كمين لدورية إسرائيله على الحدود المصريه

تهريب المخدرات عبر حدود الدول مافيها نقاش حقيقي

لكن اشكك بالرواية ان الجندي دخل حدود بلد اخرى عشان مخدرات وجلس ينتظر ساعات
يا أخي المشكلة كبيرة جدا

الأسرائليين بعد ما كانوا بيهاجموا مصر و بيقولوا ان كلام المصريين كذب وخداع وما الى ذلك اصبحوا يهاجموا الجيش الاسرائيلي

فيه صحفيين قدروا يتوصلوا ان الجيش الاسرائيلي كان يقوم باطفاء كاميرات المراقبة اثناء التهريب

فيه مصايب لو تخش على تويتر على الحسابات الاسرائيلية هتلاقي مصايب

انا من وجهة نظري بغض النظر عن اني مصري

كلام المتحدث العسكري المصري كان موزون جدا

اسرائيل اللي حطت نفسها في وضع غلط جدا بالهجوم على مصر قبل انتهاء التحقيقات وده دلوقتي مسبب ازمة لو استغلت مصر اللي حصل

هتطلع منها بمكاسب جمة

لانه اصبح ليس هناك امان من طرف الجيش الاسرائيلي بسبب تعاونه في تهريب الاسلحة و المخدرات

يا أخي المشكلة كبيرة جدا

الأسرائليين بعد ما كانوا بيهاجموا مصر و بيقولوا ان كلام المصريين كذب وخداع وما الى ذلك اصبحوا يهاجموا الجيش الاسرائيلي

فيه صحفيين قدروا يتوصلوا ان الجيش الاسرائيلي كان يقوم باطفاء كاميرات المراقبة اثناء التهريب

اسرائيل اللي حطت نفسها في وضع غلط جدا بالهجوم على مصر قبل انتهاء التحقيقات وده دلوقتي مسبب ازمة لو استغلت مصر اللي حصل

هتطلع منها بمكاسب جمة

لانه اصبح ليس هناك امان من طرف الجيش الاسرائيلي بسبب تعاونه في تهريب الاسلحة و المخدرات

الحقيقي هي والعه في اسرائيل من قبل الحادثة
كثير حسابات وجدت ضالتها بهذا الحدث للحديث عن الحكومة وغيرهم

يا أخي المشكلة كبيرة جدا

هتطلع منها بمكاسب جمة

اللي كشف دا كله صحفي اسرائيلي امس علي احدي القنوات هناك وفضح الجميع جيش وحكومه والجنود
وقليل عليهم القتل وفضايح ما حدث

صحيح لكن إستخباراتهم قويه للغايه
استخباراتهم معتمدة على طول النفس في إسقاط العملاء وتجنيدهم

يتم انتقاء ضعاف النفوس بشكل دقيق , بيشوفوا نقطة ضعف العميل في حاجتين لا ثالث لهما , الجنس والمال

غير هيك تقريباً ما فيه اي مدخل لإسقاط العملاء

استخباراتهم معتمدة على طول النفس في إسقاط العملاء وتجنيدهم

يتم انتقاء ضعاف النفوس بشكل دقيق , بيشوفوا نقطة ضعف العميل في حاجتين لا ثالث لهما , الجنس والمال

غير هيك تقريباً ما فيه اي مدخل لإسقاط العملاء

او لوي ذراع

يا أخي المشكلة كبيرة جدا

هتطلع منها بمكاسب جمة

جنود الاحتلال يشاركون بتهريب المخدرات و بعض يشارك بتهريب السلاح للمقاومة و هناك الكثير من حوادث سرقة الاسلحة من معسكرات الجيش الصهيوني

جنود الاحتلال يشاركون بتهريب المخدرات و بعض يشارك بتهريب السلاح للمقاومة و هناك الكثير من حوادث سرقة الاسلحة من معسكرات الجيش الصهيوني

الموضوع فيه فضيحة كبيرة

لذلك اسرائيل هيا من تحركت بسرعة نحو مصر حتى يتم المام الموضوع ... هذه فضيحة

ما فعله الجندي المصري كان صحيحا حتى الان

السؤال الذي لم يجب حتى الان لماذا لم يعد الجندي المصري و مكث حتى جاءت الدورية وفتح عليها النار

فيه شيء غير مفهوم هنا

فكرة الهجوم على الاسرائليين لانهم يتعاونون معهم في المخدرات وهوا يقوم بواجبه

ليه فضل هناك ام تن حصاره ولم يرد ان يخرج مستسلما على يدهم

الموضوع فيه فضيحة كبيرة

السؤال الذي لم يجب حتى الان لماذا لم يعد الجندي المصري و مكث حتى جاءت الدورية وفتح عليها النار

فيه شيء غير مفهوم هنا

بصراحة اتوقع ان العملية التي قام بها البطل المصري لا علاقة لها بالتهريب ، لانه هو قتل المجندين الاثنين قرب الحدود ثم تقدم لمسافة كيلو و نص داخل الاراضي المحتلة و اتوقع انه كان يبحث عن صيد اخر .

مصر تعاملت مع الموضوع ببرود شديد و اصدرت بيان و بعديها تجنبت الخوض في تفاصيل الموضوع لانهم عارفين ان الصهاينة ما رح يردوا و بالنسبة لمصر مشكلة و صارت و انتهت + الصهاينة مستحيل يوتروا العلاقات مع مصر تعتبر الضامن لاي مفاوضات بين الصهاينة و المقاومة ( بغض النظر ان الصهاينة كلاب و ما بلتزموا ) فبالنسبة للصهاينة العلاقات مع مصر اهم من قتل ٣ جنود صهاينة

الدواعش يتناقلون هذا البيان ⁉️

الموضوع فيه فضيحة كبيرة

فيه شيء غير مفهوم هنا

كتبت يمكن شاف حاجه وقتل
واحتمال كونه قريب من الحاجز ممكن تم قتله وسحبه لداخل الاراضي المحتلة واتهامه انه طارد الخ

طبعا التجار ماعنده مشكله بالقتل

d
وانت جاي تعمل علينا شريف ومتعاطف مع خونة العهود دول ملهمش عهد ولا كلمة
كام مرة يخالفوا المعاهدات وياخده اراضي الضفة واخده القدس ومستوطنات وكل غدرهم دا وجاي تحاسبنا احنا علي حالة فردية
انا مش بعمل شريف لكن بتكلم بشرف اعرفه انا وانت واي مصري اصيل بيفهم في الاصول. الرئيس السيسي قال اكتر من مرة احنا بنتعامل بشرف في زمن عز فيه الشرف. نقض عهد واتفاق بالسلام وقتل من عاهدناهم بالسلام هو تصرف مناقض للشرف ومناقض للاصول وللرجولة. الضفة احنا مالناش دعوة بيها (عايز تحرر الضفة بشكل شخصي اتفضل حررها ماحدش حايشك زي ما قال الرئيس مبارك ماتجرش البلد كلها في صراع) احنا ماعندناش رفاهية الدخول في حرب احنا لسنا بحاجة لها. صراع مع اسرايل بدون داعي هو في مصلحة اعداء مصر وليس في مصلحة مصر. ولذلك كل اعداء مصر بيسخنونا للصراع مع اسرايل وبيسقفوا للتصرف الاهوج المناقض للاصول الذي قام به الجندي بقتل 3 جنود اسرايليين

عودة
أعلى