الآن متابعة التطورات في السودان

اسال اي سوداني قله من هو كفيل وداعم حميدتي
انا موناقص حظر من الموضوع
هناك اخبار داخل الجيش بتصفية جميع الاستثمارات الامارتيه وهناك طلب للسعوديه لشراء جميع الاسثمارات بالسودان او للمستثمرين السودانين مثل اسامه داود

السودان يجب تركها لمصيرها و غلق الحدود بشكل كامل و ترحيل الشباب السودانيين من اسوان، جرائمهم زادت و بيمثلو خطر تغيير ديموغرافي علي الشعب الاسواني و المصري.

هما لو هربو من بلدهم و سبوها مخروبه، احنا ذنبنا ايه؟
اتمني يا اخي ذالك واغلاق الحدود والغاء الحريات الاربعه والاستثمار كذالك

وقت الشده يظهر المعدن الاصيل وكل يبان علي طبعه

الله يعز السعوديه الجاره الطيبه والشعب الطيب

اتمني من كل سوداني يرجع السودان ويروح الولايات خارج الخرطوم

بعيدا عن ان الاخ ده اخوانجي وبيصطاد فالماء العكر لكن معاه حق يا زول خالتي وخالتك وتفرقو الخالات

هوا في ايه ياجماعه
هما راحوا جده عشان يتفقوا أو راحوا جده عشان يطحنوا
دوله من يوم مقالوا وقعوا اتفاق مبداء
والقتل بالمئات
هو في ايه

بعيدا عن ان الاخ ده اخوانجي وبيصطاد فالماء العكر لكن معاه حق يا زول خالتي وخالتك وتفرقو الخالات
ان ابغض الاخوان اكثر منك ب 100 ضفع خصوصا العندنا

المبعرف يشتغل وياكل الله معاه

مفيش لاجئين في مصر بالمعني الحرفي لمفهوم اللاجئ
بمعني لا توجد مخيمات او معسكرات لجوء كما في بعض البلاد العربية مثل لبنان والاردن وخلافه
ولا يتم تسكين او كفالة اي لاجئ في مصر الا بعض المساعدات المحدودة عن طريق الهيئات الدولية والجمعيات الاهلية المصرية
بمعني اوضح جميع الاجانب في مصر يعتمدون علي انفسهم في كسب قوت يومهم عن طريق السماح لهم بالعمل والاندماج في مصر وهذه التجربة اثبتت نجاحها والكثير منهم ناجح جداً في عمله واستقر واندمج بشكل جيد في بيئته الجديدة . مصر طوال تاريخها بوطقة تصهر اي وافد داخل كيانها وتمصره مع الوقت . الميزة الكبيرة للمصريين هي تقبل الآخر مهما كان اختلافه واعطائه فرص متساوية في العمل والحياة بشكل طبيعي دون محظورات او تفرقة عنصرية كالتي نشهدها في العديد من الدول المحيطة

التعديل الأخير:

المشكلة ان الحريات الاربع الي انت بتطلب إلغائها انتم الي تستفيدو بيها والدليل ملايين السودانيين الي في مصر مش عارف قلوبكم فيها ايه بس الي نقوله ربنا يهدي النفوس ولازم تبقى عارف ان ربنا بيجزي كل واحد على قد عمله وشوف انت بقى أعمالكم وصلتكم لأيه
بالمناسبه بتوع ترس الشمال الي كانو قاطعين الطريق راحو فين صوتهم اختفى يعني دلوقتي

المشكلة ان الحريات الاربع الي انت بتطلب إلغائها انتم الي تستفيدو بيها والدليل ملايين السودانيين الي في مصر مش عارف قلوبكم فيها ايه بس الي نقوله ربنا يهدي النفوس ولازم تبقى عارف ان ربنا بيجزي كل واحد على قد عمله وشوف انت بقى أعمالكم وصلتكم لأيه
بالمناسبه بتوع ترس الشمال الي كانو قاطعين الطريق راحو فين صوتهم اختفى يعني دلوقتي

و يحتجزوا السواقين المصريين و منهم المرضى
ويتموهم انهم يشترون بضائع بفلوس مزورة مع ان مشتريات السودان من مصر عشر اضعاف صدارت مصر الى السودان
عقول الجماعة الافارقة فيها حاجة غلط

هوا في ايه ياجماعه
هما راحوا جده عشان يتفقوا أو راحوا جده عشان يطحنوا
دوله من يوم مقالوا وقعوا اتفاق مبداء
والقتل بالمئات
هو في ايه
هؤلاء نياتهم سيئة و مها وقعوا من معاهدات لن تردعهم عن اطماعهم و أهدافهم السابقة و السودان على طريق الصومال سر .

هناك اخبار داخل الجيش بتصفية جميع الاستثمارات الامارتيه وهناك طلب للسعوديه لشراء جميع الاسثمارات بالسودان او للمستثمرين السودانين مثل اسامه داود

و غير كده كتير

يبدو ان الطرفين ادخلوا أسلحة و ذخائر جديدة و مصممين على تدمير الخرطوم ،انفجارات اليوم تسمع في انحاء متفرقة في مدن الخرطوم

حسب بعض التسريبات الغير مؤكدة قوات فاغنر بدأت بسحب مقاتليها من باخموت في اتجاه السودان لجعل السودان قاعدة أساسية لهذه القوات في افريقيا ،ربما ستشهد تغير قريب و اشتعال في المشهد السوداني

حسب بعض التسريبات الغير مؤكدة قوات فاغنر بدأت بسحب مقاتليها من باخموت في اتجاه السودان لجعل السودان قاعدة أساسية لهذه القوات في افريقيا ،ربما ستشهد تغير قريب و اشتعال في المشهد السوداني

هتسيب الحرب الروسية الأوكرانية وهتيجى السودان أكيد ده مستحيل

عودة
أعلى