ليبيا تسلم لمصر 25 طفلاً حاولوا الهجرة لإيطاليا

انا بتجنب اشارك فى اى خبر سلبى عن بلدى خايف تكون مشاركتى خيانه لنفسى قبل بلدى رغم انى ليا رأى مخالف من ٢٠١٣ بس بحتفظ بيه لنفسى. حقيقى انا تعبت ومبقتش قادر اسكت انا مش عايز ابان شمتان ولا فرحان ان رأيى طلع صح من الاول لأن انا فى المدعكه دى ومتأثر جدااا فى كل شئ فى حياتى اليومية.
الى عايز اقوله انا بقيت عايش فى كابوس والفكره ان الواحد دايس على نفسه جامد فى الشغل وكل شئ ومبيحصلش حاجه. كل ما الواحد يتقدم خطوة البلد ترجعه ١٠٠ خطوة.
انا عن نفسى بحضر الزماله الامريكيه حاليا وبدعى ربنا انى انجح واهرب من القرف ده كله.
الله يرزقك ويحقق امانيك يا رب

:)

اولا الموضوع دة من قبل ٢٠١٣ و من ايام مبارك كمان (ابحث شوية عن هجرة الاطفال) حتي صاحب الموضوع نزل مقال من فبراير 2013

انت ياصديقي هتسافر عادي، الدور و الباقي علي الفقير و البسيط، اللي حتي لن يجد طبيب يعالجة. و هيصطدم بعدد من المهاجرين الافارقة كمان... الله يكون في عونهم. و فيه كلاب شمتانه فيهم و بتتسلي بمشاهدتهم

ربنا يعفينا من هذا الهم و يصلح الحال.
انا بتكلم على الحال بصورة عامة. المعيشه بقت صعبة جداااا هنا.

اولا الموضوع دة من قبل ٢٠١٣ و من ايام مبارك كمان (ابحث شوية عن هجرة الاطفال) حتي صاحب الموضوع نزل مقال من فبراير 2013

انت ياصديقي هتسافر عادي، الدور و الباقي علي الفقير و البسيط، اللي حتي لن يجد طبيب يعالجة. و هيصطدم بعدد من المهاجرين الافارقة كمان... الله يكون في عونهم. و فيه كلاب شمتانه فيهم و بتتسلي بمشاهدتهم

ربنا يعفينا من هذا الهم و يصلح الحال.
لا هيلاقى طبيب جامعات اهلية وافارقه واخدين طب ب ٦٠٠ دولار وشوية ناس مبتعرفش تفك الخط. هيفضلوا هنا ويفعصوا فى الشعب براحتهم.

انا بتكلم على الحال بصورة عامة. المعيشه بقت صعبة جداااا هنا.
صحيح

بس كما ذكرنا لك صاحب الموضوع فاتحه للشماته في المصريين فليس مجال لذكر حال الفقراء لان هذا يدفع لدية نشوه الفرح. كان بيشمت سابقا في اكلات الفقراء و بيتريق عليهم و معروف بكلامة القذر العنصري تجاه المصريين حتى تم حظر اكثر من حساب له

الموضوع عامل كانك روحت الي ابليس و اشتكيت له ان الناس بطلت صلاة و تفعل المعاصي

لا هيلاقى طبيب جامعات اهلية وافارقه واخدين طب ب ٦٠٠ دولار وشوية ناس مبتعرفش تفك الخط. هيفضلوا هنا ويفعصوا فى الشعب براحتهم.
هي دي المشكلة اصلا. اذا كان مستوي الطبيب المصري كان متواضع فما بالك هؤلاء؟!

التأشيرات اصدارها وتسهيل الحصول عليها ليست في يد الحكومة المصرية انما هي حق سيادي للدول تمنحها وتعطى حسب قوة جواز سفرك
حقيقه الامر مختلف مع تركيا ضغطت علي الاتحاد الاوروبي لتسهيل التأشيرات للأتراك في قضيه اللاجئين
تأشيرات الشينجن لمصر بالغه الصعوبه ومتطلباتها كثيره

وضع اللوم على الازمة الليبية وانها سبب الوحيد والحصري للمشاكل في مصر ادعاء سخيف مثل ادعاء ان غزة تقوم بتهريب السلاح الى سيناء !!!!، حتى لو كانت الحدود الليبية مؤمنة 100 % وهنالك جدار عازل ما زال لديك الحدود الجنوبية مع السودان وازمة انتشار السلاح في الداخل

وضع اللوم على الازمة الليبية وانها سبب الوحيد والحصري للمشاكل في مصر ادعاء سخيف مثل ادعاء ان غزة تقوم بتهريب السلاح الى سيناء !!!!، حتى لو كانت الحدود الليبية مؤمنة 100 % وهنالك جدار عازل ما زال لديك الحدود الجنوبية مع السودان وازمة انتشار السلاح في الداخل
في عبر شوية ارهابين الحدود من ليبيا و دبحوا اتوبيس مليان اقباط امام اولادهم، لذلك لايجب لوم ليبيا في اي شئ ، لا يجب اللوم علي تهريب السلاح نهائيا و لا على اي شئ

حتي المجتمع الدولي و أوروبا لا تلوم ليبيا علي اي شئ و لا تتحدث انها احد اكبر الدول في الاتجار بالبشر

المركز الاول عالميا مبروك

ياخي الاخوة في ليبيا لهم كامل الاحترام و التقدير و لا احد يلومهم علي كل مشاكل مصر (كما ذكرت) فمصر فعلا لديها تقصير في هذا الملف و في التعليقات لم ننكر ذلك... لكن با يجب اهمال ليبيا اطلاقا.

عدم استقرار ليبيا و السودان و غزة هو كارثة علي مصر. و موقع مصر وسط منطقة كلها حروب هو مصيبة

كل مرة افتح المنتدى الاقي عضو سعودي عامل موضوع عن مصر
مرة تهنئة بثورة 30 يونيو ومرة مقترح بخصخصة قناة السويس ومرة عن هجرة غير شرعية للمصريين عبر ليبيا
وكلها مواضيع غير عسكرية

مش لاقي تفسير جيد للموضوع الصراحة

كل مرة افتح المنتدى الاقي عضو سعودي عامل موضوع عن مصر
مرة تهنئة بثورة 30 يونيو ومرة مقترح بخصخصة قناة السويس ومرة عن هجرة غير شرعية للمصريين عبر ليبيا
وكلها مواضيع غير عسكرية

مش لاقي تفسير جيد للموضوع الصراحة
المنتدى سعودي لكل العرب ومصر ماشاء الله ترند العالم العربي
هل تتوقع من احد الاعضاء يذهب لمنتدى فتكات قسم الطبخ ويكتب عن ابو جغود رئيس كوريا الشمالية
اذا كتب موضوع عن مصر ورئيت فيه اساءه ارفع شكوى للادارة وهي فقط من لها الحق في قبول شكواك او لا وهي من تقييم الموضوع
اما من ناحية النقاش ما فيه شيء ما دام لايوجد به ما يمس عقيدتنا او التعدي على الغير بغير وجه حق .

صحيح

بس كما ذكرنا لك صاحب الموضوع فاتحه للشماته في المصريين فليس مجال لذكر حال الفقراء لان هذا يدفع لدية نشوه الفرح. كان بيشمت سابقا في اكلات الفقراء و بيتريق عليهم و معروف بكلامة القذر العنصري تجاه المصريين حتى تم حظر اكثر من حساب له

الموضوع عامل كانك روحت الي ابليس و اشتكيت له ان الناس بطلت صلاة و تفعل المعاصي
الرجال متضايق وعنده ماساه وانت بدل تقول له كلمه حلوه وتدعي له جالس تقول له اسكت وتبرر للي وصله الحال هذا !
هي دي المشكلة اصلا. اذا كان مستوي الطبيب المصري كان متواضع فما بالك هؤلاء؟!
بعدين برجع لك فيها لاتنساها وتجحد كالعادة..

نصف شباب مصر تقريبا أصبح حلمه الهجرة حتى وإن كانت الوسيلة ما نراه ف هذا الموضوع .
95% قصدك
وال5 الباقيين اولاد الضباط ووكلاء النيابه والقضاه ورجال الاعمال اللي هم سكان مدينتي والشيخ زايد يعني

الرجال متضايق وعنده ماساه وانت بدل تقول له كلمه حلوه وتدعي له جالس تقول له اسكت وتبرر للي وصله الحال هذا !

ليس لدية مأساة و لا سئ. هو يمر بمرحلة و ان شاء الله ربنا هيكرمة و يكون افضل منك و من صاحب الموضوع

و القذارة ياعزيزي ان الموضوع اصلا معمول للشماته و التسلية بهموم الفقراء

بعدين برجع لك فيها لاتنساها وتجحد كالعادة..

ارجع استخدمه براحتك 😂

انا اصلا بقولك حكومة بلدك تقتلكم باستقدام 65 الف طبيب في خطة ممنهج لتدمير صحة السعوديين و هذا كلامي

كل طفل مدفوع عنه مابين 30 الي 40 الف دولار لنقله الي اوروبا
مستحيل اغلبهم لو مكنوش كلهم م يملكوش المبلغ ده لو بمتلكوه مش هيركبوا مركب الا توصل او تغرق

الحدود الليبية المصرية شاسعة تقريبا 1000 كيلو متر حتى لو قام حرس الحدود المصري و الليبي بعملهم على أكمل وجه سيضل التهريب و لو بنسبة بسيطة
واساسا مستحيل يتم تامين 1000 كيلو ع مدار الساعه
يراجل بتكلم مين تلاقي حرس الحدود ف الجانبين واخد رشوه اساسا

عودة
أعلى