وكالة فيتش تخفض التصنيف الائتماني لمصر مع نظرة مستقبلية سلبية

@Hegesias

Party Started GIF by Darren Purchese
قصدك ايه بالمشاركة دي؟؟؟

صحيح لذلك قولت ليك ان العام الحالي هو أسوأ عام لمصر
في ظل تعامل الحكومه مع الوضع الإقتصادي الأزمه مستمره وهتكبر 2024 عام مفصلي في مصر

EL-3kaad @EL-3kaad

بس خلي بالك من عام كنت بجيب ليك تصنيفات وتقرير فيتش و كنت بتنكرها و تهملها

في ظل تعامل الحكومه مع الوضع الإقتصادي الأزمه مستمره وهتكبر 2024 عام مفصلي في مصر
التعامل الحكومي زود الازمة اصلا... لكن لو عبرنا العام الحالي و يمكن نصف القادم (مع تحرير كامل لسعر الصرف و طرح علي الاقل الشركات اللي ذكروها) فمصر هتخرج من الازمة أن شاء الله.

و لا اعتقد بالنظرة بتاعت الافلاس و التخلف عن السداد هتحصل....لكن هنلبس خفض في الجنية (متوقع مع الاجتماع القادم) هيزعلنا في التضخم 😢 و الوضع اصلا صعب علي المواطن

EL-3kaad @EL-3kaad

بس خلي بالك من عام كنت بجيب ليك تصنيفات وتقرير فيتش و كنت بتنكرها و تهملها
من زمان بقولك الاقتصاد المصري هش ومعتمد علي القروض والريع ومحتاج هيكله عاجله للبنيه الإنتاجيه المصريه والأزمه الروسيه الأوكرانيه كشفت عوره الاقتصاد بكل بساطه ...

التعامل الحكومي زود الازمة اصلا... لكن لو عبرنا العام الحالي و يمكن نصف القادم (مع تحرير كامل لسعر الصرف و طرح علي الاقل الشركات اللي ذكروها) فمصر هتخرج من الازمة أن شاء الله.

و لا اعتقد بالنظرة بتاعت الافلاس و التخلف عن السداد هتحصل....لكن هنلبس خفض في الجنية (متوقع مع الاجتماع القادم) هيزعلنا في التضخم 😢 و الوضع اصلا صعب علي المواطن
لو خفضت الجنيه في أحسن الأحوال هتبيع أصول ب2 مليار دولار نقطه في بحر الإلتزامات والمديونيه طبعا مش هنتكلم عن ضرر التضخم اللي هيزيد وهيفتك بمدخرات الشعب مع تجمد الإنتاج وضعف القوه الشرائيه

الحل العاجل هيكله الاقتصاد والانفاق الحكومي وهيكله الديون +توحيد الموازنه والإستيلاء علي الصناديق الخاصه

من زمان بقولك الاقتصاد المصري هش ومعتمد علي القروض والريع ومحتاج هيكله عاجله للبنيه الإنتاجيه المصريه والأزمه الروسيه الأوكرانيه كشفت عوره الاقتصاد بكل بساطه ...
و من زمان بقولك البيروقراطية و هيكلة ادارة الدولة و انت ماسك علي منافسة الجيش

و كنت بكلمك علي اسباب تخلف الانتاج الحقيقة و اللي المصنعين ذكروها الان... كنت تقول لع... منافسة الجيش هي السبب!!!

ظهر كل المصنعين لم يتحدث احد عند وجود اي منافسة في سوق فية عجز شديد و كل ذكر ماذكرت من بيروقراطية و فساد اداري و الاراضي الصناعية و التعاملات البنكية و.... اللي من عامين بقولك عليهم و هبقي اجيب ليك المشاركات

و من زمان بشارك التقارير الدولية دي و كنت بترفضها و دلوقتي بقت حلوة...

انا اعترف بعيوب و انت لك عيوب اخري تريد الحديث عنها منها نظرة سودوية جدا من سنوات... مدمجة بعدواة سياسية

لو خفضت الجنيه في أحسن الأحوال هتبيع أصول ب2 مليار دولار نقطه في بحر الإلتزامات والمديونيه طبعا مش هنتكلم عن ضرر التضخم اللي هيزيد وهيفتك بمدخرات الشعب مع تجمد الإنتاج وضعف القوه الشرائيه

الفكرة ليست في قيمة البيع، الفكرة في طمئنة المستثمرين لخروج الدولة و دخول الاستثمارات المباشرة بشكل اكبر

دة هيحسن وضعك جدا... حتي لو بعت الشركات دي ببلاش

الحل العاجل هيكله الاقتصاد والانفاق الحكومي وهيكله الديون .

نتفق في الهيكلة لكن هتاخد وقت... الانفاق طبعا لازم ينخفض... لانحتاج لهيكله الديون الان

و من زمان بقولك البيروقراطية و هيكلة ادارة الدولة و انت ماسك علي منافسة الجيش

و كنت بكلمك علي اسباب تخلف الانتاج الحقيقة و اللي المصنعين ذكروها الان... كنت تقول لع... منافسة الجيش هي السبب!!!

ظهر كل المصنعين لم يتحدث احد عند وجود اي منافسة في سوق فية عجز شديد و كل ذكر ماذكرت من بيروقراطية و فساد اداري و الاراضي الصناعية و التعاملات البنكية و.... اللي من عامين بقولك عليهم و هبقي اجيب ليك المشاركات

و من زمان بشارك التقارير الدولية دي و كنت بترفضها و دلوقتي بقت حلوة...

انا اعترف بعيوب و انت لك عيوب اخري تريد الحديث عنها منها نظرة سودوية جدا من سنوات... مدمجة بعدواة سياسية
البيروقراطيه كانت في زمن مبارك ورغم ذلك كان القطاع الخاص قاطره الاقتصاد المصري مع وجود مشاكل في توزيع الثروات والفساد لكن بقليل من الإصلاحات الوضع هيكون أفضل

تقلص القطاع الخاص بعد 2013 من 62% الي 21% ما السبب غير استيلاء المؤسسات الأمنيه علي الاقتصاد وخنق بيئه الأعمال الحره

الفكرة ليست في قيمة البيع، الفكرة في طمئنة المستثمرين لخروج الدولة و دخول الاستثمارات المباشرة بشكل اكبر

دة هيحسن وضعك جدا... حتي لو بعت الشركات دي ببلاش
مفيش تخارج من الاقتصاد أمنيات صعب أن تتحقق
نتفق في الهيكلة لكن هتاخد وقت... الانفاق طبعا لازم ينخفض... لانحتاج لهيكله الديون الان
لابد من هيكله الاقتصاد الفلوس التي تصرف علي مشاريع حياه كريمه ولا العاصمه ولا الكباري والقطار الكهربائي يتحول جزء منها لتمويل المصانع المتعثره

اللوبي العسكري خلف مؤسسة الرياسة
يخاف على اقتصاده + الحكم

الحل سهل بدولة مدنية

البيروقراطيه كانت في زمن مبارك ورغم ذلك كان القطاع الخاص قاطره الاقتصاد المصري مع وجود مشاكل في توزيع الثروات والفساد لكن بقليل من الإصلاحات الوضع هيكون أفضل

البيروقراطية دمرت الصناعة في عهد مبارك و الصناعة اللي دخلت، دخلت بدعم مباشر في عمليات تحفيز للاستثمار او رغبة للدخول في سوق كان مستقر جدا وقتها

تقلص القطاع الخاص بعد 2013 من 62% الي 21% ما السبب غير استيلاء المؤسسات الأمنيه علي الاقتصاد وخنق بيئه الأعمال الحره

لا سببة ان القطاع العام كان بينمو نمو اسرع من القطاع الخاص في القطاعات الإنشائية الضخمة

القطاع الخاص هو اللي فشل ينمو بنفس معدلات النمو و كان واقف مكانه

لو كان حدث نمو للقطاع الخاص مع الحكومي كانت معدلات النمو هتقفز ل 8%

مفيش تخارج من الاقتصاد أمنيات صعب أن تتحقق

تخارج جزئ و ليس كل و ادماج الشركات الحكومية في الصندوق السيادي... يكفي جدا

و بعدين دي اصول انت هتزعل علي بيعها و كدة 😉 و الناس بتقولك لما تتباع كدة ايرادات الحكومة هتقل 🙃

لابد من هيكله الاقتصاد الفلوس التي تصرف علي مشاريع حياه كريمه ولا العاصمه ولا الكباري والقطار الكهربائي يتحول جزء منها لتمويل المصانع المتعثره

حياة كريمة مهم جدا... معرفش ازاي عوز نلغي نصرف عليها... في الظروف الحالية محتاجين نزود اصلا الانفاق علي حياة كريمة

و المصناع المتعثرة عوزة توفير الدولار و فتح الاستيراد

السعودية بلدة اصلا اول حد هيقف ضد كدة 😂
ممنوع الديمقراطية في مصر بالنسبة ليهم اصلا

الاخوان ماعاد لهم رجعه بمصر
والمنطقة شوي شوي راح تنساهم

مش شرط حكومة اخوانية ومش شرط العسكر يسلمون الحكم بمصر
لكن على الاقل يتعاملون كدولة مدنية + فريق اقتصادي محترف

البيروقراطية دمرت الصناعة في عهد مبارك و الصناعة اللي دخلت، دخلت بدعم مباشر في عمليات تحفيز للاستثمار او رغبة للدخول في سوق كان مستقر جدا وقتها
ده علي أساس مصر كانت قبل مبارك من الدول الصناعيه الكبري
يحسب للرجل انه آتي بحكومه نظيف
لا سببة ان القطاع العام كان بينمو نمو اسرع من القطاع الخاص في القطاعات الإنشائية الضخمة
الحكومه بتقترض وتبني وبتشغل شركات من الباطن يعني كله شغال سمسار ومقاولات
القطاع الخاص هو اللي فشل ينمو بنفس معدلات النمو و كان واقف مكانه
في اعتقادي مفيش حد كان مهتم بالانتاج لان الدوله سهلت عراقيل الانشاءات والمكسب السريع وصعبت بيروقراطيه التصنيع والانتاج
لو كان حدث نمو للقطاع الخاص مع الحكومي كانت معدلات النمو هتقفز ل 8%
إذاي والحكومه بتلعب في الفريق الرئيسي والقطاع الخاص في دكه البدلاء

الاخوان ماعاد لهم رجعه بمصر
والمنطقة شوي شوي راح تنساهم

مش شرط حكومة اخوانية ومش شرط العسكر يسلمون الحكم بمصر
لكن على الاقل يتعاملون كدولة مدنية + فريق اقتصادي محترف
لم اتحدث عن الاخوان انا اتحدث عن الديمقراطية... الخليج لن يسمح بنجاح اي تجربة ديمقراطية في المنطقة خصوصا في دولة زي مصر

و الديمقراطية هي المسار الوحيد لقدوم الرئيس المدني.

عودة
أعلى