الآن متابعة التطورات في السودان

- حاجه تضحك
انت شايف انك قادر تعمل كده ؟ عسكريا

طيب لو دكر حاول او خلي مسئول واحد من الدرجه الثالثه يلمح بكده ..

سوريا اللي كان دعم المعارضه فيها وصل لمراحل متقدمه جدا والخطوط الحمر اللي حططوتها زي استعمال الكيماوي والتهديد العلني بالتدخل
وفي النهايه مفيش حاجه حصلت ..

طلب التدخل في السودان لو جه هيكون تحت مظله الجامعه العربيه بطلب صريح من الجيش السوداني وموافقه مصريه غير كده أنسى ولو في اي قوات تدخلت في السودان دون التنسيق مع مصر هتواجه مصر ومش هتسلكوا .. خدها مني
مصر مين ياسطى مصر ما محلها من الإعراب؟؟

في السودان فعلاً علاقتنا ممتازة مع الجميع ونستطيع فعل اشياء بدون تدخل حتى

سوريا انهينا مشكلتنا معها بطريقة حلوة بتدمير ترسانته وجعله اشبه بالمليشيا من بعد ماكان يملك جيش كبير

في السودان كان فيه فرصة تتدخل مصر او معها الجامعة العربية
الان لا
ليه مصمم انك تتكلم بلسانا !!

فوضى السودان مش من مصلحتنا لكن في النهايه
لو انتهت بالقضاء على حميدتي فمصر أكبر رابح

عمال تستبق الاحداث وكأن الموضوع انتهى ..

في ترتيبات كتير بتجري على الأرض والسودان أهم عندنا من أي بلد تاني وظني هيكون في مفاجآت كبيره واللعب هيكون مخابراتي من الدرجه الآولى لعدم استعداء الشعب السوداني او اظهار حميدتي بمظهر البطل

ليه مصمم انك تتكلم بلسانا !!

فوضى السودان مش من مصلحتنا لكن في النهايه
لو انتهت بالقضاء على حميدتي فمصر أكبر رابح

عمال تستبق الاحداث وكأن الموضوع انتهى ..

في ترتيبات كتير بتجري على الأرض والسودان أهم عندنا من أي بلد تاني وظني هيكون في مفاجآت كبيره واللعب هيكون مخابراتي من الدرجه الآولى لعدم استعداء الشعب السوداني او اظهار حميدتي بمظهر البطل

نفسي يكون الكلام اللي كتبته صحيح
بس الفرصة ضاعت
حمديتي لعبها صح معك رغم كرهي لما فعله بالسودانيين لانهم لا يستحقون الاحداث الحالية

الصراحة لما بشوف الناس بتتضايق من هجرة السودانيين وغيرهم، رغم انهم مش هيأثرو عليهم بطريقة مباشرة

بيكبر في عيني موقف الأنصار لما قبلو بمشاركة المهاجرين لهم في كل شئ وبستوعب أد أي كان قرار صعب
كلام أغلبه تويتر وسوشيال ميديا اللي عاوز يشوف ينزل علي أرض الواقع الناس تعاملها عادي جدا والناس بتساعد ومرحبة بالضيف والحمد لله الناس فيها خير لو اعتمتدوا علي السوشيال ميديا الكل هيلعن في بعضوا ده لا يعني عدم وجود اوباش من الجانبين

البداية كانت اليمن وحاول احد ادواتهم يقسمها بس معصي
وهالشي كلفنا الكثير ماليا وعسكريا وبالارواح

السودان ماعندي استعداد انقل قوات تقاتل او استهلك دبلوماسيتي
نفوذي محفوظ بكل الحالتين علاقتنا جيدة على المستوى الشعبي في السودان
وعلاقات جيدة مع المؤسسات السودانية حتى حميدتي

اللي يبي يأمن يدخل وانا اساعده بس فات الفوت
الحين كلن يدور نفوذه ومصالحه فقط
لا
البدايه كانت في تأجيج الثورات العربية و نجحوا
تقسيم اليمن مسئلة وقت لا أكثر . السودان بدون حل يتجه للتقسيم اللاعب ماهو سهل يستطيع يجيب شخصيات اخرى مثل ما جاب حميدتي و حمدوك
اللاعب قاعد يحضر يلعب في المنطقه ككل . لا تحسب دوله مستبعده من هذا اللعب

فعلا قرار صعب لذلك الأنصار لهم قدرهم في الاسلام
والظروف العالمية اختلفت غير اننا دولة فقيرة في الموارد وحتى الفلوس اللي بناخدها من المفوضية كلام فارغ حوالي 9 مليون لاجئ في تصريح رسمي من منظمة الهجرة الدولية يعني ضغط على منظوماتك الصحية والتعليمية والامن الغذائي وكل ده اصلا في الضياع
يامعاذ والله لو ظروفنا كويسة انا اول واحد مرحب لا هي عنصرية او كره لاخواتنا وبرغم كل ده ينوروا العيب مش عليهم العيب على .......
عدد اللاجئين في مصر مَش تسعة مليون ٢٨٨ الف حسب تصريح
اي حد غير كدا عنده اقامة نظامية وبيدفع مقابل اي خدمة تقدم وكمان بيدفعواً بالدولار في خدمات التعليم سواء الجامعات او المدارس
كمان معظم الناس دي جاية برءوس أموالهم مساهمين في تشغيل اقتصاد الدولة وبيدفعواً ضرايب للحكومة

لا
البدايه كانت في تأجيج الثورات العربية و نجحوا
تقسيم اليمن مسئلة وقت لا أكثر . السودان بدون حل يتجه للتقسيم اللاعب ماهو سهل يستطيع يجيب شخصيات اخرى مثل ما جاب حميدتي و حمدوك
اللاعب قاعد يحضر يلعب في المنطقه ككل . لا تحسب دوله مستبعده من هذا اللعب

اعرف ان الوضع اللي صاير خلفه الغرب

لو وصلت لليمن راح اضم اطراف منه لي لو لزم الامر بنفوذ ناعم نبدا فيه من الان

السودان متجه للتقسيم
حميدتي او اللي بيجي بعده ماراح يفكر الا بالتوتر مع مصر

عدد اللاجئين في مصر مَش تسعة مليون ٢٨٨ الف حسب تصريح
اي حد غير كدا عنده اقامة نظامية وبيدفع مقابل اي خدمة تقدم وكمان بيدفعواً بالدولار في خدمات التعليم سواء الجامعات او المدارس
كمان معظم الناس دي جاية برءوس أموالهم مساهمين في تشغيل اقتصاد الدولة وبيدفعواً ضرايب للحكومة
دول طالبي اللجوء رسمي أما أغلب المغتربين مش لجوء بمعني لجوء السودانيين مثلا بيسافروا عادي بيدخلوا مصر إجراءات مش معقدة وكذلك من الاردن وسوريا وفلسطين كثير جدا يأتوا للدراسة الاعداد بالملايين فعلا أنا ساكن فوقي شقتين من الأخوة السورين وفي الشارع عندي عائلات من السودان وهم مرحب بهم علي الرأس وأنا خارج القاهرة والعدد فعلا بالملايين و 9 مليون عدد معقول إن لم يكن أكثر

نفسي يكون الكلام اللي كتبته صحيح
بس الفرصة ضاعت
حمديتي لعبها صح معك رغم كرهي لما فعله بالسودانيين لانهم لا يستحقون الاحداث الحالية
انا بحب السياسه - مش العسكريه - من صغري ومتابع الاحداث والازمات حول العالم وبيشدني طرق ادارة الدول للأزمات ..

مصر دولة فعلا ثقيله وده مش عشان هي بلدي
لكن مواقفها ديما موزونه ،، في اي ازمه بتلاقيها واقفه في منطقه تبان انها رماديه لكن في الحقيقه هي بتجمع اوراق ورغم ان التحرك العلني ممكن يبان متأخر او ضغيف بس بيكون تأثيره كبير

احنا عندنا مؤسسات ومراكز لصناعه القرار لأن أدوات الدوله كبيره وفاعله ومينفعش يكون في تخبط او ان يكون في تصريح من مسئول يورط البلد في شىء ( مراكز القرار المختلفه شايفه عكسه ) حتى ولو كان الشخص ده هو اللي على رأس هرم السلطه ، فكره العنتريات الحمد لله مبقتش موجوده عندنا ودولة الفرد اللي ممكن يقود البلد للمهالك حسب اهواءه مش موجوده

الموضوع أشبه بذباب وتمساح ،، الذباب حركته فعلا أكبر بكتير من التمساح وعامل صوت ودوشه حوالين التمساح لكن في الحقيقه ان التمساح اي حركه حتى ولو صغيره جدا له بتسبب اضطراب لكل محيطه

حمديتي لعبها صح معك رغم كرهي لما فعله
"لا أقصد شخصك "
لكن هذه نهاية كل من يستهين بخصمه
استهزوا به انه غير متعلم جاهل وبائع ابل
فلم نرى ألا صياح وبكاء الطرف الاخر

اي لاجيء في مصر مفروض يوضع للخدمة العسكرية ده اقل واجب مفروض يتعمل لرد جميل مصر.

اقامة مجانية و عدم وجود مخيمات و فرص اقامة مشاريع ، يبقي المفروض تخدم البلد عسكريا علي الاقل.
صدر السودانيين اللاجئين الي السعودية و الخليج.
العرب اهل كرم و بالتأكيد مفروض يستقبلوهم.

:cmonBruh:

انا بحب السياسه - مش العسكريه - من صغري ومتابع الاحداث والازمات حول العالم وبيشدني طرق ادارة الدول للأزمات ..

مصر دولة فعلا ثقيله وده مش عشان هي بلدي
لكن مواقفها ديما موزونه ،، في اي ازمه بتلاقيها واقفه في منطقه تبان انها رماديه لكن في الحقيقه هي بتجمع اوراق ورغم ان التحرك العلني ممكن يبان متأخر او ضغيف بس بيكون تأثيره كبير

احنا عندنا مؤسسات ومراكز لصناعه القرار لأن أدوات الدوله كبيره وفاعله ومينفعش يكون في تخبط او ان يكون في تصريح من مسئول يورط البلد في شىء ( مراكز القرار المختلفه شايفه عكسه ) حتى ولو كان الشخص ده هو اللي على رأس هرم السلطه ، فكره العنتريات الحمد لله مبقتش موجوده عندنا ودولة الفرد اللي ممكن يقود البلد للمهالك حسب اهواءه مش موجوده

الموضوع أشبه بذباب وتمساح ،، الذباب حركته فعلا أكبر بكتير من التمساح وعامل صوت ودوشه حوالين التمساح لكن في الحقيقه ان التمساح اي حركه حتى ولو صغيره جدا له بتسبب اضطراب لكل محيطه

السياسة او العسكرية فيه فقرة او حركة لما تشوفها
تقول احب اللعبة الحلوة

حميدتي عميل واقرع وزمباوي وكل العبر
لكن حميدتي نجح في تحييد مصر وحصل على تصريح رسمي من الدولة المصرية على لسان رئيسها

السياسة او العسكرية فيه فقرة او حركة لما تشوفها
تقول احب اللعبة الحلوة

حميدتي عميل واقرع وزمباوي وكل العبر
لكن حميدتي نجح في تحييد مصر وحصل على تصريح رسمي من الدولة المصرية على لسان رئيسها
انت مفهمتش كلامي ..

مصر مش محيده ابدا ولم تعترف به كصديق او خصم ..

حكومه الوفاق في ليبيا رغم انها جاهرت بعداء النظام في مصر وفتحت ليبيا لتركيا ورغم تسليح وتدريب مصر لحفتر هل مصر جاهرت بعداءها لها
او قطعت الاتصال معها ..

الفكره انك مش محتاج تتبني في العلن موقف يحسب عليك مش بس على الأرض لاء وكمان استباقا لأحداث ممكن تحصل تخليك تشيل الفاتورة
وانت ممكن تعمل اللي انت عايزه من غير ما تدفع اي حاجه ..

يا ريس دي لعبة دول كبيره وصدقني الصياح بتاع بعض الدول والمزيدات وركوب الترند ده شغل الأطفال اللي بيعيشوا اللحظه دون اي تخطيط لما هو قادم

دي قراءتي للأمور

مصر ديما فاعل يا حبيبي
خليك انت مجرور او مفعول به لو حابب ده مكانك
في اللالالاند فاعله العالم كله بيجري اتصالات خاصة بالشأن السوداني وماحدش عبرك ريح واستريح انت مفعول بك واخرك نأمل ونرجو وقول والله والله

انت مفهمتش كلامي ..

مصر مش محيده ابدا ولم تعترف به كصديق او خصم ..

حكومه الوفاق في ليبيا رغم انها جاهرت بعداء النظام في مصر وفتحت ليبيا لتركيا ورغم تسليح وتدريب مصر لحفتر هل مصر جاهرت بعداءها لها
او قطعت الاتصال معها ..

الفكره انك مش محتاج تتبني في العلن موقف يحسب عليك مش بس على الأرض لاء وكمان استباقا لأحداث ممكن تحصل تخليك تشيل الفاتورة
وانت ممكن تعمل اللي انت عايزه من غير ما تدفع اي حاجه ..

يا ريس دي لعبة دول كبيره وصدقني الصياح بتاع بعض الدول والمزيدات وركوب الترند ده شغل الأطفال اللي بيعيشوا اللحظه دون اي تخطيط لما هو قادم

دي قراءتي للأمور

برايي مصر تقبلت وضع السودان القادم رغم مشاكلة القادمة

لكن هل حميدتي بيتوقف على وضع سياسي معين !!
اشك

هذا الحميدتي مدعوم من ارتيريا ومن اثيوبيا ومن خلفهم الغرب
عندي احساس انه راح يكمل هبل المطالبة بحلايب وشلاتين

دول طالبي اللجوء رسمي أما أغلب المغتربين مش لجوء بمعني لجوء السودانيين مثلا بيسافروا عادي بيدخلوا مصر إجراءات مش معقدة وكذلك من الاردن وسوريا وفلسطين كثير جدا يأتوا للدراسة الاعداد بالملايين فعلا أنا ساكن فوقي شقتين من الأخوة السورين وفي الشارع عندي عائلات من السودان وهم مرحب بهم علي الرأس وأنا خارج القاهرة والعدد فعلا بالملايين و 9 مليون عدد معقول إن لم يكن أكثر
مفيش حاجة اسمهاً لجوء واللي المصريين اللي في الخليج وباقي دول العالم لاجئين
دول اسمهم الرسمي مقيمين طالماً عنده اقامة نظامية أو عنده تأشيرة دراسة او اقامة طالب

عودة
أعلى