!

يعني الغريب متكيف خمس نجوم و المواطن مش لاقي لا اكل و لا ميه و لا كهرباء ؟ ده يرضي ربنا ؟

#معرئيس

ليه مبسوط ؟!

يعني الغريب متكيف خمس نجوم و المواطن مش لاقي لا اكل و لا ميه و لا كهرباء ؟ ده يرضي ربنا ؟

#معرئيس
وانت مالك 😂 اديلو ماية وكمان مايوه وكهربة لأخونا المصري.
لو المصري يللقى مية وكهربة لازم تقطع عنه لأن الإخوان واثيويبا هوما المسؤولين

عودة
أعلى