خطير: فاغنر تعلن الحرب على وزارة الدفاع الروسية

كيف ستنتهي الأزمة الروسية

• مجموع المصوتين
    248
ربنا يمهل ولا يهمل لن ننسى حلب لن ننسى القصف الوحشي الروسي بسوريا دارت الدنيا وروسيا كل يوم بعد يوم تضعف من مشاكلها الداخليه والخارجية

التعديل الأخير:
قناة فاغنر على التيلجرام:
لجميع الوحدات والكتائب من لا ينضم لنا ستعتبره عميل لاوكرانيا
إذن لأجل من تحارب فاجنر إن لم يكن من أجل الجيش الروسي فمن أجل من عجيب!!

للتوضيح الشعب الروسي لم ينزل للميادين اي الكفه تميل لصالح شويغو

قائد فاغنر يعتبر ملياردير وهذه الفئة مكروهة من الشعب الروسي .. حتى لو وصل الى قلب كييف، الروس لديهم عقدة من رجال الاعمال ذوي النفوذ ..

شويغو ضمن مثلث ذو شعبية و نفوذ لا يمكن لفاغنر مجاراته في روسيا وهو مثلث بوتين لافروف شويغو .. يديرون كل شيء و البقية مجرد واجهات مختلفة ..

ايوة كل دا جميل
بس الموضوع خطر على بوتين اصلا
لان بالعقل انا بيرجوزين عملت انقلاب باسم فساد وزارة الدفاع و حركت الجماهير و الموضوع كبر و اصلا الدولة شبه منهارة من العقوبات و انا طموح السنين من طباخ لرئيس اكبر شركة مرتزقة في العالم و الزهر لعب معايا اقف ليه قبل بوتين ما اخد السلطة كلها ليا .. دا حتى الشعب نفسه حيطالبه بكده

اي سياسي مش بوتين حيشوف التهديد دا من خطة زي دي و استحالة يوافق عليها بعيدا عن اوكرانيا و الحرب اصلا
الانتخابات قربت في روسيا على بوتين اصلاح الوضع و بسلمية

الانشقاق و تهديد الدولة الروسية ده اول اسباب و مبررات استخدام النووي و بوتين ذكر ده.

ضرب اوكرانيا بالنووي التكتيكي هيكون متبرر عشان روسبا حصل فيها انشقاق.

يعني حجة اودام العالم لاستخدام النووي
ده كده لعب بالنار
في انشقاق فعلا

ايوة كل دا جميل
بس الموضوع خطر على بوتين اصلا
لان بالعقل انا بيرجوزين عملت انقلاب باسم فساد وزارة الدفاع و حركت الجماهير و الموضوع كبر و اصلا الدولة شبه منهارة من العقوبات و انا طموح السنين من طباخ لرئيس اكبر شركة مرتزقة في العالم و الزهر لعب معايا اقف ليه قبل بوتين ما اخد السلطة كلها ليا .. دا حتى الشعب نفسه حيطالبه بكده

اي سياسي مش بوتين حيشوف التهديد دا من خطة زي دي و استحالة يوافق عليها بعيدا عن اوكرانيا و الحرب اصلا
متنساش حاجتين
بيرجوزين روسي وطني جدا
ثاني شيء .. اغلب فاجنر مرتزقة مساجين من جنسيات مختلفة ملهمش لازمة و ممكن التضحية بيهم في اي وقت.

بيرجوزين سبق هدد الكرملين بنفاذ الذخيرة و طلع تمويه و كانو متفقين علي كده و بعدها ظهر فيديو وجود بيرجوزين مع كميات ذخيرة اوكرانية كبيرة استحوذ عليها.

بيرجوزين طموح بس مش غبي .. هو هيكون ليه دور في الحكومة الروسية لو الخطة ديه نجحت.

روسيا بوتين مش هي روسيا يلتسن.

أقامت FSB ، بدعم من السوفييت ، حواجز طرق على طريق موسكو - فورونيج - روستوف أون دون - بي بي سي

ويؤمر من هم في الخدمة بفتح النار "في حالة وجود تهديد".

قائد فاغنر يعتبر ملياردير وهذه الفئة مكروهة من الشعب الروسي .. حتى لو وصل الى قلب كييف، الروس لديهم عقدة من رجال الاعمال ذوي النفوذ ..

شويغو ضمن مثلث ذو شعبية و نفوذ لا يمكن لفاغنر مجاراته في روسيا وهو مثلث بوتين لافروف شويغو .. يديرون كل شيء و البقية مجرد واجهات مختلفة ..
بعض يطالب بتعيين سوروفيكين وزيرا للدفاع بدل شويغو

سيطرت قوات العمليات الخاصة (SSO) بقيادة اللواء فاليري فلوستيكوف على مقر وزارة الدفاع
في فرونزينسكايا في موسكو. في الوقت الحالي ،
لا توجد طريقة لمعرفة من يقف إلى جانبه حقًا: Shoigu أو Prigozhin. ام ربما "انتظر وانظر واصطف مع المنتصر".

عودة
أعلى