صنع في السعودية طلاء أبيض يخفض درجات الحرارة ويوفر الطاقة

التفاعل
67,154 839 0

صنع في السعودية طلاء أبيض يخفض درجات الحرارة ويوفر الطاقة​

أنا ساكن في الدور الأخير وما أدراكم و أكتر حد ممكن يقدر الطلاء ده 🔥🥵

التقرير مايذكر السعودية ممكن خطأ من القناة

٨ درجات نهار و ١٩ ليل يعني وداعا للمكيفات

هل يوجد منتج في مصر يعطي نفس النتيجه
موجود منتجات كتير بس معتقدش هتلاقيها فى المحلات لأنها بتبقا مخصصه لطلاء الأسفلت مش المنازل لكن عيبها الوحيد بيكون ان سعرها غالى جدا وده الى محدش لقى له حل لتخفيض سعرها أتمنى سعره يكون منخفض بالنسبة للانواع العادية

ممكن تشوف حد محترف فى الدهانات وتخليه يدمج لك المادة دى مع دهان او غراء وهتلاقي فرق كبير وهتدعيلي كمان

كالسيوم هيدروكسيد الشركة المتحدة

موجود منتجات كتير بس معتقدش هتلاقيها فى المحلات لأنها بتبقا مخصصه لطلاء الأسفلت مش المنازل لكن عيبها الوحيد بيكون ان سعرها غالى جدا وده الى محدش لقى له حل لتخفيض سعرها أتمنى سعره يكون منخفض بالنسبة للانواع العادية​

لا يوجد في مصر اي طلاء مشابه .. اساسا الأبتكار اُعلن عنه بشكل رسمي من قبل شيلوا رون
أستاذ الهندسة الميكانيكية في جامعة بوردو هو وفريقه لأول مره في 2020

واصبح جاهز للأستخدام التجاري في العام 2021 !
-
واصبحت تصنعه فوراً الشركات السعودية بعدها بعدة أشهر قليلة
وهذا اول استخدام حقيقي له على ارض الواقع في المملكة "مُصنع سعودياً"
-
طبعاً هذا المصنع يصنع كذلك الـpolyurea Anti-blast المضاد لإنفجارات الصواريخ والدرونات
والعبوات الناسفة وعوامل التأكل ومختلف الضربات والهجمات الغير مباشرة
" والذي تم الأستهزاء به سابقاً من بعض الأخوة "
:)

لا يوجد في مصر اي طلاء مشابه .. اساسا الأبتكار اُعلن عنه بشكل رسمي من قبل شيلوا رون
أستاذ الهندسة الميكانيكية في جامعة بوردو هو وفريقه لأول مره في 2020

واصبح جاهز للأستخدام التجاري في العام 2021 !
-
واصبحت تصنعه فوراً الشركات السعودية بعدها بعدة أشهر قليلة
وهذا اول استخدام حقيقي له على ارض الواقع في المملكة "مُصنع سعودياً"
-
طبعاً هذا المصنع يصنع كذلك الـpolyurea Anti-blast المضاد لإنفجارات الصواريخ والدرونات
والعبوات الناسفة وعوامل التأكل ومختلف الضربات والهجمات الغير مباشرة
" والذي تم الأستهزاء به سابقاً من بعض الأخوة "
:)
لوتقصد مواد لتخفيض حرارة الأسطح فا انا لسه مشارك مادة بتستخدم بالفعل أما لو تقصد انه بيخفض بدرجة أعلى من الطبيعى الى بيتراوح بين 5الى6 درجات فا يترك الأمر للتجربة هيا الى هتحكم لما ينزل للسوق

للمعلومية المنتج المستخدم في دهان الارصفة والاسفلت هو استرا كالك من منتجات شركة استرا للتعدين .

عن أسترا للتعدين

تأسست شركة أسترا للتعدين في عام 2011 ، (شركة تابعة لشركة أسترا للتصنيع) هي شركة سعودية ذات مسؤولية محدودة. تنشط الشركة في مجال التنقيب عن الخامات والمعادن في المملكة العربية السعودية وإنشاء مصانع لمعالجتها والتي بدورها قادرة على تطويرها

سعر الجالون

349 ر.س

يستاهل مادام يوفر بحرارة المبنى

للمعلومية المنتج المستخدم في دهان الارصفة والاسفلت هو استرا كالك من منتجات شركة استرا للتعدين .

عن أسترا للتعدين

تأسست شركة أسترا للتعدين في عام 2011 ، (شركة تابعة لشركة أسترا للتصنيع) هي شركة سعودية ذات مسؤولية محدودة. تنشط الشركة في مجال التنقيب عن الخامات والمعادن في المملكة العربية السعودية وإنشاء مصانع لمعالجتها والتي بدورها قادرة على تطويرها

سعر الجالون

349 ر.س

يستاهل مادام يوفر بحرارة المبنى
كويس إنك جبت الشركة المنتجه علشان انا واثق ان كالسيوم هيدروكسيد من المواد الأساسية فيه

لوتقصد مواد لتخفيض حرارة الأسطح فا انا لسه مشارك مادة بتستخدم بالفعل أما لو تقصد انه بيخفض بدرجة أعلى من الطبيعى الى بيتراوح بين 5الى6 درجات فا يترك الأمر للتجربة هيا الى هتحكم لما ينزل للسوق​

- انا اقصد تحديداً هذا الطلاء السعودي الذي يستخدم كبريتات الباريوم
ويعكس 98٪ من ضوء الشمس وإشعاع حرارة الأشعة تحت الحمراء
-
في الرياض تجربة حية :
تمت التجربة على الطلاء الأبيض الساعة الثانية عشرة ظهرًا بالتوقيت المحلي، حيث تصل درجات الحرارة إلى 46 درجة مئوية.
بخطوة بسيطة للوقوف على الطلاء الأبيض في الرياض تنخفض درجة الحرارة إلى 20 درجة مئوية.

😅 رحنا فيها بكره يفرض في الكود السعودي على الاقل بداخل او كطبقه اوليه
يباشا شكارة كالسيوم واى دهان ودربهم على بعض والدكر يلاقي الفرق هوا حد هيفتش ومش بعيد يغشو البودر كمان الصنايعية ولاد عفاريت مبيغلبوش عندنا بيعملو خلطة بلدى كده بتبقا غراء ودهان والبودرة وافرد ومحدش دريان بحاجة والغريبه انها فعلا بتسقع السقف 🤣

يباشا شكارة كالسيوم واى دهان ودربهم على بعض والدكر يلاقي الفرق هوا حد هيفتش ومش بعيد يغشو البودر كمان الصنايعية ولاد عفاريت مبيغلبوش عندنا بيعملو خلطة بلدى كده بتبقا غراء ودهان والبودرة وافرد ومحدش دريان بحاجة والغريبه انها فعلا بتسقع السقف 🤣

عندنا اي شك على المختبر عدل 😂 واستلام يد بيد من الفرد لمسؤول حكومي في موضوع العزل

منتج الجزيره منافس بس غالي

طلاء مائي مرن عازل ممتاز للماء على مختلف الأسطح ويعزل الحرارة بتكنولوجيا الانعكاس لأشعة الشمس مما يخفض درجة الحرارة الداخلية ويقلل تكلفة الطاقة.

الاقل سعر في منتجات الجزيره مكسيم ويستخدم بالخارج ويخفض الكهرباء ويستخدم لتخفيض درجة الحراره للداخل لكن المميز عن المنتج المبتكر هنا لك حرية اختيار الالوان

نوع اخر من الجزيرة مكسيم سيلك يؤدي نفس الغرض لكن سعر البرميل عالي جدا (18 متر)

وممكن تستخدم ده مصنعهم فى الشرقية وهتلاقي الشكارة سعرها كلام فاضى بيقولو الطن ب 2300 جنيه يعنى الشكارة هتكون كلام فاضى ولا حاجة وربنا يرحمك من الحر ده اليومين دول صعبين جدا ❤

التعديل الأخير:
عندنا اي شك على المختبر عدل 😂 واستلام يد بيد من الفرد لمسؤول حكومي في موضوع العزل

مشاهدة المرفق 606642

منتج الجزيره منافس بس غالي

طلاء مائي مرن عازل ممتاز للماء على مختلف الأسطح ويعزل الحرارة بتكنولوجيا الانعكاس لأشعة الشمس مما يخفض درجة الحرارة الداخلية ويقلل تكلفة الطاقة.

الاقل سعر في منتجات الجزيره مكسيم ويستخدم بالخارج ويخفض الكهرباء ويستخدم لتخفيض درجة الحراره للداخل لكن المميز عن المنتج المبتكر هنا لك حرية اختيار الالوان

نوع اخر من الجزيرة مكسيم سيلك يؤدي نفس الغرض لكن سعر البرميل عالي جدا (18 متر)

أصل المواد الأساسية للعزل تتعد على الأيد هوا مش هيجبرك تستخدم شركة بعينها وانا هنا بتحدث عن منازل الأفراد مش المشاريع الكبيرة بس فى النهاية الأساس يا البوليسترين يا كالسيوم هيدروكسيد طبعا النسب والتركيبات بتختلف لكن الأساس واحد تقريبا أما المهندسين الى بيستلمو فا كل واحد وضميره لو كلهم شرفاء مكنتش شفت منازل بتقع او بتتشقق فى كل الدول العربية الأهم هوا الشغل صح ولا لا أما المواد فا فيها اخد ورد

اكيد شركات المكيفات هيتحالفو ضده
المبدأ موجود من زمان ومواد العزل الممتازة عيبها ديما بيكون التكلفة لذالك فى مصر أغلب المصانع لما بتيجي تعزل بنستخدم البودرة علشان تكلفتها أرخص وبتشتغل مساحات كبيرة

المبدأ موجود من زمان ومواد العزل الممتازة عيبها ديما بيكون التكلفة لذالك فى مصر أغلب المصانع لما بتيجي تعزل بنستخدم البودرة علشان تكلفتها أرخص وبتشتغل مساحات كبيرة
كنت فاكر أن العزل هو منع الحرارة او الماء من التسرب والانتقال من مكان للتاني

لكن فكرة خفض الحرارة هل يعتبر عزل؟

عودة
أعلى