كمين لدورية إسرائيله على الحدود المصريه

انا فاهمك و عارف ان محدش حيتقبل وجهة نظري بس دي مبادئي
حاوجها حضربها في الرجل بالرصاص ححيدها ليها مليون طريقة
كلامي واضح انا ضد قتل النساء و اغتصابهم ... اينعم بنهزر بس دا راي
و براحتك ارفع عليها بتاعك بس عمرك ما حتنتصر بدون مبادئ
دا اللي خلا صلاح الدين لحد انهارده اسمه بيلمع في اوروبا برغم قرون من التحوير و التزوير و الحقد و الفرص لكل منهم

بالله بلاش شغل المثالية ده ، ده القاعده العامه بتقول اذا رفعت الايدين تساوت الرؤوس فما بالك بواحده انثي رافعه عليك سلاح واحتمال تقتلك ، وانتا جي تقولي مبادئ متسمحليش اقتلها !

الكلام اللي انتا بتقول عليه ده كان ايام الرسول لما كانت الحرب بالسيوف وكان مانع قتل الاطفال والشيوخ والنساء ، اما دلوقتي الوضع اتغير خالص ممكن واحده انثي تقتل العشرات بسلاحها

ولما يخجل المتحدث العسكري من ذكر اسم المجند ، بينما الطرف الاخر نشر اسماء قتلاه الجنود وصورهم وتفاخر بهم ؟!!

منعا لتداول الامر ومعرفة الميول السياسية\ الدينية للجندي

فبغض النظر عن نتيجة العملية

الا ان مصر كدولة مخطئة في الموقف باكمله لان الجندي استشهد داخل الاراضي الاسرائيلية وليس تراشق نيراني من الحدود

فمصر سياسيا امام المجتمع الدولة "مخطئة" و "معتدية"

فحتما الافضل سياسيا الهدوء

قصف لطائرات اسرائيليه داخل العريش ومناطق اخرى.
بعد المغرب سيتم نشر التفاصيل لان اليوم السبت

اولا: ما ردك على قصف العريش وشيخ زويد ودخول قوات خاصه اسرائيليه لمصر
ثانيا: الاعلام الاسرائلي قطع البث واوقف الاغاني والناطق باسم الجيش الاسرائيلي اصدر ثلاث بيانات حتى الان ولم نسمع باي خبر في الاعلام المصري تعليقك
ثالثا: انا ما زلت عند توقعي ان الشرطي لا علاقه له بالحادثه وقتل بالخطأ مثل الروايه الاسرائيليه الاولى وفقط بعد اجتماع نتن ياهو والاتصالات مع الجانب المصري تم تغييرها للتغطيه على قتل جندي مصري
رابعا: الشمس لا يمكن تغطيتها بالغربال وعبر مهاجمه الاخرين وتجاهل مصيبتك وكارثتك

خامسا: ايام مبارك لم يكن يسمح بهذا الانتهاك
سادسا: الجنود المصريين على الحدود لولا حرصي على سمعه مصر ولا اريد ان تتم محاسبتهم لنشرت لك وضعم على الحدود واسال ان كنت مصريا من خدم هناك
ازاي الحال ؟

لازم يعني النكد
مزه ودمها خفيف وصاحبتها مززز
حرااااااااااااااام عليكم يا مصريين
حد يعمل في النعمه كده

انا مش عارف هي عاجباك في ايه دي غفر
دي حواجبها اتخن من شنبي ::Lamo::

ولما يخجل المتحدث العسكري من ذكر اسم المجند ، بينما الطرف الاخر نشر اسماء قتلاه الجنود وصورهم وتفاخر بهم ؟!!
ببساطة قتل الامر اعلاميا حتي لا يشجع اخرين علي تكرار الهجوم

علي العموم اسرائيل احرص من مصر علي معاهدة السلام
وبغض النظر عن الاعتداء المصري الا انها اكدت انها تتمني ان لا يوثر ذلك علي العلاقات المصرية-الاسرائيلية

وهذة ليست المرة الاولي
هذة ثالث مرة يحدث اعتداء مصري علي جنود حرس حدود اسرائيلين

وهناك مرة رابعة كانت حادثة جوية لاختراق طائرات اف 16 مصرية الاجواء الاسرائيلية بالخطأ وعندما ارسلت القوات الجوية الاسرائيلية طائرات اف 15 لاعتراضهم , قام الطيار المصري بعمل Lock on علي الطائرات الاسرائيلية وجهز وضع الاطلاق لصواريخ جو جو

ومرة خامسة لدرون مصري اخترق الاجواء الاسرائيلية

معاك ..استشهدت بحرب ٢٠٠٦ لان فيها سيطرة كاملة للعدو جوا لكن فشل فى احتلال الارض نتيجة ثبات القوات على الارض ... مثال تانى محاولة اسرائيل فى الثغرة لاحتلال الاسماعيلية و السويس فشلت فشل ذريع عن طريق تضحيات الرجال على الارض و ثابتهم امام الدبابات الاسرائيلية على الرغم من امتلاك العدو للجو فى المنطقة دى ..
و الاهم انا مش بقول نلغى سلاح الجو ...سلاح الجو هيكون قوى داخل الاراضى المصرية مع مظلة الدفاع الجوى ...زى ايام حرب ٧٣ ...و هيزيد عليه لو طورت صواريخ او قذائف ذكية بمدى ٥٠ كم او اكتر بامكانك استهداف عمق اسرائيل بسلاح الجو من داخل الاراضى المصرية ..وده اللى كنت اقصده بتطوير قذائف تطلق بمختلف الوسائل بريةو بحرية و جوية سواء قنابل انزلاقية او صواريخ ... و لازم معاها صواريخ خداعية لارباك الدفاع الجوى للعدو ..
نقطة ضعف اسرائيل الكبرى هى ضعف عمقها الاستراتيجى و نقض العنصر البشرى ... لو المعركة طالت على الارض مش هيستحملوا ..غير ان اى ضربة هتوصل فى العمق هتبقى مؤثرة جدا ... طبعا احنا هندفع ضريبة كبيرة من دم جنودنا لكن الضريبة دى هيبقى تمنها غالى جدا على اسرائيل ...

انتا مش هتخسر شئ اصلا ، انتا شفت صواريخ المقاومه بتعمل اي ف اسرائيل ؟
تخيل مصر جابت كام راجمه صواريخ عل كام مدفع علي الحدود واشتغل دك فيها هيحصل ف اسرائيل ايه ؟ وطبعا الدفاع الجوي هيحمي الراجمات دي من اي قصف جوي اسرائيلي

تخيل عاد اللي مات امس صعيدي والصعيد جنب الكيان :ROFLMAO:

خطأ
الصعيد هو جنوب مصر ، السودان اقرب لنا بما اني صعيدي من اسرائيل

اسرائيل في الشمال الشرقي

خطأ

اسرائيل في الشمال الشرقي

انت مفهمتهوش على فكرة

خطأ

اسرائيل في الشمال الشرقي

اعرف ان الصعيد بالجنوب
بس انت ماتعرف كلامنا عن ايه

كل التحية للشعب المصري البطل
الشعب المصري يحتفي ويحتفل بالبطل المصري
بس واجبنا نقدم العزاء للمدعو طمس
وان شاء الله المصريين يفجعوك بمزيد من احبابك اليهود
وان شاء الله الاردنيين يفجعوك كمان

ويفضل الفخر والعزه لنا بأننا نقتلهم مرارا وتكرارا وميقدروش يفتحوا بقهم بنص كلمه لأننا اكبر شوكه في جوفهم بفضل الله ، تحيا مصر

عودة
أعلى